Rusland's Expansie

Gestart door ARM-WAP, 30/07/2007 | 13:26 uur

Enforcer


Ace1

Pijnlijk voor Kremlin: Oekraïners bestoken Russische troepen met buitgemaakte Noord-Koreaanse raketten

Oekraïense soldaten hebben Russische troepen beschoten met Noord-Koreaanse raketten. Dat meldt de Britse krant 'The Financial Times'. Het Oekraïense leger zou de raketten in handen hebben gekregen nadat een "bevriend land" ze in beslag had genomen. De onthulling is een blamage voor het Kremlin en de Noord-Koreaanse leider Kim Jong-un nadat beide landen vorige week voor het oog van de hele wereld de banden met elkaar hebben aangehaald.

De Noord-Koreaanse wapens werden voor het eerst gezien en gefotografeerd in de buurt van Bachmoet waar Oekraïense soldaten een Grad-raketlanceersysteem bedienden. Volgens 'The Financial Times' hadden fotografen van persbureau 'Getty' initieel foto's van de raketten genomen zonder te weten dat ze uit Noord-Korea kwamen.

De Oekraïners vertelden aan een verslaggever van de Britse krant dat een "bevriend land" de wapens in beslag had genomen toen ze werden onderschept op een schip.

De onthulling dat Russische troepen nu het doelwit zijn van Noord-Koreaanse raketten, is heel pijnlijk voor het Kremlin en de Noord-Koreaanse leider Kim Jong-un. Vorige week bracht de Russische minister van Defensie Sergej Sjojgoe immers nog een bezoek aan Noord-Korea om de banden aan te halen. Het bezoek aan Pyongyang moest de Russisch-Noord-Koreaanse samenwerking versterken, aldus het ministerie van Defensie in Moskou. Om het partnership te vieren, liet de Noord-Koreaanse leider zijn leger door de hoofdstad marcheren en werden ballistische raketten geshowd.

De VS verdenken Noord-Korea er al langer van de Russische oorlogsmachine te steunen met wapenleveringen voor de oorlog in Oekraïne. Ook de Wagnerhuurlingen zouden al Noord-Koreaans wapentuig gekregen hebben. De Verenigde Staten vermoeden dat Sjojgoe naar Noord-Korea ging om zich te verzekeren van de levering van wapens die Rusland nodig heeft voor de vastlopende invasie van Oekraïne. "Ik betwijfel ten stelligste dat hij daar op vakantie is", zei de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken, Antony Blinken, zaterdag.

"Onbetrouwbaar"
Maar het Noord-Koreaanse wapentuig blijkt niet erg doeltreffend. De reporter van 'The Financial Times' vertoefde bij de artilleristen aan het front in Zaporizja toen een Oekraïense soldaat hem waarschuwde om zeker niet in de buurt van de Grad-raketlanceerder te komen. Kims raketten zijn "erg onbetrouwbaar en doen soms rare dingen", legde de artillerist uit.

Volgens de Oekraïense artilleriecommandant Ruslan zijn de raketten helemaal niet populair bij zijn eenheden omdat ze inderdaad heel onberekenbaar zijn. Maar dat hoeft misschien niet te verwonderen want de meeste projectielen zijn gebouwd in de jaren 80 en 90 van de vorige eeuw.

https://www.hln.be/buitenland/pijnlijk-voor-kremlin-oekrainers-bestoken-russische-troepen-met-buitgemaakte-noord-koreaanse-raketten~a8b745628/

Ace1

Hoe succesvol is het Oekraïense tegenoffensief tot nu toe? 'Geen bevrijding op korte termijn'

Het grote Oekraïense offensief moet volgens deskundigen eigenlijk nog beginnen. Op dit moment kijken we volgens defensie-expert Patrick Bolder naar een Oekraïense poging om uit te testen hoe sterk de Russische verdedigingslinie is.

De laatste grote herovering door het Oekraïense leger was vorige zomer. In mei namen toen de Oekraïense troepen Charkov terug. Op dit moment wordt er gevochten bij Bachmoet. Maar het zogenaamde lente-offensief - de tegenaanval van Oekraïne tegen Rusland met als doel een overwicht te bereiken in de strijd - lijkt nog niet begonnen.

'Probeer-aanval' van Oekraïne
Defensie-expert Patrick Bolder van het Den Haag Centrum voor Strategische Studies ziet nu vooral het testen van de kracht van de Russische verdediging: "Er zijn nog vier of vijf verdedigingslinies die de Russen in kunnen nemen, en die zijn volop bemand."

"Ik denk dat wat er nu gebeurt een probeer-aanval is van Oekraïne, een poging om kijken hoe de Russische verdediging precies is georganiseerd, hoe sterk ze zijn en hoe goed", zegt hij.

Mijnenveld
Het is een lastige situatie voor Oekraïne, omdat er veel mijnenvelden bij de frontlinie liggen. "Het blijft moeilijk als je door al die mijnenvelden moet, je moet dan ontmijnen of zoeken waar de mijnen liggen. En dat is een gevaarlijke operatie met voertuigen die duidelijk zichtbaar zijn", zegt voormalig luitenant-kolonel Bolder.

"En het is sowieso lastig voor Oekraïne dat ze met één hand op de rug vechten omdat ze geen overwicht hebben in de lucht. Ze opereren steeds onder dreiging van Russische luchtaanvallen. "

F16's
Dat de oorlog nog lang kan duren is duidelijk, vindt Bolder. "Je kan één verdedigingslijn doorsnijden en dan zitten er nog drie lijnen achter. Het is wachten op de F16's. Dan heb je kans om met minder verliezen meer terrein te winnen."

Die F16's mogen worden geleverd door Europese landen aan Oekraïne. De Verenigde Staten moesten als producent hiervoor toestemming gegeven, die afgelopen mei kwam. Maar wanneer de levering zal plaatsvinden is nog niet bekend.

Problemen aan beide kanten
En dus verstrijkt de tijd. Is dat in het voordeel van Rusland? Bolder denkt van niet. "Rusland heeft zelf problemen met de productie van oorlogsmateriaal, en ook met dienstplichtigen. Maar Oekraïne zal niet op de korte termijn de bevrijding van het hele land kunnen bewerkstelligen."

"En het afbrokkelen van de interne steun in Rusland zie ik ook niet gebeuren, want het is levensgevaarlijk om daar te protesteren", zegt hij.

