Einde Alouette III in NL dienst

Gestart door JdL, 14/12/2015 | 13:38 uur

Sparkplug

Alouette III's keren terug op Nederlandse bodem

Na 23 jaar opslag in het Zweedse Aeroseum kwamen op 14 november 5 Alouette III's terug naar Nederland. Het Alouette Museum Barneveld (AMB) nam de helikopters over. Het gaat om de A-208, A-350, A-494, A-495 en A-500. Geen van de toestellen heeft nog een hoofd- en staartrotor; 2 ervan (de A-350 en A-494) missen ook de staartboom.

Met 3 vrachtwagens vervoerden medewerker van het Barneveldse museum de toestellen naar 'huis'. In ruil voor de helikopters helpt het AMB met de restauratie van de A-218 die in het Aeroseum is gebleven. De eigenaren van het Barneveldse museum willen ook de 'nieuwe' Nederlandse helikopters graag restaureren, te beginnen met de A-208. Dat was op 26 juni 1963 de eerst afgeleverde Alouette in Nederland. Na 7.072,2 vlieguren ging het toestel op 31 oktober 1996 uit dienst. Voor restauratie is het AMB mede afhankelijk van donateurs en vrijwilligers. Wie interesse heeft in een donateurschap of op technisch gebied kan helpen bij de restauratie, kan contact opnemen met het Alouette Museum Barneveld via mail op info@alomb.nl of door te bellen naar 06-23010954. Foto's: Rob Hoogboom



de Vliegende Hollander 11 | 2020, dinsdag 24 november 2020

https://magazines.defensie.nl/vliegendehollander/2020/11/09_negen-dingen
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ros

Citaat van: Cap op 04/01/2016 | 23:03 uur
Wat gaat er eigenlijk met de 4 kisten gebeuren?
Heb wel eens gehoord dat er één naar de luchtmacht historische vlucht zou gaan?

Als "static display" ? Als er mee gevlogen wil worden zal de overhaul uitgevoerd moeten worden met alle toeters, bellen en €€€'s

Cap

Wat gaat er eigenlijk met de 4 kisten gebeuren?
Heb wel eens gehoord dat er één naar de luchtmacht historische vlucht zou gaan?

JdL

'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

StrataNL

Citaat van: Poleme op 24/12/2015 | 15:34 uur
De inhuur van de Bell 206 JetRanger zou dus 800 uren x 850,0 = EUR 680.000 per jaar kosten.
Uiteraard komen daar bijvoorbeeld opleidingskosten en overhead kosten bij.

Maar het geeft te denken !

Leasen is aanzienlijk duurder dan aanschaf.  Maar ik blijf erbij,  aanschaf van 4 Bell 407GXP's, AS355's, EC120's of EC130's is uiteindelijk kosten-effectiever dan aanhouden van de Alouette III's.

De KLu vliegers krijgen hun basisopleiding toch op de JetRanger in de VS? Voordat ze naar de Blackhawk gaan? Enig idee wat dat kost? Is in principe ook gewoon inhuur.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Poleme

Citaat van: 5m@sh_1up op 24/12/2015 | 11:30 uur
Nu is er ineens een 'goede reden'? Ik lees anders geen enkele goede reden. Geen enkel goed argument.

De Allouette is enorm bruikbaar, harstikke goedkoop, en erg benodigd. Dat die fase inspectie uitbesteed wordt, is niets bijzonders. Dat gebeurt zelfs bij de Chinooks, omdat we in Nederland gewoon de capaciteit niet hebben. Outsourcing komt steeds vaker voor. En dan nog. De 3400-uurs/12-jaars fase van de Allouette zal nog steeds veeeeeel goedkoper zijn dan het grote fase onderhoud van een nieuwere heli, laat staan de aanschaf van een nieuwere heli.
Bottom line blijft dat het een hersenloze bezuiniging is, dat niets tot weinig oplevert, en veel kost.
De Alouette III is inderdaad enorm bruikbaar, want het best inzetbaar.  En ook er benodigd, tot eind 2003 hadden we nog 27 Bo-105's.  Er waren toen wel 12 - 14 Lichte Utiliteit Heli's (LUH) gepland, maar in de Defensie Hoofdlijnen notitie uit eind jaren 90 ging men nog uit van een toekomstige behoefte van ca. 32- 36 LUH's !

