Marine naar ‘Africa Partnership Station’

Gestart door hdevreij, 10/09/2009 | 16:19 uur

Lex

Marineschip Johan de Witt terug uit Afrika

DEN HAAG - Het amfibisch transportschip Hr. Ms. Johan de Witt keert donderdag vanuit Afrika terug in de thuishaven Den Helder. Dat heeft Defensie maandag bekendgemaakt. De bemanning heeft twee maanden meegeholpen met de maritieme veiligheid en stabiliteit in West- en Centraal Afrika.

Dat gebeurde in het kader van het Afrika Partnership Station, een Amerikaans initiatief. De Nederlanders gaven aan boord opleidingen aan tientallen Afrikaanse marinemensen.

Naast maritieme oefeningen bracht de bemanning ook havenmondingen in kaart. Verder vervoerde het schip in de regio op verzoek van hulporganisaties bestrijdingsmiddelen tegen de tijgermug. Ook werden op verzoek van de Verenigde Naties pantservoertuigen op de plaats van bestemming gebracht.

De Johan de Witt vaart volgend voorjaar opnieuw naar Afrika, waar het schip zal meedoen aan de EU-missie Atalanta bij Somalië.

Telegraaf, ma 23 nov 2009, 16:15

Lex

Marine bindt strijd aan met tijgermug‏

Het amfibisch transportschip Hr. Ms. Johan de Witt heeft gisteravond in de Kaapverdische havenstad Cidade de Praia een grote hoeveelheid bestrijdingsmiddelen, sproeiapparatuur en beschermende kleding afgeleverd, om de strijd aan te binden met de tijgermug. In de voormalige Portugese kolonie heerst namelijk sinds augustus dengue epidemie, oftewel knokkelkoorts.

Op het programma van deze week stond een vierdaagse oefening met de marine en kustwacht van de Kaapverdische eilanden. Door de knokkelkoorts epidemie werd, in overleg met de Nederlandse en Kaapverdische autoriteiten, besloten om de Johan de Witt in te zetten voor het leveren van assistentie.

Een grote hoeveelheid bestrijdingsmiddelen, sproeiapparatuur en beschermende kleding werd in Dakar (Senegal) ingeslagen en in de broeihaard van de epidemie afgeleverd. Ook vervoerde het schip een eenheid van 150 Kaapverdische militairen naar het eiland Maio, om daar een structurele campagne tegen de ziekte op te zetten.

Dengue
Dengue ontstaat door de beet van de tijgermug, de Aedes Aegypti. Sinds 1 oktober zijn in Kaapverdië meer dan 12.000 gevallen van de ziekte geconstateerd en 6 mensen zijn eraan overleden. De meeste besmettingen komen voor in de stad Cidade de Praia.

Africa Partnership Station
Het amfibisch transportschip Hr. Ms. Johan de Witt neemt momenteel deel aan 'Africa Partnership Station'. Dit Amerikaanse initiatief levert met trainingen en oefeningen een bijdrage aan de maritieme veiligheid van de Afrikaanse kustregio.

MINDEF, 11 november 2009, 11.39 uur

Lex

Sierra Leone APS Maritime Professionals Graduate on Royal Netherlands Ship

HNLMS JOHAN DE WITT, At Sea — Sixteen maritime professionals from Sierra Leone concluded three weeks of at-sea training with a graduation ceremony held on the flight deck of the Royal Netherlands Navy Africa Partnership Station (APS) platform HNLMS Johan de Witt (L 801) here, Nov. 6.

This is the second of three scheduled graduation ceremonies on this APS platform since the training commenced in Dakar, Senegal on Oct. 9. APS Johan de Witt previously graduated 15 maritime professionals from Ghana and will graduate another 15 maritime professionals from Senegal early next week.

"The time onboard was well spent. We have learned new things during our time onboard and have improved our knowledge of the material covered," said Sierra Leone Sub Lt. Adonis Koroma. "In addition to training, my team and I have received instructional techniques so we can train our fellow Sailors back in Sierra Leone."