Wat als Poetin wint?
Hoe lang het ook duurt, je moet je volgens Bolder intussen blijven afvragen: Wat betekent het voor ons als het Russische systeem zou winnen?

Bolder: "Dan ziet Poetin dat het Westen niet in staat is een democratische staat te beveiligen, dan gaat hij het spel herhalen."

Een video is op onderstaande link te bekijken.

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/hoe-succesvol-is-het-oekraiense-tegenoffensief-tot-nu-toe-geen-bevrijding-op-korte-termijn/

Ace1

#9502
'Rusland moet front bij Bachmoet mogelijk verzwakken'

Rusland zet alles op alles om vliegvelden in het westen van Oekraïne aan te vallen, waarbij ook de dure Russische Kinzhal-raketten worden ingezet. En daar hebben ze een goede reden voor, aldus defensiespecialist Patrick Bolder van het Den Haag Centrum voor Strategische Studies.

Temeer omdat Oekraïne juist vanaf die vliegvelden Soechoj Su-25-vliegtuigen laten opstijgen, met de Europese Storm Shadow-raketten eronder, weet hij. 'Dus als je die vliegvelden platlegt - of eigenlijk alleen de startbanen ondermijnt - kunnen de vliegtuigen niet opstijgen en dan kunnen de raketten ook niet ingezet worden.'

Dat betekent eveneens dat waar Rusland alles op alles zet om de bases in het westen van Oekraïne te raken, daar Oekraïne alles op alles zet om reparaties uit te voeren. 'Als je goed militair opereert, heb je ook een afdeling Home Base Operations', duidt Bolder. 'Daarin zitten ploegen die gereed zijn om zogeheten rapid runway repairs uit te voeren. Als er gaten zitten in het start- en landingsbanenstelsel, zijn er opgeleide mensen aanwezig om de machines te bedienen en gaten snel op te vullen.'

Hoofdaanval
En het is belangrijk dat Oekraïne het vliegverkeer in stand houdt, want stukje bij beetje worden de stappen van voortgang groter. Maar, tempert Bolder de verwachtingen, het is niet allemaal rozengeur en maneschijn rondom de Oekraïense verovering van frontstad Staromajorske. 'Ik vond het heersende optimisme vrij bijzonder, ik was er zelf terughoudender over', vervolgt hij. 'De vraag was ook steeds of dit dan toch eindelijk de hoofdaanval is. De dag ervoor werd ook al van Oekraïense zijde geroepen dat het ging gebeuren, zelfs Zelenski was positief. Dat doen ze normaliter nooit, dus misschien was het een misleidingsoperatie.'

Volgens Bolder werd er ook getest hoe sterk de Russische verdedigingslinies waren, waarbij hij benadrukt dat dit nog lang niet de sterkste vorm van verdediging is. 'Er liggen nog veel meer verdedigingslinie, maar door te testen hoe sterk de eerste linie wordt tegengehouden, kan ook geobserveerd worden hoe de Russen terugvallen', zegt Bolder. 'Gaan ze terug naar de volgende lijn, of is die ook al te zwaar onder vuur. Dat weten we niet.'

Reserves
Bolder denkt tevens dat het doorbreken van de eerste verdedigingslinie bij Staromajorske als provocatief kan worden beschouwd door de Russen, waarop zij hun reserves in moeten zetten. 'Dan worden ze dus gelokt', besluit hij. 'Die zijn dan elders ook niet meer inzetbaar. Het zou dus helemaal niet zo gek zijn als er nu meer Russische troepen naar Staromajorske gaan, en het front in Bachmoet laten verzwakken.'

En precies daar kan dan uiteindelijk de hoofdaanval worden uitgevoerd, aldus Bolder. 'Daar hebben de Russen nooit maanden de tijd gehad om de verdedigende op te tuigen.'

Een podcast is op onderstaande link te beluisteren.

https://www.bnr.nl/nieuws/internationaal/10519744/rusland-moet-front-bij-bachmoet-mogelijk-verzwakken

Ace1

Westerse tanks kunnen niet op tegen Russische mijnenvelden, zegt hoge Oekraïense generaal

Oekraïne heeft moeite om door Russische mijnenvelden bij de frontlinie heen te breken, zegt een hoge Oekraïense generaal tegen de BBC.

Westerse gevechtstanks en infanterievoertuigen zijn niet in staat om door de hindernissen heen te breken.

Sommige Oekraïense eenheden gebruiken nu tanks uit de Sovjettijd om de mijnenvelden te ruimen, meldt de Britse omroep.

Lees ook: Oekraïense tanks hebben het zwaar op het slagveld: een video toont hoe er eentje in een Russische anti-tankgreppel verdwijnt

Westerse tanks blijken niet effectief tegen Russische mijnenvelden in het zuiden van Oekraïne, zegt een hoge Oekraïense generaal tegen de BBC.

Volgens Oleksandr Tarnavsky vertraagt dit het Oekraïense tegenoffensief. Sommige westerse gevechtstanks en infanterievoertuigen zijn zo zwaar beschadigd, dat Oekraïense eenheden ze achter moesten laten en te voet verder moesten trekken, vertelt Tarnavsky. Dit met het risico om geraakt te worden door artillerievuur van de Russen.

"Ik onderschat de vijand niet", zegt de generaal. Hij is onder de indruk van hoe goed de Russen het oprukken van de Oekraïners hebben weten te stoppen.

Volgens de BBC zijn er onder de zwaar beschadigde voertuigen van westerse makelij verschillende Duitse Leopard-tanks en Amerikaanse Bradley-pantservoertuigen.

Veel schade aan westerse tanks en pantservoertuigen in Oekraïne
Een aantal valt niet meer te repareren, vertelt de Oekraïense ingenieur Serhii tegen de Britse omroep. Het is zijn taak om de voertuigen weer aan de praat te krijgen. Indien dat niet mogelijk is, worden ze ontmanteld voor reserveonderdelen of voor reparatie teruggestuurd naar het Westen.


Bijna een derde van de Bradley-pantservoertuigen die de Verenigde Staten naar Oekraïne hebben gestuurd, zijn al uitgeschakeld, zo meldde Insider eerder deze maand.

Om de Russische mijnenvelden te ruimen, maken sommige Oekraïense eenheden gebruik van tanks uit de Sovjettijd, zo meldt de BBC. Deze worden uitgerust met een zogenoemde mine roller.

