Nieuwe helm vanaf 2011

Gestart door Enforcer, 24/03/2009 | 11:00 uur

Enforcer

Dat is ook de bedoeling, maar vanwege de kosten gaat dit waarschijnlijk de lange termijn op.

Tanker

Waarom kopieeren ze niet de helm van die kerel uit de XBOX game HALO, soort integraalhelm met ingebouwde vizieren, mogelijkheid tot het plaatsen van een NBC filter etc.

Grunt

Klopt het dat deze helm ook een NBC component bevat die je gemakkelijk kunt aankoppelen? Want dat zou een sprong voorwaarts zijn vergeleken met het gemier met het masker nu.
Als je nu de helm helemaal goed wil laten zitten moet je de hoofdband verstellen enzovoort enzoverder.
When evil strives to overcome good, when the sword is mightier than the pen, then death rides a winged horse!

Elzenga

Citaat van: Sine Pari op 31/03/2009 | 21:33 uur
Het gaat hier niet om een nieuw ontwikkelde helm special voor het Marine Corps, maar om de een aanpassing (upgrate) van de PASGT helm. De normale leren helm band die men ook in de oude staal pot had, word vervangen door de adjustable pad suspension system. De adjustable pad suspension system word in de ACH/MICH gebruikt, en het ging/gaat dus enkel om een (tijdelijke) overgang van  PASGT naar ACH/MICH.
Inderdaad...het zijn aanpassingen...ik lees ook dat men de achterrand wat heeft aangepast..

Sine Pari

Citaat van: Elzenga op 30/03/2009 | 21:53 uur
Daarom is er ook een tussenvariant ontwikkelt in Amerika bij het Korps Mariniers.
http://en.wikipedia.org/wiki/Lightweight_Helmet


Het gaat hier niet om een nieuw ontwikkelde helm special voor het Marine Corps, maar om de een aanpassing (upgrate) van de PASGT helm. De normale leren helm band die men ook in de oude staal pot had, word vervangen door de adjustable pad suspension system. De adjustable pad suspension system word in de ACH/MICH gebruikt, en het ging/gaat dus enkel om een (tijdelijke) overgang van  PASGT naar ACH/MICH.
DULCE BELLUM INEXPERTIS
You have never lived until you have almost died. For those who have fought for it, life has a special flavor the protected will never know.

Ros

Ja, de "kale"versie als je gaat skateboarden of mountainbiken en de meest geavanceerde versie als je de locals bang gaat maken. De mogelijkheid tot  toevoegen of weglaten van onderdelen lijkt mij het zwakste punt van de modulaire helm. Ik bedoel dat een inslag van een voorwerp op het toegevoegd deel, of op de naad misschien wel de hele handel uit verband zal meppen met alle gevolgen voor de drager.

Ik prefereer dan toch liever de nieuwe VS versie van de huidige "Fritz" helm.

Iris

Hmm, ziet er goed uit. Modulair, dus je kan je hellempie aanpassen voor de missie (of opdracht) die je gaat doen.
︻┳テ=一

This is my rifle. There are many like it but this one is mine!

Na 5 jaar lezen op defensieforum, eindelijk gesolliciteerd!

19-9-2011 gesolliciteerd voor matroos operationele dienst
20-9 contact gehad met werving en selectie
??-9 persoonlijke vragenlijst ingevul

Elzenga

Citaat van: Grunt op 30/03/2009 | 15:16 uur
Klopt goede afstelling is een must, maar vaak bevinden zich in je nek ook nog allerlei lompe dingen zoals de banden van je ops-vest / bokketuig, als je een bontje aan hebt met de bila dan wordt het allemaal een beetje 'bulky' als je dan op de grond gaat liggen schiet de helm vaak snel voor je ogen. wat mij betreft zou een kleine aanpassing aan de kevlar helm voldoende zijn om hem niet alleen beter inzetbaar maar ook comfortabeler te maken.
Dat was en is inderdaad een probleem. Daarom hebben de Amerikanen een helm ontworpen en inmiddels ingevoerd die aan de achterkant hoger uitgesneden is... wat natuurlijk zonder extra beveiliging daar via het vest de nek wel kwetsbaarder maakt.
http://en.wikipedia.org/wiki/MICH_TC-2000_Combat_Helmet
Daarom is er ook een tussenvariant ontwikkelt in Amerika bij het Korps Mariniers.
http://en.wikipedia.org/wiki/Lightweight_Helmet


Grunt

Citaat van: Ros op 30/03/2009 | 13:02 uur
Citaat van: dudge op 30/03/2009 | 12:46 uur
Grootste en meest voorkomende probleem is volgens mij tenslotte dat dat ding voor je ogen knalt, waardoor je hem regelmatig moet rechtzetten.

Heeft voor een groot deel te maken met een goede afstelling. Vergeleken met de stalen pot heb ik met de composiet helm nooit problemen gehad

Klopt goede afstelling is een must, maar vaak bevinden zich in je nek ook nog allerlei lompe dingen zoals de banden van je ops-vest / bokketuig, als je een bontje aan hebt met de bila dan wordt het allemaal een beetje 'bulky' als je dan op de grond gaat liggen schiet de helm vaak snel voor je ogen. wat mij betreft zou een kleine aanpassing aan de kevlar helm voldoende zijn om hem niet alleen beter inzetbaar maar ook comfortabeler te maken.
When evil strives to overcome good, when the sword is mightier than the pen, then death rides a winged horse!

Ros

Citaat van: dudge op 30/03/2009 | 12:46 uur
Grootste en meest voorkomende probleem is volgens mij tenslotte dat dat ding voor je ogen knalt, waardoor je hem regelmatig moet rechtzetten.

Heeft voor een groot deel te maken met een goede afstelling. Vergeleken met de stalen pot heb ik met de composiet helm nooit problemen gehad

Ros

Citaat van: Lex op 29/03/2009 | 23:45 uur
Citaat van: Elzenga op 29/03/2009 | 23:41 uur
en kwamen indertijd ook als beste uit de test 
Dat klopt.... "indertijd"..... wanneer was dat? ::)

De composiet helm is begin jaren negentig ingevoerd als ik het goed heb. De helm was toen de beste en is dat volgens mij nog steeds. De invoering was wel omstreden omdat de helm te veel zou lijken op de Duitse helm uit WO II.

skual

Citaat van: Lex op 30/03/2009 | 00:25 uur
Deze gebruik ik nog steeds, in de tuin, sneeuwruimen etc. ;)
Maar 1988? dat weet ik niet.

1988 was een goed jaar. Alleen die helmen van toen  :(

Lex

Deze gebruik ik nog steeds, in de tuin, sneeuwruimen etc. ;)
Maar 1988? dat weet ik niet.

Poleme

#29
Citaat van: Lex op 29/03/2009 | 23:45 uur
Citaat van: Elzenga op 29/03/2009 | 23:41 uur
en kwamen indertijd ook als beste uit de test 
Dat klopt.... "indertijd"..... wanneer was dat? ::)
P(ersoonlijke) S(tandaard) U(itrusting) 1988 projekt?  Moet nog altijd aan die rare halflange parka jas met klitteband sluitingen denken,  gggrrrt,  gggrrrtt, ..... pang ;D
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Lex

Citaat van: Elzenga op 29/03/2009 | 23:41 uur
en kwamen indertijd ook als beste uit de test 
Dat klopt.... "indertijd"..... wanneer was dat? ::)