Rusland's Expansie

Gestart door ARM-WAP, 30/07/2007 | 13:26 uur

Huzaar1

Kapitaal is al vernietigd zeg. In kosten volgens mij niet meer uit te drukken, laat staan de infra en steden.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

Citaat van: Ace1 op 19/08/2023 | 11:02 uurIk heb hier op defensieforum weleens foto's gezien dat er snelwegen in Nederland gebruikt werden door de Klu als start en landingsbanen de foto's waren uit de koude oorlog periode.

https://www.popularmechanics.com/military/weapons/a23907/singapore-fighter-jets-land-highway/

https://nationalinterest.org/blog/reboot/taiwans-air-force-can-land-f-16-highway-does-it-matter-171581

Het kan ook wel, het is niet onmogelijk. Het is alleen niet goed voor het toestel. En aangezien de snelwegen in Oekraïne van andere kwaliteit zijn als in Nederland EN Oekraïne de beschikking krijgt over verouderde frames zou ik mij als Oekraïne weghouden bij het landen en opstijgen van snelwegen. Ze kunnen zich beter focussen op het zoveel mogelijk aanpassen van start/landingsbanen en het zo snel mogelijk repareren van desbetreffende banen. Misschien een soort van "dedicated runway repair units" formeren.

https://www.airandspaceforces.com/runway-repair-air-force-multi-capable-airmen/

Ace1

Citaat van: Huzaar1 op 18/08/2023 | 11:18 uurDe F16 is niet gebouwd om op reguliere snelwegen te landen. Dit is wel van toepassing op bijvoorbeeld Drakens en Gripens die daar speciaal voor zijn ontworpen.

Ik gaf al aan dat het onderstel (2 posts hierboven) de grote klappen ontvangt maar dat is niet het probleem, wel de krachten die op het airframe worden losgelaten.

In Rusland zijn schone start en landingsbanen van een hele andere betekenis in het Westen. In Rusland kom je op een baan de zooi tegen die je er niet wilt. Op dit forum lang voor de oorlog ook al enkele malen besproken.

Dit houdt niet in dat je met een F-16 niet op een wegdek kan landen. Het casco is dan alleen wel veel eerder afgeschreven.

Ik heb hier op defensieforum weleens foto's gezien dat er snelwegen in Nederland gebruikt werden door de Klu als start en landingsbanen de foto's waren uit de koude oorlog periode.

Benji87

Oekraïners succesvol tegen Russische Ka-52

Oekraïne claimt dat het deze donderdag twee Russische Ka-52-gevechtshelikopters heeft neergeschoten. Het is opvallend nieuws omdat de Ka-52 de meest geavanceerde Russische helikopter is en gezien wordt als een geducht wapen tegen onder andere westerse tanks.

De 47ste Gemechaniseerde Brigade van Oekraïne meldt op Facebook dat soldaten donderdagochtend rond 7:40 uur een Russische Ka-52 neerhaalden met behulp van een raketsysteem. Dit zou zijn gebeurd in de buurt van Robotyne, een dorp in het zuidoosten van Oekraïne. Een half uur eerder maakte de Oekraïense luchtmachtcommandant Mykola Olesjtsjoek via Telegram bekend dat er een Russische Ka-52 was neergehaald in de nabijheid van Bachmoet, een stad in het oosten van Oekraïne die bekend is geworden door de intensieve gevechten die daar maandenlang plaatsvonden.

Een geducht wapensysteem

De Ka-52 'Alligator' wordt door het Kremlin 's werelds beste gevechtshelikopter genoemd, zo schrijft de Oekraïense krant Kyiv Post schertsend. Dat de Oekraïners meerdere toestellen op een dag weten neer te halen maakt dit dus een opsteker. Het Britse Ministerie van Defensie verklaarde namelijk in juli dat de helikopter een cruciale rol speelt in de Russische invasie van Oekraïne en noemde het 'een van de meest invloedrijke Russische wapensystemen'. Specifiek in de zuidelijke regio Zaporizja, een belangrijk gebied voor het Oekraïense tegenoffensief, worden de heli's veelvuldig ingezet. Het zou hier dan ook vaak gaan om gemodificeerde versies die uitgerust zijn met antitankraketten voor langere afstanden die de Oekraïense luchtafweer kunnen omzeilen.

40+ Ka-52 gevechtshelikopters neergehaald

Desalniettemin blijft Oekraïne sterk verzet bieden. En ook tegen de Ka-52 met succes: sinds het begin van de invasie in februari 2022 heeft het land naar schatting al meer dan 40 Ka-52 gevechtshelikopters neergehaald, aldus het Nederlandse militaire weblog Oryx.

