Instroom F-35/JSF bij de NL-KLu

Gestart door Ros, 08/04/2015 | 22:15 uur

Ros

Er is in de eerste instantie gekozen voor de VS en daarmee voor de F-35.  Het resultaat is een nog niet uitontwikkeld toestel en door de kosten van aanschaf en exploitatie komen wij (NL) uit op een luchtmacht met geen of nauwelijks capaciteit om iets te betekenen. Het is verstandiger om met de hele boel te kappen en andere taken binnen de EU en NAVO op te pakken.

doncadena

#1642
Citaat van: A.J. op 16/04/2017 | 02:55 uur
En daarom is de keus op de F-35 gevallen... We kunnen er nog ellenlange topics aan wijden maar de F-35 is gewoon de beste keus. De rest van de opties waren of verouderd of bestaan alleen nog maar op de tekentafel.
Reactie doncadena: sorry voor de late reactie, de gripen e heeft vandaag zijn maiden flight gemaakt en beschikt over een uiterst moderne hard_en software architectuur, waardoor o.a. nieuwe wapen systemen en nieuwe toepassingen geintegreerd kunnen worden.
De hard_ en software huishouding van de F35 is gebaseerd op denkbeelden van de jaren 90, zo van alles moet kunnen, de gevolgen
hebben we gezien en de nog onopgeloste p roblemen zijn legio. Tevrezen valt voor oplopende onderhoudskosten 
en geringere beschikbaarheid van voldoende toestellen, terwijl het fundamentele probleem niet wordt opgelost. Het wachten is op Block 4 met nieuwe motor en nieuwe hard_ en software aanpak, waarbij waarschijnlijk geput wordt uit de ervaringen van de Israelische luchtmacht, met eigen software, wat lijkt op de aanpak van Saab, eigen informatie en wapensystemen .De Israelis krijgen bovendien de beschikking over een speciaal test toestel om te experimenteren voor een werkelijk modern gevechtsvliegtuig. Wat de stealt betreft verwijs ik naar de heldere uitleg
Van Strata in zijn krijgsmacht next generation. Gezien dit alles, ben ik nog steeds van mening dat de Gripen voor Nederland een veel betere oplossing, is. Voor hetzelfde geld meer toestellen, wat dus een extra kwaliteit is, met veel lagere exploitatie kosten. De f35 is duidelijk niet uit ontwikkeld en zal bij aanschaf een negatieve invloed hebben op de defensie begroting.Beter ten halve gekeerd,dan.................

StrataNL

Het maakt 'm er niet bepaald mooier op ....
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ronald Elzenga

Citaat van: Sparkplug op 08/06/2017 | 20:39 uur
Hoe de Nederlandse F-35A met remparachute er uit zou zien. Het betreft F-35A AF-02 van 461 FTS USAF.
Interessant!

Sparkplug

Hoe de Nederlandse F-35A met remparachute er uit zou zien. Het betreft F-35A AF-02 van 461 FTS USAF.

http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?f=60&t=16480&start=90





A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Lex

Brief MINDEF betreffende een reactie op het Amerikaanse GAO-rapport F-35

Kamerstuk, 07-06-2017

Poleme

Citaat van: Zander op 25/04/2017 | 09:52 uur
Geen idee welke middelen er vrij gemaakt zijn voor het aanpassen van de infrastructuur op de F35.
Het lijk me wel dat deze kisten in Shelters komen te staan. Kennelijk voldoen de Noorse F16 shelters niet.
Geen idee wat de KLU heeft gepland.
Hardened Aircraft Shelters (HAS) zijn vochtige onderkomens.  De F-35 LightningII zijn radar absorberende materialen zijn gevoelig voor vocht en andere nattigheid.
De avionica van de LightningII is vloeistof gekoeld door de kerosine uit haar eigen tanks te gebruiken.  Door niet te kiezen voor luchtkoeling van de avionica zoals bij de F-16, F-15 en F-18, heeft de F-35 ook geen koellucht in-, en uitlaten.  Dus minder 'hotspots' voor radar stralen en warmte uitstraling (infra rood).
Op de grond maakt de LightningII wel gebruik van luchtkoeling.  Maar dit type heeft t.o.v. vierde generatie jachtvliegtuigen relatief meer avionica en die vaak ook veel warmer wordt en relatief gevoeliger is.  Dus is er veel meer koellucht nodig, waarvan de temperatuur ook nog eens van een constanter niveau dient te zijn.

De F-35 maakt ook niet gebruik van bijvoorbeeld 28V prik, maar 270V DC.  Ook hier geldt weer dat de F-35 avionica gevoeliger is voor schommelingen in spanning (Voltage), dus worden er andere en hogere eisen gesteld aan de elektrische gronduitrusting en infrastructuur voor de F-35.

