Piraterij en de strijd ertegen deel 4

Gestart door Lex, 22/08/2009 | 21:22 uur

Lex

Spaans marineschip naar mogelijk gekaapt schip Indische Oceaan


ROTA/LONDEN-

Een Spaans marineschip van de Europese missie tegen piraten in de Indische Oceaan en de Golf van Aden heeft koers gezet naar een schip in de Indische Oceaan na signalen dat het misschien gekaapt is. De bemanning gaat kijken wat er aan de hand is met de bulkcarrier Ruen die onderweg zou zijn van Singapore naar Turkije.
Eerder op vrijdag meldde de organisatie Britse Maritieme Handelsoperaties (UKMTO) dat ze een bericht van een veiligheidsofficier van de Ruen had ontvangen dat de bemanning geen controle meer heeft. Het schip zou naar Somalië varen.

De Europese missie EUNAVFOR is in 2008 opgericht om piraten in de wateren rond Somalië te bestrijden toen piraterij er veelvuldig voorkwam. Dat is al jaren niet meer het geval. Als de Ruen door Somaliërs gekaapt zou zijn, zou het het eerste vaartuig in jaren zijn dat dit overkomt.

Volgens satellietgegevens van de site MarineTraffic vaart het schip geen ongebruikelijke route op weg van Singapore naar Turkije en moet hoe dan door de Golf van Aden. Het vaart volgens de beschikbare gegevens op meer dan 1000 kilometer ten oosten van het oostelijkste puntje van Somalië.

ANP, 15-12-2023, 15:15

Ace1

Citaat van: Lex op 30/11/2021 | 20:51 uur
Voor de goede orde: ten Broeke is geen Kamerlid van de VVD meer.

Voor de goede orde ook Martijn van Helvert is geen kamerlid meer van het CDA.

Enforcer

Citaat van: Parera op 30/11/2021 | 19:46 uur
Gewapende particuliere beveiligers op schepen in strijd tegen piraterij

Nederlandse koopvaardijschepen mogen binnenkort tegen piraterij beveiligd worden door gewapende particuliere beveiligers. De Eerste Kamer stemde dinsdag in met het initiatiefvoorstel van CDA en VVD.

Schepen die beschermd moeten worden tegen piraten, bijvoorbeeld in de wateren nabij Somalië, krijgen nu teams mariniers mee, zogeheten Vessel Protection Detachments (VPD's). Reders vinden dit een dure en trage oplossing.

De wet staat onder voorwaarden toe particuliere beveiligers aan boord te nemen. Reders moeten wel eerst kijken of een VPD kan worden ingezet. Als dat te lang duurt, te veel kost of een schip moet te ver omvaren, dan kan toestemming worden gegeven voor particuliere beveiliging.

De Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) pleit al lang voor deze oplossing. De brancheorganisatie hoopt dat de wet al op 1 januari van kracht wordt. In andere Europese landen wordt particuliere beveiliging van schepen al langer toegestaan.

,,Eindelijk is het zover en kunnen onze schepen en mensen beveiligd door gevaarlijke wateren varen, óók als de inzet vanuit Defensie niet mogelijk is. Nederland loopt bovendien niet langer uit de pas in vergelijking met andere Europese maritieme landen", laat KVNR-directeur Annet Koster weten.

De PvdA vraagt zich af of de noodzaak wel groot genoeg is om de particuliere beveiligers toe te staan.

https://www.ad.nl/politiek/gewapende-particuliere-beveiligers-op-schepen-in-strijd-tegen-piraterij~a652e978/

Vaar een keer mee zonder beveiliging en ervaar het... :doh:

Lex

Citaat van: Parera op 30/11/2021 | 19:46 uur
Gewapende particuliere beveiligers op schepen in strijd tegen piraterij

Het voorstel komt van de Kamerleden Han ten Broeke (VVD) en Martijn van Helvert (CDA).
Voor de goede orde: ten Broeke is geen Kamerlid van de VVD meer.

Parera

Gewapende particuliere beveiligers op schepen in strijd tegen piraterij

Nederlandse koopvaardijschepen mogen binnenkort tegen piraterij beveiligd worden door gewapende particuliere beveiligers. De Eerste Kamer stemde dinsdag in met het initiatiefvoorstel van CDA en VVD.

Schepen die beschermd moeten worden tegen piraten, bijvoorbeeld in de wateren nabij Somalië, krijgen nu teams mariniers mee, zogeheten Vessel Protection Detachments (VPD's). Reders vinden dit een dure en trage oplossing.

