Rusland's Expansie

Gestart door ARM-WAP, 30/07/2007 | 13:26 uur

Benji87

Citaat van: Huzaar1 op 30/01/2024 | 18:27 uurWaarom zou je die dingen ook gaan begraven. Ontbreekt alle logica.

Ik zat hier nog eens over na te denken maar ik ben zelf ook in de Australische outback geweest en heb met eigen lijve ondervonden dat het een behoorlijk vijandige omgeving is. Zou het kunnen dat die airframes zo dusdanig hard aan het wegrotten waren dat ze compleet onbruikbaar zijn geworden? Ik ken de operationele geschiedenis van deze helikopters ook niet zo. Zijn ze ooit ingezet in Afghanistan bijvoorbeeld?

Huzaar1

Waarom zou je die dingen ook gaan begraven. Ontbreekt alle logica.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Benji87 op 29/01/2024 | 22:07 uurAnyway, er schijnt dus wel overlegd te zijn met NHindustries en die hebben klaarblijkelijk geadviseerd om het niet te doen. Iets wat deels ook gemotiveerd wordt door extra spare parts die de markt opkomen. Dus fabrikant zegt nee, eigenaar zegt nee alleen Oekraïne zegt ja. 2 tegen 1

Airbus negotiates with Australia for MRH90 parts

Airbus and NHIndustries (NHI) are negotiating with the Australian government to harvest high-value parts and critical components from the Australian Defence Force's (ADF's) decommissioned fleet of NHI MRH90 Taipan helicopters.

Airbus told Janes that these parts are being sought for other NH90 customers "in order to support their flight operations".

"Altogether, we are looking at a few thousand parts, which will be purchased by the partner companies of NHI (at no cost to the NH90 customers) and which will be re-injected into the NH90 support system," Airbus added.

Janes reported earlier in January that the Australian government had started the process of disassembling its 46-strong fleet of MRH90 helicopters. According to Airbus, the MRH90s and the NH90s have commonality in almost all systems. "There are a few specific items to the Australian MRH90 configuration, but the very large majority of parts are common and usable by other NH90 operators," Airbus said.

https://www.janes.com/defence-news/defence/latest/airbus-negotiates-with-australia-for-mrh90-parts

Huzaar1

Citaat van: Benji87 op 30/01/2024 | 10:18 uurDe "fog of war" maakt het een behoorlijk lastig vraagstuk om te beantwoorden en zorgt ervoor dat de schattingen hierin soms ver uit elkaar lopen. Toevallig kwam UK intelligence maandag met een update mbt dit item:



Hun schatting is dat de productie dus gelijk loopt aan het aantal verliezen. Tegelijkertijd kan ik uit jouw artikel weer opmaken dat Institut Action Résilience denkt dat Rusland maar 390 tanks kan maken per jaar.  En dan heb je nog een verschil tussen productie, revisie en reparatie. Want produceren ze nu tanks vanaf de grond of zijn het gereviseerde modellen? 

Exact, is niks zinnigs over te zeggen. We hebben de cijfers niet en de informatie ontbreekt tenzij je je sattelieten de fabrieken in de gaten laat houden.

Er is meer te zeggen a.d.h.v hun mobilisatie en opslag complexen. Hier hebben ze na 1990 al hun spullen gestald en die raken echt op.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

Citaat van: pz op 29/01/2024 | 19:46 uurOpmerking 1. Wat zeggen de NAVO analisten over dit onderwerp, heeft Rusland (meer) capaciteit om tanks te leveren en te upgraden uit bestaande bestanden? En natuurlijk opleiding en vervanging van bemanningen voor deze tanks, veel zijn uitgeschakeld en daardoor kennis en ervaring weg.

De "fog of war" maakt het een behoorlijk lastig vraagstuk om te beantwoorden en zorgt ervoor dat de schattingen hierin soms ver uit elkaar lopen. Toevallig kwam UK intelligence maandag met een update mbt dit item:



Hun schatting is dat de productie dus gelijk loopt aan het aantal verliezen. Tegelijkertijd kan ik uit jouw artikel weer opmaken dat Institut Action Résilience denkt dat Rusland maar 390 tanks kan maken per jaar.  En dan heb je nog een verschil tussen productie, revisie en reparatie. Want produceren ze nu tanks vanaf de grond of zijn het gereviseerde modellen? 

Benji87

Citaat van: Huzaar1 op 29/01/2024 | 22:27 uurIk denk dat verwachting met hoop wordt verward. En wat een rookgordijn. Trap er toch niet zo snel in media.

Denk het ook niet. Zal wel op niks uitlopen. Ze hebben de afgelopen maanden nog meerdere malen herhaald dat ze heel Oekraïne willen hebben dus ik verwacht hier niks van. Maar wou het toch even melden ;)

Huzaar1


Even terug naar vroeger. Nog steeds relevant.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Ik denk dat verwachting met hoop wordt verward. En wat een rookgordijn. Trap er toch niet zo snel in media.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

Poetin naar Turkije om over Oekraïne te praten

Turkije bereidt zich voor op de komst van Russische President Vladimir Poetin. Hij gaat in gesprek met Turkse President Recep Erdogan. De oorlog tegen Oekraïne komt zeker aan bod, melden Russische staatsmedia.

