Het Reservistenbeleid

Gestart door Lex, 29/05/2013 | 17:43 uur

Ros

Citaat van: onderofficier op 30/05/2013 | 08:44 uur
Waarom voor de reservist en niet nu voor de beroeps?

Hoe wil ze dat gaan waarderen..?  Men krijgt een diploma ipv een medaille?   Hoe wil ze dat terug vertalen naar de burger-werkvloer? 

Met dit soort uitspraken heeft ze voor mij een brevet van onvermogen verdiend.

Zoals ik het benoemde...van de pot gerukt. "Ben al weer een tijdje niet in het nieuws geweest, laat ik weer even een kreet slaken."

A.J.

Citaat van: onderofficier op 30/05/2013 | 08:45 uur
Die kunnen dan "mooi" reservist worden.   Men krijgt dan een soort 0-uren contract.    :silent:   :dead:

Militair, het nieuwe flexwerken... :sick:

onderofficier

Citaat van: A.J. op 29/05/2013 | 23:43 uur
waarmee op een achterbakse methode extra beroepspersoneel de wacht aangezegd kan worden.

Die kunnen dan "mooi" reservist worden.   Men krijgt dan een soort 0-uren contract.    :silent:   :dead:



Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

onderofficier

Citaat van: volkskrant op 29/05/2013 | 22:26 uur
Een uitzending als reservist moet 'minimaal dezelfde waarde' hebben als 'een cursus of managementtraining'.

Waarom voor de reservist en niet nu voor de beroeps?

Hoe wil ze dat gaan waarderen..?  Men krijgt een diploma ipv een medaille?   Hoe wil ze dat terug vertalen naar de burger-werkvloer? 

Met dit soort uitspraken heeft ze voor mij een brevet van onvermogen verdiend.
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Ros

Er zijn in mijn 24 jarig dienstverband al diverse acties geweest om het bedrijfsleven te stimuleren mee te werken aan het reservisten bestaan. Denkend aan acties zoals "Bring the Boss" en praten over employer support. Alleen praten maar geen daden op een uitzondering na.

Het is een feit dat voor, schat ik, 90% van de reservisten van toepassing is dat het reservist zijn geen enkele meerwaarde heeft voor de werkgever. De overige 10% waar de werkgever wel vruchten van kan plukken van opleiding en ervaring opdoen die Defensie kan bieden zijn voor de werkgevers veelal te belangrijk om deze voor een langere periode af te staan aan Defensie.

De meeste werkgevers die ik ken staan niet onwillend tegenover mensen die in hun vrije tijd als reservist actief willen zijn. Het zijn meestal goede en betrouwbare werknemers. Zo lang als de relatie met Defensie geen invloed heeft op het werken en de afwezigheid geen invloed heeft op de bedrijfsvoering zal de werkgever er geen probleem van maken.

De kreet van de minister dat een uitzending gelijk moet staan met een management opleiding is wat mij betreft en populair gesteld, van de pot gerukt. Het enige voordeel van een uitbreiding van het aantal reservisten is dat er minder mensen 24/7 betaald moeten worden. En er kan geroepen worden dat Defensie klaar is voor haar taak omdat er XXX duizend reservisten klaar staan om het land te verdedigen.

Voor de voorstanders van de dienstplicht. Toen de opkomstplicht is afgeschaft was dat gelijk het einde van de dienstplicht. Definitief en voorgoed. Om dit weer, zelfs gedeeltelijk, weer op te tuigen praat je over een budgetverhoging van enkele miljarden.

Flyguy

Citaat van: Lex op 29/05/2013 | 23:55 uur
Nee. Je kan wel gemakshalve een smiley toevoegen, maar wat je stelt is enkel mogelijk in "oorlogsomstandigheden". En dan moet je jezelf afvragen of het dan enige nut heeft.
Ik doelde er meer op dat je dan niet een heel nieuw systeem met bijbehorende wetten hoeft op te richten, want het systeem zit er nog, er hoeft alleen niemand meer te komen. Niet dat het ooit gaat veranderen, ik denk eerder dat men het compleet afschaft.

Lex

Citaat van: Flyguy op 29/05/2013 | 23:40 uur
I know. Maakt het veel makkelijker natuurlijk om lichting 1-14 op te roepen. 
Nee. Je kan wel gemakshalve een smiley toevoegen, maar wat je stelt is enkel mogelijk in "oorlogsomstandigheden". En dan moet je jezelf afvragen of het dan enige nut heeft.

Nikehercules

#17
Citaat van: Flyguy op 29/05/2013 | 23:40 uur
I know. Maakt het veel makkelijker natuurlijk om lichting 1-14 op te roepen.  ;D

Moet je helemaal niet willen, het is niet nodig en zeker geen oplossing van het probleem. Met het aangekondigde beleid is m.i. in essentie niets mis, de aanleiding daarentegen...

Om het maar niet te hebben over het bewieroken van alle fantastische voordelen die een burgerwerkgever zou hebben van een reservist als werkgever, we zijn hier niet in de States.

A.J.

Verder riekt dit hele plan naar een zo goedkoop mogelijk pulletje arbeidskrachten waarmee op een achterbakse methode extra beroepspersoneel de wacht aangezegd kan worden.

Flyguy

Citaat van: Lex op 29/05/2013 | 23:37 uur
Hoezo? Deze bestaat nog steeds. Wel is de opkomstplicht sins 01051997 afgeschaft. ;)
I know. Maakt het veel makkelijker natuurlijk om lichting 1-14 op te roepen.  ;D

Lex

Citaat van: Flyguy op 29/05/2013 | 23:17 uur
Dienstplicht, I rest my case.
Hoezo? Deze bestaat nog steeds. Wel is de opkomstplicht sins 01051997 afgeschaft. ;)

A.J.

CitaatVerder moet de meerwaarde van de reservist beter voor het licht worden gebracht. Het moet iemands kansen op de arbeidsmarkt vergroten. Ook voor werkgevers moet het aantrekkelijk worden. Een uitzending als reservist moet 'minimaal dezelfde waarde' hebben als 'een cursus of managementtraining'.

Staat dit niet vol met tegenstrijdigheden? Of zijn reservisten per definitie werkloos?

Flyguy

Citaat van: jurrien visser op 29/05/2013 | 23:23 uur
Te verdelen in militair en in "sociaal" (ook voor de dames)
Uiteraard voor de dames. Ik zat te denken aan de Alkmaar-klasse en het 400 geneeskundig bataljon brigade?  ;)

Flyguy

Citaat van: Alpha Kilo op 29/05/2013 | 23:28 uur
Dienstplicht is niks nieuws..
Vertel meer. :lol: :lol: :lol:

Alpha Kilo

Dienstplicht is niks nieuws..