Duitse fregat ontwikkelingen

Gestart door Loup, 03/11/2005 | 21:32 uur

Harald

Ik moet zeggen die artist impression van de mks180 ziet er erg gaaf en mooi uit. Ben nu vooral benieuwd naar de specs.
Maar de looks zijn goed.

Ik ben nu ook erg benieuwd of DMO/KM nu  met hun MFFv ontwerp ook meer richting de looks en ontwerp gaat van de Duits mks180.

Time will tell..

Huzaar1

Citaat van: Flyguy op 14/01/2020 | 19:28 uur
De Duitsers gaan niet voor een LCF romp omdat die niet voldoet aan de robuustheid eisen v.w.b. DMC. Dat zou een gedeelte van de toename in tonnage kunnen verklaren, naast al die flex bays en weet ik wat ze allemaal willen.

Ik vond het ook een interessante bekendmaking. Zo zou Kramer het ook graag willen doen.

Daarvoor zijn we teveel speelbal helaas.

Maar als Damen uiteindelijk dit mag gaan bouwen is dit echt heel heel goed nieuws. Het zet internationaal Nederland op de kaart boven Frankrijk. Want veel landen willen Duits..Iets wat daar wordt gemaakt en gebruikt is al-tijd-'goed'.

Nu de Duitsers voor Nederlandse schepen kiezen lift BV Nederland daar direct op mee.
Is een dikke vinger naar de Fransen in ieder geval in onze regionale beleving.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Flyguy

#479
Citaat van: StrataNL op 14/01/2020 | 19:32 uur
Het laatst uitgelekte "eigen ontwerp" ging al meer in de richting van Omega en dit Duitse model ook. Nog niet 100%, maar de overeenkomsten zijn er dus we kunnen wel stellen dat het naar elkaar toe aan het kruipen is.
3000 ton extra gaat veel verder dan alleen robuustheid eisen idd... de LCF romp gaat ook richting de 30 jaar dus het mag ook wel tijd worden voor wat nieuws.

Dat is zeker waar, vooral de indeling en positie van de eilanden lijkt sterk op de Omega. Alleen de masten zijn zo variabel dat ik er niets op durf te zetten dat dat ook echt zo is. Feit blijft wel dat zowel de Omega's als de laatste vMFF renders op een LCF romp gebouwd zijn, bovendien zijn ze aan het downscalen met het vMFF terwijl de Duitsers juist aan het vergroten zijn. Die flex bays en dat gedoe is nog een grote discrepantie. De Duitsers willen een kruiser als weleer die zelfstandig op kan treden en ook allemaal feel good dingen kan doen in Afrika, terwijl wij meer een pure escort willen.

Ik denk, en weer mijn 2 cents, dat we op gebied van SEWACO samengewerkt gaat worden. Rumor has it dat op de nieuwe F126'en, zoals sommigen de MKS180 nu noemen, ESSM's en NSM's geplaatst gaan worden en op het plaatje zien we ook al het RAM systeem staan op de bak. Daarnaast is hier al terecht opgemerkt dat het zeer aannemelijk is dat de nieuwe Duitse fregatten ook Nederlandse sensoren zullen krijgen en een Nederlands CMS. De hele SEWACO suite komt dus bijna in z'n geheel overeen tussen de mks180 en het vMFF, m.u.v. wat van die 27mm mausers en het bk. Overigens, is men binnen de Admiraliteit samen met Damen ook druk in de weer met verbeterde robuustheid voor de nieuwe fregatten. Die discussie is zeer actueel en waar rook is is vuur.

Gaan we dan toch samenwerken? Ik ben zeer benieuwd hoe dit gaat lopen. Alles kan nog. Ik denk alleen wel dat wij in theorie een sexier ASW platform hebben zo rond de 6000 ton en in lengte en breedte wat beperkter dan de Nederlandse Duitser, mits er fatsoenlijke voortstuwing in zin (ook een actueel punt nu). Daarnaast zijn ook de kosten een puntje.... dit ding is leuk duur.



StrataNL

Citaat van: Flyguy op 14/01/2020 | 19:26 uur
De tijd zal het ons leren. Ik denk nog steeds dat men voor het 'eigen' ontwerp gaat, maar een keuze voor een omega is wel aannemelijker geworden. Just my 2 cents.

Voor de grotere foto de Duitse marine zelf op twitter.

https://twitter.com/deutschemarine/status/1217124700465324032
Het laatst uitgelekte "eigen ontwerp" ging al meer in de richting van Omega en dit Duitse model ook. Nog niet 100%, maar de overeenkomsten zijn er dus we kunnen wel stellen dat het naar elkaar toe aan het kruipen is.

Citaat van: Flyguy op 14/01/2020 | 19:28 uur
De Duitsers gaan niet voor een LCF romp omdat die niet voldoet aan de robuustheid eisen v.w.b. DMC. Dat zou een gedeelte van de toename in tonnage kunnen verklaren, naast al die flex bays en weet ik wat ze allemaal willen.
3000 ton extra gaat veel verder dan alleen robuustheid eisen idd... de LCF romp gaat ook richting de 30 jaar dus het mag ook wel tijd worden voor wat nieuws.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Flyguy

#477
Citaat van: StrataNL op 14/01/2020 | 19:25 uur
Dan wel een 6000 tons variant en geen 9000 tonner zonder bijbehorend (destroyer) wapenpakket.

