Spanning(en) rond Iran

Gestart door Lex, 14/02/2012 | 16:51 uur


Elzenga

Wat is de Absalon-klasse dan toch een prachtig schip wederom ;)

127mm kanon om al op afstand wat bootjes af te knallen. Dan nog twee 35mm millenniums die het wat dichterbij overnemen en 7x 12,7mm's (en vast nog de nodige 7.62mm's). Dan nog 36x Sea Sparrow en 4x Stinger...en 2x heli's en 2x te bewapenen en 42 knots varende eigen "speedboten" (plus 2 RHIBs)....Maar de vijf StanFlex module slots kunnen in later stadium vast ook wel worden uitgerust voor een kleiner type raketsysteem dat speciaal voor het bestrijden van deze "zwerm-aanvallen" bedoeld is.

Belangrijkste lijkt mij goede sensoren en middelen (UAVs?!) om de speedbootjes als zo ver mogelijk vanaf het moederschip waar te nemen. Zeker omdat daar ook stealthy-exemplaren onder zitten die moeilijker waarneembaar zijn vanaf net boven het wateroppervlak. Voor dat doel heb je volgens mij toch echt een groter schip nodig om de nodige capaciteit te creëren. Maar wel zo flexibel als bijv. de Absalon-klasse.

Lex

Tegen dit soort "overkill" is het moeilijk/lastig/onmogelijk adequate tegenmaatregelen te nemen.

KapiteinRob

En jij denkt dat die heli's rustig kunnen gaan knallen?

Oorlogsvis

Als een fregat door een zwerm van die Iraanse bootjes wordt aangevallen kan hij het moeilijk krijgen....maar je ziet zo'n zwerm toch wel aankomen van veraf ?..ja, natuurlijk ! alleen begin je met je paar Harpoons niet veel....er komen pakweg 400 fast patrol's op je af...
Dan heb je volgens mij heli's nodig die de zooi met hellfire's uitschakelen en miltrailleurs/gatling/mini-guns. In iedergeval zou het plaatsen van twee milenium kanonnen of 30mm kanonnen per fregat extra geen overbodige luxe zijn, evenals een raketsysteem om kleine bootjes te grazen te nemen. Maar daar zal wel geen ruimte voor zijn aan boord vrees ik. Tegen dit soort taktieken is weinig opgewassen. Maar om een aanval met zoveel bootjes te lanceren is ook niet eenvoudig lijkt me.
Het is een beetje hetzelfde verhaal als wanneer 200 Mig's opstijgen met ieder een anti-ship raket onder hun buik, en die vallen tegelijkertijd een vliegdekschip aan....

KapiteinRob

#401
Citaat van: Maurice op 24/05/2012 | 16:02 uur
Rob, ik ben het zeker met je eens dat in zo´n geval kwantiteit en snelheid telt.
Nou ben ik zelf ook geen fan van die OPV´s maar.. ik begrijp dat men per OPV 2 FRISC mee kan nemen plus NH 90.

Waarmee je dus zelf al aangeeft dat kwantiteit telt. Zo'n FRISC kun je naar ik aanneem op een cutterslipway kwijt. De heli kan vanaf het "moederschip" of de wal opereren.

Citaat van: Maurice op 24/05/2012 | 16:02 uur
Dit in combinatie met de Gatekeeper en de 76 mm lijkt mij het toch wel aardig geschikt.

Waarmee je dus ervan uitgaat dat de FRISC's onder de paraplu van het OPV opereren. En dus beperkt zijn in hun actieradius.

Citaat van: Maurice op 24/05/2012 | 16:02 uur
Nadeel van een kustwachtkutter is het gebrek aan sensoren lijkt mij.  


En jij denkt dat Thales niet een leuk mastje voor een cutter in elkaar kan flansen?

Citaat van: Maurice op 24/05/2012 | 16:02 uur
een groot aantal FRISC lijkt mij effectiever tegen een Swarm dan een kustwacht kutter...?

