Joint Support Ship Karel Doorman

Gestart door Lex, 04/11/2009 | 11:44 uur

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 22/10/2019 | 17:23 uur
Hoeveel heb je er nodig om 6-8 kisten operationeel in te zetten? Ik denk dat je dan als snel op minimaal het dubbele aantal zit.

1 squadron moet genoeg zijn, die 9 zijn ook niet de laatste order voor de KLU.

Citaat van: Huzaar1 op 22/10/2019 | 17:24 uur
Ach joh tegen de tijd dat de Marine eindelijk eens wil luisteren en samenwerken dus afstemmen met andere opco's is de zee opgedroogd. :angel:

Volgens mij is juist de KM het opco dat juist samenwerkt en met het JSS rekening hield met de KLU middelen en ook met de KL bij het JSS en LPD's.

Huzaar1

Ach joh tegen de tijd dat de Marine eindelijk eens wil luisteren en samenwerken dus afstemmen met andere opco's is de zee opgedroogd. :angel:
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 22/10/2019 | 16:55 uur
Nou ja die 9 extra kisten zijn nog niet besteld dus kunnen ( in theorie ) nog F-35B's worden voor het 3e squadron p :angel:

Al zie ik het niet snel gebeuren en zou uitbreiding naar extra heli's is al enorm welkom zijn.

Hoeveel heb je er nodig om 6-8 kisten operationeel in te zetten? Ik denk dat je dan als snel op minimaal het dubbele aantal zit.

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 22/10/2019 | 17:12 uur
Jazeker, de 2 LPD's eruit, en LHD's erin die zijn voorbereid op de F-35B. Lijkt me een hele logische stap. Vooral een land met Mariniers en een Luchtmobiele Brigade heeft daar veel meer aan. Desnoods een combinatie van beide, moet niet heel lastig te ontwerpen zijn. Allebei gigantische bonk staal.

Maar als poep de ventilator raakt sta je dan te kijken als nr. 4234 wachtende in de rij voor je helikopters en F-35's.

Het heeft zijn voor en nadelen maar zonder voldoende middelen is het een nutteloos schip maar bij voldoende middelen bij lmb en kmarns is het een goede uitvals basis.

Huzaar1

Jazeker, de 2 LPD's eruit, en LHD's erin die zijn voorbereid op de F-35B. Lijkt me een hele logische stap. Vooral een land met Mariniers en een Luchtmobiele Brigade heeft daar veel meer aan. Desnoods een combinatie van beide, moet niet heel lastig te ontwerpen zijn. Allebei gigantische bonk staal.

Maar als poep de ventilator raakt sta je dan te kijken als nr. 4234 wachtende in de rij voor je helikopters en F-35's.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Reinier

Ik zou dus ook pleiten voor light carriers voor de Duitsers met aan boord F35B of Rafale's of vervanger daarvan t.z.t. Dat kunnen de Duitsers met gemak betalen. De Fransen, Britten, Spanjaarden, Italianen, Australiërs, Koreanen, Japanners doen soort gelijke zaken, dan moet Duitsland dat ook kunnen.

Moeten wij onze onze LPD's t.z.t. vervangen door LHD's met heli's, dan kan dat Duitse Seabattalion mee varen en wellicht wat Belgen ook.

Om een Duits (Nederlands) carrier groep bij te staan, zou dat kunnen door de support aan te vullen met (extra) fregatten van België, Denemarken en Nederland.

Nogmaals, we moeten onder ogen zien dat de Amerikanen ons niet meer zonder meer uit de shit helpen. Als Duitsland het budget verhoogd van 1,3% naar 1,7% komt er al €17,5 miljard bij. Als wij hetzelfde doen, komt er €4 mld bij. De Belgen en Denen ieder nog €1,25 mld erbij; is gezamenlijk €24 mld per jaar erbij. Daarvan kan je dit met gemak doen plus andere noodzakelijke zaken.

Parera

Citaat van: Micheltje op 22/10/2019 | 16:33 uur
Ze doen nu al moeilijk nieuwe extra toestellen erbij te bestellen laat staan .......

Nou ja die 9 extra kisten zijn nog niet besteld dus kunnen ( in theorie ) nog F-35B's worden voor het 3e squadron p :angel:

Al zie ik het niet snel gebeuren en zou uitbreiding naar extra heli's is al enorm welkom zijn.