Jij zegt dat de Alouette III hartstikke goedkoop is.
In 2004 bedroegen de totale exploitatie kosten nog EUR 1,66 miljoen.  Gaan we uit van een gemiddelde inflatie van 3% per jaar.  Dan komen we in 2015 uit op EUR 2,3 miljoen / 800 vlieguren = EUR 2.872 Cost Per Flight Hour.

Kom, we gaan eens kijken wat Heli Holland berekend voor heli inhuur exclusief BTW:

Type                                                Toepassing                                  Aantal Passagiers                                    Tarief per uur
Schweizer 300                     Foto/Film, Inspectie, Training                         Max 2 pax                                              € 450,=

Schweizer 330                     Foto/Film, Inspectie, Training                         Max 3 pax                                              € 595,=

Bell 206 Jetranger                Foto/Film, Personen, Inspectie                       Max 4 pax                                              € 850,=

Bell 206 Longranger             Foto/Film, Personen                                      Max 5 pax                                              € 1.250,=

AS355                                Foto/Film, Inspectie, Medisch                         Max 5 pax                                              € 1.500,=

EC120                                Foto/Film, Personen                                      Max 4 pax                                              € 885,=

EC130                                Foto/Film, Personen                                      Max 6 pax                                              € 1.450,=

EC155                                Offshore, Super VIP                                      Max 12 pax                                             € 5.000,=

De inhuur van de Bell 206 JetRanger zou dus 800 uren x 850,0 = EUR 680.000 per jaar kosten.
Uiteraard komen daar bijvoorbeeld opleidingskosten en overhead kosten bij.

Maar het geeft te denken !

Leasen is aanzienlijk duurder dan aanschaf.  Maar ik blijf erbij,  aanschaf van 4 Bell 407GXP's, AS355's, EC120's of EC130's is uiteindelijk kosten-effectiever dan aanhouden van de Alouette III's.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Ros

Citaat van: Elzenga op 24/12/2015 | 14:26 uur
Nog zo'n mooi voorbeeld...

Ja...geweldig, appels en peren vergelijken. Het gaat om het afstoten van een handjevol oude heli's l en niet om het afsplitsen van een deel van de organisatie inclusief personeel. Ik heb nog even getwijfeld of ik de huidige prijs van brandstof nog mee zou nemen in het verhaal of de waterstand in Vlissingen.


dudge

Citaat van: Ros op 24/12/2015 | 13:57 uur
Ik werk bij een bedrijf dat een wagenpark van rond de 30 leaseauto's in gebruik heeft. Het voordeel is dat je een vaste kostenpost in het budget op kan  nemen. De werkelijke kosten zijn van tevoren vast te stellen. Bij uitval door pech of schade ben je binnen twee uur weer mobiel. De leasemaatschappij is de grootste risicodrager in dit systeem. Per saldo betaal je per gereden kilometer behoorlijk wat meer maar vergeleken met de andere kosten zoals aanschaf van nieuwe auto's om de twee jaar, onderhoud, huren bij uitval, verzekeringen etc ben je goedkoper AF en meer effecient bezig.

Paresto is geen goed voorbeeld in deze. Hier heb je het over een "bedrijfsonderdeel" inclusief personeel dat men uit wilde besteden. En dat kost een stuk meer dan een handvol auto's leasen. Het afkopen van pensioenen ging al een lieve € 40 mijoen kosten las ik.

