Defensie geeft Gulfstream op

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 12/09/2013 | 07:54 uur

Belgje

Denk dat we qua luchtmacht nu al een tijdje beter doen hoor...

Flyguy

Citaat van: Ace1 op 12/09/2013 | 20:48 uur
Overigens heeft Defensie in Belgie de beschikking over  4 ERJ145 en 1 DA900 en 2 DA-20-5

België heeft binnenkort ook meer landmacht en luchtmacht dan wij.  :sick:

Ace1

Overigens heeft Defensie in Belgie de beschikking over  4 ERJ145 en 1 DA900 en 2 DA-20-5


http://www.mil.be/aircomp/units/index.asp?LAN=nl&FILE=&ID=645&PAGE=1&MENU=307

Poleme

Citaat van: Lex op 12/09/2013 | 16:56 uur
Dat zou wel eens goed kunnen tegenvallen, kijk maar eens naar de leeftijd van deze kist. Daarnaast zijn de motoren nou niet bepaald zuinig.
Deze kist werd medio jaren 90 aangeschaft a ca. NLG 25 miljoen, kissie kwam oorspronkelijk van een eigenaar uit de Bahama's of iets dergelijks.  Maar, de KLu had niet goed opgelet voordat de kist aangekocht werd.  Een vleugel had een flinke klap opgelopen bij een harde landing, de WC lekte en nog veel meer.  Het mooie kistje werd dan ook opgelapt, maar de uiteindelijke totale aanschaf prijs werd ongeveer even hoog als een nieuwe Gulstream IV a NLG 50 miljoen.  Oei, de toenmalige Directeur Materieel KLU Dirk Starink kon peentjes gaan zweten.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 12/09/2013 | 17:46 uur
Zit ook nog wat in ja. En gezien de crisis zullen er genoeg van dergelijke kisten op de markt zijn vermoed ik.

En de oplossing is:

Legermuseum stalt grote objecten in Soesterberg

http://www.deweekkrant.nl/artikel/2013/september/11/legermuseum_stalt_grote_objecten_in_soesterberg

dudge

Citaat van: Lex op 12/09/2013 | 16:56 uur
Dat zou wel eens goed kunnen tegenvallen, kijk maar eens naar de leeftijd van deze kist. Daarnaast zijn de motoren nou niet bepaald zuinig.

Zit ook nog wat in ja. En gezien de crisis zullen er genoeg van dergelijke kisten op de markt zijn vermoed ik.

Ace1

#18
Citaat van: Thomasen op 12/09/2013 | 16:26 uur
Maargoed, Gulfstream dus, een van de weinige materieelstukken die wel relatief makkelijk te verkopen zal zijn.

Hou je er rekening mee dat deze kist tweedehands is aangeschaft en  diverse keren met stukken heeft gestaan tijdens een dienstreis van een Minister of Staatssecretaris.

Lex

Citaat van: Thomasen op 12/09/2013 | 16:26 uur
Maargoed, Gulfstream dus, een van de weinige materieelstukken die wel relatief makkelijk te verkopen zal zijn.
Dat zou wel eens goed kunnen tegenvallen, kijk maar eens naar de leeftijd van deze kist. Daarnaast zijn de motoren nou niet bepaald zuinig.

dudge

Maargoed, Gulfstream dus, een van de weinige materieelstukken die wel relatief makkelijk te verkopen zal zijn.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 12/09/2013 | 16:17 uur
Ok, maar de 550 miljoen gaan we er sowieso niet voor krijgen. De departementen binnen de KW hebben ook niet persee behoefte aan zulke schepen, en de exploitatie zal weer grotendeels bij...vermoed ik, defensie terecht komen. En zolang die extra fregatten er niet zijn bieden de OPV's de nodige gewenste flexibiliteit.

Zeker, ik bedoel het ook zo onder die voorwaarden, en een behoeft is met één pennenstreek gecreëerd.

dudge

Citaat van: jurrien visser op 12/09/2013 | 16:09 uur
Het levert op dat de OPV's nog steeds structureel beschikbaar zijn voor Nederland (en de West) maar dat de kosten van deze onder een ander departement vallen, kan de KM weer kijken naar minimaal 4-6 MFF vervangers.

Ok, maar de 550 miljoen gaan we er sowieso niet voor krijgen. De departementen binnen de KW hebben ook niet persee behoefte aan zulke schepen, en de exploitatie zal weer grotendeels bij...vermoed ik, defensie terecht komen. En zolang die extra fregatten er niet zijn bieden de OPV's de nodige gewenste flexibiliteit.

jurrien visser (JuVi op Twitter)


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 12/09/2013 | 13:03 uur
Wat levert dat precies op dan? Enkele 10 tallen miljoenen, eenmalig, hooguit.

Het levert op dat de OPV's nog steeds structureel beschikbaar zijn voor Nederland (en de West) maar dat de kosten van deze onder een ander departement vallen, kan de KM weer kijken naar minimaal 4-6 MFF vervangers.

KapiteinRob

Citaat van: jurrien visser op 12/09/2013 | 12:06 uur
En de OPV's (verkopen) aan de Nederlands kustwacht... zo komen we langzaam ergens  :angel:

Even voor mijn  beeldvorming; "wie/wat" is de kustwacht en onder welk departement valt dit?  :angel:

dudge

Citaat van: jurrien visser op 12/09/2013 | 12:06 uur
En de OPV's (verkopen) aan de Nederlands kustwacht... zo komen we langzaam ergens  :angel:

Wat levert dat precies op dan? Enkele 10 tallen miljoenen, eenmalig, hooguit.