De link tussen rijkdom in natuurlijke grondstoffen en conflicten

Gestart door dudge, 15/07/2011 | 20:43 uur

dudge

China huurt dus gewoon een gebied ter grote van Nederland.
Interessant. Ben benieuwd wat de voorwaarden zijn. Niet dat de Ukraine daar heeft sterk in staat. Maar denk bijvoorbeeld aan gebiedsontwikkeling, grondgebruik, gen-tech, werknemers enz.

Elzenga

Landbouwgrond voor voedsel...maar ik denk op termijn ook zoiets aangaande zoet water...

Lex

China huurt 5 procent van Oekraïne

PEKING - China heeft voor de komende 50 jaar zo'n 3 miljoen hectare land gehuurd van Oekraïne, wat neerkomt op circa 5 procent van het totale oppervlakte van de voormalige Sovjetrepubliek. Dat meldt de website van Radio Free Europe dinsdag.

China wil het land gebruiken voor landbouw en veeteelt om de bevolking van het eigen land te kunnen voeden. Oekraïne kan met de overeenkomst jaarlijkse inkomsten tegemoet zien van circa 2,6 miljard dollar, ruim 1,9 miljard euro.

Het lease-akkoord is gesloten tussen de Chinese XPCC, een instantie die zich onder meer bezig houdt met infrastructurele projecten en de uitbreiding van het landbouwareaal, en de Oekraïense overheidslandbouwonderneming KSG Agro.

ANP,
24 september 2013 16:03

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Ban Ki-moon vreest watertekort

zaterdag 23 mrt 2013

Secretaris-generaal van de Verenigde Naties Ban Ki-moon waarschuwt voor een wereldwijd watertekort. Volgens hem kan in 2030 de helft van de wereldbevolking kampen met een gebrek aan water.

Het dreigende tekort wordt volgens de VN-chef onder meer veroorzaakt door de groeiende wereldbevolking en klimaatverandering.

Ban Ki-moon deed zijn uitspraken op Wereld Water Dag. De VN-chef benadrukte dat internationale samenwerking nodig is om het waterprobleem tegen te gaan.

Watersamenwerking
Dit jaar organiseerde Nederland de viering van Wereld Water Dag. Het thema was internationale watersamenwerking.

Prins Willem-Alexander blikte tijdens de viering in Den Haag met trots terug op zijn periode als voorzitter van de VN-Watercommissie. De prins legt de functie neer, omdat hij op 30 april koning wordt.

Bron: NOS

boekje_pienter

Het probleem ligt idd bij drinkwater... dat niet zomaar uit alle oppervlaktewater kan worden gewonnen. Denk bijvoorbeeld aan de watervoorziening tussen Israël en de Palestijnse gebieden (http://en.wikipedia.org/wiki/Israeli%E2%80%93Palestinian_conflict#Water_resources)...

onderofficier

Citaat van: ad op 28/07/2011 | 08:33 uur
Europa stevent af op watercrisis

Hoe kleiner de gletsjers worden, hoe vaker Europa zal kampen met watertekort in de warme zomermaanden. Smeltwater van gletsjers is belangrijker voor de waterhuishouding van grote rivieren dan tot nu toe werd aangenomen.

De afvoer van smeltwater van gletsjers zal tot 2050 oplopen, zegt hij, maar daarna snel verminderen. 'Bovendien zal er meer afvoer zijn in de winter, omdat het smelten eerder begint, en minder in de zomer. In hete zomers zal er in de toekomst minder water beschikbaar zijn.'

Voor Europa is dus de noodzaak om te zien of er veel water uit de zee kan worden gehaald, op een goedkope manier,  voor bijvoorbeeld landbouw.
Maar ook moeten we meer het regenwater gaan gebruiken.

In België schijnt het, bij nieuwbouw, verplicht te zijn om een systeem te hebben om regenwater op te vangen.
En zijn er verschillende systemen beschikbaar. 

http://www.youtube.com/watch?v=T3H8A4eNN2M&feature=player_embedded
http://www.youtube.com/watch?v=dnP1uE1hKyc
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

onderofficier

Europa stevent af op watercrisis

Hoe kleiner de gletsjers worden, hoe vaker Europa zal kampen met watertekort in de warme zomermaanden. Smeltwater van gletsjers is belangrijker voor de waterhuishouding van grote rivieren dan tot nu toe werd aangenomen.