De Duitsers gaan niet voor een LCF romp omdat die niet voldoet aan de robuustheid eisen v.w.b. DMC. Dat zou een gedeelte van de toename in tonnage kunnen verklaren, naast al die flex bays en weet ik wat ze allemaal willen.

Citaat van: Huzaar1 op 14/01/2020 | 19:28 uur
Als de duitse navy baas dit plaatje post..dan wordt het hoogstwaarschijnlijk ook dit. Dergelijk niveau pakt geen random plaatje.

Ik vond het ook een interessante bekendmaking. Zo zou Kramer het ook graag willen doen.

Huzaar1

Citaat van: Flyguy op 14/01/2020 | 19:26 uur
De tijd zal het ons leren. Ik denk nog steeds dat men voor het 'eigen' ontwerp gaat, maar een keuze voor een omega is wel aannemelijker geworden. Just my 2 cents.

Voor de grotere foto de Duitse marine zelf op twitter.

https://twitter.com/deutschemarine/status/1217124700465324032

Als de duitse navy baas dit plaatje post..dan wordt het hoogstwaarschijnlijk ook dit. Dergelijk niveau pakt geen random plaatje.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Flyguy

Citaat van: Parera op 14/01/2020 | 18:43 uur
Ik weer niet wat de verwarmingsbuizen vertellen de laatste weken maar het is natuurlijk goed mogelijk dat NL nu gaat proberen om aansluiting te zoeken bij het MKS180 en zo probeert voor alle kanten de kosten te drukken.

De tijd zal het ons leren. Ik denk nog steeds dat men voor het 'eigen' ontwerp gaat, maar een keuze voor een omega is wel aannemelijker geworden. Just my 2 cents.

Citaat van: Ace1 op 14/01/2020 | 18:51 uur
Wie is de bron op twitter?

Voor de grotere foto de Duitse marine zelf op twitter.

https://twitter.com/deutschemarine/status/1217124700465324032

StrataNL

Citaat van: Master Mack op 14/01/2020 | 18:27 uur
Dat is een prachtig schip. Bouw er maar 4 voor de KM achteraan he. :omg:

Dan wel een 6000 tons variant en geen 9000 tonner zonder bijbehorend (destroyer) wapenpakket.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 14/01/2020 | 18:51 uur
Wie is de bron op twitter?

chiefdeunavy‏ @chiefdeunavy 

Ein Name erhält ein Gesicht. Artistimpression der #MKS180. So soll sie aussehen. #WIRSINDMARINE


RTB

Citaat van: Flyguy op 14/01/2020 | 18:23 uur
Plot twist:



Het is jullie omega schatje
Dit icm met persbericht Damen over betrekking Thales Nederland lijkt er sterk op te wijzen dat ook op de MKS 180 het Thales AWWS komt, dus daar is de eerste 'commonality'.

Verder lijkt de boeg significant langer dan de Omega, dus zal inderdaad flink over de 6000t gaan. Wel een bruut schip, maar geen 1,3 miljard waard. Zal mij ook benieuwen hoe ze van zo'n moloch met dito voorstuwing en gensets een stil ASW platform maken.

Ace1

Citaat van: Flyguy op 14/01/2020 | 18:23 uur
Plot twist:



Het is jullie omega schatje

Wie is de bron op twitter?

Parera

Citaat van: Flyguy op 14/01/2020 | 18:38 uur
Ik had het niet zien aankomen. Dacht dat men een iets Germaanscher en 'uniek' ontwerp zou komen, maar dit is veel logischer.

Ook nog plot twist voor mensen hier die wilden/verwachtten dat het vMFF een Omega afgeleide zou zijn.

Ik weer niet wat de verwarmingsbuizen vertellen de laatste weken maar het is natuurlijk goed mogelijk dat NL nu gaat proberen om aansluiting te zoeken bij het MKS180 en zo probeert voor alle kanten de kosten te drukken.

Flyguy

Citaat van: Huzaar1 op 14/01/2020 | 18:35 uur
Wat plot twist?

Ik had het niet zien aankomen. Dacht dat men een iets Germaanscher en 'uniek' ontwerp zou komen, maar dit is veel logischer.

Ook nog plot twist voor mensen hier die wilden/verwachtten dat het vMFF een Omega afgeleide zou zijn.

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#467
Citaat van: Master Mack op 14/01/2020 | 18:27 uur
Dat is een prachtig schip. Bouw er maar 4 voor de KM achteraan he. :omg:
+1
Maak daar maar eens een mooie serie van!

4x MKS180 (+2x optie)
4x vMFF NL
2x vMFF BE
4x vLCF
4x vF127 (+ 2x optie)
4x vOPV ( vMFF batch 2)

Goed voor een serie van 20 a 24 fregatten buiten om eventuele export orders.

Dit ziet er overigens niet uit als een 9000 tons fregat. Eerder 6000 a 7500 ton.