Toekomst van de AS532-U2 Cougars mkII in NL dienst

Gestart door Harald, 16/03/2015 | 11:59 uur

Parera

#419
Foto's van de Australische SOF NH-90 plannen via @GarethJennings3
De focus van deze SOF heli's is wel counter-terrorism en offshore SOF capacity.








Parera

Australia begins SOF helo transition from Black Hawk to MRH90

The Australian Defence Force (ADF) is "utterly focused" on developing the special forces role of the NHIndustries NH90 (MRH90 in national service) transport and assault helicopter, according to a senior official.

Speaking at the IQPC International Military Helicopter conference held from 5–7 February in London, Brigadier General Jeremy King, acting head Helicopter Systems Division at the Australian Department of Defence (DoD) said the ADF had begun the process of cross-decking the special operations forces (SOF) role from the Sikorsky S-70A Black Hawk to the MRH90.

"The first two MRH90s were delivered to the special forces regiment on [1 February], at which time two Black Hawks were withdrawn. The focus now is utterly on developing the MRH90's counter-terrorist and offshore SOF capability," the general said, adding that the process of replacing the 20 Black Hawks should be complete by the end of November 2021, when the platform will have been phased out of ADF service.

The standing up of the MRH90's SOF capabilities is part of a wider enhancement of Australia's special operations helicopter forces. In September 2018 the DoD issued a request for information (RFI) for a small SOF helicopter that can be transported aboard Boeing C-17 Globemaster III strategic transport aircraft for rapid forward deployment. As noted by the DoD, the helicopter should be a commercial or military off-the-shelf design fitted with a simple but proven intelligence, surveillance, and reconnaissance (ISR) equipment package.

Manufacturers that have already expressed an interest in the requirement to Jane's comprise Bell, which said it is to offer its UH-1Y Venom; Leonardo, which is offering its AW109; and NorthStar Aviation, which is offering its 407 Multi-Role Helicopter (MRH).

[Source: Janes.com ]

Misschien moeten we bij de Australiërs gaan kijken hoe het daar verloopt met de SOF NH90 optie?

Huzaar1

Ik begreep dat er wat bijkwam. Voor mijn gevoel hebben we echt al heel veel geïnvesteerd in die zaken. Je moet de aankomende investeringen zo zien dat er ruimte komt voor zaken waar de schoen echt wringt. Je kunt zelf dan al veel invullen, ik heb persoonlijk geen goed beeld hoe hoog de heli nood is bv.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 20/12/2018 | 20:07 uur
Nee, niet op doorgevraagd. Wil daar niets van weten.
Ging in zo'n riedel in een tafelgesprek waar in geïnvesteerd gaat worden met lui van dir. proj.
Toen ik tanks hoorde was ik al weer aan het dromen over tanks en luisterde ik niet meer.

Dromen op het werk? Dat is niet de juiste instelling  ;D  Maar zo net voor het kerstverlof is het je vergeven.

Citaat van: Huzaar1 op 20/12/2018 | 19:40 uur
Ik heb dingen gehoord over meer heli's en daar krijg ik kriebels van.
Dat kunnen positieve kriebels zijn of negatieve ? Als ik het zo lees zijn het de laatste en dan kan het gaan om NH90's als ik jou mening hier over goed ken ; TROEP.

Citaat van: Master Mack op 20/12/2018 | 20:00 uur
Extra Heli capaciteit voor de KM zou mooi zijn
Voor de KM een 4 tal extra zou geweldig zijn, dan hebben we er weer 24 net zoals bij de Lynxen. Al zijn er wel meer nodig om alle plekken te vullen die we beschikbaar hebben bij de marine en als er uitgebreid mag worden bij de KM is er nog wel wat meer nodig dan het eerder genoemde aantal.

StrataNL

Citaat van: Huzaar1 op 20/12/2018 | 20:07 uur
Nee, niet op doorgevraagd. Wil daar niets van weten.
Ging in zo'n riedel in een tafelgesprek waar in geïnvesteerd gaat worden met lui van dir. proj.
Toen ik tanks hoorde was ik al weer aan het dromen over tanks en luisterde ik niet meer.
Dacht dat je daar alleen maar kriebels van kreeg  ;D
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

Citaat van: StrataNL op 20/12/2018 | 19:48 uur
NH90?  ;D

Nee, niet op doorgevraagd. Wil daar niets van weten.
Ging in zo'n riedel in een tafelgesprek waar in geïnvesteerd gaat worden met lui van dir. proj.
Toen ik tanks hoorde was ik al weer aan het dromen over tanks en luisterde ik niet meer.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Master Mack

Extra Heli capaciteit voor de KM zou mooi zijn

Master Mack


StrataNL

Citaat van: Huzaar1 op 20/12/2018 | 19:40 uur
Ik heb dingen gehoord over meer heli's en daar krijg ik kriebels van.
NH90?  ;D
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