De Zwitserse Alpen worden vaak de 'watertoren van Europa' genoemd. Bijna zestig miljard kubieke meter water zit opgeslagen in de gletsjers van Zwitserland. Ze zijn onontbeerlijk voor de waterhuishouding.

In de droge zomer geven ze drinkwater af en in de natte wintermaanden slaan ze water op in de vorm van ijs. Als de winter kouder en natter is, slaan ze meer op, als de zomer droger en warmer is, zoals in 2003, komt er meer water vrij.

Grotere bijdrage
Hun bijdrage aan de grote rivieren die in de Alpen ontspringen is groter dan tot nu toe werd aangenomen, zo blijkt uit onderzoek van Matthias Huss, gletsjerkundige aan de universiteit van Fribourg. Hij publiceerde erover in diverse uitgaven van de wetenschappelijke uitgever 'Water Resources Research'.

Huss vergeleek de gegevens over het afvoerwater van gletsjers met de werkelijke hoeveelheid water die hij mat op verschillende punten van de Rijn, de Rhône, de Po en de Donau. Daardoor kon hij voorspellen hoeveel kleiner de rivieren worden wanneer de gletsjers er niet meer zijn. Zo leveren gletsjers gemiddeld 25 procent van het water van de Rhône, maar dat loopt in droge maanden, zoals augustus 2003, op tot maar liefst 40 procent.

Minder water
Door de stijging van de temperatuur worden de gletsjers kleiner, dat effect is al meer dan een eeuw bezig maar begint nu zichtbaar te worden. Tussen 1996 en 2006 is er jaarlijks bijna een miljard kubieke meter water van de gletsjers gesmolten, zegt David Volken, hydroloog aan het Federale Bureau voor het Milieu in Zwitserland.

De afvoer van smeltwater van gletsjers zal tot 2050 oplopen, zegt hij, maar daarna snel verminderen. 'Bovendien zal er meer afvoer zijn in de winter, omdat het smelten eerder begint, en minder in de zomer. In hete zomers zal er in de toekomst minder water beschikbaar zijn.'

De onzekerheid zit 'm in de verschillende scenario's voor klimaatverandering. 'Maar dat gletsjers enorm zullen krimpen is wel zeker', zegt Huss. 'In het beste geval, wat onwaarschijnlijk is, zullen ze aan het eind van deze eeuw 70 procent kleiner zijn. In het slechtste geval zijn ze verdwenen.'

http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/article/detail/2820447/2011/07/27/Europa-stevent-af-op-watercrisis.dhtml
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Tanker

De manier waarop dit allemaal gebracht wordt bevalt mij trouwens ook totaal niet......men trekt een blik mensen / kinderen open die er uitzien alsof ze elk moment voorgoed hun ogen kunnen sluiten.
Vervolgens wordt er op het gevoel in gespeeld, en is het allemaal zo zielig en moeten we verplicht storten om de zielige mensen te helpen.

1. Komt die hongersnood uit de lucht vallen ? (dit ziet men toch al maanden aankomen)
2. Waar blijft UNHCR, Rode Kruis etc. ?
3. Als ik zou storten (doe ik niet, betaal indirect al genoeg via allerlei belastingen), hoeveel blijft er aan de strijkstok hangen ergens (mediacampagne moet betaald worden, een directeur vangt een dik salaris, het chique pand moet betaald worden etc.)

Om terug te komen op die zwarte mercedes limo's, mensen zijn inderdaad niet achterlijk meer en geven zomaar geld en terecht !

Tanker

Citaat van: Ros op 20/07/2011 | 15:45 uur
Commentaar hebben is zeer eenvoudig.

De oplossing zit em echter niet in het halen van water uit de zee. In het merendeel van de zg. waterarme landen is water aanwezig. Het komt alleen niet daar waar het moet zijn. Bedenk dat er in de grote(re) steden van deze landen water is net als wij hier gewend zijn. Het probleem komt door de overheden van deze landen die de aanschaf van een aantal dikke zwarte Mercedes limo's, de aankoop van wapens en verrijken van de rijken belangrijker vinden dan de welzijn van de bevolking. Deze landen zitten ook echt niet te wachten op de bouw van dure installaties om zeewater om te toveren in een drinkbaar goedje vvoor mens, dier en plantjes.

