Rusland's Expansie

Gestart door ARM-WAP, 30/07/2007 | 13:26 uur

Ace1

Hoe Russische miljardairs huurlingen leveren aan het Kremlin

Russische huurlingen die vechten in Oekraïne worden betaald door Russische bedrijven die nog zaken mogen doen met Europa. Dat blijkt uit onderzoek van het journalistencollectief iStories waar Trouw over schrijft. Het gaat om huurlingen die, anders dan bij de Wagner Group, direct vechten voor het Russische leger. Volgens Ruslandkenner Hella Rottenberg doen deze bedrijven dit vooral om hun loyaliteit aan het Kremlin te tonen. 'Maar een echte keuze hebben ze niet.'

Volgens het onderzoek gaat het onder andere om aluminiumproducent Rusal, vastgoedontwikkelaar Pik Group en gasbedrijf Novatec, na Gazprom het grootste oliebedrijf van Rusland. Volgens Rottenberg krijgen deze bedrijven als het ware een 'extra belasting' opgelegd. 'Als ze hier niet aan voldoen, kunnen ze in problemen komen.'

Oligarchen
Er waren al eerder aanwijzingen dat niet alleen het Kremlin, maar ook het Russische bedrijfsleven op zoek is naar mensen voor aan het front. Uit het onderzoek blijkt nu dus ook hoe bedrijven van de grootste oligarchen direct betrokken zijn.

'Als ze hier niet aan voldoen, kunnen ze in problemen komen'
Hella Rottenberg, Ruslandkenner

Deze bedrijven hebben eigen beveiligingsbedrijven die formeel losstaan van het moederbedrijf. 'Maar dat beveiligingsbedrijf rekruteert beveiligers, en die beveiligers komen op de loonlijst van dat bedrijf te staan en worden vervolgens vrijgesteld om als contractsoldaat te gaan vechten in Oekraïne.' Hun lopende contract blijft dan bestaan, voor het geval ze van het front terugkeren. 'Een deel van hun soldij wordt betaald door het ministerie van Defensie en een deel wordt betaald door het beveiligingsbedrijf.'

Economische belangen
De moederbedrijven, de multinationals, vallen echter niet onder Europese sancties en werken ook samen met dochterbedrijven die in Nederland actief zijn. Volgens Rottenberg heeft dat te maken met de corebusiness van de genoemde bedrijven. 'Europa heeft te grote economische belangen.' Net als Gazprom staat het genoemde oliebedrijf Novatec niet op de sanctielijst, omdat Europa de producten van deze bedrijven nog niet kan missen. Datzelfde geldt voor aluminiumproducent Rusal, het op één na grootste aluminiumbedrijf ter wereld. 'Omdat de Europese industrie daardoor te veel gedupeerd zou zijn, staan deze bedrijven niet op de sanctielijst.'

Overigens staan de eigenaren en de grootste aandeelhouders persoonlijk wel op die lijst. En de onthulling van iStories kan er mogelijk voor zorgen dat deze bedrijven alsnog op een sanctielijst komen te staan, denkt Rottenberg. De kans dat er geld vanuit Nederland via de dochterondernemingen naar het Russische leger en de ingehuurde contractsoldaten gaat, is klein. 'Indirect zou dat kunnen, maar er is geen directe link gevonden', benadrukt Rottenberg. 'Alle verdiensten van zo'n bedrijf kunnen daar eventueel voor worden gebruikt, maar het is moeilijk om daar de vinger op te leggen.'

Een podcast is op onderstaande link te beluisteren.

https://www.bnr.nl/nieuws/internationaal/10520211/hoe-russische-miljardairs-huurlingen-leveren-aan-het-kremlin

Ace1

'Rusland mag de Zwarte Zee niet in wurggreep houden'

Door zich terug te trekken uit de graandeal met Oekraïne, bedreigt Rusland de voedselzekerheid van landen over de hele wereld, aldus de Amerikaanse sanctiecoördinator James O'Brien. 'Het doel is om de beschikbaarheid van voedsel en kunstmest te verminderen, zodat de prijzen stijgen en Rusland aandacht krijgt voor een aantal van zijn eisen.'

