Opvolging M fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 20/02/2011 | 14:05 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 11/12/2016 | 14:23 uur
Wil je Europees van de plank kopen,  bestel dan wat FREMM's.

Ben het wel met je eens dat de huidige vMPF serie te klein lijkt. Het zou mooi zijn als we mbv partners er een serie van minimaal 10 schepen van kunnen maken.

De FREMM is idd meer geschikt als ASW schip.

Hopelijk kan de serie nieuwe MPF2's uitgebreid worden met vervolgorders uit NL en de overige M- en S Fregat gebruikers aangevuld met export landen die deze capaciteit wensen en een half miljard euro een schappelijke/aanvaardbare prijs vinden.

dudge

Citaat van: Ronald Elzenga op 11/12/2016 | 12:49 uur
Maar we moeten ook geen toegewijd ASW schip hebben..die niche-onzin!... maar een multifunctioneel fregat met ook alle ASW capaciteiten. En dat is en heeft de MKS180. Ook de Duitsers willen immers ASW capaciteiten..en het is juist dat welke de beoogde F126s gaan vervangen bij de Duitse Marine. We praten hier niet over de F125.

Grote is wenselijk voor toekomstige uitbreidingen en versterking van capaciteiten.

De kosten zijn denk ik een stuk lager per stuk en bij grotere afname door Duitsland, Nederland en België...plus export!

Is dan al duidelijk wat de Duitsers willen met hun MKS180? Daarnaast moet het schip juist wel een echt ASW schip worden. Verschillende scheepstypes hebben speciale eigenschappen, die direct het gevolg zijn van hun taken en van simpele natuurkunde. Heb je mega zware radars aan boord voor luchtruim bewaking wil je vooral een stabiel platform, terwijl je voor ASW juist een relatief manoeuvreerbaar model wil. Een OPV is juist blij met een slipway, terwijl daar op een ASW platform  misschien geen ruimte voor is. Dat een schip specialiseerd betekend niet dat andere taken niet meer kunnen. Commando centrales worden ook in toenemende mate flexibel, wat hier in de toekomst ook een positief effect op heeft. Maar kijk naar een M of S fregat,  kunnen ook gewoon vliegtuigen neerplonken of schepen aangrijpen. Landdoelen gaat het vMPF ook wel lukken, als er geld is. Echter, op de momenten dat er een keuze gemaakt moet worden tussen twee belangen,  moet ASW voorop staan. Dat is wat we, als westen, op dit moment zeker nodig hebben. 

Wil je Europees van de plank kopen,  bestel dan wat FREMM's.

Ben het wel met je eens dat de huidige vMPF serie te klein lijkt. Het zou mooi zijn als we mbv partners er een serie van minimaal 10 schepen van kunnen maken.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#2363
Citaat van: Ronald Elzenga op 11/12/2016 | 14:10 uur
Check! is aan mijn aandacht ontsnapt..  :angel:
Neemt niet weg dat ik dus herintrede in het MKS180 project bepleit. Grotere schepen eerder bruikbaar dan overbodig. Nieuwe afwegingen sinds deze brief. Meer geld in het vooruitzicht, bredere taakstelling.

Vandaar: prima basis als gezamenlijke doorontwikkeling voor het LCF2 als basis voor het MPF2 kansloos.

De NL behoeftestelling is vermoedelijk al lang klaar en ligt te wachten op verzending naar het plein, de vraag is slechts wanneer...

Ronald Elzenga

#2362
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 11/12/2016 | 13:57 uur
Er is een brief van Hennis die aangeeft dat het MKS-180 concept niet meer past bij de NL wensen en eisen, hooguit op deel systemen.
Check! is aan mijn aandacht ontsnapt..  :angel:
Neemt niet weg dat ik dus herintrede in het MKS180 project bepleit. Grotere schepen eerder bruikbaar dan overbodig. Nieuwe afwegingen sinds deze brief. Meer geld in het vooruitzicht, bredere taakstelling, geen niche..

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ronald Elzenga op 11/12/2016 | 13:39 uur
Heb jij al een brief aan de Kamer gezien waar dit in staat? of wat de kandidaten zijn voor het project? of gaan we hier ook de JSF truc toepassen..achter de schermen al een keuze maken...en dan alles naar die keuze toeschrijven?

