NL-MARSOF, nieuwe geweren en munitie op basis 7,62x35 mm

Gestart door Harald, 03/07/2015 | 09:55 uur

Sparkplug

Citaat van: Thomasen op 08/12/2016 | 14:48 uur
Dat is anders dan een ingebouwde, kun je doorgaans minder schoten mee lossen en  maakt je wapen langer.

Had dan geschreven dat je een ingebouwde bedoelde  ;)

Combinatie 6,75 inch loop, ingebouwde geluidsdemper en kaliber 7,62x35 mm is interessant.

Het is een compacte patroon.



http://www.thefirearmblog.com/blog/2010/10/01/300-aac-blackout-300-blk-7-62x35mm/
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

dudge

Citaat van: Sparkplug op 08/12/2016 | 14:11 uur
De HK416 en HK417 kunnen worden geleverd met de opzetmogelijkheid voor een geluidsdemper.

Dat is anders dan een ingebouwde, kun je doorgaans minder schoten mee lossen en  maakt je wapen langer.

StrataNL

Verrassend nieuws! Volgens mij gaat het hier om de MCX Low Visibility Assault Weapon "Black mamba".

Met een korte loop waarbij de geluiddemper in de handgreep schuift, zodat je een heel compact wapen krijgt.

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Sparkplug

Citaat van: Thomasen op 08/12/2016 | 14:01 uur
DIe heeft geen Demper, en blijkbaar wilden ze dat wel.

De HK416 en HK417 kunnen worden geleverd met de opzetmogelijkheid voor een geluidsdemper.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

dudge

Citaat van: Harald op 08/12/2016 | 11:35 uur
verrassend !
had ik niet gedacht, dacht dat ze wel de HK417 A2 zouden kiezen, omdat 416/417 ook al binnen NL gebruikt werd.

Review: SIG Sauer MCX
http://www.gunsandammo.com/rifles/semi-auto-rifle/review-sig-sauer-mcx/

DIe heeft geen Demper, en blijkbaar wilden ze dat wel.

Harald

Citaat van: Sparkplug op 08/12/2016 | 10:56 uur
SIG MCX rifles delivered to Dutch special forces

verrassend !
had ik niet gedacht, dacht dat ze wel de HK417 A2 zouden kiezen, omdat 416/417 ook al binnen NL gebruikt werd.

Review: SIG Sauer MCX
http://www.gunsandammo.com/rifles/semi-auto-rifle/review-sig-sauer-mcx/

Sparkplug

SIG MCX rifles delivered to Dutch special forces

Remigiusz Wilk, Warsaw - IHS Jane's Defence Weekly - 24 November 2016

SIG has delivered MCX series short-barrel carbines chambered in 7.62x35 mm (300 BLK) ammunition to the Netherlands Maritime Special Operations Force (NL-MARSOF), a company representative has told IHS Jane's.

The SIG MCX carbines delivered to NL-MARSOF are integrally suppressed and fitted with a new folding stock developed for use with ballistic visor helmets.

Under the tender announced in June 2015 by the Netherlands' Defence Material Organisation, the NL-MARSOF was looking to buy 195 select-fire short-barrelled carbines and 1.82 million 7.62x35 mm ball, subsonic, and lead-free frangible cartridges.

The Dutch special forces are the first publicly known military user of the non-NATO standard 300 BLK (an equivalent of the Russian 9x39 mm round).

Want to read more? For analysis on this article and access to all our insight content, please enquire about our subscription options ihs.com/contact

To read the full article, Client Login
(136 of 186 words)

http://www.janes.com/article/65747/sig-mcx-rifles-delivered-to-dutch-special-forces

Productlink van SIG:
https://www.sigsauer.com/products/firearms/rifles/sig-mcx/
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

A.J.

Citaat van: Ros op 03/07/2015 | 23:19 uur
I rest my case.........

Goedzo, dus 7.62 is effectiever in een karabijn dan 5.56. Klaar.

Ros


A.J.

Citaat van: Ros op 03/07/2015 | 20:38 uur
of beter lezen........... :cute-smile: wat ik heb geschreven is duidelijk genoeg en niet voor een andere uitleg vatbaar

Laat me niet lachen, nogmaals:

Citaat van: Ros op 03/07/2015 | 12:29 uur
De effectiviteit op grotere afstanden zal bepaald worden door het wapen niet door de patronen.  En voor het het uitschakelen van tegenstanders op grote(re) afstanden zullen zij andere wapens/munitie inzetten. Met dit kaliber worden zij uniek maar wel afhankelijk van aanvoer vanuit eigen land. De kosten zullen ook hoger liggen dan de standaard NAVO, op iedere hoek verkrijgbare kaliber. Het aantal op de man mee te nemen patronen zal ook minder worden door het gewicht en volume.

Men is in het bezit van een karabijn en men blijft in het bezit van een karabijn. De enige optie die overblijft is munitie.

Ros

Citaat van: A.J. op 03/07/2015 | 17:50 uur
Dan moet je dat schrijven.

of beter lezen........... :cute-smile: wat ik heb geschreven is duidelijk genoeg en niet voor een andere uitleg vatbaar

A.J.

Citaat van: Ros op 03/07/2015 | 17:29 uur
Nog even drie keer nagelezen maar kan niet vinden of uit  de tekst halen dat ik dit heb geschreven.  We vergelijken niet 5.56 en 7,62  mm met elkaar maar de 300 BLK patroon met verschillende wapens.

Dan moet je dat schrijven.

Ros

Citaat van: A.J. op 03/07/2015 | 16:27 uur
Even je eigen woorden erbij pakken:

Kortom, jij gaat me nu vertellen dat ik met een .22 diemaco net zo effectief ben op 300 meter dan met een 7.62 diemaco.

Nog even drie keer nagelezen maar kan niet vinden of uit  de tekst halen dat ik dit heb geschreven.  We vergelijken niet 5.56 en 7,62  mm met elkaar maar de 300 BLK patroon met verschillende wapens.

A.J.

Citaat van: Sparkplug op 03/07/2015 | 16:53 uur
Vergat erbij te schrijven als het om een AR-15 type gaat. Een FAL is inderdaad een ander verhaal waar meer tijd voor nodig is.

Roger, er van uitgaande dat je minder vervuiling hebt bij de afsluiter en omgeving zelf staat daar tegenover dat je meer onderdelen in je wapen hebt en je vervuiling hebt in je gasbuis en zuigerstang. Waar dus ook weer onderhoud nodig is.

Daarom zeg ik, beide hebben hun voor- en nadelen.

Sparkplug

Citaat van: A.J. op 03/07/2015 | 16:48 uur
Met de FAL was ik vroeger alvast een stuk langer aan het poetsen dan met de Diemaco of Colt. En ja, het zijn niet dezelfde wapens maar ik vind de vervuiling van de Diemaco/ Colt best meevallen.
Vergat erbij te schrijven als het om een AR-15 type gaat. Een FAL is inderdaad een ander verhaal waar meer tijd voor nodig is.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.