O'Brien, verbonden aan het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken, waarschuwde tijdens een speciale persbriefing voor de mondiale gevolgen van de Russische blokkade van de deal. 'Oekraïne was verantwoordelijk voor bijna de helft van de voedselvoorziening van de armste landen ter wereld. Dit stopte toen Rusland Oekraïne binnenviel op 24 februari 2022.' Door uit de graandeal te stappen, is de situatie alleen maar verslechterd, zegt O'Brien.

Tijdens de vredestop in Jeddah afgelopen weekend is er ook gesproken over de graandeal, mede omdat veel van de landen die het graan uit Oekraïne nu mislopen bij de top aanwezig waren. Volgens de Amerikaanse gezant is het vooral van belang dat de sancties tegen Rusland worden voortgezet, en zelfs uitgebreid. 'We moeten Rusland blijven isoleren.' Het feit dat de landen, verenigd in de Global South, recentelijk zelf met de Russische president Poetin hebben gesproken, beschouwt hij als een positief teken van solidariteit.

Turkije, VN
De vraag is hoe de deal alsnog vlotgetrokken kan worden. Hiervoor kijkt O'Brien vooral naar Turkije en de Verenigde Naties, de twee andere partijen die betrokken zijn bij de graandeal. 'Elk van hen heeft duidelijk gemaakt dat ze bereid zijn om met Rusland samen te werken.' De verwachting is dat Poetin deze week met de Turkse leider Erdogan zal spreken. 'Rusland moet echter uitleggen hoe het van plan is meer voedsel te verstrekken, en aan wie', benadrukt hij.

Toch heeft hij goede hoop dat de voedselvoorziening weer op gang komt. 'Het zal echter enige tijd duren', geeft hij aan. 'We kunnen niet toestaan dat Rusland de Zwarte Zee in een wurggreep houdt. Dat probeert Rusland al langere tijd te doen, en nu proberen ze het opnieuw. In dit geval zal het ze niet lukken.'

Door zich terug te trekken uit de graandeal met Oekraïne, bedreigt Rusland de voedselzekerheid van landen over de hele wereld, aldus de Amerikaanse sanctiecoördinator James O'Brien. 'Het doel is om de beschikbaarheid van voedsel en kunstmest te verminderen, zodat de prijzen stijgen en Rusland aandacht krijgt voor een aantal van zijn eisen.' (Unsplash)

Een podcast op onderaande link te beluisteren.

https://www.bnr.nl/nieuws/internationaal/10520122/rusland-mag-de-zwarte-zee-niet-in-wurggreep-houden

Benji87

#9578
Citaat van: Huzaar1 op 08/08/2023 | 10:34 uurNee die T55's waren operationeel inzetbaar. De Gepards niet. De Belgen willen simpelweg de portomonnee niet trekken.

Zuinige en merkwaardige houding.

Denk vooral dit ja. Je kan mij moeilijk wijsmaken dat OIP een stel Gepards in opslag heeft dat ze niet meer kunnen opknappen. Er staan er 40, daarvan moeten sowieso 10 op te knappen zijn maar de Belgen weigeren gewoon de portemonnee te trekken.

Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 08/08/2023 | 10:24 uurDit vooral.
Ik geloof direct dat het niet efficiënt is. Maar die dingen moeten toch op dezelfde standaard te brengen zijn als waar ze nu al mee rondrijden. Ik bedoel, we sturen ook T55's met mods. Als dat ding acceptabel te maken is moet dat met die gepards zeker lukken. 

Nee die T55's waren operationeel inzetbaar. De Gepards niet. De Belgen willen simpelweg de portomonnee niet trekken.

Zuinige en merkwaardige houding.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

Citaat van: Huzaar1 op 08/08/2023 | 01:22 uur[Belgie staat er al niet zo fraai op, krijgt inzake Oekraïne een draai om de oren van Businessam.Be inzake de befaamde Belgische Leopardd1's.

Dubbele post, had het ook al gepost  ;)

Ik vind vooral de opmerking over de
Gepards wel erg treffend. Staan dus blijkbaar 40 van die krengen klaar om opgeknapt en verscheept te worden maar de bureaucraten in Brussel hebben er zelf ook een technische mening over  :neutral: ben je lekker mee, die dingen hebben hun nut op het slagveld inmiddels wel aardig bewezen

Benji87

Supacat HMT with RAF ASRAAM missiles will counter Russian Ka-52s

In a strategic move to mitigate the looming threat of Russian Ka-52 helicopters, the UK is contemplating the deployment of improvised mobile short-range air defense systems. These systems comprise ASRAAM IR air-to-air missiles, mounted on the robust Supacat HMT truck chassis, intended for dispatch to Ukraine.