Het Internationale Strafhof (ICC) heeft een arrestatiebevel tegen Poetin uitgegeven, wegens zijn rol in de deportaties van Oekraïense kinderen. Turkije valt echter niet onder de regelgevingen van de ICC. Daarom kan de Russische President zonder belemmeringen dit land bezoeken.

Turkije presenteert zichzelf al een lange tijd als een bemiddelingspartij in de oorlog tussen Rusland en Oekraïne. Het land van president Volodimir Zelenski kon hun handel in graan voortzetten, nadat Erdogan Poetin vorig jaar hierover sprak.

Volgens Yuri Ushakov, een adviseur van Poetin, zal een 'mogelijke vredesregeling' besproken worden. Wat hij daarmee bedoelt is niet duidelijk.
Het is nog maar de vraag of Poetin al aan vrede denkt, gezien hij al meerdere malen herhaald heeft het 'oude (Sovjet-Unie) Rusland' te willen herstellen.

Bron: Telegraaf.nl

Benji87

Citaat van: Huzaar1 op 29/01/2024 | 21:18 uurJe krijgt evengoed geld als je ze naar Oekraine brengt, nog meer dan als je de reserveonderdelen verkoopt. Het is daarom alles behalve logisch.

Australië ook trouwens? Ik weet dat Europese landen "het bonnetje kunnen declareren" maar geldt dat voor Australië, en in dit geval Europees materiaal ook?

Anyway, er schijnt dus wel overlegd te zijn met NHindustries en die hebben klaarblijkelijk geadviseerd om het niet te doen. Iets wat deels ook gemotiveerd wordt door extra spare parts die de markt opkomen. Dus fabrikant zegt nee, eigenaar zegt nee alleen Oekraïne zegt ja. 2 tegen 1

Huzaar1

Citaat van: Benji87 op 29/01/2024 | 20:35 uurJa blijkbaar dus niet. Australië heeft een deel zelfs al van onderdelen gestript en begraven in de woestijn.

https://www.thedrive.com/the-war-zone/australia-literally-burying-its-doomed-nh90-helicopter-fleet

Het is een simpele rekensom:
Ga je reserveonderdelen verpatsen voor een fortuin of ga je er een fortuin in steken om die dingen weer inzetbaar te krijgen? Wellicht ook handig om te weten dat het veiligheid onderzoek rondom deze heli's nog loopt

Je krijgt evengoed geld als je ze naar Oekraine brengt, nog meer dan als je de reserveonderdelen verkoopt. Het is daarom alles behalve logisch.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

Citaat van: Thomasen op 28/01/2024 | 19:28 uurWe zitten echt dicht op een potentiële WW3.
Die helis kunnen 1000den levens redden. En die kosten zijn prima te dragen.

Ja blijkbaar dus niet. Australië heeft een deel zelfs al van onderdelen gestript en begraven in de woestijn.

https://www.thedrive.com/the-war-zone/australia-literally-burying-its-doomed-nh90-helicopter-fleet

Het is een simpele rekensom:
Ga je reserveonderdelen verpatsen voor een fortuin of ga je er een fortuin in steken om die dingen weer inzetbaar te krijgen? Wellicht ook handig om te weten dat het veiligheid onderzoek rondom deze heli's nog loopt

pz

#10228
Opinion: How many tanks does Russia have left?

https://kyivindependent.com/opinion-how-many-tanks-does-russia-really-have-left/

How many tanks does Russia really have left? This question has come up quite frequently in discussions, and it's simply impossible to find a precise answer – Russia's Defense Minister Sergei Shoigu and General Staff chief Valery Gerasimov probably don't even know. But this doesn't deter us from trying to count Russia's tanks anyway.

Estimates on the number of tanks Russia has in storage vary greatly. For example, the International Institute for Strategic Studies (IISS) estimated in 2022 that Russia had as many as 17,500 tanks. This number reportedly included 200 T-90s, 3,000 T-80s, 7,000 T-72s, 2,000 T-64s, 2,500 T-62s, and 2,800 T-55s, the numbers of which roughly correspond to the years that they came out. IISS' calculations are very inaccurate, however, as they're based on estimates of the number of tanks produced during the Soviet Union.

Estimates from IISS' 2023 "The Military Balance" yearbook are much more modest: approximately 2,000 tanks in service and up to 5,000 in storage. However, the report is only taking into account models including and newer than the T-62, first introduced in the early 1960s. Russia not only has hundreds of T-54s and -55s in storage, but it's already using them at the front in Ukraine! Interestingly, "The Military Balance" indicated in 2022 that Russia had as many as 13,700 tanks in storage, but it wasn't counting the T-54s and -55s then either.

