AWACS: de problematieken

Gestart door -Peter-, 25/01/2005 | 18:27 uur

michielnr

#185
Mensen die geen lawaai willen horen zitten in dit land toch echt verkeerd. Misschien is de noordpool een betere optie!

BTW, oud versus nieuw:

http://www.youtube.com/watch?v=tPHQuCUJMlY

http://www.youtube.com/watch?v=YIt0ij30MQg

NR

S2

Citaat van: Nikehercules op 22/12/2011 | 14:55 uur
Citaat van: Ros op 22/12/2011 | 14:49 uur
De situatie is niet te vergelijken met Schiphol. Daar landen en stijgen kisten op die allemaal aan de strengste geluidseisen (moeten) voldoen.

Ik heb liever een paar keer per dag een hele hoop lawaai dan de hele godganse dag iets minder lawaai.

Ik heb liever geen een keer per dag veel of minder lawaai.


Nikehercules

Citaat van: Ros op 22/12/2011 | 14:49 uur
De situatie is niet te vergelijken met Schiphol. Daar landen en stijgen kisten op die allemaal aan de strengste geluidseisen (moeten) voldoen.

Ik heb liever een paar keer per dag een hele hoop lawaai dan de hele godganse dag iets minder lawaai.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 22/12/2011 | 14:49 uur
Citaat van: dudge op 22/12/2011 | 14:08 uur
Natuurlijk, maar ik geloof simpelweg niet, dat als er straks nieuwe motortjes onder zouden hangen, dat 'ze' daar gelukkig zijn.

Als de toestellen dan aan de norm voldoen is het over en uit voor de Limburgers die er nu last van hebben. De situatie is niet te vergelijken met Schiphol. Daar landen en stijgen kisten op die allemaal aan de strengste geluidseisen (moeten) voldoen.

Ik vind het te veel gemekker... rond schiphol: elke minuut 1 of 2, rond de AWACS basis vind ik dat geen vergelijk.

Ros

Citaat van: dudge op 22/12/2011 | 14:08 uur
Natuurlijk, maar ik geloof simpelweg niet, dat als er straks nieuwe motortjes onder zouden hangen, dat 'ze' daar gelukkig zijn.

Als de toestellen dan aan de norm voldoen is het over en uit voor de Limburgers die er nu last van hebben. De situatie is niet te vergelijken met Schiphol. Daar landen en stijgen kisten op die allemaal aan de strengste geluidseisen (moeten) voldoen.

VandeWiel

#180
Citaat van: dudge op 22/12/2011 | 13:37 uurHet houd de nationale gemoederen in ieder geval een stuk meer bezig dan de vluchten van Rotterdam of Schiphol. Waarom zou dat toch zijn?


Heb je misschien wel eens een dagje onder opstijgende Awacs gestaan? Dat zijn net grote raketlanceringen, vergeleken met normale toestellen.

Ros

Citaat van: dudge op 22/12/2011 | 13:10 uur
Als ze in die gemeenten zo begaan zijn, móet daar misschien maar een extra belasting heffen, kunnen daar die motoren van betaald worden. Aangezien er meer mensen wonen dan in griekenland, blijkbaar, zal dat dan om paar euro per huishouden gaan.

Als je mij als luidruchtige buurman naast je heb wonen ga jij de kosten om mijn huis te isoleren betalen ?.

AWACS zijn nodig, geen discussie over. Als het mogelijk is om deze kisten stiller en schoner te maken.....doen.


KapiteinRob

Citaat van: dudge op 22/12/2011 | 13:10 uur
Als ze in die gemeenten zo begaan zijn, móet daar misschien maar een extra belasting heffen, kunnen daar die motoren van betaald worden. Aangezien er meer mensen wonen dan in griekenland, blijkbaar, zal dat dan om paar euro per huishouden gaan.

Wat vind je nou serieus van deze redenering?

Ros

Er is door de Kamer een geluidsreductie van 35% geeist. Ik neem aan dat dit een haalbare reductie is, anders zou de Kamer direct zijn teruggefloten.