Ook bedrijven komen zo in de problemen hoor. Zoek eens uit hoe dat fantastische Sale-and-lease-back heeft uitgewerkt voor verschillende bedrijven. Dit soort dingen wordt altijd duurder. Maar nog erger dan dat het duurder wordt, het schaad de flexibiliteit en effectiviteit van defensie.


Elzenga

Citaat van: A.J. op 24/12/2015 | 13:36 uur
Ik vraag me toch altijd af waar dit soort stelligheden op gebaseerd worden... De resultaten uit het verleden laten eigenlijk altijd zien dat het op de lange(re) termijn per definitie duurder is.

Laatste voorbeeld is bv de outsourcing van Paresto, (blz 12). De initiele berekeningen waar iedereen zijn beslissing van af laat hangen zijn altijd super positief en levert miljoenen op... De waarheid is achteraf altijd weerbarstiger en negen van de tien keer gaat het gewoon geld kosten maar dan is het te laat.
Nog zo'n mooi voorbeeld...

Elzenga

Citaat van: 5m@sh_1up op 24/12/2015 | 12:59 uur
Herverdeling van taken? Lekker met een andere helikopter die 10-15x duurder is per uur dingen doen die de Allouette perfect kan.
Burgerbedrijven inhuren? Zullen de burgerpiloten eerst opgeleid moeten worden om verkenningen uit te kunnen voeren, of opleidingsvluchten te begeleiden. En wetgeving dat aangepast moet worden, want burgerbedrijven mogen niet alles wat Defensie ook mag in het luchtruim.

Het gaat allemaal veel duurder worden. En omslachtiger. En minder flexibel. De Allouette was gewoon ideaal. Goedkoop, bijzonder weinig overhead, perfect voor z'n vele vele taken. En we hadden dat ding gewoon ready to go in de schuur staan. Dan besluit je het vaker in te zetten dan wanneer je een burgerbedrijf moet contacten en inhuren, wat extra geld kost dat nog niet was uitgegeven. De Allouette vloog zo'n beetje dagelijks opdrachten.
Punten waar je niet omheen kan...beter wordt het niet..en ook niet goedkoper...

Elzenga

Citaat van: Thomasen op 24/12/2015 | 12:31 uur
Het is enigszins uit te leggen.
Het is echter ook een duidelijk symptoom van een underfunded organization. Er is geen geld beschikbaar om investeringen te doen die op termijn geld opleveren, waardoor op termijn nog minder geld beschikbaar is, omdat we nog met de dure oplossingen zitten. Death Spiral.
+1
Citaat van: Thomasen op 24/12/2015 | 12:27 uur
Een grote leasevloot is ook helemaal niet goedkoper Ros, wel makkelijker. En dat is als ondernemer soms ook wat waard, omdat je je dan maximaal kun focussen op dat waar je wel geld mee verdient. De vraag is eerder, als uitbesteden altijd beter en goedkoper is, waarom zijn er dan überhaupt nog ambtenaren?
+1

A.J.

#96
Citaat van: Ros op 24/12/2015 | 13:57 uur
Ik werk bij een bedrijf dat een wagenpark van rond de 30 leaseauto's in gebruik heeft. Het voordeel is dat je een vaste kostenpost in het budget op kan  nemen. De werkelijke kosten zijn van tevoren vast te stellen. Bij uitval door pech of schade ben je binnen twee uur weer mobiel. De leasemaatschappij is de grootste risicodrager in dit systeem. Per saldo betaal je per gereden kilometer behoorlijk wat meer maar vergeleken met de andere kosten zoals aanschaf van nieuwe auto's om de twee jaar, onderhoud, huren bij uitval, verzekeringen etc ben je goedkoper AF en meer effecient bezig.

Leuk verhaal in Nederland, echter niet in crisissituaties/ uitzending/ inzet. Derhalve zal er altijd een pool van operationele voertuigen aanwezig moeten zijn inclusief onderhoudspersoneel.

