Nederlandse defensie industrie

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 17/09/2012 | 14:46 uur

Parera

Citaat van: Ace1 op 24/12/2019 | 14:08 uur
Pon was toch al voor 50% eigenaar?

Klopt maar nu voor 100% blijkbaar  :angel:

Ace1

Citaat van:  janes op 24/12/2019 | 13:55 uur
RH Marine Group to get new majority owner

Dutch conglomerate Pon Holdings plans to acquire a majority stake in Netherlands-based RH Marine Group (RHMG) from Dutch private equity firm Parcom Capital, according to a 23 December announcement.

The transaction, the terms of which were not disclosed, will leave Pon as the 100% owner of RHMG. The deal is expected to close before the end of January.

RHMG, which Parcom and Pon have jointly owned since August 2015, consists of several companies, including Radio Holland Group, which supplies and maintains communication and navigation equipment and maritime electronics for various ship types. Radio Holland is headquartered in Rotterdam and had 1,350 employees as of 2017.

Source : janes.com

Pon was toch al voor 50% eigenaar?

Parera

RH Marine Group to get new majority owner

Dutch conglomerate Pon Holdings plans to acquire a majority stake in Netherlands-based RH Marine Group (RHMG) from Dutch private equity firm Parcom Capital, according to a 23 December announcement.

The transaction, the terms of which were not disclosed, will leave Pon as the 100% owner of RHMG. The deal is expected to close before the end of January.

RHMG, which Parcom and Pon have jointly owned since August 2015, consists of several companies, including Radio Holland Group, which supplies and maintains communication and navigation equipment and maritime electronics for various ship types. Radio Holland is headquartered in Rotterdam and had 1,350 employees as of 2017.

Source : janes.com

Lex

Kamerbrief over uitkomsten Ex ante analyse van de Nederlandse Defensie Technologische en Industriële Basis

Staatssecretaris Keijzer en Minister Bijleveld-Schouten bieden de Tweede Kamer de belangrijkste uitkomsten aan van de ex ante analyse van de Nederlandse defensie technologische en industriële basis (NLDTIB).

Kamerstuk, 19-12-2019

Lex


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/12/2019 | 11:04 uur
Wapenhandel stijgt, kunnen Nederlandse bedrijven meeprofiteren?


Bevat tevens update voor projecten als vMFF en CSS

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Parera

Ook Vietnam zou interesse hebben in een of meerdere LST's van Damen. Ook hier zou het gaan om een (variant van de) LST-100.

Vietnam heeft nu 6 oude LST's in dienst die toe zijn aan vervanging.



http://defense-studies.blogspot.com/2019/12/vietnam-considers-build-big-amphibious.html?m=1



Parera

Citaat van: Huzaar1 op 13/12/2019 | 18:21 uur
Ja, hallo. Je moet het ook niet vergelijken met een Fregat, dat zeg ik ook niet. Je moet het vergelijken met een MCM.

Ik praat over een Crossover / absalon achtig schip niet de LST. Ik denk oprecht dat dat een goede optie had geweest. We hadden dan wel 2 bodems inleveren maar krijgen we er wel 2 extra echte fregatten + 6 Crossovers  voor terug.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 13/12/2019 | 12:18 uur
Kijk goed naar een Crossover dan zie je dat het nooit een volwaardig LPD of fregat is dus kan het beide taken maar niet volledig zoals je dat misschien zou willen maar voor de taken die wij hier nu opzetten een prima keuze met genoeg andere schepen die wel gespecialiseerd zijn.

Ja, hallo. Je moet het ook niet vergelijken met een Fregat, dat zeg ik ook niet. Je moet het vergelijken met een MCM.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 13/12/2019 | 10:50 uur
Hoeso jack of all trades??

Er wordt geen enkele concessie gedaan door vanaf een anderr boot dan het MCM op mijnen te gaan jagen. Nul... dat is het hele punt. Daarom is dit een stupide keus.
Kijk goed naar een Crossover dan zie je dat het nooit een volwaardig LPD of fregat is dus kan het beide taken maar niet volledig zoals je dat misschien zou willen maar voor de taken die wij hier nu opzetten een prima keuze met genoeg andere schepen die wel gespecialiseerd zijn.

Huzaar1

Hoeso jack of all trades??