De hongersnood in de Hoorn van Afrika heeft niets te maken met een tekort aan water. De oorzaak is de overbegrazing en overbevoking (mede door de burgeroorlog). De problemen komen ook door onverantwoord omgaan met landbouw en graasgronden. Er word alleen geraapt en niets gedaan om overmorgen ook nog wat te knabbelen te hebben. Zit het weer een keer tegen (zoals nu) met de oogsten zijn de schuren snel leeg en krijgen wij weer een gironummer voorgeschoteld en zielige zwarte gezichtjes te zien op de TV.

Dat is toch al eens eerder verteld dat men mensen een vak moet leren zodat ze in hun eigen onderhoud kunnen voorzien.
Door mensen steeds eten te geven worden ze niet zelfredzaam.

Leer ze een akker aan te leggen en te onderhouden, leer ze metselen, timmeren of whatever.

Leer ze in ieder geval dat ze de handen uit de mouwen moeten steken en niet ergens afwachtend langs de kant van de weg te gaan zitten in de hoop dat er wat voedsel of water voorbij komt.
Voor niets gaat de zon op.....

A.J.

Citaat van: dudge op 20/07/2011 | 21:01 uur
Ik heb geen idee hoe ze het berekenen. Heb de conclusie van dat rapport gelezen, maar het rapport zelf is voor mij algebraische aba cadabra.

Daarom vind ik dat soor cijfers nogal twijfelachtig van aard.

Hans87

Voor mensen die meer interesse hebben in dit onderwerp kan ik van harte het werk Leashing the Dogs of War aanraden. Vooral artikel 12 getiteld:  Economic Causes of Civil Conflict and Their Implications for Policy - Paul Collier. Geweldig werk met een sterk statistische benadering wat je in de conflict studies normaal gesproken niet zoveel tegen komt...

A.J.

Ik neem al die getallen dan ook niet al te serieus. Imo is het weer preken voor eigen (groene) parochie.

Ros

Het verbruik is niet terug te voeren op het product zelf. Voor dat kopje koffie gaat men uit wat het totale verbruik van water is geweest vanaf het moment dat de koffieboon/zaad de grond in gaat tot en met dat je de koffiepot boven je kopje houdt om een bakkie te doen. Ik ben geen geleerde maar als je het mij vraagt is het niet redelijk om de totale wereldoogst van een product af te zetten tegen een van deze producten.


Sine Pari

Citaat van: A.J. op 20/07/2011 | 17:32 uur
Hoe moet ik dat soort getallen zien? Ik bedoel de "productie" (in hoeverre je btw van productie kunt spreken) van bv. een appel, ei of aardappel... Meten ze het gevallen regenwater? Of hoe vaak de boer koffie zet en onder de douche gaat ofzo?

Ik heb ook zo mijn vraag hoe ze aan de cijfers zijn gekomen als ik dit bv. lees
Citaat van: dudge op 20/07/2011 | 16:58 uur
...Zo is er 16.000 liter water nodig voor een kilo rundvlees...
En ik bronnen na kijk dat een gemiddelde koe (beef cow) rond de 500 kilogram weegt zou dit betekenen dat een koe 8000000 liter water gebruikt tijdens het leven. Een koe leeft rond de 5 jaar zou dit betekenen dat een koe per jaar 1600000 liter water gebruikt, per maand rond de 133333 liter water en per dag rond de 4301 liter water. Als men dan ziet dat een koe afhankelijk van afstand naar water bron, het seizoen (de vochtigheid van het gras), en tempratuur, etc rond de 100 liter water per dag drinkt (afstand over 250 meter, zomer, hoog gras vochtigheid en tempratuur van 32ºC). Een koe eet per dag rond de 2.5% aan eigen lichaamsgewicht, of wel bij 500 kilogram rond de 12.5 kilogram gras. Zelfs als de koe extra voeding per dag krijgt (bv. alfalfa wat hier gebruikelijk is for beef cows) zou dit betekenen dat men rond de 4200 liter per dag gebruikt om dit grass en extra voer aan te bouwen. Beetje veel als je het mij vraagt.
DULCE BELLUM INEXPERTIS
You have never lived until you have almost died. For those who have fought for it, life has a special flavor the protected will never know.

A.J.