Such information has been widely circulated by pro-Russian Telegram channels. The same narrative is echoed by the Twitter handle, Sprinter, known for its consistent tracking of events in Ukraine and its clear pro-Russian bias.

Unveiling the ASRAAM IR Missile
The Advanced Short Range Air-to-Air Missile (ASRAAM) is an infrared-homing missile used by the Royal Air Force (RAF) and the Royal Australian Air Force (RAAF).

The missile is designed to engage and destroy enemy aircraft at short ranges and can be launched from various platforms such as fighter jets, helicopters, and unmanned aerial vehicles (UAVs).

ASRAAM has a range of up to 25 kilometers and can reach a maximum speed of Mach 3. The missile is equipped with an imaging infrared seeker that allows it to track and engage targets in all weather conditions, day or night.

The missile is highly maneuverable and can perform high-G turns to engage agile targets. It also has a low smoke motor that reduces its visibility to the enemy, making it harder to detect and evade.

ASRAAM has been used in combat operations by the RAF and RAAF, including in the Gulf War, the Kosovo War, and the War in Afghanistan. It has proven to be a reliable and effective weapon system, with a success rate of over 90% in air-to-air engagements.

Unveiling the Supacat HMT
The Supacat High Mobility Transporter (HMT) is a versatile off-road vehicle designed for military and civilian use. It is manufactured by Supacat, a UK-based company that specializes in the production of high-performance vehicles for extreme conditions.

The HMT is available in a range of configurations to meet different operational requirements. It can be fitted with various weapons systems, communications equipment, and other mission-specific gear. The vehicle is also designed to be air-transportable, making it ideal for rapid deployment in remote or hostile environments.

The HMT has been used by the British Armed Forces in a variety of roles, including reconnaissance, patrol, and logistics support. It has also been exported to several other countries, including Australia, Denmark, and New Zealand. The vehicle's rugged design and exceptional off-road capabilities make it well-suited for a wide range of military and civilian applications.

Advantage of ASRAAM over Ka-52 countermeasures

The advantage of ASRAAM over Ka-52 countermeasures is that it is designed to be highly resistant to electronic countermeasures (ECM) and infrared countermeasures (IRCM). The missile's guidance system is capable of filtering out ECM signals and focusing on the target's heat signature, making it difficult for the helicopter's ECM systems to jam or confuse the missile.

Additionally, ASRAAM has a high off-boresight capability, which means it can engage targets that are not directly in front of the launching aircraft. This makes it more difficult for the helicopter to evade the missile by performing evasive maneuvers.

Another advantage of ASRAAM is its high maneuverability, which allows it to track and engage agile targets such as the Ka-52 helicopter. The missile can perform high-G turns and adjust its flight path to intercept the target, making it difficult for the helicopter to avoid the missile.

Additionally, ASRAAM has a low smoke motor, which reduces the missile's visibility and makes it more difficult for the helicopter to detect and evade the missile.

Bron: https://bulgarianmilitary.com/

Huzaar1

#9574
CitaatBelgie staat er al niet zo fraai op, krijgt inzake Oekraïne een draai om de oren van Businessam.Be inzake de befaamde Belgische Leopardd1's.


Oekraïne krijgt Belgische Leopard 1-tanks, maar de Belgische regering zit daar voor niks tussen

Maandagochtend werden de eerste Leopard 1-tanks vanop Belgische bodem verscheept naar Oekraïne. Dat vertellen bronnen aan Business AM. De tanks stonden op stock bij OIP Land Systems in Doornik, dat ze restaureerde en verkocht. De Belgische regering toonde naar verluidt op geen enkel ogenblik interesse.

In het nieuws: Oekraïne krijgt Leopard 1-tanks, die vroeger dienden in het Belgische leger.

-De tanks werden enkele jaren geleden volledig uit dienst genomen. Onder druk van extra besparingen besloot de legertop om alle zware rupsvoertuigen uit dienst te nemen, en te vervangen door lichtere pantservoertuigen op banden. De Leopards waren daarbij ook slachtoffer: vijftig stuks staan sindsdien op voorraad bij OIP in Doornik.