Als deze reductie binnen een haalbare periode niet kan worden gehaald, mag het luchtruim wat mij betreft voor deze kisten op slot. Een alternatieve route zal waarschijnlijk leiden tot protesten van andere (grotere) spelers. En wedden dat het dan ineens heel snel geregeld gaat worden !.

Lex

'Lastig om luchtruim voor AWACS te sluiten'

DEN HAAG - Het is erg lastig om het Nederlandse luchtruim te sluiten voor AWACS-vliegtuigen.

Nederland zit vast aan internationale afspraken en verdragen met onder meer de NAVO en kan die niet eenzijdig opzeggen. Dat zei Wouter Hagemeijer van instituut Clingendael donderdag.

Donderdag praat de Tweede Kamer over de toegezegde vermindering van 35 procent van de geluidsoverlast in Limburg. Als die reductie niet wordt gehaald, wil een aantal partijen dat het luchtruim daar dicht gaat voor de AWACS.

De provincie Limburg en de gemeenten Onderbanken, Brunssum en Schinnen willen dat volgend jaar AWACS-toestellen nog maar 2340 vluchten uitvoeren.

''De geluidsoverlast kan verminderen door de toestellen uit te rusten met stillere motoren. Een andere oplossing is de AWACS te stationeren op vliegvelden in Griekenland, Italië of Noorwegen. Op die plekken wonen minder mensen, je exporteert als het ware dan de geluidsoverlast'', zegt Hagemeijer.

© ANP
22 december 2011 12:22

ARM-WAP

Soms zijn klagers ook wel echt hypocriet: je hebt er die in de buurt van een (druk) vliegveld een (relatief goedkope) woning kopen, om daarna dan te beginnen klagen over geluidsoverlast... En zich te organiseren tegen bv nachtvluchten...
Zo zijn er in Belgie problemen ontstaan bij de vliegvelden bij Oostende, Bierset/Luik, Deurne/Antwerpen regionaal,...
En bij Zaventem/Brussel Nationaal klagen ze ook al tientallen jaren...

Laurens

"jet noise, the sound of freedom"   :angel:

KapiteinRob

#173
Citaat van: jurrien visser op 22/12/2011 | 09:38 uur
los van het feit dat een US air base veelal te vinden is ver(der) van de bewoonde wereld.

Googlemaps eens op Andrews AFB en vooral Boling AFB.....  ;)

KapiteinRob

Citaat van: Tanker op 22/12/2011 | 09:21 uur
Het is droevig allemaal, men wilt wel de lusten maar niet de lasten.

"Men" realiseert zich v.w.b. defensie helemaal niet wat de "lusten" zijn.

Citaat van: Tanker op 22/12/2011 | 09:21 uur
Er wonen teveel zeikstralen in Nederland.....

Zoalng men gefundeerd wat te zeiken heeft, vind ik het best. Wat mij betreft wonen er te veel egoisten in Nederland.....

Citaat van: Tanker op 22/12/2011 | 09:21 uur
Zou dit bijvoorbeeld in de VS ook op deze manier gaan, of accepteert men daar wel dat veiligheid een prijskaartje heeft ?

In de VS is men over het algemeen trots op de strijdkrachten en accepteert dus de soms daarmee gepaard gaande "overlast".

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Tanker op 22/12/2011 | 09:21 uur
Het is droevig allemaal, men wilt wel de lusten maar niet de lasten.
Er wonen teveel zeikstralen in Nederland.....

Zou dit bijvoorbeeld in de VS ook op deze manier gaan, of accepteert men daar wel dat veiligheid een prijskaartje heeft ?

Ook daar zullen ze vast het nodige commentaar hebben, los van het feit dat een US air base veelal te vinden is ver(der) van de bewoonde wereld.

Aan de andere kant... daar hoor je ze simpelweg spreken over: "the sound of freedom"

En helaas is in Nederland de het inspraak recht te ver doorgevoerd.