Circa vier tot 7 jaar voor dat een vliegbasis, onderhoud / reparatie / overhaal faciliteit of zelfs een LHD of vliegdekschip de F-35 of (bepaalde) delen daarvan gaat huisvesten,
komt er een 12 koppig F-35 Site Activation Team op bezoek.
Dit team moet de toekomstige F-35 site voorbereiden, zodat er voldoende en geschikte hangar ruimte is; opleiding mogelijkheden specifiek voor de F-35; er verbinding mogelijk is en komt met het ALIS (Autonomic Logistics Information System); voldoende F-35 onderhoud vaardigheden en uitrusting en nog vele andere diverse zaken.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

StrataNL

De shelters in NL zijn destijds bij de tests op LWD getest en OK bevonden met aanpassingen. Wat er aan de onderhoudshangars moet gebeuren weet ik zo niet.

NL heeft voor de aanpassing van infrastructuur 92 miljoen gereserveerd.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ronald Elzenga

Citaat van: Zander op 25/04/2017 | 09:52 uur
Geen idee welke middelen er vrij gemaakt zijn voor het aanpassen van de infrastructuur op de F35.
Het lijk me wel dat deze kisten in Shelters komen te staan. Kennelijk voldoen de Noorse F16 shelters niet.
Geen idee wat de KLU heeft gepland.
De Britten bouwen ook nieuwe onderkomens waar meerdere F-35s in passen. Logistieke noodzaak? bezuiniging?

Zander

Geen idee welke middelen er vrij gemaakt zijn voor het aanpassen van de infrastructuur op de F35.
Het lijk me wel dat deze kisten in Shelters komen te staan. Kennelijk voldoen de Noorse F16 shelters niet.
Geen idee wat de KLU heeft gepland.
People are sheep

Harald

#Norway plans to build 12 new hangars #F35 at #Ørland airbase. Each will fit 2 jets. Shelters or maintenance hangars,

https://twitter.com/Airheadsfly/status/855358049887936513

Noorwegen gaat voortvarend door met de komst van de F-35, worden bij AFB Leeuwarden en Volkel ook nieuwe hangaars gebouwd ??

(Kosten voor nieuwe hangaar zou ca. €2 miljoen kosten per stuk volgens Airheadsfly )

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

Citaat van: Ros op 16/04/2017 | 16:30 uur
Mag gerust hoor. De Duitse tanks in WOII waren de beste. Ze waren er te laat mee, zonder alle testfases te hebben doorlopen in de strijd geworpen en de uiteindelijke overmacht van de tegenstanders met veel betere logistieke lijnen hebben het kunnen winnen. En niet te vergeten dat de Duitse capaciteit om wapensystemen te kunnen (blijven) bouwen regelmatig met luchtaanvallen werd aangepakt. Terwijl de productie in de VS en de aanvoer naar (o.a.) Europa  op volle toeren kon blijven draaien.

Ros.. iedereen mag dat. Behalve wanneer ze onzin beginnen te verkondigen of gewoon beginnen af te spelen maar ze kennen de noten niet. Zoals jij nu doet.

De Duitse tanks zijn nooit de beste geweest of geen enkel front. De geimplemtenteerde tactiek, crew-lay out met het verbindingsmiddel radio was wel iedereen vooruit. De tanks opzichzelf waren op meeste fronten inferieur.

Dat de Duitsers enorm achter gingen lopen op het luchtwapen en niet in staat bij te benen wat de concurrentie op ze afgooiden is een ander verhaal.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ros

#1630
Citaat van: walter leever op 16/04/2017 | 15:16 uur
Huzaar,ik zal me niet meer bemoeien met "tankzaken" :devil:(hahaha).

Mag gerust hoor. De Duitse tanks in WOII waren de beste. Ze waren er te laat mee, zonder alle testfases te hebben doorlopen in de strijd geworpen en de uiteindelijke overmacht van de tegenstanders met veel betere logistieke lijnen hebben het kunnen winnen. En niet te vergeten dat de Duitse capaciteit om wapensystemen te kunnen (blijven) bouwen regelmatig met luchtaanvallen werd aangepakt. Terwijl de productie in de VS en de aanvoer naar (o.a.) Europa  op volle toeren kon blijven draaien.


walter leever

#1629
Citaat van: Huzaar1 op 16/04/2017 | 12:25 uur
Ding was een ramp. Heeft wel wat weg van de F-35 in wat aspecten.
Panther had alles in zich om de beste te zijn maar was gewoon een slecht ontwerp met een erg goed kanon en alles gekopieerd wat werkte bij de vijand maar zo geïmplementeerd dat het weer niet werkte als totaalconcept.

Huzaar,ik zal me niet meer bemoeien met "tankzaken" :devil:(hahaha)Okay de gevaarlijkste om tegenover je te hebben in de middelzware klasse dan.(kanon,bepantsering,etc)Dat "over engineeren" had ik dan toch goed. ;)