-De tanks kwamen echter nooit terecht op het lijstje van door België aan Oekraïne geleverd materiaal: volgens minister van Defensie Ludivine Dedonder (PS) zijn ze te duur om operationeel te maken. Zo zei ze begin dit jaar: "Er is gewerkt om ze terug op te lappen, maar het bedrijf vraagt nu tot 500.000 euro per voertuig. Ik begrijp dat werk niet gratis is, maar de marge is overdreven." Experts geven echter aan dat een half miljoen euro nu eenmaal de marktwaarde is van deze voertuigen, die de afgelopen maanden zeer gegeerd zijn, vooral om aan Oekraïne te doneren.

-Vooral pijnlijk is dat België de tanks destijds voor maar 15.000 euro per stuk verkocht aan het bedrijf, ongeveer de prijs voor het oud ijzer alleen. Het leger had te weinig hangars om het uitgefaseerde materiaal op te hokken, en verkocht ze dan maar aan dumpingprijzen.

Toch verkocht
De essentie: Een ander land denkt daar anders over.

-Een ander land besliste om de Leopard 1's toch te kopen. Na een grondige renovatie, vertrekken de eerste exemplaren nu via Duitsland naar Oekraïne. Welk land de toestellen kocht is niet bekend. Op dit moment maakten enkel Duitsland, Denemarken en Nederland bekend Leopard 1's te zullen doneren aan Oekraïne, opgekocht bij de industrie.

Onderliggend:

- Opnieuw laat België zich de kaas van het brood stelen. Dat gebeurde eerder al met houwitsers en pantservoertuigen.

-OIP is een van de weinige bedrijven met een grote voorraad pantservoertuigen. De overheid toont echter maar weinig interesse om deze op te kopen, en noemt de hoge prijzen als de voornaamste reden.

-Die prijzen lijken voor andere landen echter een minder groot probleem te zijn. Vorig jaar kocht het Verenigd Koninkrijk zo twintig M109-pantserhouwitsers op bij het bedrijf, om aan Oekraïne te doneren. Ook kocht het VK een vijftigtal M113 gepantserde troepenverplaatsers op bij het bedrijf uit Doornik.

-Tegelijk blijft nog een groot aantal voertuigen voorlopig op stal, waaronder ook Gepard-luchtafweertanks. Deze zijn bijzonder gewild in Oekraïne, waar ze het geschikte materiaal blijken om Russische drones uit de lucht te schieten. Nog zo'n 40 Gepards staan in de loodsen van OIP, maar volgens een bron binnen Defensie zouden ze te oud zijn om nog operationeel te maken: "We hebben alles geprobeerd".

-Een andere betrokkene geeft echter aan dat ze wel operationeel te maken zijn, maar niet aan de prijs die België ervoor wil betalen. Die prijs, voor de operationeel gemaakte toestellen, zou richting twee miljoen euro per stuk gaan. Dat is ongeveer dezelfde prijs die de Verenigde Staten aan Jordanië betaalden om hun toestellen op te kopen. Die moeten echter nog klaargemaakt worden voor de strijd.


https://businessam.be/belgische-leopard-1-tanks-vertrekken-naar-oekraine-maar-geen-enkele-interesse-vanuit-de-regering/
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

#9573
Citaat van: Ace1 op 07/08/2023 | 19:31 uurIs er nog nieuws over Australische F-18's en Franse Mirage 2000's naar de Oekraïne?

Vrij weinig. Er zal achter de schermen wel flink gediscussieerd worden over de levering van F16's, F18's en Mirages maar de prioriteit ligt momenteel op het gang helpen van het trainingsprogramma voor Oekraïense piloten. Daar zijn nu 8 man voor geselecteerd die in Roemenië een training/omscholing zullen ondergaan tot F16 piloot. Zie ook artikel in post 9922

Ace1

Is er nog nieuws over Australische F-18's en Franse Mirage 2000's naar de Oekraïne?

Lex

Polen wil duizend man extra naar grens met Belarus sturen

WARSCHAU-
De Poolse grenswacht wil duizend man extra omdat de stroom migranten vanuit Belarus toeneemt, zegt een onderminister van Binnenlandse Zaken. Dit jaar hebben al 19.000 mensen geprobeerd de Belarussisch-Poolse grens illegaal over te steken. Vorig jaar was dat aantal over dezelfde periode 16.000.

