NL krijgsmacht in het Caribisch gebied

Gestart door KapiteinRob, 06/06/2007 | 10:05 uur

Master Mack

Gewoon een extra aantal Damen schepen voor het TRIFIC /MICAN project bestellen. Dus 6x als Arsenaal schip en 6x uitvoeren als nieuw cutter voor de KW Carib en NLD. Misschien modulair zodat ze uitwisselbaar zijn.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 02/03/2024 | 10:06 uurMet het oog op de problemen rondom het stationsschip zat ik te denken. Waarom koopt de KM niet een tweetal Stan Patrol 5509's / 6211's voor en plaatsen we deze permanent in de Carib. Met het personeel gaan we terug naar het oude roullatie systeem van 3 /5 jaar stationering in de West.

Dit vraagt om een kleine 100 man, onderhoudspersoneel kan worden verworven vanuit de CARIBMIL net als een klein deel van de bemanning. Rust deze schepen uit met 1x interceptor RHIB, 1x MOB boot & een setje VTOL drones. Daarnaast als bewapening een 30/40 mm kanon & 12,7 mm RCWS's.

Daarnaast behouden we het systeem waarbij we een groter schip uitzenden voor periodes, maar mocht het zoals nu tijdelijk niet lukken om wat voor reden dan ook (personeel, andere inzet ect.) is er altijd marine aanwezigheid. En ja het ontbreekt aan een NH-90 boord helikopter, maar dit is dan ook niet de vervanging van het stationsschip maar eerder een aanvulling daarop.

2x STP 6211
1x Support Ship (vPeli)
1x Stations schip rotatie
4x STP 5509 (KWCARIB)

Stan Patrol 6211




Maak er 3 Stan Patrol 6211 van, dan is in theorie altijd één inzetbaar. Thuisbasis voor alle 3 Curaçao, waarvan 1 op roulatie basis op Sint Maarten. Dan kan de KM zo nu en dan voor vlagvertoon een grotere eenheid en/of een onderzeeboot naar de regio dirigeren.

Een LCF (opvolger) of een onderzeeboot is (nog) overkill in deze regio tenzij buurlanden tromgeroffel laten horen, uiteraard is het wel een zeer geschikte gebied om expeditionair optreden te oefenen (dat geldt ook voor de KLu, we hebben immers een FOL op HATO).


Parera

Met het oog op de problemen rondom het stationsschip zat ik te denken. Waarom koopt de KM niet een tweetal Stan Patrol 5509's / 6211's voor en plaatsen we deze permanent in de Carib. Met het personeel gaan we terug naar het oude roullatie systeem van 3 /5 jaar stationering in de West.

Dit vraagt om een kleine 100 man, onderhoudspersoneel kan worden verworven vanuit de CARIBMIL net als een klein deel van de bemanning. Rust deze schepen uit met 1x interceptor RHIB, 1x MOB boot & een setje VTOL drones. Daarnaast als bewapening een 30/40 mm kanon & 12,7 mm RCWS's.

Daarnaast behouden we het systeem waarbij we een groter schip uitzenden voor periodes, maar mocht het zoals nu tijdelijk niet lukken om wat voor reden dan ook (personeel, andere inzet ect.) is er altijd marine aanwezigheid. En ja het ontbreekt aan een NH-90 boord helikopter, maar dit is dan ook niet de vervanging van het stationsschip maar eerder een aanvulling daarop.

2x STP 6211
1x Support Ship (vPeli)
1x Stations schip rotatie
4x STP 5509 (KWCARIB)

Stan Patrol 6211



Lynxian

Citaat van: Umbert op 25/01/2024 | 00:36 uurWordt het niet eens tijd om in de west een bemanning op te leiden vanuit de lokale bevolking, is ook goed voor de werkgelegenheid daar, die kan de NL bemanning aflossen die naar de west vaart endie daarna terug vliegen maar NL en als het moet en kan de dezelfde handeling plaatsvinden als het schip moet worden omgewisseld.
Lokale schepen met een lokale bemanning is heel erg logisch. Nu is dat nu natuurlijk al het geval met de cutters, maar een dedicated stationsschip in de vorm van een fregat (of twee) dat altijd daar aanwezig is, is helemaal geen slecht idee. (Pelikaan negeer ik even vanwege de andere rol en bewapening.) Ik vrees dat het er voorlopig niet in zit.

Umbert

Wordt het niet eens tijd om in de west een bemanning op te leiden vanuit de lokale bevolking, is ook goed voor de werkgelegenheid daar, die kan de NL bemanning aflossen die naar de west vaart endie daarna terug vliegen maar NL en als het moet en kan de dezelfde handeling plaatsvinden als het schip moet worden omgewisseld.

Lex

Citaat van: Harald op 24/01/2024 | 10:08 uurVoorlopig geen stationsschip
Defensie meldt vandaag dat er voorlopig geen stationsschip beschikbaar zal zijn. "Vanaf medio april kan 'de West' weer rekenen op een marineschip", schrijft Defensie op haar website.
Op de werkvloer wordt gesproken over HNLMS Groningen vanaf april.