Er is een brief van Hennis die aangeeft dat het MKS-180 concept niet meer past bij de NL wensen en eisen, hooguit op deel systemen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#2360
Citaat van: Ronald Elzenga op 11/12/2016 | 13:39 uur
Tja..als ik moest kiezen tussen een Duits fregatontwerp bouwen..en daar zelfs voor in de race zijn bij de Duitse fregatten...plus mogelijk een eigen ontwerp mijnenjager als groot multinationaal project bouwen...of mijn bestaan als marinebouwer op korte termijn goeddeels verliezen...dan wist ik het wel

Ze zijn pro-forma in de race, denk je nu werkelijk dat Duitse werven het accepten dat het Duitse MKS-180 in Vlissingen wordt gebouwd? Als er al iets naar Damen gaat, dan is dit hooguit cascobouw in Roemenië.

Voor de goede orde: in het aantal schepen is de MKS-180 serie vooralsnog gelijk aan het aantal MPF2 waarbij je voor de prijs van het 2 MKS-180 4 MPF2 kunt bouwen.

Dus de redenatie dat Damen korte termijn zijn marinebouw bestaansrecht voor een goed deel zal verliezen is slechts gebaseerd op jouw onderbuik gevoel of wishful thinking.

Overigens: de leiding over het NL-BE AMBV ligt bij BE en het is nog maar afwachten welke rol de NL scheepsbouw hierin gaat spelen.

Ronald Elzenga

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 11/12/2016 | 13:21 uurTel hierbij dat de NL scheepsbouw niets meer heeft in te brengen in het huidige DE ontwerp en derhalve 2e of 3e viool zal spelen en je weet dat jouw idee zo het pulletje in zal verdwijnen.
Tja..als ik moest kiezen tussen een Duits fregatontwerp bouwen..en daar zelfs voor in de race zijn bij de Duitse fregatten...plus mogelijk een eigen ontwerp mijnenjager als groot multinationaal project bouwen...of mijn bestaan als marinebouwer op korte termijn goeddeels verliezen...dan wist ik het wel.
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 11/12/2016 | 13:21 uurOp NL-DE ministers niveau is een NL-DE samenwerking mbt het MPF2 op basis van het MKS-180 reeds afgeschoten.
Heb jij al een brief aan de Kamer gezien waar dit in staat? of wat de kandidaten zijn voor het project? of gaan we hier ook de JSF truc toepassen..achter de schermen al een keuze maken...en dan alles naar die keuze toeschrijven?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#2358
Citaat van: Ronald Elzenga op 11/12/2016 | 13:10 uur
Duitsland gaat voor 6...Nederland wat mij betreft 8 en België 4. In "slechtste" geval 10-12. Mooie serie met denk ik positieve gevolgen voor de prijs. Zeker als we hier ook de onderzeeboot- en mijnenjagersprojecten aan koppelen.

Feitelijk voor dit moment gaat Duitsland voor 4 + 2 in optie, NL heeft zich nog niet uitgesproken, maar laten we uitgaan van 2 + hopelijk 2 in optie en BE voor 2 schepen.

Het BE budget voor 2 schepen is 1 miljard, in NL is voor 2 schepen nog niets gebudgetteerd al is een werk getal 300 mjn per schip in de plannen opgenomen waarvan alom duidelijk is dat dit onvoldoende zal zijn.

Tel hierbij dat de NL scheepsbouw niets meer heeft in te brengen in het huidige DE ontwerp en derhalve 2e of 3e viool zal spelen en je weet dat jouw idee zo het pulletje in zal verdwijnen.

Op NL-DE ministers niveau is een NL-DE samenwerking mbt het MPF2 op basis van het MKS-180 reeds afgeschoten.

Een focus op een NL-DE samenwerking voor het LCF2 is derhalve aanzienlijk meer zinvol.

Ronald Elzenga

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 11/12/2016 | 12:56 uur
Geen idee wat de stuksprijs met een serie van 8 tot 10 zou doen.
Duitsland gaat voor 6...Nederland wat mij betreft 8 en België 4. In "slechtste" geval 10-12. Mooie serie met denk ik positieve gevolgen voor de prijs. Zeker als we hier ook de onderzeeboot- en mijnenjagersprojecten aan koppelen.