Classroom interaction and hands-on, skill-building exercises made up the agenda for these maritime professionals. Topics covered included small boat maintenance, small boat operations, maritime law enforcement, damage control, emergency medical training and computer software applications.

"We are very proud of the Sierra Leone maritime wing students' accomplishments. They have displayed excellence in both classroom and practical application engagements," said Capt. Richard Wheatley, APS training officer. "The collaborative effort between the Netherlands, United States and our African partners is a new and dynamic phase for Africa Partnership Station. It is another step forward in the desire to strengthen maritime safety and security through education and practice to secure peace, stability and economic opportunity in this maritime domain."

APS focuses on building cooperative partnerships with regional maritime services in order to achieve common international goals such as stability and security. APS brings an international team of maritime experts including elements from Belgium, the Netherlands, Portugal and the United States to offer assistance in addressing maritime safety and security challenges such as unlawful, unregulated and illegal fishing, piracy and illicit trafficking.

The APS Johan de Witt deployment began in September and will run through November. Port visits will include stops in Senegal, Sierra Leone, Liberia, Ghana and Cape Verde.

Johan de Witt, a landing platform dock amphibious ship homeported in Den Helder, Netherlands, is the first non-U.S. ship to execute an APS deployment.

By Chief Mass Communication Specialist (SW/AW) Jason Morris, Africa Partnership Station Johan de Witt Public Affairs

Release Date: 11/09/2009

Lex

Dutch, US naval hydrographic survey paves way for Liberian port reopening


MONROVIA, Liberia – The Liberian harbor of Greenville recently reopened for use after Dutch and US naval survey teams completed joint hydrographic surveys of its waterways, clearing the way for future commercial traffic to begin using the harbor again.
With a recent ship capsizing in the harbor, along with outdated hydrographic surveys and poor road conditions, the port of Greenville had been closed to all maritime traffic, leaving resupply missions solely in the hands of helicopters. Now, with the recent survey and findings given to the United Nations contingent in that area, the local populace and United Nations military detachment there are again able to be resupplied by sea.
"Working together with the fleet survey team from the United States has been very rewarding," said Royal Netherlands Navy Lt. Peter Van Poppel, hydrographic survey officer. "We have shared our knowledge, our equipment and our experiences. These surveys will ensure that Liberian nautical charts are up to date and will show the commercial shipping industry when and where it is safe to navigate in these waters. This will directly impact commerce within the country."
Both the Dutch and US survey teams are currently embarked aboard the Royal Netherlands Navy amphibious ship HNLMS Johan de Witt (L 801) for Africa Partnership Station (APS). APS focuses on building cooperative partnerships with regional maritime services in order to achieve common international goals such as stability and security.
"Some of the Liberian nautical charts date back to 1900 and are no longer relevant," said Lt. Steve McIntyre, U.S. Navy hydrographic officer attached to APS. "Normally, our team is shore-based, and having the opportunity to be based from Johan de Witt has allowed us to survey new ports that were not previously available to us."
The week-long, joint surveys in Liberia focused on the harbors of Buchanan, Greenville and Monrovia. Technologies, such as motion reference, multi-beam echo sounding and precise GPS positioning were used to paint a complete picture of each harbor's sea floor. The teams also installed tide gauges to document the ever-changing levels of tides in each harbor. The surveys generated data necessary to produce up-to-date navigational charts, making each harbor more accessible to commercial maritime traffic, in turn contributing to each harbor's economic development and maritime safety. Although the Greenville harbor is reopened for use, the port must await commercial industry verification prior to allowing commercial traffic in.
APS brings an international team of maritime experts including elements from Belgium, the Netherlands, Portugal and the United States to offer assistance in addressing maritime safety and security challenges such as unlawful, unregulated and illegal fishing, piracy and illicit trafficking.
While in the Liberian coastal waters, APS instructors aboard Johan de Witt continued training 31 African maritime professionals from Senegal and Sierra Leone. Classroom interaction and hands-on, skill building exercises make up the main agenda for these maritime professionals. Topics covered include small boat maintenance, small boat operations, maritime law enforcement, damage control, computer software applications and advanced first aid training.
The APS Johan de Witt deployment began in September and will run through November and encompass stops in Cape Verde, Ghana, Liberia, Senegal and Sierra Leone. Johan de Witt, a landing platform dock amphibious ship homeported in Den Helder, Netherlands, is the first non-U.S. ship to execute an APS deployment.

