Instroom F-35/JSF bij de NL-KLu

Gestart door Ros, 08/04/2015 | 22:15 uur

Ronald Elzenga

#1658
Citaat van: Ros op 16/06/2017 | 21:28 uur
Het vetgedrukte geeft  aan dat jij het (ook) niet weet. Daarnaast is de kans dat er een kabinet gaat ontstaan uit de huidige puinhoop behoorlijk klein en dat er een aardige kans is dat er opnieuw gestemd moet worden. En stevig investeren ? Van welke centen ?
Ik zeg ook nergens dat ik het precies weet. Ik heb ook geen glazen bol. Jij suggereert hier vind ik echter allerlei zaken met vrij grote stelligheid, terwijl je voorspellingen eerder dus duidelijk niet klopten of uitkwamen. Dat er bijna een miljard terug is gekomen voor Defensie kwam toen niet in jouw vocabulaire voor, noch dat we nu verder richting de 2% BBP gaan...en zelfs partijen als GL dat inmiddels onderkennen en hun wens tot verdere bezuinigingen lieten varen. Dan kun je blijven roepen dat het allemaal onzin is en niet gaat gebeuren, maar de feiten laten duidelijk iets anders zien. Ook ten aanzien van de F-35. Die aanschaf nu afblazen slaat nergens meer op en lijkt erg op de SP houding van "ik heb gelijk - ik krijg geen gelijk - maar ik blijf gelijk hebben!!". Zeer verstandig dat men de SP buiten de deur houdt of beter nog, ze zichzelf diskwalificeert voor regeringsdeelname in de meest waarschijnlijke samenstelling.

Ros

Citaat van: Ronald Elzenga op 16/06/2017 | 17:03 uur
Ik constateer slechts dat wat jij de afgelopen jaren in deze voorspelde over Defensie niet is uitgekomen. En er nu alle reden is om aan te nemen dat het defensiebudget voor 2024 flink zal gaan groeien en ook de Luchtmacht..ondanks de perikelen rond de keuze van de F-35 en haar problemen...daar ook van zal gaan profiteren. En blijkbaar zij inzet op meer F-35s. Waarschijnlijk gaan die er dus komen. De kans dat SP en GL in het nieuwe Kabinet komen is zo goed als verkeken en de overige kans hebbende partijen willen allemaal stevig investeren in Defensie.

Het vetgedrukte geeft  aan dat jij het (ook) niet weet. Daarnaast is de kans dat er een kabinet gaat ontstaan uit de huidige puinhoop behoorlijk klein en dat er een aardige kans is dat er opnieuw gestemd moet worden. En stevig investeren ? Van welke centen ?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 16/06/2017 | 16:15 uur
De Super Hornet Block I en II plus de legacy Hornet gaan rap door hun vlieguren. Verder kan niet de complete Super Hornet vloot naar Block III worden gemoderniseerd, omdat dat alleen bij Block II mogelijk is. Extra Super Hornet Block III hoeft zeker niet minder F-35C te betekenen. Het is maar net wat de US Navy met hun Super Hornet Block I en legacy Hornets wil.

Zeker, volgens ongewijzigde planning zouden de  legacy Hornets  worden vervangen door de F35B/C en de Super Hornet zou/zal worden vervangen door de FA/XX.

Elke nieuwe block III die vanaf 20?? wordt toegevoegd aan de vloot gaat minimaal mee tot 2050/60 en zal dus nooit meer door een F35 variant worden vervangen.

Bij uitbreiding van de USN van 11 naar 12 carriers (zoals nu nog de bedoeling is) zal ook het aantal F18E's met diverse squadrons moeten worden uitgebreid, in dat geval zal het wellicht wat minde gevolgen hebben voor de C versie.

Ronald Elzenga

Citaat van: Ros op 16/06/2017 | 16:38 uur
Lees mijn reactie  eens in het juiste licht, namelijk mijn reactie op wat Jurrien schreef. De realiteit staat haaks om wat men zou graag zou zien  of wat het zou moeten zijn op financieel gebied en de noodzakelijke politiek wil, visie en ambitie.
Ik constateer slechts dat wat jij de afgelopen jaren in deze voorspelde over Defensie niet is uitgekomen. En er nu alle reden is om aan te nemen dat het defensiebudget voor 2024 flink zal gaan groeien en ook de Luchtmacht..ondanks de perikelen rond de keuze van de F-35 en haar problemen...daar ook van zal gaan profiteren. En blijkbaar zij inzet op meer F-35s. Waarschijnlijk gaan die er dus komen. De kans dat SP en GL in het nieuwe Kabinet komen is zo goed als verkeken en de overige kans hebbende partijen willen allemaal stevig investeren in Defensie.

Ros

Citaat van: Ronald Elzenga op 16/06/2017 | 16:13 uur
Waarin je tot nu toe nog steeds ongelijk hebt gekregen....

Lees mijn reactie  eens in het juiste licht, namelijk mijn reactie op wat Jurrien schreef. De realiteit staat haaks om wat men zou graag zou zien  of wat het zou moeten zijn op financieel gebied en de noodzakelijke politiek wil, visie en ambitie.