De wet staat onder voorwaarden toe particuliere beveiligers aan boord te nemen. Reders moeten wel eerst kijken of een VPD kan worden ingezet. Als dat te lang duurt, te veel kost of een schip moet te ver omvaren, dan kan toestemming worden gegeven voor particuliere beveiliging.

De Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) pleit al lang voor deze oplossing. De brancheorganisatie hoopt dat de wet al op 1 januari van kracht wordt. In andere Europese landen wordt particuliere beveiliging van schepen al langer toegestaan.

,,Eindelijk is het zover en kunnen onze schepen en mensen beveiligd door gevaarlijke wateren varen, óók als de inzet vanuit Defensie niet mogelijk is. Nederland loopt bovendien niet langer uit de pas in vergelijking met andere Europese maritieme landen", laat KVNR-directeur Annet Koster weten.

Het voorstel komt van de Kamerleden Han ten Broeke (VVD) en Martijn van Helvert (CDA). Over het toestaan van particuliere beveiligers wordt al jaren gesproken. Voor eerdere voorstellen was niet genoeg steun. De Kamer wilde toen niet afwijken van het geweldsmonopolie van de Staat. Regeringspartij D66 is ook nu nog tegen. Dat geldt ook voor de oppositiepartijen GroenLinks en SP. De PvdA vraagt zich af of de noodzaak wel groot genoeg is om de particuliere beveiligers toe te staan.

https://www.ad.nl/politiek/gewapende-particuliere-beveiligers-op-schepen-in-strijd-tegen-piraterij~a652e978/

Lex

Deens fregat gaat strijd aan met piraten in Golf van Guinee, West-Afrika

Het Deense Absalonklasse-fregat KDM Esbern Snare is zondag begonnen aan een reis naar de golf van Guinee voor een anti-piraterijmissie. Het schip vertrok vanuit Frederikshavn en zal ongeveer zes maanden lang patrouilleren aan de Afrikaanse westkust.

Lees verder: https://marineschepen.nl/nieuws/Deens-fregat-gaat-piraterij-bestrijden-in-Golf-van-Guinee-271021.html

Marineschepen, 27-10-2021

Sparkplug

Bij Benin ontvoerde bemanningsleden van olietanker zijn vrijgelaten

15 april 2021 00:17
Laatste update: 2 uur geleden


De vijftien bemanningsleden van de olietanker Davide B die op 11 maart werden ontvoerd voor de kust van het West-Afrikaanse land Benin zijn weer vrijgelaten. Volgens de Nederlandse rederij De Poli verkeren ze in relatief goede conditie en worden ze nu gerepatrieerd naar hun thuisland.

De bemanningsleden hebben volgens een woordvoerder van de rederij inmiddels contact met hun families gehad. De rederij gaat ervan uit dat de bemanning al die tijd heeft vastgezeten in Nigeria. "Na lange en vele gesprekken met de kidnappers zijn ze uiteindelijk vrijgelaten." De rederij zegt niet of er losgeld is betaald.

Chiara de Poli, de directeur van de Nederlandse rederij, zegt opgelucht te zijn nu de bemanningsleden veilig zijn en kunnen terugkeren naar hun families in Oost-Europa en de Filipijnen. "De afgelopen weken waren voor iedereen een buitengewoon moeilijke periode, in het bijzonder voor onze vijftien zeevarenden en hun gezinnen."

Davide B, dat onder Maltese vlag vaart, was onderweg van Riga (Letland) naar Lagos (Nigeria) toen het werd overvallen. Vijftien bemanningsleden werden ontvoerd, zes anderen mochten aan boord blijven. Zij voeren de olietanker onder escorte naar een veiliger gebied.

De piraten lieten de lading ongemoeid. Onder de bemanningsleden waren geen Nederlanders.

Door: ANP/NU.nl

https://www.nu.nl/buitenland/6127795/bij-benin-ontvoerde-bemanningsleden-van-olietanker-zijn-vrijgelaten.html
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

Beveiliging koopvaardijschepen tegen piraterij niet langer alleen door Defensie
Nieuwsbericht | 02-04-2021 | 11:24

Defensie is vanaf 1 januari 2022 waarschijnlijk niet meer de enige instantie die gewapende beveiliging mag leveren aan koopvaardijschepen. Dat blijkt uit de voorgestelde wijziging van de Wet ter Bescherming Koopvaardij. Daarin staat dat scheepsbeheerders vanaf volgend jaar particuliere beveiligers mogen meenemen als zij door de Golf van Aden varen. De ministerraad stemde er vandaag mee in.