Bron: https://www.upinthesky.nl/2023/08/18/oekrainers-succesvol-tegen-russische-ka-52/

Bijgevoegde foto zou een van de KA52's zijn volgens Oryx.


Benji87

Een conclusie die enkele leden ook al trokken. Melitopol itself wordt te zwaar verdedigd. Maar het bereiken van Verkhni Tokmak en het elimineren van de Krim brug zet wel de juiste condities voor het volgende offensief.


US intel believes Ukraine's counteroffensive will fail to reach Melitopol, one of its key goals: report

US intelligence officials don't think Ukrainian forces can reach the strategic southeastern city of Melitopol, believing that one of the key goals of the counteroffensive is going to fail, The Washington Post reported.

This is according to unnamed people from within the intelligence community who were familiar with a classified forecast, who spoke to the Post. Insider was unable to independently verify the report.

The assessment, per the paper, is based on Russia's massive defensive preparations, which involve hundreds of miles of minefields and trench networks to thwart Ukraine's advances.

Republicans and Democrats have been briefed on the contents of the assessment, prompting recriminations from both those who have criticized the extent of US military support and those who called for more, the paper reported.

US intelligence officials don't think Ukrainian forces can reach the strategic southeastern city of Melitopol, believing that one of the key goals of the counteroffensive is going to fail, The Washington Post reported.

This is according to unnamed people from within the intelligence community who were familiar with a classified forecast, who spoke to the Post. Insider was unable to independently verify the report.

The assessment, per the paper, is based on Russia's massive defensive preparations, which involve hundreds of miles of minefields and trench networks to thwart Ukraine's advances.

Republicans and Democrats have been briefed on the contents of the assessment, prompting recriminations from both those who have criticized the extent of US military support and those who called for more, the paper reported.


Patrick Bury, a senior lecturer in security at the UK's Bath University, told Insider that the reported assessment is one he shares.

A breakthrough, albeit with changed tactics, is not out of the realms of possibility, Bury said. "But the longer we stay in this kind of thing, the chances of a knockout blow become more remote."

"It doesn't mean they're not going to get somewhere, but obviously time is ticking away," he added. "And at what point does it just become clear that it's not working?"

Melitopol was one of the first cities to fall under Russian control during the full-scale invasion that started in February 2022, and it is now a key objective in the counteroffensive.

The city sits almost at the center of a wide swathe of land in occupied southern Ukraine, much of which is bordered by the Azov Sea to the south and the Dnipro River to the north.

Melitopol is also the meeting place for a web of captured roads and railway lines through which Russia transports troops and supplies to the front lines from Crimea, which in turn is connected to Russia via the Kerch Bridge.

Reaching and even retaking Crimea is a hallowed objective in Ukraine's counteroffensive, with the peninsula under Russian occupation since 2014.

But a Wall Street Journal analysis in early August mapped a dense, overlapping series of Russian fortifications between the Dnipro and Melitopol, and lining the main route to the city from the north. Ukrainian troops are trying to push through these deadly lines from the town of Robotyne, 50 miles to the north, per The Washington Post.

The density of Russian minefields has been described as "insane" by Ukrainian defense official Oleksiy Danilov, who said in a televised address that as many as five mines per square meter have been laid across the 600-mile front line.

The situation has prompted a change in tactics from Ukraine since the outset of the counteroffensive, which initially saw it lose key Western-supplied equipment, including battle tanks and a sizable proportion of the Bradley infantry fighting vehicles sent from the US.

Ukraine has switched to pummelling the Russian lines with artillery fire, before painstakingly attempting to move forward with infantry and sappers. The approach aims, in part, to preserve heavy vehicles, but has proved much slower than Ukraine and its allies hoped.

Bron: https://www.businessinsider.com/us-intel-melitopol-ukraine-counteroffensive-goal-will-fail-2023-8?amp


Umbert

Citaat van: Huzaar1 op 19/08/2023 | 01:42 uurEr zijn bepaalde stukken weg specifiek voor ontworpen. Met name in Scandinavië tref je die aan. Weet niet of dit er ook zo 1 is?
Op deze site kun je ze allemaal vinden ook de vermeende in NL
https://www.forgottenairfields.com/index.php

Huzaar1

Citaat van: Umbert op 19/08/2023 | 00:01 uurOp YT zijn ook wel filmpjes te vinden over het landen op NLP Alhorn Landen dus F16 (NL) en F15 (van Soesterberg) etc.
https://www.youtube.com/watch?v=F_cxkF6qSY8

Er zijn bepaalde stukken weg specifiek voor ontworpen. Met name in Scandinavië tref je die aan. Weet niet of dit er ook zo 1 is?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Umbert

#9648
Citaat van: Enforcer op 18/08/2023 | 20:52 uurDan geen F16, maar:




Op YT zijn ook wel filmpjes te vinden over het landen op NLP Alhorn Landen dus F16 (NL) en F15 (van Soesterberg) etc.
https://www.youtube.com/watch?v=F_cxkF6qSY8

Benji87

Citaat van: Huzaar1 op 18/08/2023 | 11:18 uurDe F16 is niet gebouwd om op reguliere snelwegen te landen. Dit is wel van toepassing op bijvoorbeeld Drakens en Gripens die daar speciaal voor zijn ontworpen.