By Chief Mass Communication Specialist (SW/AW) Jason Morris, Africa Partnership Station Johan de Witt Public Affairs

Release Date: 11/04/2009

KapiteinRob

Citaat van: MINDEF op 05/11/2009 | 11:17 uur
In de haven van Greenville blokkeert de gezonken oude veerpont 'Oost Vlieland' grotendeels de enige steiger. Hierdoor konden transportschepen niet afmeren, wat de bevoorrading van de VN troepen in het oosten van het land onder druk zette. Het hydrografisch team bracht de steiger in kaart en markeerde de veilige gedeeltes voor schepen om af te meren.

Knap hoor, een steiger in kaart brengen....... Is er nu echt niets beters te doen dan iets in kaart te brengen wat al bekend is?

Lex

Marineschip vervoert VN voertuigen

Op verzoek van de Verenigde Naties vervoerd Hr. Ms. Johan de Witt 10 Pakistaanse pantservoertuigen van Greenville naar Monrovia, beide havensteden in Liberia.

Door zware regenval, onverharde wegen en wegverschuivingen zag de United Nations Mission in Liberia (UNMIL) zich geconfronteerd met een logistiek probleem. De Pakistaanse pantservoertuigen, zogenoemde armoured personnel carriers (APC) konden hierdoor niet de 250 kilometer lange route van Greenville naar Monrovia afleggen.

Met landingsvaartuigen werden gisteren de 10 voertuigen in Greenville aan boord gebracht van het amfibisch transportschip om ze vandaag in Monrovia af te leveren.

Oost Vlieland
Ook het hydrografisch REA-team, Rapid Environmental Assessment, van de marine ondersteunde deze week de Verenigde Naties. In de haven van Greenville blokkeert de gezonken oude veerpont 'Oost Vlieland' grotendeels de enige steiger. Hierdoor konden transportschepen niet afmeren, wat de bevoorrading van de VN troepen in het oosten van het land onder druk zette. Het hydrografisch team bracht de steiger in kaart en markeerde de veilige gedeeltes voor schepen om af te meren.

MINDEF, 5 november 2009, 10.26 uur

Lex

Citaat van: dudge op 03/11/2009 | 11:53 uur
Ik dacht dat Bekkering een Kolonel was, issie teruggezet ihkv bezuinigingen.
Een KTZ is een kolonel.  8)

Lex

Marineschip als "drijvende universiteit"

Aan boord van Hr. Ms. Johan de Witt, varend voor de westkust van Afrika, gonst het van de bedrijvigheid. Op het helidek valt een groep Senegalese studenten een fictieve brand aan, terwijl een groep Ghanezen zich met RHIB's bekwamen in bootoperaties. Elke les maakt onderdeel uit van een intensief trainingsprogramma voor 46 marinemensen uit Senegal, Sierra Leone en Ghana in het kader van 'Africa Partnership Station'.

Veiligheid en stabiliteit op en vanuit zee. Deze begrippen vormen de belangrijkste drijfveer achter het Africa Partnership Station (APS). Dit wordt onder meer bereikt door lokaal marinepersoneel op te leiden in maritieme wetshandhaving, bootoperaties, scheepsonderhoud en medische trainingen. Daarom stapten de afgelopen maand 46 Afrikaanse collega's aan boord van het Nederlandse amfibisch transportschip.