A report published on Aug. 31, 2023, by Institut Action Résilience used OSINT to determine how many tanks Russia has in storage. Using satellite imagery taken between April and September 2021 and information derived from social networks, Institut Action Résilience made calculations for 10 of Russia's 22 main tank depots, which are estimated to house around 95% of the country's tanks.

Institut Action Résilience calculated that Russia has 5,538 tanks stored in open air (and thus visible via satellite), 4,347 of which the institute could identify by type. According to the report, these storage facilities also have storage depots that can house an estimated 1,960 vehicles. Taking into account the fact that some of these depots are not completely taken up by tanks, Russia has an estimated maximum of 7,000 tanks in storage – although around 6,000 is more likely.

Institut Action Résilience identified 750 T-80s, 1,945 T-72s, 1,239 T-62s, and 413 T-54 and -55s. Three-quarters of the tanks identified were produced before 1980. The situation with the T-64s is less clear, as Institut Action Résilience said it omitted them from the tally because a lack of necessary spare parts renders them unsuitable for service. It also omitted the T-90s, although there are likely some stored at the tank depots – maybe they were counted together with the T-72s?

The breakdown of where the various tank types are located by military district is also interesting. In the Western Military District, which borders Ukraine, there are more modern T-80U/UE-1s, and T-80BVs, T-80UDs, in addition to T-72s. In the Central District – older T-72s and remnants of the T-64s. In the Eastern Military District – some T-80s, the bulk of Russia's T-62s, and T-54 and -55s.

We should also pay attention to Russia's tank repair capabilities. There are currently 10 sizeable military equipment repair plants across the country, three of which are specifically for tank repair. Let's also not forget the Omsktransmash plant in southwestern Russia, which used to manufacture T-80s and now repairs and modernizes them.

According to Institut Action Résilience's estimates, Russia's tank repair plants are working a lot slower than Russian propaganda suggests. While Russian publications have claimed that the 103rd Armored Tank Repair Plant in Russia's Transbaikal Oblast repairs an average of 22-23 T-62s per month, ARI said the plant can only restore an average of eight per month. The Russian military received 40 T-62s at the start of March 2023 after starting repairs in October 2022.

The 61st Armored Repair Plant in Saint Petersburg repairs 30-60 tanks per year. The 163rd Armored Repair Plant in Krasnodar Krai, implementing previously concluded contracts, repaired 24 T-72 tanks and 100 BMP-2 tanks in 2021. The situation at Omsktransmash is highlighted by satellite imagery: In November 2022, 100 tanks were awaiting repair; In May 2023, the queue almost doubled. While the restoration time for one tank stored at a depot depends on how well it was preserved, tanks in poor condition can take three to four months each and could require cannibalizing other machines for parts.

Meanwhile, Institut Action Résilience estimates that Russia can produce around 390 tanks per year – a number that includes those modernized or restored at tank depots. This contradicts Russian sources that claim the country produced 700-800 tanks in 2022 and 1,500 in 2023. The quality of production is also falling due to sanctions.

Data from the Dutch OSINT defense website Oryx indicates that Russia has lost 2,619 tanks since the start of the full-scale invasion – 1,725 destroyed, 145 damaged, 205 abandoned, and 544 lost. The number is likely much higher. According to Institut Action Résilience, Russia will only be able to replenish its tank arsenal if events at the front in Ukraine stagnate. Maintaining the status quo at the front lines or a successful Ukrainian counteroffensive would only lead to the further shredding of Russia's tanks.

Editor's Note: The opinions expressed in the op-ed section are those of the authors and do not purport to reflect the views of the Kyiv Independent.

Opmerking 1. Wat zeggen de NAVO analisten over dit onderwerp, heeft Rusland (meer) capaciteit om tanks te leveren en te upgraden uit bestaande bestanden? En natuurlijk opleiding en vervanging van bemanningen voor deze tanks, veel zijn uitgeschakeld en daardoor kennis en ervaring weg.

Opmerking 2. Gerasimov, is al sinds eind december niet meer in het openbaar gezien. Iemand een idee?

Enforcer

Misschien dat Polen Sikorsky's kan gaan leveren in de nabije toekomst.

Benji87

Citaat van: Huzaar1 op 28/01/2024 | 12:28 uurGoede update.

Even inzoomen: De steun aan Oekr is onderverdeeld in coalities. En er bestaan verschillende coalities met hetzelfde doel. Maakt het wat verwarrend soms.

Ieder land dat wil, kon/kan zich aansluiten bij een coalitie. Nederland zit er zover ik weet in een stuk of 6.

De zwaarste coalitie voor ons is die Oekrainse Luchtmacht naar NAVO model brengen. Dat gaat ons daar wel op de kaart zetten, Nld is lead nation.

Goede aanvulling  8)

Citaat van: Harald op 28/01/2024 | 14:26 uurOok een reden voor Australië was dat de losse onderdelen flink geld opbrengen omdat er nog steeds een tekort aan reserve onderdelen is voor de NH90.

Dat plus het inzetbaar krijgen van de heli's zou blijkbaar een fortuin kosten