Ondanks het moeizame verloop van het tegenoffensief, blijft generaal Tarnavsky optimistisch. "Langzaam of niet, het offensief vindt plaats en het zal zijn doel bereiken."


https://www.businessinsider.nl/oekraine-rusland-oorlog-mijnenvelden-westerse-tanks/

Huzaar1

#9500
Citaat van: Benji87 op 31/07/2023 | 09:49 uurNette post Huzaar  ;)  als je de persoonlijke verwijten nou ook nog even buiten de deur laat zou het op dit forum ook weer een stuk vriendelijker aan toe gaan  :heart:
je bent onzin aan het verkondigen, het is alleen niet duidelijk of je bewust liegt of dat je niet in staat bent de militaire operationele en logistieke situaties te duiden.

Citaathttps://www.nu.nl/301595/video/hoe-zelfs-een-kapotte-krimbrug-russische-strandvakanties-niet-stopt.html

http://webcams.org.ua/eng-live-krymsky-most.html
Dat je er auto's overheen ziet rijden zegt niet dat de brug open is. Nood breekt wet.  Mensen wordt aangeraden om te rijden. Je kunt er niet overheen met een zware vrachtwagen. +- 20 auto's per uur is verwaarloosbaar.

CitaatZijn diverse live webcams die auto verkeer op dit moment laten zien op de brug. 2 lanen open, de andere 2 zijn dicht. Meest actuele situatie is +- 1 tot 2 uur vertraging als je met de auto komt. Het artikel wat je stuurt dateert van 18 juli, we zijn inmiddels 2 weken verder. Je bron is overigens South China morning post, nou ook niet bepaald de meest pro westerse bron. Of werk je tegenwoordig voor de Chinese geheime dienst ? ;D
juist, en naast al het vakantie verkeer en forenzen moet er veel logistiek overheen. Met name juist militaire logistiek en dat gaat niet alleen per trein. 2 uur wachttijd is een gigantisch logistiek probleem, net als dat er 4 maanden geen treinen reden. Iets wat jij als een 'lichte ontregeling duidt'.

Geen idee, laatste keer dat ik daar was heb ik mij niet bezig gehouden met spionage zaken maar zat ik achter die moeilijke bereikbare Russische vrouwen aan
 
CitaatDan heb jij je verkeerd laten informeren. De eerste aanval vond plaats op 8 oktober om 6 uur s'ochtends, s'middags om 2 uur werd het trein verkeer weer vrijgegeven. Ik denk dat je in de war bent met volledig operationeel. De eerste baan was s'middags al weer open en de tweede de dag daarna. Trein verkeer ondervond wel enige hinder gedurende 4 maanden. De brug mocht tot dat de reparaties waren uitgevoerd slechts op beperkte snelheid rijden en met gelimiteerde vrachten. De grootste hinder werd ondervonden door truck verkeer, die konden een maand lang de pont gebruiken.
lekker boeiend. Er zijn twee aanvallen geweest die de brug hebben lamgelegd. October 2022 en juli 2023. Daar hebben we het over.
Citaathttps://www.aljazeera.com/amp/news/2022/10/9/crimea-bridge-resumes-traffic-after-blast

https://www.thedrive.com/the-war-zone/kerch-strait-bridge-road-and-rail-traffic-resume-to-very-limited-degree
 
dit-zegt-niets.
CitaatIk heb mijn BSc behaald aan de hogere zeevaartschool in rotterdam. Geloof me, ik ben helemaal doodgegooid met kracht berekeningen  :sick: 
meerdere bsc's en een Msba hier. 

-5 jaar ervaring met Leopard2A6, 3 jaar met de CV9035NL, jaren met YPR's, in gevechtseenheden, op verplaatsingen door heel Europa. En nu 5 jaar met NAVO planning i.h.k.v. gereedstelling SIC.
 Waar je heel veel bezig bent met bruggen.

Blijkbaar snap je het verband tussen structurele integriteit en beinvloeding draagkracht, en de afhankelijkheid van planners hierop niets.Wellicht zou je wat kunnen aannemen. Maargoed we gaan verder.

CitaatIk stel ook nergens dat die brug 100% in orde is maar de schade is tot nu toe onvoldoende om enige hinder te veroorzaken in de Russische logistieke lijnen. En dan vooral het trein verkeer, wat de Russische achillespees is heeft tot nu toe nauwelijks hinder ondervonden
je spreekt alles tegen wat in de grote mensen wereld van mensen die met de informatie werken rondgaat. 4 maanden geen treinen, en nu 70% van het wielverkeer beperkt, is een grote ontregeling. Er zitten brigades die niets kunnen omdat hun spullen niet op tijd komen en ze per dag een grote hoeveelheid verbruiken van KLI t/m V.

CitaatLeuk artikel, heb hem toentertijd ook gelezen( oktober 2022) . 1 klein dingetje, dit is de verkeerde brug.
ik heb er denk ik wel vier keer bij gezet dat dit om de kherson brug gaat. Maar dat het draagprincipe universeel is gezien de eigenschappen van het bouwmateriaal. Lees jij wel?

CitaatDit artikel gaat niet over de Krim brug maar over de Antonivka brug bij Kherson
dat heb ik (zoals vorige reply) wel 4 keer duidelijk gemaakt in mijn post. Le-zen.

CitaatWelke brug het is maakt dus behoorlijk veel uit. Het verschil tussen de Krim brug en de voormalige Antonivka brug zit hem in tactisch belang van beidde bruggen.
algemene structurele integriteit in betonconstructies is leidend. Dat is evengoed het geval bij deze brug, wat ik duidelijk heb gemaakt in de vorige post m.b.v. de quotes van de overste der genie.

CitaatDe Antonivka brug moest nog gebruikt worden door Oekraïne om troepen over te verplaatsen in de toekomst, dat doel hebben ze met de Krim brug niet. Die moet gewoon neer en nooit meer in ere hersteld worden. Dus de aanvallen die op de Antonivka brug werden uitgevoerd haalden hun doel. Gaten creëeren, Russische logistiek verhinderen maar wel in zo'n mate beschadigen dat die brug nog wel hersteld kan worden.
dat zegt de genie overste ja, of dat zeker is of de intentie is van UAF, daar geloof ik niets van.  De brug zal worden vernietigd en herbouwd na de oorlog. En indien het bruggenhoofd aan de vijandige oever van de Djnepr veilig genoeg is en ver genoeg van de frontlinie kan op genoeg manieren een brug worden geslagen. Helemaal nu de dam door is.