Ronald Elzenga

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 11/12/2016 | 12:55 uur
Hier ga je de handen bij de aanstaande gebruikers niet voor op elkaar krijgen, zeker niet in een wereld waar de onderzeebootdreiging exponentieel is toegenomen zijn echte sub-hunters van grote waarde in een EU en NAVO wereld die deze capaciteit(en) sterk heeft verwaarloosd.
Geeft het MKS180 design een prima antwoord op vind ik. Alle ASW aspecten zijn aan boord en voorzien. Samen met alle benodigde andere middelen..want aan alleen fregatten heb je niet zoveel meer tegenwoordig. Dus ja, ook ASW helikopters, ASW drone-vaartuigen, ASW vliegtuigen, ASW sensoren voor Nederland, België, =Benelux...en Duitsland.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ronald Elzenga op 11/12/2016 | 12:49 uur
men kan dan op basis van deze F126 de opvolgers voor de Nederlandse en Duitse LCFs ontwikkelen. Samen! niet apart!

Hier kan ik mij in vinden.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ronald Elzenga op 11/12/2016 | 12:49 uur
De kosten zijn denk ik een stuk lager per stuk en bij grotere afname door Duitsland, Nederland en België...plus export!


Geen idee wat de stuksprijs met een serie van 8 tot 10 zou doen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#2353
Citaat van: Ronald Elzenga op 11/12/2016 | 12:49 uur
Maar we moeten ook geen toegewijd ASW schip hebben..die niche-onzin!... maar een multifunctioneel fregat met ook alle ASW capaciteiten. En dat is en heeft de MKS180. Ook de Duitsers willen immers ASW capaciteiten..en het is juist dat welke de beoogde F126s gaan vervangen bij de Duitse Marine. We praten hier niet over de F125.


Hier ga je de handen bij de aanstaande gebruikers niet voor op elkaar krijgen, zeker niet in een wereld waar de onderzeebootdreiging exponentieel is toegenomen zijn echte sub-hunters van grote waarde in een EU en NAVO wereld die deze capaciteit(en) sterk heeft verwaarloosd.

Ronald Elzenga

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 11/12/2016 | 12:38 uur
De MKS-180 is geen toegewijd ASW schip, het is een schip van 1 miljard euro per exemplaar en >7000 ton.

Het MPF2 wordt een schip van 4-5000 ton, primair een ASW schip en secondair Multi-mission.

Wellicht is het MKS-180 in de basis een interessant model als LCF opvolger, als MPF2 kan je dit voor 100% uitsluiten.
Maar we moeten ook geen toegewijd ASW schip hebben..die niche-onzin!... maar een multifunctioneel fregat met ook alle ASW capaciteiten. En dat is en heeft de MKS180. Ook de Duitsers willen immers ASW capaciteiten..en het is juist dat welke de beoogde F126s gaan vervangen bij de Duitse Marine. We praten hier niet over de F125.

Grote is wenselijk voor toekomstige uitbreidingen en versterking van capaciteiten.

De kosten zijn denk ik een stuk lager per stuk en bij grotere afname door Duitsland, Nederland en België...plus export!

Ja, men kan dan op basis van deze F126 de opvolgers voor de Nederlandse en Duitse LCFs ontwikkelen. Samen! niet apart!

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ronald Elzenga op 11/12/2016 | 12:29 uur
Terugkeer in het Duitse MKS180/type 126 lijkt mij een wijze beslissing voor de opvolging van de M-fregatten. Strategisch belangrijk door zo aansluiting te vinden bij een groter EUropees land en marinebouwer. Ook biedt het mogelijkheden tot een veel groter pakket (onderzeeboten en mijnenjagers) En door jaren uitstellen is de nood zo hoog dat we niet nu nog een eigen weg moeten gaan vind ik. Die luxe hebben we strategisch niet meer en niet qua tijdsdruk. Al vrees ik dat we die weg toch gaan. Zou ik erg jammer en niet verstandig vinden.

De MKS-180 is geen toegewijd ASW schip, het is een schip van 1 miljard euro per exemplaar en >7000 ton.

Het MPF2 wordt een schip van 4-5000 ton, primair een ASW schip en secondair Multi-mission.

Wellicht is het MKS-180 in de basis een interessant model als LCF opvolger, als MPF2 kan je dit voor 100% uitsluiten.