Er wordt geen enkele concessie gedaan door vanaf een anderr boot dan het MCM op mijnen te gaan jagen. Nul... dat is het hele punt. Daarom is dit een stupide keus.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#1277
Citaat van: A.J. op 10/12/2019 | 21:42 uur
Akkoord, maar ook dan blijft Jack of all trades, master on none van toepassing.

Misschien is/was het beter geweest als de KM het vMCM / vMFF had samen gevoegd had met daar aan toegevoegd de vervroegde vervanging van de OPV's.

De 6 Alkmaars, 2 MFF's & 4 OPV's samen vervangen door 4 vMFF's & 4 a 6 Absalon / Crossover achtige schepen.

Op die manier heb je nog meer flexibiliteit dan met LST's maar nog wel de amfibische capaciteit.

Je zal wel altijd die jack of all trades houden maar ook een schip dat nog in staat is te vechten i.p.v. zo'n sloep van NG of een LST.

Parera

DAMEN SIGNS CONTRACT WITH COTECMAR FOR DTC HYDROGRAPHIC RESEARCH VESSEL



https://www.damen.com/en/news/2019/12/damen_signs_contract_with_cotecmar_for_dtc_hydrographic_research_vessel

Een hydrograaf voor de Colombianen, wel eigen productie maar toch een verkoop.

Poleme

Citaat van: Flyguy op 11/12/2019 | 00:58 uur
De Chinezen maken bodem mijnen die nestelen op ~600m onder het wateroppervlak en zichzelf rap omhoog laten drijven als ze ook maar de kleinste akoestische, magnetische of druk verstoring meten. Die dingen zijn niet te detecteren en heel lastig te counteren. De Russen doen hetzelfde en gooien er nog een lekkere nucleaire component tegenaan schijnt.  Bij de mijnendienst weten ze zich op dit moment ook geen raad met die dingen, "no clue" kreeg ik als antwoord op wat we tegen de nieuwe generatie mijnen kunnen doen. Stalen romp, kunststof romp, grote drones, kleine drones, moederschip, zelf het mijnengebied in varen; men heeft nog geen idee wat het beste is. Er bestaat slechts een 'educated guess' en die van de NATO Naval Mine Warfare Centre Of Excellence (van de Belgen in Oostende) zien we terug in de huidige concepten voor de KM en Marinecomponent. Andere marines doen andere dingen, wij doen dit.

Was dat de beste oplossing? Nee, volgens mij hadden we beter verder kunnen experimenteren, maar dat staan de huidige platformen helaas niet toe, aangezien die van ellende uit elkaar vallen. De Belgen snaaien dat MCM spelletje wel, dus we kunnen maar beter volgen. Jammer van de werf, maar ach, doorrrr gaan.
Ja, dat maken de Amerikanen ook al sinds de seventies: enter de Mark 60 Captor.  De Captor is een lanceer-capssule, voorzien van magnetische, akoestische en druk-sensoren.  Deze capsule kan worden gelanceerd door schepen, onderzeeboten of vliegtuigen en weken tot maanden op de zeebodem actief zijn in circa 610 m. (2.000 voet) diep water.
In de Captor lanceer-capsule zit een standaard Mk 46 torpedo.  Dit wapen is vooral bedoeld om diep duikende (oceaan) onderzeeboten aan te vallen en ook deze Captor is moeilijk te detecteren.  Dit soort wapens heeft ook een nadeel t.o.v. conventionele wapens: peperduur.
zie: https://www.thedrive.com/the-war-zone/25235/the-u-s-is-getting-back-into-naval-mine-warfare-with-new-sub-launched-and-air-dropped-types

Dus misschien mijnenjagers / -vegers die met een dreiging van dit soort mijnen en/of onderzeeboten te maken krijgen.  Voorzien van passieve (decoys) en actieve Torpedo Defensie Systemen, zoals de Atlas SeaSpider anti-torpedo-torpedo.

Flyguy, de Belgen zijn experts qua mijnen-bedtrijding.  Hebben ook allerlei remotely operated en autonome systemen uitgeprobeerd.   Maar ECA voerde een zeer intensieve lobby (met de Naval Group) en hield de politici en ambtenaren ook de grootste 'vette worst' aangaande werkgelegenheid en industriële participatie, een drone fabriek met 250 fte voor.
En het financiele plaatje speelde natuurlijk ook een zeer grote rol.   Maar de tests wezen echter uit dat de ECA apparatuur het slechts presteerde. 
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.