Harald

Voorlopig geen stationsschip
Nu de Holland naar huis keert, zijn de vraagstukken rond de inzet van de schaarse Nederlandse marineschepen nog niet opgelost. De vraag is immers welk schip naar het Caribisch gebied zal vertrekken. Een woordvoerder van het ministerie van Defensie liet Marineschepen.nl vrijdag weten dat "de opties momenteel nog worden bekeken". De Holland zal in ieder geval niet gelijk doorvaren naar de West. Defensie meldt vandaag dat er voorlopig geen stationsschip beschikbaar zal zijn. "Vanaf medio april kan 'de West' weer rekenen op een marineschip", schrijft Defensie op haar website.

https://marineschepen.nl/nieuws/Holland-drie-weken-eerder-naar-huis-230124.html

Huzaar1

Citaat van: Zander op 30/12/2023 | 18:08 uurIk heb niet zoveel zicht op de Curmil. Iemand hier zicht op de organisatiestructuur en professionaliteit?

Dat is volledig 'Nederlands' , de organisatie en verband is niet overgelaten aan eilanden.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Zander

Ik heb niet zoveel zicht op de Curmil. Iemand hier zicht op de organisatiestructuur en professionaliteit?
People are sheep

Huzaar1

Citaat van: Parera op 26/12/2023 | 12:14 uur+1

Zoals ik al eerder aangaf mag het ARU/CURMIL concept wat mij betreft uitgebreid worden naar de BES eilanden & St. Maarten. En dan onder de nieuwe naam Caribische Militairen onder commando van de CZMCARIB zoals dat nu al het geval is.

Aangezien de opleidingen en structuur grotendeels gelijk loopt met die van het Korps Mariniers is het logisch om deze mensen ook tot dat niveau op te leiden.
Door alle landen binnen het koninkrijk te laten bijdragen kunnen we in de Carib een permanente aanwezigheid creëren, zie het als een speciaal aangepaste Marine Combat Group voor het Caribisch gebied. Dus zonder rups voertuigen en/of (zware) landingsvaartuigen. Wel hebben ze 4x4's, FRISC's en ander materieel ter beschikking ter verdediging van de eilanden.

Lijkt me een heel goed idee de bevolking alleen maar meer te bieden via Defensie.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 26/12/2023 | 17:46 uurDat is een prima interim oplossing, puntje van aandacht: ook een LCF heeft, indien vol opgetopt, een transitietijd nodig om die bijna 8.000 km afteleggen.

Dergelijke capaciteiten zijn allemaal meegenomen in contingency planning ;)

En die zijn er.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 26/12/2023 | 17:19 uurDenk erg duur en erg kwetsbaar. In geval van kun je er ook een LCF neerleggen.

Dat is een prima interim oplossing, puntje van aandacht: ook een LCF heeft, indien vol opgetopt, een transitietijd nodig om die bijna 8.000 km afteleggen.

Huzaar1

Denk erg duur en erg kwetsbaar. In geval van kun je er ook een LCF neerleggen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 25/12/2023 | 23:18 uurIets wat ik ook al jaren roep is dat er een 3e SMART-L MM/F aangeschaft moet worden voor de Carib bij voorkeur op Curacao i.v.m. de reeds aanwezige commando structuur van de KM.

Qua luchtverdediging bied het ons een beeld van het luchtruim rondom de ABC-eilanden tot aan de stad Merida (Venezuela) & de gehele zone die onder de KW Carib valt.  En voor de BMD taak die het als secondaire taak kan krijgen kunnen we het gehele Caribische gebied afdekken (dus ook voor UK, FR & USA) tussen een groot deel van Frans-Guyana tot aan Miami.

Een eventuele 4e radar op St. Maarten (of een van de andere bovenwinden)  zou luchtdekking geven tussen Puerto Rico tot aan Martinique en de BMD capaciteit dekt het gebied tussen Miami en Frans Guyana wederom af.

Voor de duidelijkheid, ik heb het dus puur over de sensor capaciteit. Eventuele shooter capaciteit zal moeten komen van een Nederlands of Amerikaans marine schip. De SMART-L dient dan via de CZMCARIB doorgestuurd te worden via LINK-22 naar het schip. Zoals  we eerder zagen gebeuren tussen 2 schepen. Indien er ooit NASAMS of andere SAM capaciteit in de regio geplaatst word kan het beeld uiteraard ook gedeeld worden met die eenheden.


Wat mij betreft een goed aanvullend voorstel.

Parera

#2829
Citaat van: Huzaar1 op 26/12/2023 | 11:52 uur1 koninkrijk  :heart:

+1

Zoals ik al eerder aangaf mag het ARU/CURMIL concept wat mij betreft uitgebreid worden naar de BES eilanden & St. Maarten. En dan onder de nieuwe naam Caribische Militairen onder commando van de CZMCARIB zoals dat nu al het geval is.

Aangezien de opleidingen en structuur grotendeels gelijk loopt met die van het Korps Mariniers is het logisch om deze mensen ook tot dat niveau op te leiden.
Door alle landen binnen het koninkrijk te laten bijdragen kunnen we in de Carib een permanente aanwezigheid creëren, zie het als een speciaal aangepaste Marine Combat Group voor het Caribisch gebied. Dus zonder rups voertuigen en/of (zware) landingsvaartuigen. Wel hebben ze 4x4's, FRISC's en ander materieel ter beschikking ter verdediging van de eilanden.