Er zitten wel voorwaarden aan het voorstel van minister Ferd Grapperhaus (Justitie & Veiligheid). Particuliere beveiligers mogen alleen mee aan boord, als er bijvoorbeeld geen mariniers beschikbaar zijn. Ook als het te veel geld kost om de militairen op te halen of als de omvaarroute te veel tijd kost.


Archieffoto van mariniers die een schip beveiligen.

Enige partij
Op dit moment is het Vessel Protection Detachment van Defensie de enige partij die bewapend schepen beveiligt in de Golf van Aden. Piraten uit Somalië zorgen daar al jaren voor gevaar.

Naast de nieuwe wet komt er ook onderliggende regelgeving. Zo is voor particuliere bewapende beveiliging toestemming van de kustwacht nodig. Daarnaast moeten de particuliere beveiligingsbedrijven een vergunning hebben van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).

Als beide Kamers akkoord gaan met het voorstel, gaat de wet op 1 januari 2022 in werking. Beveiligingsbedrijven mogen vanaf dat moment een vergunning aanvragen bij de ILT.

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2021/04/02/beveiliging-koopvaardijschepen-tegen-piraterij-niet-langer-alleen-door-defensie
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

Bij Benin ontvoerde crewleden maken het volgens Nederlandse rederij goed

18 maart 2021 11:22
Laatste update: 22 uur geleden

De Nederlandse rederij De Poli zegt dat het naar omstandigheden goed gaat met de vijftien bemanningsleden van olietanker Davide B, die op 11 maart voor de kust van het West-Afrikaanse Benin zijn ontvoerd. Volgens een woordvoerder is er met alle gekidnapte bemanningsleden contact geweest. Waar ze worden vastgehouden, is niet duidelijk.

Ook had de rederij contact met de ontvoerders, maar over hun eisen wil de woordvoerder niets zeggen. "Er is een dialoog op gang gekomen, maar over details doen we geen mededelingen." Hij zegt dat een crisisteam er hard aan werkt om de crewleden weer veilig thuis te krijgen en dat hun familieleden worden ondersteund.

Zes bemanningsleden zijn niet ontvoerd en hebben de olietanker onder escorte naar een veiliger gebied gevaren. De piraten hebben de lading ongemoeid gelaten.

Volgens de woordvoerder komen in deze wateren vaker kapingen en ontvoeringen voor. "Er is in dit gebied een patroon van veiligheidsincidenten." Over de beveiliging op de Davide B wil hij niets zeggen, alleen dat er "zichtbare en onzichtbare maatregelen" waren genomen.

Het schip, dat onder Maltese vlag vaart, was onderweg van de Letse hoofdstad Riga naar Lagos in Nigeria. Onder de bemanningsleden zijn geen Nederlanders, maar wel Filipijnen en Russen.

Door: ANP

https://www.nu.nl/buitenland/6122614/bij-benin-ontvoerde-crewleden-maken-het-volgens-nederlandse-rederij-goed.html
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Lex

Denmark deploys a vessel contribution in order to fight the pirates in the Gulf of Guinea

In the fall of 2021 Denmark will deploy a frigate to the Gulf of Guinea off the western coast of Africa where it is going to contribute to the international operation against the pirates. Today the proposal was discussed in the Foreign Affairs Committee.

The Danish Government is seriously concerned about the security situation in the Gulf of Guinea where around 40 percent of all pirate attacks reported worldly takes place. In 2020 alone around 140 seamen were kidnapped in the Gulf of Guinea.

'Denmark deploys a frigate to the Gulf of Guinea. This is initiated because the maritime security is challenged. Pirates are behind several severe kidnappings in the area. It threatens the security of Danish and foreign crews. In such a situation we cannot and shall not just watch. We must stand up for the right to free navigation. The Danish Navy has previously proved strong and important in the combating of the pirates. However, if we are really going to get the security under control in the Gulf of Guinea an international military presence is necessary. From the Danish side we try to have more countries taking a responsibility', so the Danish Minister of Defence, Trine Bramsen.

The task of the frigate will be to combat the pirates and support and escort the civil shipping in the area. The vessel contribution will be deployed under Danish command in international waters and the attempt will be made to coordinate the tasks of the vessel contribution with these contributions of our allies and partners in the region. To begin with, the contribution is deployed in the region for a period of 5 months from approximately November 2021 to March 2022 inclusive.