Micheltje

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 22/10/2019 | 16:30 uur
Al zie ik de BV NL nog niet zo snel 48+ maritieme (gevechts)helies bijbestellen en dan hebben we het nog niet over de F35B gehad.

Ze doen nu al moeilijk nieuwe extra toestellen erbij te bestellen laat staan .......

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 22/10/2019 | 16:17 uur
Kan ik me ook helemaal in vinden maar bedenk wel dat één LHD toch minimaal een dozijn maritieme (gevechts)helikopers (eventueel incl. F35B) moet kunnen inzetten.

Hier zie ik toch nog wel een paar beertjes op de weg zitten, zeker bij 2 LHD. (al hoeft dat met een defensiebegroting van 2%bbp niet het grootste probleem te zijn).

Al zie ik de BV NL nog niet zo snel 48+ maritieme (gevechts)helies bijbestellen en dan hebben we het nog niet over de F35B gehad.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Oorlogsvis op 22/10/2019 | 13:00 uur
Ben het met met je eens ....2 LHD's ipv LPD als vervangers voor onds plus extra fregatten.

Kan ik me ook helemaal in vinden maar bedenk wel dat één LHD toch minimaal een dozijn maritieme (gevechts)helikopers (eventueel incl. F35B) moet kunnen inzetten.

Hier zie ik toch nog wel een paar beertjes op de weg zitten, zeker bij 2 LHD. (al hoeft dat met een defensiebegroting van 2%bbp niet het grootste probleem te zijn).

Parera

Citaat van: Oorlogsvis op 22/10/2019 | 13:00 uur
Ben het met met je eens ....2 LHD's ipv LPD als vervangers voor onds plus extra fregatten.

Prima idee maar die LHD's hebben weinig nut als er ook niet geïnvesteerd word in de heli capaciteit net als bij de Duitsers blijkt uit het artikel.

En je hebt natuurlijk meerdere varianten van een LHD waardoor ook daar ruimte zit voor discussie over het soort LHD.

Oorlogsvis

Citaat van: Reinier op 22/10/2019 | 09:29 uur
Aardig artikel, maar de belangrijkste drijfveer is toch weer het budget en niet wat Europa daadwerkelijk nodig heeft. Ik ben geen voorstander van een Europees leger, maar ik vind wel dat wel qua materieel meer op elkaar moeten gaan afstemmen.

Het heeft, mijn inziens, geen meerwaarde voor Europa als Duitsland ook een JSS a la Karel Doorman gaat varen, enkel en alleen omdat men het geld er niet voor over heeft voor een vliegdekschip.

De economie van Duitsland is €1.100 miljard groter dan dat van het VK en een €1.200 miljard groter dan Frankrijk. Die beide landen hebben zowel vliegdekschepen als SSBN als nucleaire wapens. En vooral in die laatste twee gaat heel veel geld zitten. En zowel het VK als Frankrijk geven iets meer uit aan hun defensie dan Duitsland.

Europa moet gaan inzien dat de VS zich terug trekt uit de NAVO, dat andere machten opkomen en als we nog iets te zeggen willen hebben in de wereld, dan moeten we er drie, vier stapjes bij doen. Met dit tempo en zalvende woorden komen we er niet. We kunnen niet eens een vuist maken in Syrië.

Duitsland zal moeten gaan naar minimaal 2 (kleine) carriers. Nederland zou voor de vervanging van de RD en JW moeten kijken naar LHD ipv LPD én om de Duitsers te ontlasten zeker 2 extra fregatten moeten hebben om mee te gaan met de Duitse carriers.
Ook de Belgen en de Denen zouden ieder 1-2 extra fregatten moeten hebben.
Ben het met met je eens ....2 LHD's ipv LPD als vervangers voor onds plus extra fregatten.

ARM-WAP

Citaat van: Reinier op 22/10/2019 | 09:29 uur
Aardig artikel, maar de belangrijkste drijfveer is toch weer het budget en niet wat Europa daadwerkelijk nodig heeft. Ik ben geen voorstander van een Europees leger, maar ik vind wel dat wel qua materieel meer op elkaar moeten gaan afstemmen.

Het heeft, mijn inziens, geen meerwaarde voor Europa als Duitsland ook een JSS a la Karel Doorman gaat varen, enkel en alleen omdat men het geld er niet voor over heeft voor een vliegdekschip.