Vooruitgang
In enkele jaren is het trainingsprogramma uitgegroeid tot een intensief lespakket, met veel aandacht voor praktijkoefeningen", vertelt de Amerikaanse marineman Byron Smith. Als hoofd trainingsprogramma is hij sinds 2007 nauw betrokken bij de training van ruim 4.000 militairen en getuige van de geboekte vooruitgang. "We leveren een zichtbare bijdrage aan veiligheid op zee en dat stemt me hoopvol".

Op alle gebieden doen de studenten praktijkervaring op. Zo sleutelen de techneuten aan motoren, leren de nauten zelfstandig de Rigid Hull Inflatable Boat (RHIB) te besturen en leren cursisten hoe ze een gewapende tegenstander kunnen uitschakelen.

Levensreddend
De Ghanese sergeant Nicolas Damptsie onderschrijft het belang van de praktijktrainingen. Als verpleegkundige beperkte zijn werkzaamheden zich tot het afvoeren van patiënten. Onder aansturing van marinearts Jantijn Fockens leert hij nu levens- en ledenmaatreddende handelingen. Van het vrijmaken van luchtwegen tot het aanleggen van een tourniquet. Ook preventieve geneeskunde, zoals het belang van hygiëne en steriel werken krijgen veel aandacht.

"De verpleegkundigen hebben veel theoretische kennis, maar het ontbreekt aan praktijkervaring", legt de marinearts uit. "Zo kunnen ze stap voor stap vertellen hoe ze iemand moeten reanimeren, maar hebben ze het nog nooit beoefend." Juist daarom besteedt hij veel aandacht aan het bedrijven van deze kennis in de praktijk. Met resultaat: "Ik zie ze elke dag verbeteren".

Universiteit
De commandant van Hr. Ms. Johan de Witt, kapitein-ter-zee Ben Bekkering, ziet tevreden toe hoe zijn schip bijdraagt aan het maritiem kennisdomein. "Naast een drijvend vliegveld, dok, parkeergarage, opslagruimte, hospitaal, commandopost én hotel, fungeren we nu ook als drijvende universiteit."

MINDEF, 3 november 2009, 10.03 uur

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 28/10/2009 | 12:06 uur
Dus Albanië heeft ook olie?  :P
Inderdaad ;)...en gas...Shell heeft er al eens onderzoek gedaan tot het te onrustig werd...daarbij ligt Albanie in een tot voor kort nogal onrustig gebied. Dus er is ook een veiligheidsbelang om wat bezig te zijn met dit land...

jellevannetten

"Hr.Ms. Johan de Witt is de tweede helft van 2009 ingedeeld in de NATO Response Force (NRF) 13 en voert in dat kader van 14 september tot en met 28 november 2009 een oefenreis uit. De voornaamste doelstelling is het vergroten van de gereedheid van het schip en de geëmbarkeerde bootcompagnie. Deze reis staat in het teken van het behalen van de Navo-kwalificatie Amphibious Command Platform en het uitvoeren van binationale trainingen met de Marokkaanse en de Portugese marine. Daarnaast neemt het schip in de periode van 2 oktober tot en met 13 november 2009 deel aan trainingsactiviteiten in Westelijk Afrika in het kader van het Africa Partnership Station"

Antwoorden op vragen van de leden Haverkamp en Knops
(beiden CDA) over deelname van de Hr. Ms. Johan de Witt
aan een kustoperatie in West- en Centraal-Afrika.