Wat moet die FRISC dan doen? Alle mee te voeren bemanningsleden met hun C7 laten vuren? Of eenzelfde mitrailleur meevoeren als die Iranzen dan bij zich (kunnen) hebben. Mwa, of je er dan van uit kan gaan dat je vuuroverwicht hebt...... Voor de Iranezen is zo'n FRISC een mooie schietschijf.....

Citaat van: Maurice op 24/05/2012 | 16:02 uur
Je kan een kutter wel volhangen met wapens maar hij kan niet op 100 plekker tegenlijk zijn.

Ik weet niet wat een cutter kost met wat leuke gadgets erop, maar ik vermoed dat je toch een veelvoud van 4 OPV's ervoor had kunnen aanschaffen. En een OPV met 2 FRISC's kan ook niet op 100 plaatsen tegelijk zijn.

Maurice

Rob, ik ben het zeker met je eens dat in zo´n geval kwantiteit en snelheid telt.
Nou ben ik zelf ook geen fan van die OPV´s maar.. ik begrijp dat men per OPV 2 FRISC mee kan nemen plus NH 90. Dit in combinatie met de Gatekeeper en de 76 mm lijkt mij het toch wel aardig geschikt.

Nadeel van een kustwachtkutter is het gebrek aan sensoren lijkt mij. 

een groot aantal FRISC lijkt mij effectiever tegen een Swarm dan een kustwacht kutter...?
Je kan een kutter wel volhangen met wapens maar hij kan niet op 100 plekker tegenlijk zijn.

KapiteinRob

Maar om op de Iraanse taktiek van de kleine bootjes die kunnen bijten terug te komen. In het topic over de piraterij heb ik al eens de suggestie gedaan om met een soort wapentechnisch opgepepte versie van de kustwachtcutters aan de slag te gaan, bijgestaan door een helidragend moederschip. Dus ongeveer zoiets als de Amerikanen dus nu overwegen. Nu heb je in de PG geen moederschip nodig vanwege de korte afstand tot westzijde van de PG, maar ik had dat concept veel interessanter gevonden dan dat geneuzel met die OPV's. Omdat je dan een kwantitatieve plus tot je beschikking hebt. Toepasselijk mastje uit Hengelo erop.....   ;)

KapiteinRob

Citaat van: Hyperion op 24/05/2012 | 15:28 uur
En het krioelt daar van de zeedoelrakketen in oorlogstijd...Een Goalkeepertje is wel handig dan!

Ach, je ziet alles op tijd aankomen, dus tijd zat om verlaatrol op post te praaien....

KapiteinRob

Citaat van: Maurice op 24/05/2012 | 15:24 uur
Lijkt mij de Holland classe hier wel geschikt voor. Zeker met de Frisc en NH 90.

Aha, die langzame, logge badkuip die alles aan ziet komen maar zich nauwelijk kan verweren?

Hyperion

Citaat van: Maurice op 24/05/2012 | 15:24 uur
Lijkt mij de Holland classe hier wel geschikt voor. Zeker met de Frisc en NH 90.

En het krioelt daar van de zeedoelrakketen in oorlogstijd...Een Goalkeepertje is wel handig dan!

Maurice

Lijkt mij de Holland classe hier wel geschikt voor. Zeker met de Frisc en NH 90.

KapiteinRob


jurrien visser (JuVi op Twitter)

#393
Citaat van: Tanker op 24/05/2012 | 09:32 uur
Nou dat belooft wat met al die kleine attack bootjes van Iran, het zal ze toch lukken om een vliegdekschip te kelderen......
Hoeveel mensen zitten daar aan boord 4500 of iets dergelijks ?

Maak daar maar 6 á 7.000   5.500 van! (zie bijdrage Rob)

Tanker

Nou dat belooft wat met al die kleine attack bootjes van Iran, het zal ze toch lukken om een vliegdekschip te kelderen......
Hoeveel mensen zitten daar aan boord 4500 of iets dergelijks ?