OA-X "light attack" programma en ontwikkelingen

Gestart door Harald, 15/03/2017 | 08:34 uur

Huzaar1

#105
Citaat van: Stoonbrace op 07/08/2018 | 10:08 uur
Vandaar 'uitbreiden van het principe' naast de (bewapende) zeer lichte transporttoestellen. Beslissing om drones niet te bewapenen is er niet.

Jawel die is er zeker. België heeft beloofd, het leger, en welke andere Belg dan ook nimmer nooit en te never ever wapens op een drone te zullen zetten. Een preventief verbod op bewapende drones. Zelfs Belgische bedrijven zijn verboden hier onderzoek en ontwikkeling naar te doen.


https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/07/04/resolutie-killerrobots/


Maar bewapende transportvliegtuigen? Dat lees ik nergens terug en is zover ik begreep niet het idee.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Het enige toestel wat geschikt is voor inzet van  een LHD of een carrier zonder dure aanpassingen is de OV Bronco.

https://foxtrotalpha.jalopnik.com/ov-10-broncos-were-sent-to-fight-isis-and-they-kicked-a-1764407068

https://en.wikipedia.org/wiki/North_American_Rockwell_OV-10_Bronco

Als Fokker slim is koopt men een licentie bij Boeing en begint een productie lijn van een moderne versie van de OV Bronco.

http://www.ov-10bronco.net/Technical/boeing_ov-10(x)_super_bronco_info_card_2009_01.pdf







MasterChief1971

Hou het wel op de bal, mensen. Er werd gesteld dat je een A-29 niet per schip kan deployen. Dat kan dus WEL!
Je kunt er niet van blijven opereren. Dat is iets totaal anders en is niet wat aanvankelijk werd gesteld.
Is het ideaal? Nee, want je bent wel even onderweg en in die tijd kun je veel minder tot weinig met je schip doen omdat onaangepaste A-29's nogal wat ruimte innemen en ze wsch. bovendeks zouden moeten staan. En weg is je ruimte op veel heli-ops uit te voeren.

In een vliegtuig vervoeren of zelfstandig met droptanks en in etappes ligt natuurlijk veel meer voor de hand.
We hebben het niet over de "Cactus Airforce"...
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

Parera

#102
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/08/2018 | 14:51 uur
Blijft het feit dat je, indien een LHD/carrier variant mogelijk is, (vrijwel) niet afhankelijk bent van lokale infrastructuur.

Nadeel is, dat je met 18-20 kts wel even onderweg bent.

Dan moet je ook het hele toestel verbouwen en her ontwerpen met opklapbare vleugels, nieuwe landing gear, beschermen tegen de zoute zeelucht en het water.
Nee laat dit soort toestellen lekker goedkoop en niet te veel aan sleutelen. Prima inzetbaar voor SOF operaties of andere operaties waar weinig geweld nodig is maar ga ze niet inzetten in hoog gewelds conflicten of vanaf schepen daar zijn ze niet voor gemaakt.

Met een aanschaf prijs van 8 a 16 miljoen euro per toestel en volgens de fabrikant 1000 dollar per vlieguur aanzienlijk goedkoper dan de 6500 dollar per vlieguur van een AH-64D (US 2016).
De MQ-9 is vergelijkbaar in vlieguren en ook aanschaf prijs is ongeveer gelijk. Natuurlijk niet te vergelijken met de F-35A met 42,500 dollar per uur (2015) en 29,000 dollar per uur (2016).

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/08/2018 | 14:51 uur
Blijft het feit dat je, indien een LHD/carrier variant mogelijk is, (vrijwel) niet afhankelijk bent van lokale infrastructuur.

Nadeel is, dat je met 18-20 kts wel even onderweg bent.

Als je gebruik wilt maken van een schip, dan kun je de LHD doorstrepen. Het toestel wordt wel beladen gebruikt en moet meerdere keren kunnen landen en opstijgen. En er is niet voor niets ooit een hoekdek bedacht.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 07/08/2018 | 14:30 uur
Info is slechts van de fabrikant, daar staat niets over mogelijkheden van carrier operations en/of LHD operations. Maar het is niet nodig als je goed kijkt want 3000 km ferry range is niet slecht voor de taken die je er mee kan uitvoeren. Zelfs de Perzische golf is bereikbaar met 1 tussen landing op Cyprus.

Blijft het feit dat je, indien een LHD/carrier variant mogelijk is, (vrijwel) niet afhankelijk bent van lokale infrastructuur.

