Recente berichten

#1
KM / Re: Opvolging Alkmaar klasse
Last post by Lex - Vandaag om 17:46
#2
KM / Re: Opvolging Alkmaar klasse
Last post by Parera - Vandaag om 17:02
Citaat van: Huzaar1 op Vandaag om 15:55Ligt aan het soort contract, ik denk niet dat er een hele strenge prestatieverklaring in is meegenomen om de  kosten te drukken. Tenslotte is de opdracht voor bouw gegeven toen de wereld nog niet totaal in de fik stond.

Ja, het is jammer van de vertraging maar ik mag hopen dat men hier toch alles aan gaat doen om z.s.m. tot levering over te gaan.

Zo niet: ik zie een weg er tussenuit voor NL ? :angel:
#3
Midden Oosten / Re: Onrust Jemen
Last post by Parera - Vandaag om 16:59
Marineschip Karel Doorman op weg naar Rode Zee gestrand door technische problemen
DEN HAAG - De Zr.Ms. Karel Doorman is met technische problemen gestrand in de Middellandse Zee, op weg naar de Rode Zee. Het ministerie van Defensie bevestigt wat bronnen daarover melden aan De Telegraaf.

Volgens het ministerie zijn er problemen met 'een van de wapenssystemen'. Een woordvoerder wil niet zeggen welk wapen het betreft. Een bron meldt echter dat er een mankement is aan twee van de automatische snelvuurkanonnen, de zogenoemde Goalkeepers. Die zijn nodig om inkomende raketten te vernietigen. De bemanning zou zich 'niet veilig' voelen om door het Suezkanaal te varen zonder werkende wapens. Defensie kan dat niet bevestigen.

De Karel Doorman vaart naar het gebied waar regelmatig aanvallen zijn van Houthi-rebellen met raketten en drones. Tot anderhalve week geleden was het luchtverdedigings- en commandofregat Zr. Ms. Tromp in de Rode Zee om bij te dragen aan het beschermen van de scheepvaart tegen aanvallen van de Houthi's in Jemen. De Tromp is inmiddels op weg naar Indonesië.

Een technisch team is ingevlogen om het euvel te verhelpen. 'Het schip is op 21 april jl. volledig inzetbaar vertrokken vanuit Den Helder naar het operatiegebied', schrijft de minister aan de Kamer. 'Na vertrek zijn technische problemen ontstaan aan één van de wapensystemen. Deze technische problemen worden op dit moment verholpen. Nadat Zr.Ms. Karel Doorman de noodzakelijke tests heeft doorlopen, vaart het schip zo snel mogelijk naar het operatiegebied.'

De Karel Doorman is geen fregat zoals de Tromp maar een logistiek ondersteuningsschip, bedoeld om steun te geven aan andere marineschepen of om personeel of materiaal- te vervoeren.

De Goalkeeper is een machinegeweer met zeven lopen die 4200 kogels van 30 mm diameter per minuut verschieten. Gekoppeld aan een radar kan het systeem tot wel acht raketten tegelijk vinden en vernietigen. De Goalkeerper is bedoeld als laatste redmiddel tegen een vijandelijke aanval die niet op een andere manier kan worden gepareerd.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/173236641/marineschip-karel-doorman-op-weg-naar-rode-zee-gestrand-door-technische-problemen
#4
KM / Re: Opvolging Alkmaar klasse
Last post by Huzaar1 - Vandaag om 15:55
Ligt aan het soort contract, ik denk niet dat er een hele strenge prestatieverklaring in is meegenomen om de  kosten te drukken. Tenslotte is de opdracht voor bouw gegeven toen de wereld nog niet totaal in de fik stond.
#5
KM / Re: Opvolging Alkmaar klasse
Last post by Parera - Vandaag om 15:46
Levering 🇧🇪🇳🇱 Mijnenbestrijdingsschepen loopt vertraging op. De eerste, M940 Oostende, zal 8 maanden later dan verwacht worden afgeleverd. M840 Vlissingen komt 5 à 6 maanden later, M941 Tournai 2 en M841 Scheveningen 1.

(Persdienst Defensie)

Straks meer bij @marineschepen!

https://twitter.com/kaspergoossens/status/1788153466071773387

Nu maar hopen dat de Belgen een goede boeteclausule hebben ingebouwd om grotere vertraging eventueel te compenseren.
#6
Germany opts for US rather than European F-35 assembly

07 May 2024

by Gareth Jennings


Germany's 35 F-35As will be built at the Fort Worth facility in the US (pictured) rather than at the Cameri site in Italy. (Lockheed Martin)

Germany is to have its fleet of Lockheed Martin F-35 Lightning II Joint Strike Fighter (JSF) aircraft built in the United States rather than Europe, Janes was told on 6 May.

Berlin has decided that the F-35A variant aircraft contracted for the Luftwaffe are to be built at the US final assembly and check-out (FACO) facility in Fort Worth, Texas, rather than at the European FACO at Cameri, Italy.

"Currently, final assembly and check-out of German F-35 aircraft is planned to occur at the Fort Worth facility using major components from across Europe, including Germany, UK, and Italy," Janes was told in a joint statement issued by Lockheed Martin and the Joint Program Office (JPO).

The Luftwaffe is to receive 35 F-35As, with deliveries commencing in the US in 2026 and the first aircraft arriving in Germany in 2027. Neither Lockheed Martin nor the JPO elaborated on Germany's decision to opt for US rather than European production, while the Bundeswehr referred Janes to those two organisations for comment.

With Italy, the Netherlands, and Switzerland having previously committed to have their entire or a portion of their fleets built at Cameri, the US government recently decided to open up the European facility to any other continental customers that might wish to use it.

.../...

https://www.janes.com/defence-news/news-detail/germany-opts-for-us-rather-than-european-f-35-assembly
#8

Marine en luchtmacht bestrijden samen onderzeeboten in Noorwegen

Meerdere Nederlandse marineschepen en een onderzeeboot oefenden in Noorse wateren tijdens de oefening Riptide. Doel was om de kennis over onderzeebootbestrijding te verhogen en te verbreden. Dat deed de marine zeker niet alleen. Zo werden er 3 NH90-maritieme gevechtshelikopters van het Defensie Helikopter Commando ingezet. Er was ook ondersteuning van 2 maritieme patrouillevliegtuigen uit Duitsland en de Verenigde Staten.

#9
C-130 Floatplane Program Put 'On Pause' By Special Operations Command

The grand on again, off again plan for putting a special operations MC-130 on floats is not moving forward.



The U.S. military is pumping the brakes on a high-profile program that intended to convert an MC-130J special operations tanker/transport aircraft into a floatplane. U.S. Special Operations Command (SOCOM) has largely blamed budgetary pressures for this decision. At the same time, SOCOM is also actively exploring alternative ways of providing added air mobility, especially in a potential conflict in the Pacific region against China.

https://www.twz.com/air/c-130-float-plane-program-put-on-pause-by-special-operations-command