The frigate is equipped with a SEAHAWK helicopter and it will be able to deploy special operation forces from the frigate's naval task force, if necessary. The task force is among other things trained for carrying out rescue operations on hijacked ships.

'The Danish flag waving is a reliable sign of security and safety at sea. Due to the fact that Denmark undertakes the responsibility as a marine nation when the safety and the right to free navigation are threatened. And now we apply sharp measures against the pirates in the Gulf of Guinea both in terms of diplomatic and military contributions. We have also increased our stabilization efforts in the area co-operating with relevant coastal states. It is a matter of contributing to making the countries more able themselves to handle the safety so that we fight the pirate attacks as well as the causes for the pirate actions,' so the Minister of Foreign Affairs, Jeppe Kofod.

As the world's fifth largest marine nation Denmark has a special interest in protecting the civil shipping and the right to free navigation. On average, 30-40 Danish operated ships sail through the Gulf of Guinea daily and they transport goods at a value of almost 10 billion DKK a year. This being one of the reasons why, in January, the Government appointed a special representative for maritime security, Ambassador Jens-Otto Horslund.

Prior to the deploying, the Danish Government is going to motion for a resolution in the Danish Parliament.

MOD Denmark, March 16, 2021 - 17:15

Lex

15 bemanningsleden mogelijk ontvoerd

Boot ingehuurd door Nederlands bedrijf overvallen bij kust Afrika

COTONOU/BARENDRECHT - Een onder Maltese vlag varende tanker, gecharterd door een Nederlands bedrijf, is voor de kust van het West-Afrikaanse Benin overvallen en vijftien opvarenden zijn ontvoerd. De onderneming De Poli Tankers in Barendrecht heeft dit vrijdag meegedeeld. Zes opvarenden zijn aan boord gebleven en maken het goed. De tanker, de Davide B, had 21 opvarenden uit Oekraïne, Roemenië en de Filipijnen aan boord.

Naar de vijftien ontvoerde bemanningsleden wordt gezocht. Gevreesd wordt dat ze naar de West-Afrikaanse kust zijn gebracht en worden vastgehouden tot een losgeld is betaald.

De tanker werd op volle zee, ongeveer 390 kilometer ten zuiden van de Afrikaanse haven Cotonou, overvallen. In de wateren die de Golf van Guinée worden genoemd, worden steeds vaker overvallen of kapingen gemeld. De chef van de Internationale Maritieme Organisatie van de VN (IMO), Kitack Lim, klaagde afgelopen maand nog dat dit vraagt om een betere aanpak en meer internationale samenwerking.

In januari bijvoorbeeld werden vijftien bemanningsleden van een containerschip ontvoerd. Bij de ontvoering viel een dode en de ontvoerden werden pas na drie weken tegen betaling van losgeld vrijgelaten. Ze zeiden te zijn vastgehouden in een woud en herhaaldelijk met de dood te zijn bedreigd.

Telegraaf, 12-03-2021, 12:57

Parera

Somalische piraten kapen Panamees schip
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1639822791/somalische-piraten-kapen-panamees-schip

De eerste geslaagde kaping sinds 2017, time to send back the navy!

Lex

Piraten vallen schepen aan in Gabon: een dode

LIBREVILLE - Piraten hebben in de nacht van zaterdag op zondag vier schepen aangevallen in de haven van Libreville in Gabon. Een kapitein uit Gabon werd daarbij gedood en vier Chinese werknemers ontvoerd, zei de regering zondag.

De Afrikaanse regio staat bekend om z'n piratenaanvallen en kapingen. Ontvoeringen en piraterij voor losgeld in Nigeria en de Golf van Guinee komen geregeld voor. Volgens het Internationale Maritieme Bureau geldt de Golf van Guinee als gevaarlijkste gebied ter wereld wegens piraterij. Volgens de organisatie gebeurt 73 procent van alle kapingen op zee en 92 procent van de gijzelingen in de Golf van Guinee.

Telegraaf, 22-12-2019, 18:47

Lex

Citaat van: Huzaar1 op 13/11/2019 | 21:15 uur
Die piraten medailles waren toch allang uitgedeeld? Was heel artikel over in de Defensiekrant en volgens mij ook burger media.
Volgens diverse persberichten gaat het hier om de uitreiking van 4x Kruis van Verdienste.
Zie: https://www.defensie.nl/onderwerpen/onderscheidingen/kruis-van-verdienste

Huzaar1

Die piraten medailles waren toch allang uitgedeeld? Was heel artikel over in de Defensiekrant en volgens mij ook burger media.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"