De grenswacht wil versterking uit de strijdkrachten en heeft defensie gevraagd om duizend extra militairen in te zetten. Polen heeft een elektronisch beveiligd hek langs de grens geplaatst, maar toch proberen meer mensen de grens over te gaan.

In Belarus is ook het huurlingenleger Wagner van de Rus Jevgeni Prigozjin neergestreken na een opstand van de huurlingen in het oosten van Oekraïne en het zuiden van Rusland. Er zijn volgens de Poolse autoriteiten ook huurlingen van Wagner gezien vlakbij de Poolse grens.

ANP, 07-08-2023, 14:49

Benji87

Maandagochtend werden de eerste Leopard 1-tanks vanop Belgische bodem verscheept naar Oekraïne.

Dat vertellen bronnen aan Business AM. De tanks stonden op stock bij OIP Land Systems in Doornik, dat ze restaureerde en verkocht. De Belgische regering toonde naar verluidt op geen enkel ogenblik interesse.

De tanks werden enkele jaren geleden volledig uit dienst genomen. Onder druk van extra besparingen besloot de legertop om alle zware rupsvoertuigen uit dienst te nemen, en te vervangen door lichtere pantservoertuigen op banden. De Leopards waren daarbij ook slachtoffer: vijftig stuks staan sindsdien op voorraad bij OIP in Doornik.

De tanks kwamen echter nooit terecht op het lijstje van door België aan Oekraïne geleverd materiaal: volgens minister van Defensie Ludivine Dedonder (PS) zijn ze te duur om operationeel te maken. Zo zei ze begin dit jaar: "Er is gewerkt om ze terug op te lappen, maar het bedrijf vraagt nu tot 500.000 euro per voertuig. Ik begrijp dat werk niet gratis is, maar de marge is overdreven." Experts geven echter aan dat een half miljoen euro nu eenmaal de marktwaarde is van deze voertuigen, die de afgelopen maanden zeer gegeerd zijn, vooral om aan Oekraïne te doneren.

Vooral pijnlijk is dat België de tanks destijds voor maar 15.000 euro per stuk verkocht aan het bedrijf, ongeveer de prijs voor het oud ijzer alleen. Het leger had te weinig hangars om het uitgefaseerde materiaal op te hokken, en verkocht ze dan maar aan dumpingprijzen.
Toch verkocht

De essentie: Een ander land denkt daar anders over.

Een ander land besliste om de Leopard 1's toch te kopen. Na een grondige renovatie, vertrekken de eerste exemplaren nu via Duitsland naar Oekraïne. Welk land de toestellen kocht is niet bekend. Op dit moment maakten enkel Duitsland, Denemarken en Nederland bekend Leopard 1's te zullen doneren aan Oekraïne, opgekocht bij de industrie.
Onderliggend: Opnieuw laat België zich de kaas van het brood stelen. Dat gebeurde eerder al met houwitsers en pantservoertuigen.

OIP is een van de weinige bedrijven met een grote voorraad pantservoertuigen. De overheid toont echter maar weinig interesse om deze op te kopen, en noemt de hoge prijzen als de voornaamste reden.

Die prijzen lijken voor andere landen echter een minder groot probleem te zijn. Vorig jaar kocht het Verenigd Koninkrijk zo twintig M109-pantserhouwitsers op bij het bedrijf, om aan Oekraïne te doneren. Ook kocht het VK een vijftigtal M113 gepantserde troepenverplaatsers op bij het bedrijf uit Doornik.

Tegelijk blijft nog een groot aantal voertuigen voorlopig op stal, waaronder ook Gepard-luchtafweertanks. Deze zijn bijzonder gewild in Oekraïne, waar ze het geschikte materiaal blijken om Russische drones uit de lucht te schieten. Nog zo'n 40 Gepards staan in de loodsen van OIP, maar volgens een bron binnen Defensie zouden ze te oud zijn om nog operationeel te maken: "We hebben alles geprobeerd".

Een andere betrokkene geeft echter aan dat ze wel operationeel te maken zijn, maar niet aan de prijs die België ervoor wil betalen. Die prijs, voor de operationeel gemaakte toestellen, zou richting twee miljoen euro per stuk gaan. Dat is ongeveer dezelfde prijs die de Verenigde Staten aan Jordanië betaalden om hun toestellen op te kopen. Die moeten echter nog klaargemaakt worden voor de strijd.