Hoe moet ik dat soort getallen zien? Ik bedoel de "productie" (in hoeverre je btw van productie kunt spreken) van bv. een appel, ei of aardappel... Meten ze het gevallen regenwater? Of hoe vaak de boer koffie zet en onder de douche gaat ofzo?

onderofficier

Citaat van: Ros op 20/07/2011 | 15:45 uur
. Het probleem komt door de overheden van deze landen die de aanschaf van een aantal dikke zwarte Mercedes limo's, de aankoop van wapens en verrijken van de rijken belangrijker vinden dan de welzijn van de bevolking. Deze landen zitten ook echt niet te wachten op de bouw van dure installaties om zeewater om te toveren in een drinkbaar goedje vvoor mens, dier en plantjes

Het geld voor een ontziltings-installatie zou ook niet gestort moeten worden op een rekeningnummer maar dat ding moet meteen gebouwd worden.

Citaat van: Ros op 20/07/2011 | 15:45 uur
De hongersnood in de Hoorn van Afrika heeft niets te maken met een tekort aan water.

De problemen komen ook door onverantwoord omgaan met landbouw en graasgronden

Klopt, want de bloemenkwekerijen schieten in Kenia en Ethiopië als paddenstoelen uit de grond.......zodat we in Nederland een goedkoop bloemetje kunnen kopen

Citaat van: Ros op 20/07/2011 | 15:45 uur
. Het probleem komt door de overheden van deze landen die de aanschaf van een aantal dikke zwarte Mercedes limo's, de aankoop van wapens en verrijken van de rijken belangrijker vinden dan de welzijn van de bevolking.Zit het weer een keer tegen (zoals nu) met de oogsten zijn de schuren snel leeg en krijgen wij weer een gironummer voorgeschoteld en zielige zwarte gezichtjes te zien op de TV
De Nederlanders zijn ook niet meer gek: kijk maar aan het bedrag wat er gestort is op giro 555   (trouwens ik heb al gestort via de regering  :devil:)


Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Ros

Commentaar hebben is zeer eenvoudig.

De oplossing zit em echter niet in het halen van water uit de zee. In het merendeel van de zg. waterarme landen is water aanwezig. Het komt alleen niet daar waar het moet zijn. Bedenk dat er in de grote(re) steden van deze landen water is net als wij hier gewend zijn. Het probleem komt door de overheden van deze landen die de aanschaf van een aantal dikke zwarte Mercedes limo's, de aankoop van wapens en verrijken van de rijken belangrijker vinden dan de welzijn van de bevolking. Deze landen zitten ook echt niet te wachten op de bouw van dure installaties om zeewater om te toveren in een drinkbaar goedje vvoor mens, dier en plantjes.

De hongersnood in de Hoorn van Afrika heeft niets te maken met een tekort aan water. De oorzaak is de overbegrazing en overbevoking (mede door de burgeroorlog). De problemen komen ook door onverantwoord omgaan met landbouw en graasgronden. Er word alleen geraapt en niets gedaan om overmorgen ook nog wat te knabbelen te hebben. Zit het weer een keer tegen (zoals nu) met de oogsten zijn de schuren snel leeg en krijgen wij weer een gironummer voorgeschoteld en zielige zwarte gezichtjes te zien op de TV.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 20/07/2011 | 15:15 uur
Citaat van: onderofficier op 16/07/2011 | 14:55 uur
De landen aan de zee verdienen aan 1) water en aan 2) zout.    Er mag niet de "goud"prijs aan het water worden verdient.

Ik zie het al voor mij......conflict met de buren........kraan dicht  :omg:

Tja... ze doen het wel met olie en gas...

onderofficier

Citaat van: Ros op 20/07/2011 | 15:15 uur
Citaat van: onderofficier op 16/07/2011 | 14:55 uur
De landen aan de zee verdienen aan 1) water en aan 2) zout.    Er mag niet de "goud"prijs aan het water worden verdient.

Ik zie het al voor mij......conflict met de buren........kraan dicht  :omg:

Dat gebeurt nu toch ook al met gas en olie?  En dat duurt een paar dagen en het stroomt weer....want het land zelf mist dan inkomsten. (snijden in eigen vingers)

Maar heb je dan een andere (dus betere) oplossing?    Commentaar hebben is makkelijk  :devil:
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Ros

Citaat van: onderofficier op 16/07/2011 | 14:55 uur
De landen aan de zee verdienen aan 1) water en aan 2) zout.    Er mag niet de "goud"prijs aan het water worden verdient.

