Het Combat Support Ship (CSS)

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 06/06/2015 | 14:10 uur

StrataNL

Citaat van: Parera op 09/08/2018 | 23:45 uur
We gaan het zien, Sovraponte zou in 2021 in gebruik genomen moeten worden bij de Italianen op het eerste PPA fregat dus dat zou net moeten passen qua planning.
Het is niet zo als NL ze in 2020 besteld dat ze in 2021 afgeleverd worden..... er moet eerst een keuze worden gemaakt.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: StrataNL op 09/08/2018 | 23:21 uur
Zoals Thomasen al zegt, die ruimte is al opnieuw ingedeeld nog voordat die GK er vanaf is  ;)
Ik acht die kans vrij klein, maar is inderdaad afhankelijk van de keuze.
Maak van die 5 jaar maar 10 jaar. Als we besluiten over te stappen op de RAM, ja, dan kan het, die is beschikbaar. Maar de andere mogelijkheden zoals Sovraponte of Laser zijn nog niet beschikbaar cq uitontwikkeld.

We gaan het zien, Sovraponte zou in 2021 in gebruik genomen moeten worden bij de Italianen op het eerste PPA fregat dus dat zou net moeten passen qua planning.

StrataNL

Citaat van: Parera op 09/08/2018 | 21:50 uur
Het gaat niet om ruimte gebrek maar als er nu een ruimte gebouwd word onder de GK is het raar dat dat straks de overige 20 jaar van het schip niet gebruikt word. Dat is wat ik bedoelde met dat ik niet slim. Tenzij het een 76 mm word dan is het goed dat er ruimte onder het kanon zit voor het magazijn/reload mechanisme.
Die kans is vrij groot dat we het een tijdje met 2 type's gaan doen.
Zoals Thomasen al zegt, die ruimte is al opnieuw ingedeeld nog voordat die GK er vanaf is  ;)

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 09/08/2018 | 23:12 uur
Misschien is CSS wel de eerste gebruiker van het nieuwe systeem... (intekenen in de render ligt gevoelig omdat er nog geen officiële keuze is gemaakt).
Ik acht die kans vrij klein, maar is inderdaad afhankelijk van de keuze.

Citaat van: Parera op 09/08/2018 | 22:50 uur
Het zal zeker worden aangepast maar het is toch zonde om nu iets te bouwen dat eigenlijk na 5 jaar niet meer nodig is?  Niets mis met de GK maar als we dan toch besluiten om over te stappen naar de RAM zet die er dan gewoon vanaf het begin op, dat kost nu iets meer maar zal op termijn integreren met de rest van de vloot. Als ook de vMFF's 2 a 3 jaar later met hetzelfde systeem gaan varen hebben we misschien al 5 a 6 stuks in gebruik.
Maak van die 5 jaar maar 10 jaar. Als we besluiten over te stappen op de RAM, ja, dan kan het, die is beschikbaar. Maar de andere mogelijkheden zoals Sovraponte of Laser zijn nog niet beschikbaar cq uitontwikkeld.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 09/08/2018 | 22:50 uur
Het zal zeker worden aangepast maar het is toch zonde om nu iets te bouwen dat eigenlijk na 5 jaar niet meer nodig is?  Niets mis met de GK maar als we dan toch besluiten om over te stappen naar de RAM zet die er dan gewoon vanaf het begin op, dat kost nu iets meer maar zal op termijn integreren met de rest van de vloot. Als ook de vMFF's 2 a 3 jaar later met hetzelfde systeem gaan varen hebben we misschien al 5 a 6 stuks in gebruik.

Misschien is CSS wel de eerste gebruiker van het nieuwe systeem... (intekenen in de render ligt gevoelig omdat er nog geen officiële keuze is gemaakt).

Parera

Citaat van: Thomasen op 09/08/2018 | 22:27 uur
Een ruimte aan boord van een schip dat niet gebruikt wordt?
Nog nooit meegemaakt. Niks onmogelijk aan een repurpose.
Het zal zeker worden aangepast maar het is toch zonde om nu iets te bouwen dat eigenlijk na 5 jaar niet meer nodig is?  Niets mis met de GK maar als we dan toch besluiten om over te stappen naar de RAM zet die er dan gewoon vanaf het begin op, dat kost nu iets meer maar zal op termijn integreren met de rest van de vloot. Als ook de vMFF's 2 a 3 jaar later met hetzelfde systeem gaan varen hebben we misschien al 5 a 6 stuks in gebruik.

Parera

Citaat van: StrataNL op 09/08/2018 | 21:01 uur
Op een bevoorrader heb je niet zoveel ruimtegebrek. Het nieuwe CIWS is tegen die tijd waarschijnlijk nog niet operationeel.