De economie van Duitsland is €1.100 miljard groter dan dat van het VK en een €1.200 miljard groter dan Frankrijk. Die beide landen hebben zowel vliegdekschepen als SSBN als nucleaire wapens. En vooral in die laatste twee gaat heel veel geld zitten. En zowel het VK als Frankrijk geven iets meer uit aan hun defensie dan Duitsland.

Europa moet gaan inzien dat de VS zich terug trekt uit de NAVO, dat andere machten opkomen en als we nog iets te zeggen willen hebben in de wereld, dan moeten we er drie, vier stapjes bij doen. Met dit tempo en zalvende woorden komen we er niet. We kunnen niet eens een vuist maken in Syrië.

Duitsland zal moeten gaan naar minimaal 2 (kleine) carriers. Nederland zou voor de vervanging van de RD en JW moeten kijken naar LHD ipv LPD én om de Duitsers te ontlasten zeker 2 extra fregatten moeten hebben om mee te gaan met de Duitse carriers.
Ook de Belgen en de Denen zouden ieder 1-2 extra fregatten moeten hebben.
Hear hear...
Een gemeenschappelijk EU-defensie is volgens mij niet haalbaar... en ook niet wenselijk.
Individuele landen hebben 'elk hun eigen buitenlandse politiek' en die wil nogal wat afwijken van wat anderen zich daarbij voorstellen. Zien we nu ook weer met Syrie...
Operaties kunnen op poten gezet worden door gebruik te maken van een NAVO-achtige command structuur... echter ontbreekt het 'ons' aan de nodige middelen om een en ander daadwerkelijk uit te voeren. Sedert 'Lybie' gaat die vlieger nog steeds op... de situatie is er niet beter op geworden.

En Saudi Arabie... een land dat zich internationaal serieus in nesten gewerkt heeft met 'enorm amateurisme' toen het in het buitenland een 'vervelende journalist' liet folteren, vermoorden en in stukken snijden... En een oorlogje vooert met een zuiderbuur waaraan worden nu nog steeds bommen en granaten geleverd...
'Iran-proxy-war'

Reinier

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 21/10/2019 | 20:36 uur
Een Duitse visie....

A Helicopter Carrier for the German Navy? Not really, but... by @AlexLuck9

https://link.medium.com/M4sw3tHoY0
Aardig artikel, maar de belangrijkste drijfveer is toch weer het budget en niet wat Europa daadwerkelijk nodig heeft. Ik ben geen voorstander van een Europees leger, maar ik vind wel dat wel qua materieel meer op elkaar moeten gaan afstemmen.

Het heeft, mijn inziens, geen meerwaarde voor Europa als Duitsland ook een JSS a la Karel Doorman gaat varen, enkel en alleen omdat men het geld er niet voor over heeft voor een vliegdekschip.

De economie van Duitsland is €1.100 miljard groter dan dat van het VK en een €1.200 miljard groter dan Frankrijk. Die beide landen hebben zowel vliegdekschepen als SSBN als nucleaire wapens. En vooral in die laatste twee gaat heel veel geld zitten. En zowel het VK als Frankrijk geven iets meer uit aan hun defensie dan Duitsland.

Europa moet gaan inzien dat de VS zich terug trekt uit de NAVO, dat andere machten opkomen en als we nog iets te zeggen willen hebben in de wereld, dan moeten we er drie, vier stapjes bij doen. Met dit tempo en zalvende woorden komen we er niet. We kunnen niet eens een vuist maken in Syrië.

Duitsland zal moeten gaan naar minimaal 2 (kleine) carriers. Nederland zou voor de vervanging van de RD en JW moeten kijken naar LHD ipv LPD én om de Duitsers te ontlasten zeker 2 extra fregatten moeten hebben om mee te gaan met de Duitse carriers.
Ook de Belgen en de Denen zouden ieder 1-2 extra fregatten moeten hebben.


Parera

Citaat van: Lex op 21/10/2019 | 21:32 uur
Aankloten?

Ja het is nu niet dat ze 24/7 op het JSS aanwezig zijn en ook ontbreekt het ze nog aan eigen landingsvaartuigen voor de LPD's dus voorlopig zijn ze er nog voor spek en bonen bij.

Ze komen een heel eind maar ze zijn nog niet toe aan een eigen schip in het huidige stadium van de See Bat.