Nadeel is, dat je met 18-20 kts wel even onderweg bent.

Stoonbrace

Citaat van: Ace1 op 07/08/2018 | 13:29 uur
Ik weet niet of het luchtcomponent nog steeds de SIAI-Marchetti SF.260 (Leonardo SF-260) gebruikt?
Deze zijn ook geschikt voor deze taak en combat proof in Rhodesië geworden.

https://en.wikipedia.org/wiki/SIAI-Marchetti_SF.260#Burkina_Faso

http://www.leonardocompany.com/en/-/new-version-of-sf-260-with-glass-cockpit-completes-first-flight

FN Herstal heeft van die mooi pods voor .50ers

http://www.fnherstal.com/en/product/machine-gun-pods

Het Franse Nexter heeft mooie pods voor 20mm kanonnen.

http://www.nexter-group.fr/nexter/Flipping_Book/Export_GB/files/assets/basic-html/index.html#15

Bedankt, maar wij doen dat zo niet, logische oplossingen. Zie ook de Alpha Jet.

Parera

Citaat van: tentara71 op 07/08/2018 | 14:16 uur
Dat is natuurlijk wel zonder assist van het schip (24-30 knotsen), vol vermogen op de rem en loslaten.
Overigens: in WWII zijn er ook Warhawks van carriers afgevlogen. Niet geland maar wel afgevlogen.
Overigens hadden die carriers wel een katapult (geen stoom!). Weet alleen niet of die gebruikt zijn vanwege ontbreken van aanhaakpunten voor een bridle.

Info is slechts van de fabrikant, daar staat niets over mogelijkheden van carrier operations en/of LHD operations. Maar het is niet nodig als je goed kijkt want 3000 km ferry range is niet slecht voor de taken die je er mee kan uitvoeren. Zelfs de Perzische golf is bereikbaar met 1 tussen landing op Cyprus.

MasterChief1971

Citaat van: Parera op 07/08/2018 | 14:00 uur
Embraer gaat uit van 900 m runway opstijgen en 860 m runway voor landing. Dus het verhaal LHD gaat niet op, zelfs een USN carrier gaat het niet halen.

Dat is natuurlijk wel zonder assist van het schip (24-30 knotsen), vol vermogen op de rem en loslaten.
Overigens: in WWII zijn er ook Warhawks van carriers afgevlogen. Niet geland maar wel afgevlogen.
Overigens hadden die carriers wel een katapult (geen stoom!). Weet alleen niet of die gebruikt zijn vanwege ontbreken van aanhaakpunten voor een bridle.
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 07/08/2018 | 14:05 uur
De vliegtuigen aan boord van de escort carriers waren wel dedicated. Een keer een A-29 Super Tucano weten te landen op een vliegkampschip en het is niet meer in staat om op te stijgen. Dan kun je net zo goed voor een modern equivalent van de Firefly of de Sea Fury gaan  ;D

Dan ben je er dus toch ook in dit segment.  :angel:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 07/08/2018 | 14:00 uur
Embraer gaat uit van 900 m runway opstijgen en 860 m runway voor landing. Dus het verhaal LHD gaat niet op, zelfs een USN carrier gaat het niet halen.

Duidelijk.

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/08/2018 | 13:55 uur
Dat roep je nu wel, maar een beetje LHD is 200m+

Amerikaanse escort carriers in WWII waren ruim onder de 200 meter met een shit-load aan propeller vliegtuigen.

De vliegtuigen aan boord van de escort carriers waren wel dedicated. Een keer een A-29 Super Tucano weten te landen op een vliegkampschip en het is niet meer in staat om op te stijgen. Dan kun je net zo goed voor een modern equivalent van de Firefly of de Sea Fury gaan  ;D
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/08/2018 | 13:55 uur
Dat roep je nu wel, maar een beetje LHD is 200m+

Amerikaanse escort carriers in WWII waren ruim onder de 200 meter met een shit-load aan propeller vliegtuigen.

Embraer gaat uit van 900 m runway opstijgen en 860 m runway voor landing. Dus het verhaal LHD gaat niet op, zelfs een USN carrier gaat het niet halen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 07/08/2018 | 13:17 uur
Als ze verticaal kunnen landen  :angel:

Dat roep je nu wel, maar een beetje LHD is 200m+

Amerikaanse escort carriers in WWII waren ruim onder de 200 meter met een shit-load aan propeller vliegtuigen.