Sandgroper

Citaat van: Elzenga op 28/10/2009 | 01:13 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 28/10/2009 | 01:00 uur
Hoewel min of meer erkend kritisch volger van MINDEF, deel ik Elzenga z'n mening niet. Het kan best zijn dat er op wat hoofkwartieren en vooral -kantoren enkele heren en een verdwaalde dame e.e.a. handenwrijvend zitten te volgen, maar ik vind het nu eenmaal wat te ver gezocht. De tijd zal het leren......
Die "hoofdkwartieren" hebben een veel betere en nauwere relatie met politiek Den Haag en de Ministeries en Regering dan jij hier nu doet voorkomen....En zoals je weet is ook de Marine een instrument van die Regering...ook voor dit soort strategisch beleid.   
Waar vind je de hoofdkantoren van bijvoorbeeld ABN-AMRO, ING, Philips, Nationale Nederlanden in Nederland?
Langs de 'As van het Poen' in A'dam Zuid of in Rotterdam-Centrum.
Waar vind je alle hoofdkantoren van de grote oliemaatschappijen in Nederland?
Niet in de bovengenoemde zakencentra, maar dichtbij de bestuurlijke 'Apenrotsen' in 's-Gravenhage.
Olie is in de eerste plaats Handel, maar vergis je niet, het is ook Politiek.
We hebben dan wel een professor als premier en een stel doctorandussen als ministers, maar in de politiek draait het niet op het vinden van de beste rationele / wetenschappelijke oplossing.  Politiek is Handel in belangen.

KapiteinRob

Citaat van: hudinie op 28/10/2009 | 10:42 uur
Moet ook wel zoiets zijn anders ga je toch geen marinie oefening houden in een land dat alleen maar roeiboten heeft ?

Dus Albanië heeft ook olie?  :P

hudinie

Moet ook wel zoiets zijn anders ga je toch geen marinie oefening houden in een land dat alleen maar roeiboten heeft ?
Ja ik geloof dat wel..ROYAL DUTCH SHELL...OLIEBELANGEN....kan nooit kwaad dan vast de Marine daar een beetje te laten
rondvaren.

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 28/10/2009 | 01:00 uur
Hoewel min of meer erkend kritisch volger van MINDEF, deel ik Elzenga z'n mening niet. Het kan best zijn dat er op wat hoofkwartieren en vooral -kantoren enkele heren en een verdwaalde dame e.e.a. handenwrijvend zitten te volgen, maar ik vind het nu eenmaal wat te ver gezocht. De tijd zal het leren......
Die "hoofdkwartieren" hebben een veel betere en nauwere relatie met politiek Den Haag en de Ministeries en Regering dan jij hier nu doet voorkomen....En zoals je weet is ook de Marine een instrument van die Regering...ook voor dit soort strategisch beleid.   

Elzenga

#69
Citaat van: Lex op 28/10/2009 | 00:58 uur
Maw, de doelstelling om de betrokken West-Afrikaanse landen op maritiem gebied "hoger" op te leiden, is verkeerd omdat het oliemaatschappijen ten goede komt? Dat is mijn interpretatie van jouw reactie.
Nog een keer mijn reactie 59 lezen dan Lex ;)...ik ben een realist Lex...weet dat (eigen)belang de politiek en zeker de internationale domineert...en weet inmiddels dat dit soort zaken spelen...vaak spelen...welhaast altijd spelen...maar veel politici/ Regeringen daarover niet eerlijk zijn...willen zijn...want het staat blijkbaar zo egoïstisch en weinig humaan...en dus verbloemt men het...dekt het af...verbergt het achter...

Veel werk voor de PR-specialisten...en daar heb ik dus een hekel aan. Dat verbloemen...verbergen..liegen ergens. Zeg gewoon wat en waarom je dit soort dingen doet als land en regering. Dat de burger hier nu eenmaal wil blijven autorijden en zich wil wentelen in de huidige welvaart en sociale voorzieningen...en dat zal toch ergens vandaan moeten komen en ergens van moeten worden betaald. Dat je dan vervolgens probeert de lokale bevolking ook nog een graantje te laten meepikken en dat zo eerlijk mogelijk probeert te regelen lijkt me dan een mooi doel om dit harde eigenbelang nog enige humaniteit te geven...al is dat, blijkt uit de praktijk, vaak moeilijk te realiseren en meestal een illusie..want andere landen zijn vaak lang altijd niet zo principieel en humaan...zeker de Chinezen niet blijkt...die willen gewoon hebben wat ze nodig hebben. En ook de Amerikanen moeten wel, gezien de slechte staat van hun economie...en dan wordt het hard gespeeld..en draaien de PR-specialisten dus ook overuren..