De landmacht van morgen

Gestart door Elzenga, 26/10/2013 | 15:20 uur

Huzaar1

Citaat van: Master Mack op 14/03/2024 | 07:52 uurWat mij blijft verbazen dat de CDS en de Minister bepalen welk wapensystemen een oplossing wel of niet mag aanschaffen. Het moet toch zo zijn dat zij de opdracht definiëren en het opco bepaald welk wapensystemen zij daarvoor nodig hebben. Dus als CLAS bepaald dat zij tanks nodig heeft dan moet de minister daarin faciliteren. Rare wereld

Er gebeurt ook iets vreemds nu, daarom rommelt het zo en kregen ze onlangs nog dat commentaar van defensieplatform.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Master Mack

Wat mij blijft verbazen dat de CDS en de Minister bepalen welk wapensystemen een oplossing wel of niet mag aanschaffen. Het moet toch zo zijn dat zij de opdracht definiëren en het opco bepaald welk wapensystemen zij daarvoor nodig hebben. Dus als CLAS bepaald dat zij tanks nodig heeft dan moet de minister daarin faciliteren. Rare wereld

Huzaar1

Dat is er een idd. Flinke dingen btw.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Daar staat de PULS op de achtergrond  ;)  Volgens mij is dit de eerste officiële foto die naar buiten komt met de PULS er op vanuit defensie zelf.


https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2024/03/08/swillens-neemt-commando-landstrijdkrachten-over-van-wijnen

Huzaar1

Citaat van: Master Mack op 08/03/2024 | 09:59 uurCDLS functie elders. Wat een lulkoek 1/3 drone.
Het is echt een vloek
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Master Mack

Citaat van: Huzaar1 op 07/03/2024 | 23:05 uurOverigens is duidelijk dat de CDS trn grondslag ligt aan de hakkerige houding op gebied tankbataljon.

Ja ik ben vaak negatief over deze functionaris, maar het is daadwerkelijk 1 van de problemen.


CDLS functie elders. Wat een lulkoek 1/3 drone.

Huzaar1

Overigens is duidelijk dat de CDS trn grondslag ligt aan de hakkerige houding op gebied tankbataljon.

Ja ik ben vaak negatief over deze functionaris, maar het is daadwerkelijk 1 van de problemen.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald


Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

CitaatMjölner mortar system is a simpler implementation of the twin-barrel mortar design, relying on a manual muzzle loading system via two loading tubes running parallel to the two barrels. Unlike AMOS' 360° of traverse, Mjolner has a more limited traverse range of 60° (30° left or right of centre). However, owing to its lower-complexity loading system, Mjolner has an inherently lower chance of experiencing failures through breakages of electronic or mechanical subcomponents, and is estimated to be somewhat cheaper and simpler to maintain than AMOS. The manufacturer has stated that the weapon is capable of attaining a maximum rate of fire of 16 rds/min, with the first four rounds fired in under eight seconds.

Sweden has ordered a total of 80 Mjolner systems mounted on the CV90 tracked platform. The first units were delivered in 2019, with the complete order due to be fulfilled by 2025. The CV90 Mjolner system requires two personnel to load the weapon, plus a commander and driver. It is compatible with all NATO standard 120 mm mortar ammunition, including Strix. Up to 56 projectiles are carried in the turret bustle, with another 48 rounds stored in the hull.

https://euro-sd.com/2024/03/articles/36923/self-propelled-mortar-and-ammunition-overview/

Parera

#3094
Citaat van: Huzaar1 op 07/03/2024 | 09:31 uurHoe krijgt dit apparaat zn vuurleidingsdata? Radar, waar zit die dan verstopt?

De Amerikanen hebben 4 aesa panelen rondom de toren zitten op de stryker, deze zorgt voor de radar en vuurleiding.
Alternatief kan het ook gekoppeld worden aan een stand-alone radar maar dat is wel meer statisch.

MHR radar Brochure(.pdf)



https://www.leonardodrs.com/what-we-do/products-and-services/m-shorad/


Harald

Citaat van: Huzaar1 op 07/03/2024 | 09:31 uurHoe krijgt dit apparaat zn vuurleidingsdata? Radar, waar zit die dan verstopt?
vooraan AESA op de ring onder het kanon volgens mij, geen 360 graden dekking denk ik.

Huzaar1

Citaat van: Harald op 07/03/2024 | 06:52 uur:hrmph: interessant!!
Ik had in het LUA topic de Australische
EOS Slinger voorgesteld als optie met ook zijn Apache kanon. En welke ook zowel voor vuursteun als anti drone gebruikt kan worden.
Maar moet zeggen dat deze interessanter is.

Met bijvoorbeeld Spike kun je ook nog AT.

Hoe krijgt dit apparaat zn vuurleidingsdata? Radar, waar zit die dan verstopt?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Parera op 07/03/2024 | 08:20 uurDe EOS torens hebben ook nog wel mijn voorkeur, maar ik denk dat dit systeem een relatief low-cost oplossing is voor zowel het C-UAS concept (30 mm + 8x Stinger) als de standaard vuursteun boxer met 30 mm kanon en SPIKE.

idd, prima oplossing en van de plank


Citaat van: Parera op 07/03/2024 | 08:20 uurMisschien is het zelfs mogelijk het Bushmaster 35/50 mm kanon te integreren in dit systeem maar dan loop je al weer tegen ontwikkelingskosten en risico's op. Voor luchtdoelen ontbreekt het ook nog aan sensoren, maar dat hebben de Yanks op hun strykers met dit systeem opgelost dus er zijn mogelijkheden.
Zou ook nog een interessante optie zijn.

Brochure ;
https://www.moog.com/content/dam/moog/literature/sdg/defense/moog-reconfigurable-integrated-weapons-platform-datasheet.pdf

Parera

#3090
Citaat van: Harald op 07/03/2024 | 06:52 uur:hrmph: interessant!!
Ik had in het LUA topic de Australische
EOS Slinger voorgesteld als optie met ook zijn Apache kanon. En welke ook zowel voor vuursteun als anti drone gebruikt kan worden.
Maar moet zeggen dat deze interessanter is.

Met bijvoorbeeld Spike kun je ook nog AT.

De EOS torens hebben ook nog wel mijn voorkeur, maar ik denk dat dit systeem een relatief low-cost oplossing is voor zowel het C-UAS concept (30 mm + 8x Stinger) als de standaard vuursteun boxer met 30 mm kanon en SPIKE.

https://www.moog.com/markets/defense/turreted-weapon-systems/reconfigurable-integrated-weapons-platform.html



Misschien is het zelfs mogelijk het Bushmaster 35/50 mm kanon te integreren in dit systeem maar dan loop je al weer tegen ontwikkelingskosten en risico's op. Voor luchtdoelen ontbreekt het ook nog aan sensoren, maar dat hebben de Yanks op hun strykers met dit systeem opgelost dus er zijn mogelijkheden.