Belgie (vervangings trajecten) luchtcomponent

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 14/02/2018 | 14:22 uur

Sparkplug

Luchtmacht ontvangt zijn zevende en laatste Airbus A400M (vertaald vanuit het Frans)

De luchtmacht heeft vrijdag haar zevende en laatste Airbus A400M Atlas-transportvliegtuig in ontvangst genomen, dat de Belgisch-Luxemburgse binationale eenheid die opereert vanuit de vliegbasis van Melsbroek op volle sterkte brengt (acht vliegtuigen), zo vernamen we uit overeenstemmende bronnen.

Redactie 12-01-24, 22:31 Bron: BELGA

Het vliegtuig, geregistreerd CT-08, landde rond 16.30 uur, in de grijze lucht, op de luchthaven Brussel-Nationaal rechtstreeks vanuit Sevilla (Zuid-Spanje) waar het werd geassembleerd, volgens een "spotter" (luchtvaartliefhebber) die de landing bijwoonde en fotografeerde.

De levering was oorspronkelijk gepland voor donderdag, maar werd met een dag uitgesteld, volgens militaire bronnen, die de redenen voor de vertraging niet uitlegden.

Dit toestel is de laatste Airbus voor de 'Belgium-Luxembourg Binational Air Transport Unit A400M' (BNU A400M, ook gekend als het 20ste Smaldeel), nu met acht toestellen en gestationeerd in Melsbroek. Met het bouwnummer MSN 133 maakte het zijn eerste vlucht op 31 augustus in Sevilla.

De acht atlassen van de BNU - die de bijzonderheid heeft onder bevel te staan van een Luxemburgse officier, majoor Dan Olsem - werden tussen oktober 2020 en januari 2024 afgeleverd. Ze werden in 2003 besteld door België en Luxemburg voor meer dan een miljard euro, ter vervanging van de vloot van C-130's, gebouwd door de Amerikaanse groep Lockheed Martin, na bijna 50 jaar dienst onder de Belgische roundels.

De A400M, uitgerust met vier krachtige turbocompressoren, biedt 1,5 keer het laadvermogen van een C-130, terwijl hij een groter bereik en een aanzienlijk hogere snelheid heeft.

De CT-08 zal naar verwachting zaterdag zijn eerste operationele missie uitvoeren, vertelde een specialist in de zaak aan persbureau Belga.

De officiële presentatie van dit toestel zal naar verwachting eind februari plaatsvinden, tijdens een internationale ceremonie.

https://www.7sur7.be/belgique/la-force-aerienne-percoit-son-septieme-et-ultime-airbus-a400m~a8f910eb/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.scramble.nl%2F
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Ik zou mijn geld besteden aan die MC-145B, reeds uitgebreid getest en uitgedacht.

Ace1

Citaat van: Parera op 14/01/2024 | 13:18 uurIk bekeek alleen even de prijs wat de C-27J betreft ;)  Puur omdat dit een klein STOL militair transport toestel is niet omdat het een (geschikte) kandidaat is.

Ik ga er vanuit dat o.a. de C-212 Aviocar, DHC-6 Twin Otter, M-28/MC-145B & Do228 op de shortlist staan ? Al is de Do228 misschien zelfs al een slag te groot voor de plannen.

De C-212 Aviocar wordt sinds 2012 niet meer geproduceerd tenzij je naar Indonesian Aerospace N-219 kijkt wat een doorontwikkeling is van de C-212 Aviocar?

https://en.wikipedia.org/wiki/CASA_C-212_Aviocar

https://en.wikipedia.org/wiki/Indonesian_Aerospace_N-219

https://www.flightglobal.com/aerospace/indonesian-aerospace-foresees-local-market-for-120-n219s/153466.article

https://en.wikipedia.org/wiki/Indonesian_Aerospace_N-219


Enforcer

Citaat van: Stoonbrace op 14/01/2024 | 13:29 uurIs that what the kids call it these days?

Geen idee. Zowel NL als BE zijn daar in het verleden mee de fout in gegaan.

Parera

#1473
Citaat van: silvester herc op 14/01/2024 | 16:04 uurDe Do 228 in een ander kleurtje die omgebouwd was daar kwam ik later achter dat het een ex NL kustwacht kist was te zien tijdens de Belgische Luchtmacht open deur ik dacht zeker een van de kandidaten voor de Belgische SP wing




silvester herc

Citaat van: Parera op 14/01/2024 | 13:18 uurIk bekeek alleen even de prijs wat de C-27J betreft ;)  Puur omdat dit een klein STOL militair transport toestel is niet omdat het een (geschikte) kandidaat is.