CitaatHier geef je toch zelf aan waarom men er telkens in slaagt om die brug weer zsm in de lucht te krijgen? Snelle sectie reparaties en je kan weer door. Ik denk dat een logischer doel zijn om die brug te raken bij de bogen ipv de weg en trein secties.
dat zijn ze ook aan het doen maar met beperkte middelen is dat iets van een langere adem. De huidige aanvallen gooien alle logistieke hoofdplannen en bevoorrading in het honderd.

Jij wil dat alleen niet aannemen. Gelukkig heb jij heel veel ervaring en insight op het gebied van militaire logistiek, en ik niet , uche.

CitaatDat laatste denk ik ook wel. Het is een kwestie van tijd voor dat die brug op zo'n kritisch punt wordt geraakt dat die tegen de vlakte gaat. Je ziet eigenlijk al hoe lastig het is om zo'n groot object effectief te verdedigen. Bovendien worden de Oekraïners ook steeds beter in het ontwikkelen van onderwater drones en mocht het offensief succesvol verlopen dat komt er ook steeds meer artillerie in bereik van die brug te liggen. We moeten nog even geduld hebben dus.
zoals ze nu gaan gaan ze goed. 70% van wielverkeer is beperkt. En zodra ze de treinsporen raken legt dat voor een half jaar het logistieke plaatje in de soep. Je hebt geen idee wat de stavaza is van russische eenheden in Zuid Oekraine. Die is niet goed.

Citaathttps://www.realcleardefense.com/2023/05/11/innovative_submarine_drone_is_ukraines_new_weapon_against_russia_898876.html

https://amp.cnn.com/cnn/2023/07/30/europe/ukraine-drones-black-sea-intl/index.html


Gast, als jij die bron kan lezen dan mag je mij nooit meer een Putin aanhanger noemen.  ;D  ;D


Google translate , moet je lukken. De russen geven er zelf hun downtime in aan. 4 maanden geen treinen, pas na 6 maanden het 2e treinspoor. Dat is desastreus voor je eenheden die per dag 100.000 ton aan middelen nodig hebben, naast je burgerbevolking die moet worden bevoorraad met klasse I, II/IV + III.

Afsluitend en concluderend

1. Het treinverkeer is 2 maanden geleden volledig hersteld. 5 maanden geleden het 1e spoor. 2 maanden geleden het 2e. Vanuit een logistiek perspectief kende de spoorlijn voor 4 maanden 100% downtime, tot en met 7 maanden 50%. Dat beïnvloed je logistieke bevoorrading ernstig. Punt.

2. Over de brug kan nu geen zwaar materieel rijden. Tanks op oplegger, zware vrachtwagens, veel verkeer tegelijk, dit kan niet meer.

2. 70% van het brugverkeer is beperkt betreft het wielgedeelte. 1 rij richting ligt in het water. Het andere wegdek waar verkeer over kan doet dat middels een ontzet brugdeel. Dit heeft beperkingen voor:

A. De doorstroom van goederen.
B. Het draagvermogen wat op dat punt over de brug kan.


CONCLUSIE : Vanuit militair oogpunt, waar je afhankelijk bent van een gegarandeerde instroom t.b.v. de plannen die maanden en soms jaren van te voren worden gemaakt. Is de downtime van de Kersj brug desastreus en verstorend geweest.

Dat er nu weer treinen rijden en wat auto's overheen zorgt er niet voor dat je een half jaar zonder aanvoer in kunt halen. Zo werkt oorlog niet.

Het is een kwestie van tijd totdat het trein spoor wederom wordt geraakt. Indien de oekrainers op deze wijze het gebruik van de brug blijven beinvloeden hoeft de brug niet perse vernietigd te worden. Dat zal wel het doel blijven, maar dit helpt ze al enorm.


En nu door :D
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

Nu we het toch over bruggen hebben. De Chonbar brug, een belangrijke brug die de Krim met het Kherson oblast verbindt zou gisteren aangevallen zijn. De brug is voor de Russen een belangrijke bottleneck voor wegverkeer

Armed Forces of Ukraine confirm successful air attack on bridge near Chonhar

The Ukrainian Armed Forces have confirmed that they carried out a successful air attack on a bridge linking the Russian-occupied part of Kherson Oblast with Ukraine's Russian-occupied Crimea, near the town of Chonhar.

The Strategic Communications Department of the Armed Forces of Ukraine in Telegram reported that the attack was carried out on the morning of July 29.


"The Defense Forces of Ukraine successfully struck the Chonhar bridge in the morning of 07/29/2023. Glory to the Armed Forces of Ukraine!" the department said in a short message, without giving any further details.

The Russian-occupied part of Kherson Oblast is connected to Ukraine's Russian-occupied Crimea by both road and rail bridges in the north-eastern part of the Crimean Peninsula.

Earlier, the Russian-installed head of the occupation authorities in Kherson Oblast, Volodymyr Saldo, said that on July 29the Defense Forces allegedly tried to destroy the railway bridge between the oblast and Crimea.

At the time, he said 12 long-range Storm Shadow missiles were allegedly shot down by Russian air defenses. Russian authorities typically claim that all attacking missiles are shot down by air defenses.

Meanwhile, Russian tourists claimed in social media chats that all cars had been stopped at a checkpoint in front of Chonhar, saying that the Chonhar bridge was closed because it had been "blown up." Moreover, damage to the bridge was reported by local residents.

Read also: Could Ukrainian forces cut off Russian supply lines in the south?

The bridges linking the Russian-occupied part of Kherson Oblast with the north-eastern part of the Crimean Peninsula have been attacked several times.

After an earlier attack on the Chonhar road bridge on July 5, the Ukrainian military's General Staff confirmed that the bridge had been hit by Storm Shadow cruise missiles.

The Russian invasion forces also said there had been an attack on the night of June 22 on the Chonhar road bridge.

At that time, Andrii Yusov, a representative of the Main Directorate of Intelligence of the Ministry of Defense, succinctly reacted to the attack on the Chongar bridge, saying that "there will be more."