Bron: https://businessam.be/belgische-leopard-1-tanks-vertrekken-naar-oekraine-maar-geen-enkele-interesse-vanuit-de-regering/

PaxImperator

Intussen in marioepol...

The Russians hunting for cheap flats in occupied Mariupol

It is one year since the Ukrainian city of Mariupol was largely destroyed by Russian forces and captured.

It is now being transformed and presented as a showcase for rule from Moscow - and some Russians are even hoping to buy homes there.

Russia claimed to have annexed Mariupol, along with all other occupied areas, following a series of referendums that have been widely condemned as sham exercises.

About 90% of the city's buildings were damaged or destroyed by Russian shelling during a gruelling two-month siege. Thousands of civilians were killed and about 350,000 people left, out of the pre-war population of 430,000, according to the UN.

Now, the occupation authorities seem intent on "Russifying" the city, changing Ukrainian-language road signs to Russian ones, introducing the Russian curriculum in schools and pushing the remaining residents to acquire Russian passports.

BBC Verify has used satellite footage to map how Russia is reshaping the fabric of the city.

It has also found that while new development is ongoing, extensive destruction remains - and it has heard from remaining pre-war residents who fear an uncertain future.


Meer hier: https://www.bbc.com/news/world-66393949

Gaan die Russische kolonisten even een nare verrassing krijgen zodra Oekraïne Marioepol herovert. Verliezen ze hun nieuwe huis en kunnen ze bij de Russische rechter het verlies proberen te verhalen op de roofridders van wie ze het onrechtmatig kochten. Die kunnen fluiten naar hun geld en blijven met de hypotheek achter. En dan mogen ze nog van geluk spreken dat ze heelhuids Oekraïne uit komen.

Lynxian

De producent van die Storm Shadow raketten moet met deze reclame wel in zijn handjes wrijven! En inderdaad: als de Oekraïners die bruggen zo blijven bestoken dan gaat 't echt wel ophopen bij de Russen.

Benji87

#9567
Gaat lekker, bijna elke brug die de Krim en het Kherson oblast met elkaar verbinden zijn nu beschadigd. Wellicht niet zwaar maar dit gaat wel steeds zwaarder tillen aan de Russische logistieke lijnen.

Edit:

Dit zou een van de 2 bruggen zijn



Die ligt er wel langdurig uit zo te zien

Benji87

Storm Shadow missiles damage Chonhar Bridge in occupied Kherson Oblast, Russian officials say

Ukraine's Armed Forces used British long-range Storm Shadow missiles to hit the Chonhar Bridge that connects occupied Crimea and the occupied part of the Kherson Oblast in southern Ukraine, according to the Russian-installed governor of occupied Kherson Oblast Vladimir Saldo.

The Chonhar bridge is currently closed to passenger vehicles, Vladimir Saldo wrote on Telegram.

"Transportation to Crimea continues to operate via Chaplynka and Armiansk. We ask all passenger vehicle drivers to detour," Saldo said.

Furthermore, Vladimir Saldo claimed that earlier today Ukraine's Armed Forces also shelled the bridge across the Tonky Strait, which connects the town of Henichesk in the occupied Kherson Oblast with the Arabat Split that leads to the northeastern shore of the occupied Crimean Peninsula. According to Saldo, the Russian air defense took down nine out of 12 missiles.

The Stratcom of Ukraine's Armed Forces officially confirmed Ukrainian missile strikes on the Chonhar Bridge and the bridge at Arabat Split on 6 August.

The strikes on these ground lines of communication may create severe logistical challenges for the invading Russian forces in southern Ukraine and help the ongoing Ukrainian counteroffensive in the Zaporizhzhia Oblast.

The Chonhar Bridge is an important transportation route that Russia used to supply its forces in southern Ukraine via occupied Crimea. There are three key vehicular bridges and two railway bridges connecting Crimea to mainland Ukraine in three areas: the isthmus near Armiansk with bridges across the North-Crimean Canal (which is some 75 kilometers from the Ukrainian-controlled territories in the Kherson Oblast and, thus, is within the range of HIMARS strikes), Chonhar town with bridges across the Syvash lagoon, and Hechichesk with a bridge connecting the town with Crimea's Arabat Spit.