Sparkplug

Citaat van: ARM-WAP op 16/06/2017 | 15:03 uur
Zowel de Rafale F1 als de Typhoon T1 deden wel van dag 1 waarvoor ze ontworpen waren: Air to air.
Dat daar in verloop van tijd opties zoals Air to Ground en Reconnaissance etc bijgevoegd werden is OK.
Ik vraag me af wat de inzetmogeljkheden zullen zijn van de F-35A wanneer die in dienst genomen wordt in Squadrons in NL en de andere landen die deze kist afnemen.

De air-to-air mogelijkheden van de Rafale F1 en de Typhoon tranche 1 waren bij aanvang nog goed, maar die van de respectievelijke F3 en tranche 3 variant zijn beter.

De F-35A heeft bij aanvang Block 3F en dat geeft voor air-to-air intern maximaal 4 x AIM-120C/D en extern 2 x AIM-9X of AIM-132. Bij Block 4 wordt het intern 6 x AIM-120C/D of zeker 4 x Meteor. Bij welke Block versie extern de AIM-120C/D kan worden gebruikt is mij nog niet duidelijk.

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 16/06/2017 | 14:51 uur
Ook zullen nooit de Amerikaanse beoogde verwervingsgetallen gehaald worden, immers elke nieuwe F18E block III gaat af van het beoogde aantal C's (tenzij men structureel de luchtvloot gaat uitbreiden. (dit zelfde geld vermoedelijk ook voor de F15's en F16's die men middels een "end life update" operationeel laat mee gaan tot 2035/2040 welke dan weer (ten dele) zullen worden vervangen door de F/X en FAXX.

Voor de Amerikaanse totaal bestelling zou het aantal F35A/B/C zomaar 750-1000 exemplaren mindere kunnen worden.

De Super Hornet Block I en II plus de legacy Hornet gaan rap door hun vlieguren. Verder kan niet de complete Super Hornet vloot naar Block III worden gemoderniseerd, omdat dat alleen bij Block II mogelijk is. Extra Super Hornet Block III hoeft zeker niet minder F-35C te betekenen. Het is maar net wat de US Navy met hun Super Hornet Block I en legacy Hornets wil.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ronald Elzenga

Citaat van: Ros op 16/06/2017 | 15:10 uur
Ik laat mij leiden door de realiteit van de afgelopen jaren, de realiteit van nu en de verwachting voor de nabije toekomst.
Waarin je tot nu toe nog steeds ongelijk hebt gekregen....

Harald

Als we dit, als we dat ...  As = verbrande turf !

Ik had liever 5 jaar terug een keuze gezien voor de F-15SE binnen de NL, dan vlogen we nu al met nieuwe toestellen, maar ja ........
Het heeft geen zin meer om daar over te twisten, de keuze is gemaakt !  De F-35 is het!

Dat het proces van ontwikkeling van de F-35, gewoon slecht is dat staat buiten kijf. Geen goede keuze geweest om ontwikkeling, testfase overlappend te laten lopen met eerste productie van toestellen.
Hierdoor is er nog steeds geen jongvolwassen toestel en zijn er nog steeds veel problemen, conflicten en zaken dit nog steeds niet werken.

Maar ik denk dat als je kijk over 10 jaar, dat er dan met Block 7 software, nieuwe hardware (computer/processor), een nieuwe zuinigere motor met meer vermogen, een heel ander en beter toestel hebt dan nu. 
Dat het allemaal extra geld kost... tja .... gedane zaken nemen geen keer, wie zijn kont verbrand moet op de blaren zitten.
Dat is het gevolg van de keuze die we eigenlijk in 1999 al gemaakt hebben.   

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 16/06/2017 | 15:10 uur
Ik laat mij leiden door de realiteit van de afgelopen jaren, de realiteit van nu en de verwachting voor de nabije toekomst.

Als je de realiteit van de afgelopen jaren had kunnen doortrekken in een gelijksoortige neerwaartse lijn en men had destijds gekozen voor de Gripen dan had je nu een gelijksoortige discussie kunnen voeren en werd een M-346  of de T-X in een lichte aanvalsvariant als hoogst haalbare bejubeld.

Voor één M-346  kan je ook veel rollators en pakken toiletpapier voor onze ouderen kopen derhalve is deze discussie pas eindig als defensie volledig is op opgesoupeerd door een geld hongerige welvaarts- en verzorgingsstaat.

Ros

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 16/06/2017 | 12:33 uur
Jij laat je wederom leiden door een te laag budget,

Ik laat mij leiden door de realiteit van de afgelopen jaren, de realiteit van nu en de verwachting voor de nabije toekomst.

ARM-WAP

Citaat van: Sparkplug op 16/06/2017 | 14:35 uur
De grap is echter dat een type jachtvliegtuig nooit is uitontwikkeld. Kijk nu alleen al naar de F-16AM/BM. De Pratt & Whitney motor begon met versie 200 via 220 naar 220E. Vervolgens de Block versie 1, Block 5, Block 10, Block 15, Block 15 OCU en de huidige Block 20 MLU met telkens extra capaciteiten. En dan ook nog de verschillende versies van de MLU tapes.