The Kremlin has refused to comment on the attack on the bridge: the press secretary of the Russian dictator Vladimir Putin, Dmytro Peskov, referred journalists to the Russian Ministry of Defense for comment.

https://news.yahoo.com/amphtml/armed-forces-ukraine-confirm-successful-101500989.html

Stond vanochtend in de ISW update vermeldt:

Citaatstrike on the Chonhar bridge represents a notable inflection in Russian reporting on the war in Ukraine and may suggest that the Kremlin has directed Russian milbloggers to refrain from covering certain topics. The Ukrainian Armed Forces announced on July 29 that Ukrainian forces successfully struck the Chonhar bridge on the M-18 (Dzhankoi-Melitopol) highway between occupied Crimea and occupied Kherson Oblast. ISW has not observed any Russian milblogger discussion about the Ukrainian strike or Russian milbloggers promoting Kherson Oblast occupation administration head Vladimir Saldo's claim that Russian forces intercepted 12 Ukrainian Strom Shadow cruise missiles targeting the bridge. The only other Russian source to comment on the strikes was a local Russian news Telegram channel, which amplified alleged claims from Russian tourists in the area about the bridge being closed to traffic.  Russian milbloggers responded to a Ukrainian strike on the Chonhar bridge on June 22 with widespread outrage and concern, and Russian milbloggers routinely comment on both successful and allegedly unsuccessful Ukrainian strikes on Russian logistics. The Chonhar bridge is a notable bottleneck along a critical Russian ground line of communication (GLOC), and it is highly unlikely that Russian milbloggers would voluntarily ignore a successful or unsuccessful Ukrainian strike on the bridge. ISW has previously assessed that select Russian milbloggers may be shaping their coverage of the war in Ukraine in ways more favorable to Kremlin narratives out of fear of Kremlin punishment following the removal of prominent critical voices in the Russian information space, particularly pro-war critic Igor Girkin and Wagner Group financier Yevgeny Prigozhin. General fear of Kremlin punishment would not likely result in such near-universal lack of coverage of a dramatic event, however, and it is more likely that a specific Kremlin directive not to cover disruptions to critical GLOCs caused this lack of reporting.

Benji87

#9498
Nette post Huzaar  ;)  als je de persoonlijke verwijten nou ook nog even buiten de deur laat zou het op dit forum ook weer een stuk vriendelijker aan toe gaan  :heart:

Citaat van: Huzaar1 op 30/07/2023 | 21:39 uurDe brug is dicht, treinverkeer is mogelijk, maar dat gedeelte van de brug is ook niet aangevallen deze keer. Wil je met je auto terug naar Rusland vanaf de Krim wordt je gedirigeerd via Melitopol. Vandaar mijn leuke grap enkele posts terug.


Citaat van: Huzaar1 op 30/07/2023 | 21:39 uurOf het treinspoor nu wel of niet rijdt, je kunt daar allerlei hosanna verhalen aan vast hangen, de brug is beperkt inzetbaar en gesloten voor openbaar gebruik. Dat staat ook op google, had er zelfs nog een screenshot voor je van gepost.

https://www.nu.nl/301595/video/hoe-zelfs-een-kapotte-krimbrug-russische-strandvakanties-niet-stopt.html

http://webcams.org.ua/eng-live-krymsky-most.html

Zijn diverse live webcams die auto verkeer op dit moment laten zien op de brug. 2 lanen open, de andere 2 zijn dicht. Meest actuele situatie is +- 1 tot 2 uur vertraging als je met de auto komt. Het artikel wat je stuurt dateert van 18 juli, we zijn inmiddels 2 weken verder. Je bron is overigens South China morning post, nou ook niet bepaald de meest pro westerse bron. Of werk je tegenwoordig voor de Chinese geheime dienst ? ;D

Citaat van: Huzaar1 op 30/07/2023 | 21:39 uurEn ik deel geen informatie met iemand die daarvoor niet het vereiste veiligheidsscreeningsniveau bezit. Leren ze je het zo in Sint-Petersburg?

Geen idee, laatste keer dat ik daar was heb ik mij niet bezig gehouden met spionage zaken maar zat ik achter die moeilijke bereikbare Russische vrouwen aan
 
Citaat van: Huzaar1 op 30/07/2023 | 21:39 uurIk hoef je echt niet te overtuigen, maar ik leef in de  realiteit waar er vier maanden geen treinen reden na de aanval in oktober vorig jaar, en het tot november dit jaar duurt voordat het wieltransport kan worden hervat.


Dan heb jij je verkeerd laten informeren. De eerste aanval vond plaats op 8 oktober om 6 uur s'ochtends, s'middags om 2 uur werd het trein verkeer weer vrijgegeven. Ik denk dat je in de war bent met volledig operationeel. De eerste baan was s'middags al weer open en de tweede de dag daarna. Trein verkeer ondervond wel enige hinder gedurende 4 maanden. De brug mocht tot dat de reparaties waren uitgevoerd slechts op beperkte snelheid rijden en met gelimiteerde vrachten. De grootste hinder werd ondervonden door truck verkeer, die konden een maand lang de pont gebruiken.

https://www.aljazeera.com/amp/news/2022/10/9/crimea-bridge-resumes-traffic-after-blast

https://www.thedrive.com/the-war-zone/kerch-strait-bridge-road-and-rail-traffic-resume-to-very-limited-degree
 
Citaat van: Huzaar1 op 30/07/2023 | 21:39 uurJe hebt overduidelijk geen ervaring met deze zaken. Brug draag capaciteit wordt negatief beïnvloed als de brug wordt beschadigd. Een gerepareerd gat in een brug dat wordt gedicht betekent niet per definitie dat een brug is herstelt.

Ik heb mijn BSc behaald aan de hogere zeevaartschool in rotterdam. Geloof me, ik ben helemaal doodgegooid met kracht berekeningen  :sick:

Ik stel ook nergens dat die brug 100% in orde is maar de schade is tot nu toe onvoldoende om enige hinder te veroorzaken in de Russische logistieke lijnen. En dan vooral het trein verkeer, wat de Russische achillespees is heeft tot nu toe nauwelijks hinder ondervonden

Citaat van: Huzaar1 op 30/07/2023 | 21:39 uurEnige tijd geleden stond er in de Volkskrant een goede uitleg van luitenant-kolonel Carel Sellmeijer, genie-officier  betreft de brug bij Kherson die daar het een en ander over liet weten. Een weghelft kan niet worden gebruikt......