Ik heb dingen gehoord over meer heli's en daar krijg ik kriebels van.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: artemivanov op 20/12/2018 | 08:34 uur
Uit de vliegende Hollander van december:

https://magazines.defensie.nl/vliegendehollander/2018/12/index

Dat betekend in de toekomst naast transport taak ook CSAR taak voor 300 Squadron. Mogelijk met in-flight refueling capaciteit bij een nieuw type helikopter en zwaardere bewapening dan de huidige cougars.

artemivanov

Uit de vliegende Hollander van december:

CitaatBinnen NAVO is er naast een groot tekort aan Command en Control-capaciteit ook een enorme behoefte aan 'dedicated' SOF AIR. Want naast 'boots on the ground' is daarvoor een 1 helikoptereenheid specifiek beoogd. Het 300 Squadron op Gilze-Rijen moet een zogenoemde 'dedicated enabler' worden die directe ondersteuning levert aan SOF. Ten Haaf: "De band tussen KCT, Marsof en 300 is al goed, maar we willen die nóg beter maken. De financiële middelen moeten er nog wel voor worden vrijgemaakt."

https://magazines.defensie.nl/vliegendehollander/2018/12/index



Parera

Citaat van: Sandgroper op 22/07/2018 | 00:51 uur
The US Army's decision to standardize on a utility tactical transport helicopter has far-reaching implications on every operation from its planning to its execution.
Literally hundreds of our key battles could not have been fought without a light, agile machine that could go into improbable landing zones at a critical time.
Had the Army chosen to build its airmobile tactics around a 'platoon carrier' (zoals de CH-47 Chinook), different and less flexible tactics would have been forced on our commanders.   As we move to replace the Huey fleet, we must never lose sight of the essential characteristics that made the Huey invaluable to the Infantry commander. Technology offers so many tempting alternatives that one can easily forget the basic problems of squad tactics.

The vital lessons which we learned in the 'sizing' of our helicopter fleet dare not be forgotten.'

Lieutenant General  John J. Tolson, US Army
Daar zit natuurlijk wel iets in, de CH-47 is een prachtig platform maar misschien niet geschikt voor alle operaties. Ook daarom zal er voor de gewone ondersteuning een vervanging moeten komen voor de Cougars eind jaren 20. Nu zeg ik volmondig NH90 i.v.m. standaard inventaris maar de vraag is of die goed is voor deze taak, de een zegt van wel en de ander zegt van niet.
Maar dat de Cougar vervangen moet worden dat is iets dat vast staat, zowel bij de gewone inzet als bij SOF inzet. Waarschijnlijk zijn daar 2 verschillende (versies) helikopters voor nodig.

Sandgroper

Citaat van: Sparkplug op 18/07/2018 | 17:18 uur
Het zijn wel twee types van verschillende grootte. De V-22 verving o.a. de CH-46 en de V-280 is een kandidaat vervanger van de UH-60.

Moet de Cougar vervanger net zo groot zijn of kan het kleiner/groter?

The US Army's decision to standardize on a utility tactical transport helicopter has far-reaching implications on every operation from its planning to its execution.
Literally hundreds of our key battles could not have been fought without a light, agile machine that could go into improbable landing zones at a critical time.
Had the Army chosen to build its airmobile tactics around a 'platoon carrier' (zoals de CH-47 Chinook), different and less flexible tactics would have been forced on our commanders.   As we move to replace the Huey fleet, we must never lose sight of the essential characteristics that made the Huey invaluable to the Infantry commander. Technology offers so many tempting alternatives that one can easily forget the basic problems of squad tactics.

The vital lessons which we learned in the 'sizing' of our helicopter fleet dare not be forgotten.'

Lieutenant General  John J. Tolson, US Army

Huzaar1

Citaat van: Harald op 19/07/2018 | 16:39 uur
Ik denk dat de MH-47G wel past binnen het Chinook gebruik van Nederland, maar denk dat dat idd weer te groot is voor NL.
Als ik op dit moment de Cougars zou vervangen dan gaat mijn voorkeur uit naar de H225M Caracal een soortelijke als de Cougar maar beter geschikt voor SOF operatie's. 
Ik vind zelf heel belangrijk dat deze helicopters ook geschikt zijn voor maritiem gebruik. We hebben er al wel vaker over gesproken hier op DF maar met alle respect een Chinook is ongeschikt voor maritiem optreden. Ja, je kunt ze aanpassen, maar in de basis blijven ze ongeschikt.


Is het inzetten/omturnen van de Cougars voor SOF een vraag van de NAVO ? ... of juist een tekort binnen de NAVO.
Of wil NL dit zelf en zich daarin gaan onderscheiden
idd .. wat is de ambitie van NL op SOF gebied algemeen en de daarbij horende middelen/materieel ?  .. op welk niveau ?

Geen idee, ik weet echt niet wat de SOF ambities precies zijn. Zou ook vreemd zijn als ik dat zou weten natuurlijk. De SOF capaciteit is wel een NAVO zorgenkindje begrijp ik dus daar zal een stimulans inzitten. Veel belangrijker is dat dit nu dedicated sof helis zijn. Eigen beheer en gebruik is duizend keer waardevoller dan hoe groot ie is en hoeveel gadgets.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"