Ik ga er vanuit dat o.a. de C-212 Aviocar, DHC-6 Twin Otter, M-28/MC-145B & Do228 op de shortlist staan ? Al is de Do228 misschien zelfs al een slag te groot voor de plannen.
De Do 228 in een ander kleurtje die omgebouwd was daar kwam ik later achter dat het een ex NL kustwacht kist was te zien tijdens de Belgische Luchtmacht open deur ik dacht zeker een van de kandidaten voor de Belgische SP wing

Stoonbrace

Citaat van: Enforcer op 14/01/2024 | 13:26 uurIs er al een onderhandse aanbetaling gedaan? :angel:  ;)
Is that what the kids call it these days?

Enforcer

Citaat van: Stoonbrace op 14/01/2024 | 13:20 uurDe gedoodverfde winnaar staat er tussen, look no further.  :P

Is er al een onderhandse aanbetaling gedaan? :angel:  ;)

Stoonbrace

Citaat van: Parera op 14/01/2024 | 13:18 uurIk bekeek alleen even de prijs wat de C-27J betreft ;)  Puur omdat dit een klein STOL militair transport toestel is niet omdat het een (geschikte) kandidaat is.

Ik ga er vanuit dat o.a. de C-212 Aviocar, DHC-6 Twin Otter, M-28/MC-145B & Do228 op de shortlist staan ? Al is de Do228 misschien zelfs al een slag te groot voor de plannen.

De gedoodverfde winnaar staat er tussen, look no further.  :P

Parera

Citaat van: Stoonbrace op 14/01/2024 | 13:13 uurIk heb nu wel al een paar keer gezegd dat light transport (zoals C-27J) nog een ander dossier is, hé.
Bij de vermelding van de Pilatus als kandidaat staat een vraagteken. Nee dus.

Ik bekeek alleen even de prijs wat de C-27J betreft ;)  Puur omdat dit een klein STOL militair transport toestel is niet omdat het een (geschikte) kandidaat is.

Ik ga er vanuit dat o.a. de C-212 Aviocar, DHC-6 Twin Otter, M-28/MC-145B & Do228 op de shortlist staan ? Al is de Do228 misschien zelfs al een slag te groot voor de plannen.

Stoonbrace

Citaat van: Parera op 14/01/2024 | 13:09 uurDe C-27J ligt in elk geval net buiten budget (2022 +/- 70 miljoen USD / 64 miljoen EUR), maar misschien is dat ook een te gecompliceerde kist voor deze behoefte en voldoet die MC-145B wel veel meer. Dat toestel zal ook aanzienlijk minder kosten.

Ik begreep uit een Franstalig artikel dat de kandidaten o.a. de Pilatus PC-6 Porter & Kodiak 100 zijn.
Van de Pilatus is de productie sinds 2022 stilgezet dus moet het gaan over 2e hands toestellen, lijkt me geen logische keuze.


Het Franstalige artikel
https://www.forcesoperations.com/amp/belgique-prospection-en-cours-pour-une-future-capacite-sof-aviation/

Ik heb nu wel al een paar keer gezegd dat light transport (zoals C-27J) nog een ander dossier is, hé.
Bij de vermelding van de Pilatus als kandidaat staat een vraagteken. Nee dus.

Parera

Citaat van: Stoonbrace op 14/01/2024 | 11:33 uur5 STOL toestellen kopen met de bedoeling een 'Special Operations Air Squadron Fixed Wing' op te richten dat in 2029 operationeel zal zijn met basis in Beauvechain en samen met de H145m de basis zal vormen voor het SOF aviation gedeelte van de luchtmacht.

De C-27J ligt in elk geval net buiten budget (2022 +/- 70 miljoen USD / 64 miljoen EUR), maar misschien is dat ook een te gecompliceerde kist voor deze behoefte en voldoet die MC-145B wel veel meer. Dat toestel zal ook aanzienlijk minder kosten.

Ik begreep uit een Franstalig artikel dat de kandidaten o.a. de Pilatus PC-6 Porter & Kodiak 100 zijn.
Van de Pilatus is de productie sinds 2022 stilgezet dus moet het gaan over 2e hands toestellen, lijkt me geen logische keuze.


Het Franstalige artikel
https://www.forcesoperations.com/amp/belgique-prospection-en-cours-pour-une-future-capacite-sof-aviation/



Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 14/01/2024 | 11:08 uurWat kun je doen met 300 miljoen..

5 STOL toestellen kopen met de bedoeling een 'Special Operations Air Squadron Fixed Wing' op te richten dat in 2029 operationeel zal zijn met basis in Beauvechain en samen met de H145m de basis zal vormen voor het SOF aviation gedeelte van de luchtmacht.