Lees hier meer over https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/2022/de-slag-om-de-bruggen-van-cherson~v589664/

Leuk artikel, heb hem toentertijd ook gelezen( oktober 2022) . 1 klein dingetje, dit is de verkeerde brug. Dit artikel gaat niet over de Krim brug maar over de Antonivka brug bij Kherson

Citaat van: Huzaar1 op 30/07/2023 | 21:39 uurHier nog een citaat van overste Sellmeijer
"De reparaties van de Russen, die het wegdek met cement proberen te plamuren, acht hij vooral cosmetisch: hij schat dat de brug nog maar 40 procent van zijn nominale belasting kan dragen, en zou er zelf niet met een tank overheen durven rijden. Sellmeijer: 'Je hoeft niet de hele brug stuk te maken om haar onbruikbaar te maken. "

Welke brug het is maakt dus behoorlijk veel uit. Het verschil tussen de Krim brug en de voormalige Antonivka brug zit hem in tactisch belang van beidde bruggen. De Antonivka brug moest nog gebruikt worden door Oekraïne om troepen over te verplaatsen in de toekomst, dat doel hebben ze met de Krim brug niet. Die moet gewoon neer en nooit meer in ere hersteld worden. Dus de aanvallen die op de Antonivka brug werden uitgevoerd haalden hun doel. Gaten creëeren, Russische logistiek verhinderen maar wel in zo'n mate beschadigen dat die brug nog wel hersteld kan worden.

Citaat van: Huzaar1 op 30/07/2023 | 21:39 uurDe brug is keer op keer vernietigd maar wordt weer gerepareerd. Dat kan doordat de brug is geconstrueerd op een wijze wat sectiereparatie toelaat met pre-gefabriceerde stukken.

Hier geef je toch zelf aan waarom men er telkens in slaagt om die brug weer zsm in de lucht te krijgen? Snelle sectie reparaties en je kan weer door. Ik denk dat een logischer doel zijn om die brug te raken bij de bogen ipv de weg en trein secties.

Citaat van: Huzaar1 op 30/07/2023 | 21:39 uurAls jij nou eens ophoudt met de wolf in schaapskleren te spelen. Het wordt allemaal een stuk leuker zonder dat we doen alsof we precies weten over het hoe en wat. We hebben dezelfde bronnen beschikbaar. Indien Oekraine doorgaat zoals het nu doet, zijn er vanzelf genoeg peilers zodanig beschadigd dat het repareren niet meer makkelijk wordt zonder veel downtime.

Dat laatste denk ik ook wel. Het is een kwestie van tijd voor dat die brug op zo'n kritisch punt wordt geraakt dat die tegen de vlakte gaat. Je ziet eigenlijk al hoe lastig het is om zo'n groot object effectief te verdedigen. Bovendien worden de Oekraïners ook steeds beter in het ontwikkelen van onderwater drones en mocht het offensief succesvol verlopen dat komt er ook steeds meer artillerie in bereik van die brug te liggen. We moeten nog even geduld hebben dus.

https://www.realcleardefense.com/2023/05/11/innovative_submarine_drone_is_ukraines_new_weapon_against_russia_898876.html

https://amp.cnn.com/cnn/2023/07/30/europe/ukraine-drones-black-sea-intl/index.html


Citaat van: Huzaar1 op 30/07/2023 | 21:39 uurHet heeft geen donder met kritisch zijn te maken, alles met integriteit. Overigens is dit geenzins een antwoord op mijn punten. De brug is dicht, ene helft zwaar beschadigd en de andere helft van het wegdek t.b.v. wielverkeer ligt in het water. Pas in maart dit jaar werd van de aanval in october vorig jaar het 1e spoor, en in mei het 2e spoor geopend. Dat is een enorm lange periode waarin niet de logistieke goederen moesten komen die nodig waren.
Bron: http://government.ru/news/48419/#


Gast, als jij die bron kan lezen dan mag je mij nooit meer een Putin aanhanger noemen.  ;D  ;D

Huzaar1

#9497
Citaat van: Benji87 op 30/07/2023 | 20:01 uurJij een met openbare bron huzaar? Of heb je geen geheime Intel van je dagelijkse Intel briefings die je wilt delen met de groep?

https://www.bbc.com/news/world-europe-66229533.amp
De brug is dicht, treinverkeer is mogelijk, maar dat gedeelte van de brug is ook niet aangevallen deze keer. Wil je met je auto terug naar Rusland vanaf de Krim wordt je gedirigeerd via Melitopol. Vandaar mijn leuke grap enkele posts terug. bron: https://www.scmp.com/news/world/russia-central-asia/article/3228039/crimea-bridge-attack-russia-tells-stranded-tourists-drive-home-occupied-ukraine

 En ik deel geen informatie met iemand die daarvoor niet het vereiste veiligheidsscreeningsniveau bezit. Leren ze je het zo in Sint-Petersburg?

CitaatDe brug is gewoon open en de treinen rijden nog.
de brug is niet 'gewoon' open. Je verkondigd onzin. We hebben het nu niet over het treinen gedeelte want dat is nu niet het aangevallen verkeersspoor.
CitaatVolgens mij heb ik nu al 3 bronnen laten zien die dat tegen spreken maar ik gooi ze hier nog wel een keer

"Russian forces have had their logistics hindered by the blast on the bridge. The UK Ministry of Defence said that transport "capacity [would] be seriously degraded" over the bridge. Repairs started on the evening of 8 October, with car and rail traffic resuming almost immediately. Trucks used ferries because one section of their lane was completely destroyed. The Russian reliance on rail to move military equipment means that truck traffic is not the major concern. There is also a land corridor along the coast of southern Ukraine, although this is at higher risk of attack. Construction of the bridge was completed in 2018, so it has only been relied upon for a few years. The greatest blow might be psychological, according to people comparing it to the sinking of the Russian cruiser Moskva and considering Putin's personal links to the bridge. Various analysts said on 10 October that trains would likely cross the bridge at reduced speed and loads."

https://www.railfreight.com/railfreight/2022/10/10/freight-traffic-resumed-after-bomb-blast-on-crimea-bridge/?gdpr=accept
Ik hoef je echt niet te overtuigen, maar ik leef in de  realiteit waar er vier maanden geen treinen reden na de aanval in oktober vorig jaar, en het tot november dit jaar duurt voordat het wieltransport kan worden hervat. En jij staat hier droog te beweren dat de brug volledig tip top is. Ik vraag me af of je mentaal wel in orde bent aangezien het openbare informatie betreft. Het hele internet staat er vol mee, toen het treinspoor werd vernietigd 4 maanden geen treinen, nu de wegdelen zijn aangevallen geen zwaar logistiek verkeer meer mogelijk. Athans niet praktisch. Dat is gewoon te googlen. Er ligt een wegdek in het water, het andere is ontzet.