De Rafale F1 en de Typhoon tranche 1 hadden bij aanvang ook niet alle capaciteiten met de gevolgde beperkingen.
Zowel de Rafale F1 als de Typhoon T1 deden wel van dag 1 waarvoor ze ontworpen waren: Air to air.
Dat daar in verloop van tijd opties zoals Air to Ground en Reconnaissance etc bijgevoegd werden is OK.
Ik vraag me af wat de inzetmogeljkheden zullen zijn van de F-35A wanneer die in dienst genomen wordt in Squadrons in NL en de andere landen die deze kist afnemen.

...kat-in-een-zak-aankoop is dit...
Ik hoop écht dat het wat wordt... alleen al omwille van de vele miljarden die er tegenaan geworpen worden.
Maar op deze manier een aankoop doen is m.i. niet verantwoord: inschrijven - dokken - en dan hopen dat het wat wordt...

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1647
Citaat van: Sparkplug op 16/06/2017 | 14:35 uur
De grap is echter dat een type jachtvliegtuig nooit is uitontwikkeld. Kijk nu alleen al naar de F-16AM/BM. De Pratt & Whitney motor begon met versie 200 via 220 naar 220E. Vervolgens de Block versie 1, Block 5, Block 10, Block 15, Block 15 OCU en de huidige Block 20 MLU met telkens extra capaciteiten. En dan ook nog de verschillende versies van de MLU tapes.

De Rafale F1 en de Typhoon tranche 1 hadden bij aanvang ook niet alle capaciteiten met de gevolgde beperkingen.

Exact.

De F35 familie wordt vanaf block 4 software vast een hele goede kist al zal het nooit een air dominance fighter worden, tenzij men een structureel totaal vernieuwde versie ontwikkeld.

Ook zullen nooit de Amerikaanse beoogde verwervingsgetallen gehaald worden, immers elke nieuwe F18E block III gaat af van het beoogde aantal C's (tenzij men structureel de luchtvloot gaat uitbreiden. (dit zelfde geld vermoedelijk ook voor de F15's en F16's die men middels een "end life update" operationeel laat mee gaan tot 2035/2040 welke dan weer (ten dele) zullen worden vervangen door de F/X en FAXX.

Voor de Amerikaanse totaal bestelling zou het aantal F35A/B/C zomaar 750-1000 exemplaren mindere kunnen worden.

Sparkplug

Citaat van: ARM-WAP op 16/06/2017 | 13:58 uur
Wat mij betreft is een "uitontwikkeld toestel" eentje waarmee je na aanschaf op zijn minst de huidige missies van de F-16s mee kan uitvoeren.
Iets waar ik, in het geval van de F-35A, helemaal niet van overtuigd ben met de huidige stand van zaken.
Ik weet ook wel dat het instromen van dit toestel nog niet voor de eerstkomende paar jaar zal zijn...
Maar vraag me wel af wanneer wel... Of mss nog erger, zal dat ooit het geval zijn?

De grap is echter dat een type jachtvliegtuig nooit is uitontwikkeld. Kijk nu alleen al naar de F-16AM/BM. De Pratt & Whitney motor begon met versie 200 via 220 naar 220E. Vervolgens de Block versie 1, Block 5, Block 10, Block 15, Block 15 OCU en de huidige Block 20 MLU met telkens extra capaciteiten. En dan ook nog de verschillende versies van de MLU tapes.

De Rafale F1 en de Typhoon tranche 1 hadden bij aanvang ook niet alle capaciteiten met de gevolgde beperkingen.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

ARM-WAP

Wat mij betreft is een "uitontwikkeld toestel" eentje waarmee je na aanschaf op zijn minst de huidige missies van de F-16s mee kan uitvoeren.
Iets waar ik, in het geval van de F-35A, helemaal niet van overtuigd ben met de huidige stand van zaken.
Ik weet ook wel dat het instromen van dit toestel nog niet voor de eerstkomende paar jaar zal zijn...
Maar vraag me wel af wanneer wel... Of mss nog erger, zal dat ooit het geval zijn?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1644
Citaat van: Ros op 16/06/2017 | 12:24 uur
Er is in de eerste instantie gekozen voor de VS en daarmee voor de F-35.  Het resultaat is een nog niet uitontwikkeld toestel en door de kosten van aanschaf en exploitatie komen wij (NL) uit op een luchtmacht met geen of nauwelijks capaciteit om iets te betekenen. Het is verstandiger om met de hele boel te kappen en andere taken binnen de EU en NAVO op te pakken.

Jij laat je wederom leiden door een te laag budget, de focus zou derhalve moeten zijn op uitbreiding  van het aantal F35's icm verhoging van het budget zonder dat dit een verdringend effect heeft op vernieuwings- en uitbreidingsprojecten van de andere KMD's.

Wordt de weg niet breed omhoog gevonden dan zijn ook alternatieven voor de F35 een aderlating, daarnaast: wat is een uitontwikkeld toestel?

Geef de politiek de kans en zweefvliegtuigen zijn een aanslag op de begroting.