Ik gaf al aan dat het onderstel (2 posts hierboven) de grote klappen ontvangt maar dat is niet het probleem, wel de krachten die op het airframe worden losgelaten.

In Rusland zijn schone start en landingsbanen van een hele andere betekenis in het Westen. In Rusland kom je op een baan de zooi tegen die je er niet wilt. Op dit forum lang voor de oorlog ook al enkele malen besproken.

Dit houdt niet in dat je met een F-16 niet op een wegdek kan landen. Het casco is dan alleen wel veel eerder afgeschreven.



Maar concreet kunnen we nu dus stellen dat Nederland en Denemarken de fighters gaan leveren. De eerste kunnen pas begin volgend jaar geleverd worden vanwege de snelheid waarmee piloten kunnen worden opgeleid. Dat houdt in 8 piloten dus 4-8 f-16's per half jaar.

Enforcer


Huzaar1

#9645
Citaat van: Benji87 op 18/08/2023 | 10:56 uurIk weet dat Russisch spul wat "robuuster" is gemaakt maar als een turbine motor een boutje of moertje aanzuigt kun je die motor afschrijven. Denk dat je het vooral het onderstel is waar je zorgen over moet maken.

Een f16 schijnt ook een langere aanloop nodig te hebben als MIG's en Flankers

De F16 is niet gebouwd om op reguliere snelwegen te landen. Dit is wel van toepassing op bijvoorbeeld Drakens en Gripens die daar speciaal voor zijn ontworpen.

Ik gaf al aan dat het onderstel (2 posts hierboven) de grote klappen ontvangt maar dat is niet het probleem, wel de krachten die op het airframe worden losgelaten.

In Rusland zijn schone start en landingsbanen van een hele andere betekenis in het Westen. In Rusland kom je op een baan de zooi tegen die je er niet wilt. Op dit forum lang voor de oorlog ook al enkele malen besproken.

Dit houdt niet in dat je met een F-16 niet op een wegdek kan landen. Het casco is dan alleen wel veel eerder afgeschreven.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

Citaat van: Huzaar1 op 18/08/2023 | 09:51 uur1 boutje, moertje of dikke tak in een luchtinlaat en alles is voorbij met de F-16. Ik begreep dat dit bij Russen niet per definitie het geval is. Maar dat weet ik niet zeker.

Ik weet dat Russisch spul wat "robuuster" is gemaakt maar als een turbine motor een boutje of moertje aanzuigt kun je die motor afschrijven. Denk dat je het vooral het onderstel is waar je zorgen over moet maken.

Een f16 schijnt ook een langere aanloop nodig te hebben als MIG's en Flankers

Huzaar1

Citaat van: Sparkplug op 18/08/2023 | 10:21 uurToch wil de USAF meer inzetten op Agile Combat Employment (ACE) met veel dispersed locations. Dit willen zij ook met de F-16 doen. Kan Oekraïne niet hetzelfde doen wat Zweden en Finland al decennia lang doen zoals gebruik maken van autowegen?

Nee, daar moet een vliegtuig speciaal voor worden ontworpen en nadert structurele integriteits limieten van een airframe die bij de bouw van jets die van carriers afvliegen en landen.

Een wegdek is niet gebouwd als een landingsbaan. Het is niet meteen hetzelfde omdat er asfalt op ligt ;). Veel meer oneffenheden, veel grotere lasten op het onderstel, banden, wielen, vering en het frame.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Toch wil de USAF meer inzetten op Agile Combat Employment (ACE) met veel dispersed locations. Dit willen zij ook met de F-16 doen. Kan Oekraïne niet hetzelfde doen wat Zweden en Finland al decennia lang doen zoals gebruik maken van autowegen?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

Citaat van: Umbert op 18/08/2023 | 09:40 uurAch denk dat runways nog wel meevallen, denk dat approns en taxiways veel groter probleem zijn qua FOD damage, vandaar ook de kleppen bij de luchtinlaat MIG29

1 boutje, moertje of dikke tak in een luchtinlaat en alles is voorbij met de F-16. Ik begreep dat dit bij Russen niet per definitie het geval is. Maar dat weet ik niet zeker.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"