CitaatEDIT: volledig operationeel was inderdaad een beetje overdreven maar er vindt zowel weg, truck als trein verkeer momenteel plaats
De Russen schatten in dat rond november het weggedeelte moet zijn hersteld. November.
Je hebt overduidelijk geen ervaring met deze zaken. Brug draag capaciteit wordt negatief beïnvloed als de brug wordt beschadigd. Een gerepareerd gat in een brug dat wordt gedicht betekent niet per definitie dat een brug is herstelt. Enige tijd geleden stond er in de Volkskrant een goede uitleg van luitenant-kolonel Carel Sellmeijer, genie-officier  betreft de brug bij Kherson die daar het een en ander over liet weten. Een weghelft kan niet worden gebruikt, de andere is ontzet en kan met beperkte maatregelen enig verkeer over, maar geen zwaar. Dat komt omdat de structurele integriteit van de brug is beïnvloed op zo'n wijze dat je er niet meer de lasten op kan loslaten zoals worden losgelaten met regulier verkeer. En met een vrachtwagen vol munitie zit je dan al snel in kritiek gebied. Hieronder een interview met een genist betreft bruggen welke de complexiteit m.b.t draagvermogen en negatieve invloed van schade gevolgen hebben voor gebruik, ter indicatie.

"Op latere satellietbeelden zijn nog veel meer gaten te zien, allemaal op een rijtje. 'Jemig', zegt Sellmeijer. 'Dit is heel goed gedaan.' Bijna over de hele breedte is het wegdek vernield. De Himars-raketten zijn niet voor niets precies op die plek boven een pijler neergekomen, legt bruggenexpert Yuguang Yang van de Technische Universiteit Delft uit. 'Boven die pilaar zijn de krachten het grootst, daar wordt aan de bovenkant als het ware aan het beton getrokken. Met zo'n gat is eigenlijk het hele brugsegment kapot.'


Stel je een gummetje voor, dat je boven een potlood laat doorbuigen. De gum is het brugsegment dat onder zijn eigen gewicht en de belasting van het verkeer doorbuigt, het potlood is de brugpilaar. Als dan aan de bovenkant van de gum een scheurtje zit, precies boven het potlood, dan is de kans best aanwezig dat de gum breekt als je hem verder belast.
Bij beton is een scheur op die plek helemaal een probleem. Beton kan heel slecht tegen trekkrachten – daar is het te brokkelig voor. Daarom wordt het beton in zo'n brug 'voorgespannen', zodat het altijd onder druk blijft staan, ook als eraan getrokken wordt. Dat is de functie van de stalen strengen in het beton, de wapening. 'Dus als die wapening kapot is, is de hele voorspanning eruit', zegt Yang. 'Dan is de brug niet alleen op de plek van het gat verzwakt, maar het hele segment.'"

Lees hier meer over https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/2022/de-slag-om-de-bruggen-van-cherson~v589664/

Of het treinspoor nu wel of niet rijdt, je kunt daar allerlei hosanna verhalen aan vast hangen, de brug is beperkt inzetbaar en gesloten voor openbaar gebruik. Dat staat ook op google, had er zelfs nog een screenshot voor je van gepost.

Hier nog een citaat van overste Sellmeijer
"De reparaties van de Russen, die het wegdek met cement proberen te plamuren, acht hij vooral cosmetisch: hij schat dat de brug nog maar 40 procent van zijn nominale belasting kan dragen, en zou er zelf niet met een tank overheen durven rijden. Sellmeijer: 'Je hoeft niet de hele brug stuk te maken om haar onbruikbaar te maken. "

Dit is niet dezelfde brug, maar geeft weer hoeveel variabelen mee moeten worden genomen en wat een brug haar (draag)kracht geeft. I

CitaatBTW: het is sowieso een hele non discussie die we voeren over het wegdek van de brug. Dat is ook niet belangrijk. Het belangrijkste doelwit is de trein verbinding. Die moet omver en dat is tot nu toe gewoon niet gelukt.
Tjonge, en dat helemaal uit jezelf? Dit is een discussie omdat jij in de discussie een hoop luchtfietserij gooit waar Ros nog een punt je aan kan zuigen. De brug is keer op keer vernietigd maar wordt weer gerepareerd. Dat kan doordat de brug is geconstrueerd op een wijze wat sectiereparatie toelaat met pre-gefabriceerde stukken. Als jij nou eens ophoudt met de wolf in schaapskleren te spelen. Het wordt allemaal een stuk leuker zonder dat we doen alsof we precies weten over het hoe en wat. We hebben dezelfde bronnen beschikbaar. Indien Oekraine doorgaat zoals het nu doet, zijn er vanzelf genoeg peilers zodanig beschadigd dat het repareren niet meer makkelijk wordt zonder veel downtime.
CitaatHet is vrij land en het staat je vrij om dat te vinden. Ik kan mij niet vinden in dit commentaar. Blijkbaar is kritisch zijn niet meer toegestaan en sta je dan gelijk in het hoekje van Putin en zijn vrienden. Ik ga hier ook verder niet op in. Dit staat los van de discussie en voegt ook helemaal niks toe. Bovendien vind ik een aanval op mij als persoon en dat trekt het niveau alleen maar omlaag



Het heeft geen donder met kritisch zijn te maken, alles met integriteit. Overigens is dit geenzins een antwoord op mijn punten. De brug is dicht, ene helft zwaar beschadigd en de andere helft van het wegdek t.b.v. wielverkeer ligt in het water. Pas in maart dit jaar werd van de aanval in october vorig jaar het 1e spoor, en in mei het 2e spoor geopend. Dat is een enorm lange periode waarin niet de logistieke goederen moesten komen die nodig waren.
Bron: http://government.ru/news/48419/#

Als jij dat een Russische prachtbrug in volle operationele staat noemt, beaam ik dat ten harte om dan weer verder te kunnen op de inhoud.