Het gaat niet om ruimte gebrek maar als er nu een ruimte gebouwd word onder de GK is het raar dat dat straks de overige 20 jaar van het schip niet gebruikt word. Dat is wat ik bedoelde met dat ik niet slim. Tenzij het een 76 mm word dan is het goed dat er ruimte onder het kanon zit voor het magazijn/reload mechanisme.

Citaat van: Thomasen op 09/08/2018 | 21:29 uur
Maar de prio ligt bij de fregatten, en je weet wat daar van komt. Er moet tegen die tijd wel voldoende geld zijn. We gaan in ieder geval vermoed ik een aardige periode met 2 typen CIWS werken.
Die kans is vrij groot dat we het een tijdje met 2 type's gaan doen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 09/08/2018 | 21:29 uur
Maar de prio ligt bij de fregatten, en je weet wat daar van komt. Er moet tegen die tijd wel voldoende geld zijn. We gaan in ieder geval vermoed ik een aardige periode met 2 typen CIWS werken.

Vermoedelijk tot het laatste LCF in dienst is.

StrataNL

Citaat van: Parera op 09/08/2018 | 20:36 uur
Dat zou niet slim zijn, de GK heeft veel ruimte onder deks nodig en misschien heeft het nieuwe CIWS dat niet nodig. Tenzij de keuze op een 76 mm valt heeft die ruimte verder weinig nut in de toekomst.
Op een bevoorrader heb je niet zoveel ruimtegebrek. Het nieuwe CIWS is tegen die tijd waarschijnlijk nog niet operationeel.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: StrataNL op 09/08/2018 | 20:33 uur
Ik denk dat de GK als interim oplossing op het CSS komt. Immers de laatste GK zal met de LCF'en uitstromen in de jaren 30. Dus het lijkt reëel dat het CSS ook 10 jaar met een GK gaat varen .
Dat zou niet slim zijn, de GK heeft veel ruimte onder deks nodig en misschien heeft het nieuwe CIWS dat niet nodig. Tenzij de keuze op een 76 mm valt heeft die ruimte verder weinig nut in de toekomst.

StrataNL

Ik denk dat de GK als interim oplossing op het CSS komt. Immers de laatste GK zal met de LCF'en uitstromen in de jaren 30. Dus het lijkt reëel dat het CSS ook 10 jaar met een GK gaat varen .
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#493
Citaat van: Parera op 09/08/2018 | 20:24 uur
Ik denk dat de GK niet meer is dan een ''vulling'' is voor wat het toekomstige CIWS moet worden maar zonder daar iets over naar buiten te brengen of te suggereren.

Geen idee, het CSS moet eerder operationeel inzetbaar zijn dan de GK vervanger haar intrede doet.

Alle grote bovenwater schepen krijgen het zelfde CIWS systeem.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 09/08/2018 | 20:09 uur
Lijkt mij de meest kansrijke variant. Alle varianten hebben op de render een GK, die zal dus slechts kort in dienst zijn a/b van het CSS en worden vervangen door...?

Ik denk dat de GK niet meer is dan een ''vulling'' is voor wat het toekomstige CIWS moet worden maar zonder daar iets over naar buiten te brengen of te suggereren.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: StrataNL op 09/08/2018 | 18:15 uur
Ha! Dat is dus de tweede variant maar dan mét 30mm, tweede dekkraan en NS100  :cute-smile:

Lijkt mij de meest kansrijke variant. Alle varianten hebben op de render een GK, die zal dus slechts kort in dienst zijn a/b van het CSS en worden vervangen door...?

StrataNL

Ha! Dat is dus de tweede variant maar dan mét 30mm, tweede dekkraan en NS100  :cute-smile:
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

#489
Het nieuwe KVMO blad van Augustus heeft een mooi artikel over de toekomst met daar in alle verschillende projecten.

Voor de link klik HIER (.pdf) pagina's 16 t/m 21.

Ook een 3e Impressie van het CSS met daarop een Marlin op de boeg en wat lijkt op Rheinmetall's MASS als decoys. Die staan ook op de renders van de vMFF's zouden we overgaan stappen? :silent:

Nog wat info uit het artikel:
- ongeveer 75 man bemanning, met totaal ruimte voor 160 personen (85 opstappers).
- Het CSS krijgt een speciale installatie met ureum om zo te voldoen aan de strengste milieu eisen.
- Het CSS zal ook mijnenjagers, hydrografie vaartuigen of onderzeeboten kunnen bevoorraden (o.a. torpedo's).
- De hangaar bied plaats aan 2 NH-90's.
- Er is ruimte op dek voor 2 FRISC en/of LCVP's
- Met de dekkraan/dekkranen kunnen er containers aan boord gezet worden (24x 20 voets op de renders)
- Benedendeks is een 1700 m2 flexibele opslag ruimte zoals ook op de Amsterdam zat.

Verder blijkt dat de bewapening nog niet vast staat.