Elzenga wil het begrijpen of iets weten....

Gestart door Elzenga, 30/09/2008 | 19:19 uur

Ton de Zwart

Er valt niet veel te begrijpen. De (film)toeschouwer ziet niet waarom en waarop er gevuurd wordt. Je kunt als zodanig ook geen mening over het gebeuren vormen naar mijn idee.  Er wordt fors geschoten met geweren en automatische wapens.  Dat kan gezien de situatie die alleen deze militairen kennen, nodig zijn om een vuuroverwicht te krijgen of te houden of gewoon uit ongediciplineerdheid/bangheid. Of het effectief is? Dat kan ik als kijker niet zeggen.

Ons werd altijd voorgehouden, dat je een strakke vuurdicipline behoort te hebben en er gericht gevuurd moet worden.  Met gericht vuur bereik je veelal meer met minder ammo, dan met een opgeworpen muur van lood. Het nadeel van massaal vuur is natuurlijk dat je razendsnel door je ammo heen bent, en dan kun je goed in de problemen raken.

Ook ik heb ervaren dat men bij een vuurcontact graag veel schiet en niet alleen om het vuuroverwicht maar ook om munitie kwijt te raken wat erg zwaar aan je koppel hangt in moeilijk terrein, maar ook met de gedachte "zolang ik vuur, houd de vijand z'n kop omlaag en wordt er niet op mij gevuurd"....

Enforcer

1. Je wil vuuroverwicht
2. Je gaat door totdat het gevaar geneutraliseerd is. (als ze het in 1 keer raken, zijn ze snel klaar)

Elzenga

#1
Hieronder een filmpje van Liveleak...er zijn hier vast mensen die als militair begrijpen wat hier gebeurd ...vanaf het moment dat het vuurgevecht start...of dat misschien zelfs hebben meegemaakt...nee nee ik ben er niet op uit deze Amerikaanse militairen te bekritiseren...omdat ik allerlei van dit soort filmpjes van verschillende nationaliteiten zie op liveleak waarin hetzelfde gebeurd. Ik wil begrijpen waarom er zo wordt gereageerd..... ik de indruk krijg dat er een overdaad aan munitie wordt gebruikt..maar misschien zie ik dat verkeerd. Is dit de gebruikelijke aanpak bij dit soort aanslagen? of speelt de spanning en adrenaline mee en vuur je dan meer dan gebruikelijk? of is de rust weg om rustig het doel op te sporen en te bestrijden? zijn er wraakgevoelens in het spel en daarom minachting voor alles om je heen wat anders is op zo'n moment? Ik wil het begrijpen...Meer weten wat er op zo'n moment speelt en door de soldaten heen gaat en waarom er in mijn indruk zo heftig gereageerd wordt....met alle risico's van dien. Daar ligt mijn zorg in deze. Dit is een absoluut serieuze vraag...hopelijk kan iemand er iets over zeggen en kan ik het daardoor beter begrijpen...

http://www.liveleak.com/view?i=6b9_1222560571