Top plan, top brug. Helemaal goed. Overigens
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: Benji87 op 30/07/2023 | 20:04 uurHet is sowieso een non discussie of het wegdek nou wel of niet gerepareerd is. Het gaat immers om de trein verbinding, die moet worden geëlimineerd

En nou even inzoomend, er zitten hier een hoop "defensie experts". Wat zou überhaupt de beste manier zijn om deze brug op te blazen? En hoe verdedigd Rusland deze lange brug dat het zo moeilijk is om daar tussen te komen?  Je zou toch denken dat het een relatief makkelijk doelwit zou moeten zijn.

Het gaat wel degelijk of het wegdek is gerepareerd. Minder draagvermogen beperkt enorm het aantal logistieke bewegingen. Niet alleen het spoor is van belang. En de brug is al tig keer opgeblazen, je vernietigd wegdelen, de brugpeilers zijn andere koek maar ook die zijn prefab beschikbaar.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

Citaat van: Huzaar1 op 30/07/2023 | 21:06 uurBenji kun je op bovenstaande post nog reageren? Het lijkt wel alsof we het over twee verschillende bruggen hebben namelijk.

Zie post 9840, meest recente  ;)

Huzaar1

Citaat van: Huzaar1 op 30/07/2023 | 14:40 uurleugen. Er zijn 2 brugdelen ontzet en de brug is gesloten
prefab constructie. Niet zo ingewikkeld.
ja wat betekent dat dan, met de grond gelijk. Als de peilers er niet meer staan? Volgens deze beredenatie was ground zero van Nagasaki en hiroshima ook niet 'met de grond gelijk gemaakt'.
fotos van de ingestorte brugdelen staan op het internet.
 vrij snel? Grapjurk. Er was 4 maanden geen treinverkeer mogelijk as it was. Dat is een enorme ramp als daar dagelijks 100.000 ton aan logistiek overheen moet.
gaten dichten in het wegdek is niet direct de schade 'hersteld'. Het gat zit er alleen niet meer. Draagvermogen is ongeacht de reparatie negatief aangetast.de brug is kapot en beperkt bruikbaar.
dat zegt niemand.
Je doet het vaak en zodra de oekrainers het kunstje hebben geflikt klap je mee. Het valt op.


Benji kun je op bovenstaande post nog reageren? Het lijkt wel alsof we het over twee verschillende bruggen hebben namelijk.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

#9493
Citaat van: Thomasen op 30/07/2023 | 15:52 uur

Kijk ff naar die foto dan....
Als jij dat in 2 dagen denkt te fixen zou ik eens bij BAM op de koffie gaan.

Het is sowieso een non discussie of het wegdek nou wel of niet gerepareerd is. Het gaat immers om de trein verbinding, die moet worden geëlimineerd

En nou even inzoomend, er zitten hier een hoop "defensie experts". Wat zou überhaupt de beste manier zijn om deze brug op te blazen? En hoe verdedigd Rusland deze lange brug dat het zo moeilijk is om daar tussen te komen?  Je zou toch denken dat het een relatief makkelijk doelwit zou moeten zijn.

Benji87

#9492
Citaat van: Huzaar1 op 30/07/2023 | 14:48 uur

Wellicht is je route naar je krim vakantie wat aangepast. Laat even weten hoe het was in Melitopol.

Jij een met openbare bron huzaar? Of heb je geen geheime Intel van je dagelijkse Intel briefings die je wilt delen met de groep?

Citaat van: Huzaar1 op 30/07/2023 | 14:40 uurleugen. Er zijn 2 brugdelen ontzet en de brug is gesloten

https://www.bbc.com/news/world-europe-66229533.amp

De brug is gewoon open en de treinen rijden nog.

Citaat van: Huzaar1 op 30/07/2023 | 14:40 uurvrij snel? Grapjurk. Er was 4 maanden geen treinverkeer mogelijk as it was. Dat is een enorme ramp als daar dagelijks 100.000 ton aan logistiek overheen moet.

Volgens mij heb ik nu al 3 bronnen laten zien die dat tegen spreken maar ik gooi ze hier nog wel een keer

"Russian forces have had their logistics hindered by the blast on the bridge. The UK Ministry of Defence said that transport "capacity [would] be seriously degraded" over the bridge. Repairs started on the evening of 8 October, with car and rail traffic resuming almost immediately. Trucks used ferries because one section of their lane was completely destroyed. The Russian reliance on rail to move military equipment means that truck traffic is not the major concern. There is also a land corridor along the coast of southern Ukraine, although this is at higher risk of attack. Construction of the bridge was completed in 2018, so it has only been relied upon for a few years. The greatest blow might be psychological, according to people comparing it to the sinking of the Russian cruiser Moskva and considering Putin's personal links to the bridge. Various analysts said on 10 October that trains would likely cross the bridge at reduced speed and loads."

https://www.railfreight.com/railfreight/2022/10/10/freight-traffic-resumed-after-bomb-blast-on-crimea-bridge/?gdpr=accept

Citaat van: Huzaar1 op 30/07/2023 | 14:40 uurgaten dichten in het wegdek is niet direct de schade 'hersteld'. Het gat zit er alleen niet meer. Draagvermogen is ongeacht de reparatie negatief aangetast.de brug is kapot en beperkt bruikbaar.

Niet volledig hersteld maar wel voldoende voor het gebruik weer

EDIT: volledig operationeel was inderdaad een beetje overdreven maar er vindt zowel weg, truck als trein verkeer momenteel plaats

BTW: het is sowieso een hele non discussie die we voeren over het wegdek van de brug. Dat is ook niet belangrijk. Het belangrijkste doelwit is de trein verbinding. Die moet omver en dat is tot nu toe gewoon niet gelukt.

Citaat van: Huzaar1 op 30/07/2023 | 14:40 uurJe doet het vaak en zodra de oekrainers het kunstje hebben geflikt klap je mee. Het valt op.

Het is vrij land en het staat je vrij om dat te vinden. Ik kan mij niet vinden in dit commentaar. Blijkbaar is kritisch zijn niet meer toegestaan en sta je dan gelijk in het hoekje van Putin en zijn vrienden. Ik ga hier ook verder niet op in. Dit staat los van de discussie en voegt ook helemaal niks toe. Bovendien vind ik een aanval op mij als persoon en dat trekt het niveau alleen maar omlaag


PaxImperator

Heeft er iemand een brug besteld? 8)