Daarbij is aanschaf om de twee jaar natuurlijk bullshit. De MB's bv. rijden al vanaf begin jaren 90 rond bij defensie. Enne defensie betaalt geen verzekering of wegenbelasting hoor.

Citaat
Paresto is geen goed voorbeeld in deze. Hier heb je het over een "bedrijfsonderdeel" inclusief personeel dat men uit wilde besteden. En dat kost een stuk meer dan een handvol auto's leasen. Het afkopen van pensioenen ging al een lieve € 40 mijoen kosten las ik.

Oh, en auto's leasen zijn wel vergelijkbaar met heli's?

Het is altijd wel apart met jou, als het niet in je kraam te pas komt is het een verkeerd voorbeeld, telt het niet en weet ik veel wat voor smoezen er verzonnen worden. De geschiedenis toont gewoon aan dat vwb defensie uitbesteding ALTIJD geld gaat kosten op termijn. Defensie is ook geen regulier burgerbedrijf wat je op die manier kunt inrichten hoe graag jij dat ook zou willen.

Ros

#95
Citaat van: A.J. op 24/12/2015 | 13:36 uur
Ik vraag me toch altijd af waar dit soort stelligheden op gebaseerd worden... De resultaten uit het verleden laten eigenlijk altijd zien dat het op de lange(re) termijn per definitie duurder is.

Laatste voorbeeld is bv de outsourcing van Paresto, (blz 12). De initiele berekeningen waar iedereen zijn beslissing van af laat hangen zijn altijd super positief en levert miljoenen op... De waarheid is achteraf altijd weerbarstiger en negen van de tien keer gaat het gewoon geld kosten maar dan is het te laat.

Ik werk bij een bedrijf dat een wagenpark van rond de 30 leaseauto's in gebruik heeft. Het voordeel is dat je een vaste kostenpost in het budget op kan  nemen. De werkelijke kosten zijn van tevoren vast te stellen. Bij uitval door pech of schade ben je binnen twee uur weer mobiel. De leasemaatschappij is de grootste risicodrager in dit systeem. Per saldo betaal je per gereden kilometer behoorlijk wat meer maar vergeleken met de andere kosten zoals aanschaf van nieuwe auto's om de twee jaar, onderhoud, huren bij uitval, verzekeringen etc ben je goedkoper AF en meer effecient bezig.

Paresto is geen goed voorbeeld in deze. Hier heb je het over een "bedrijfsonderdeel" inclusief personeel dat men uit wilde besteden. En dat kost een stuk meer dan een handvol auto's leasen. Het afkopen van pensioenen ging al een lieve € 40 mijoen kosten las ik.

A.J.

Citaat van: Ros op 24/12/2015 | 13:25 uur
Valt me nog meer dat we ooit van de voorladers en paarden afgekomen zijn.

Voor opleidings- en trainingsdoeleinden wordt wel vaker oud of uitgefaseerd materiaal gebruikt omdat het goedkoop is (het ligt toch op de plank) en de operationele spullen bij de operationele eenheden kunnen blijven. Terwijl het voor de handelingen niet veel uitmaakt of je dat nu op een nieuw of oud systeem doet.

Daar is niks vreemds aan, deden we bij de (luchtdoel)artillerie ook gewoon.

Ros

Citaat van: Thomasen op 24/12/2015 | 13:24 uur
Defensie is er niet om winst te maken, dat hele denken is nutteloos.
Daarbij, leuk, maar de meeste mensen kopen prive gewoon hun auto, net als hun CV ketel, het huis, de wasmachine, de TV, computer, etc. 

Dat snap ik maar tegenwoordig is kostenefficiënt werken wel duidelijk aan de orde. De politieke besluitvorming van de laatste jaren is daar wat Defensie betreft heel nadrukkelijk mee doorspekt en eigenlijk bepalend. De trend gaat op vele gebieden al naar meer betalen voor wat je wil gebruiken en niet wat je wil bezitten. Waarom ook niet voor de overheid.