Ik zie het al voor mij......conflict met de buren........kraan dicht  :omg:

onderofficier

Citaat van: dudge op 20/07/2011 | 14:54 uur
Citaat van: Ace1 op 16/07/2011 | 17:26 uur
Citaat van: onderofficier op 16/07/2011 | 14:55 uur
Het is echt mogelijk om drinkwater uit zee water te halen dus dit is geen reden meer om (eventueel) oorlog over te voeren.
Ik neem Afrika als voorbeeld.  Dit continent is omringt met zeewater.
Zet in de landen aan de kust ontziltingsfabrieken neer.  Met (ondergrondse) pijpleidingen naar de landen die niet aan de kust liggen.
De landen aan de zee verdienen aan 1) water en aan 2) zout.    Er mag niet de "goud"prijs aan het water worden verdient.
Jordanie gaat nu ook water uit de golf van Akaba halen en dit geschikt maken voor drinkwater.

Drinkwater is er wel. Het echte belang van zoetwater is het maken van landbouw grond.

Dat was mijn bedoeling ook   drinkwater en water voor de landbouw maar dat was ook te lezen in mijn volledige bijdrage
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Ace1

Citaat van: onderofficier op 16/07/2011 | 14:55 uur
Het is echt mogelijk om drinkwater uit zee water te halen dus dit is geen reden meer om (eventueel) oorlog over te voeren.

Ik neem Afrika als voorbeeld.  Dit continent is omringt met zeewater.
Zet in de landen aan de kust ontziltingsfabrieken neer.  Met (ondergrondse) pijpleidingen naar de landen die niet aan de kust liggen.

De landen aan de zee verdienen aan 1) water en aan 2) zout.    Er mag niet de "goud"prijs aan het water worden verdient.


Jordanie gaat nu ook water uit de golf van Akaba halen en dit geschikt maken voor drinkwater.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: onderofficier op 16/07/2011 | 17:06 uur
Ook wij gaan niet goed met (drink) water om.

Het is van de zotte dat er drinkwater wordt gebruikt om het toilet door te spoelen en de tuin te besproeien......

Kennissen van mij spoelen het toilet door met regenwater.
Hiervoor hebben een regenton die aangesloten is op het toilet.  
Tevens is het toilet aangesloten op drinkwater systeem in geval van droogte en vorst (de regenton staat buiten)


Ook in Nederland krijgt gebruik van regenwater middels "hemelwateropvang" steeds meer aandacht, de industrie speeld hier al jaren op in... maar omdat drinkwater hier realtief goedkoop is komt het nog niet echt van de grond.

Vergelijk dat Nederlandse waterprijzen maar eens met die van Curacao (al het drinkwater komt daar uit zee).

http://nl.wavin.com/nl/Wavin_Azura.html

onderofficier

Ook wij gaan niet goed met (drink) water om.

Het is van de zotte dat er drinkwater wordt gebruikt om het toilet door te spoelen en de tuin te besproeien......

Kennissen van mij spoelen het toilet door met regenwater.
Hiervoor hebben een regenton die aangesloten is op het toilet.   
Tevens is het toilet aangesloten op drinkwater systeem in geval van droogte en vorst (de regenton staat buiten)
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

onderofficier

Het is echt mogelijk om drinkwater uit zee water te halen dus dit is geen reden meer om (eventueel) oorlog over te voeren.

Ik neem Afrika als voorbeeld.  Dit continent is omringt met zeewater.
Zet in de landen aan de kust ontziltingsfabrieken neer.  Met (ondergrondse) pijpleidingen naar de landen die niet aan de kust liggen.

De landen aan de zee verdienen aan 1) water en aan 2) zout.    Er mag niet de "goud"prijs aan het water worden verdient.


Kijk eens waar er nu weer hongersnood is door droogte; de Hoorn van Afrika.   En wij weer de beurs trekken.  Weer de makkelijkste oplossing.
Er worden (weer) miljoenen besteed aan de gevolgen van de droogte en niet aan het bestrijden van de droogte.

Het is wetenschappelijk bewezen dat als er in droge gebieden gewassen groeien er meer regent.   
Dit regenwater is gratis en de landen in Afrika hoeven dan minder water te kopen.




Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Beste Dudge: lees het stuk van:

Water als bron van conflicten
Matthijs Veenendaal

Hierin krijg jij vwb water je gelijk.

Het stuk gaat er van uit dat een oorlog om water nog niet echt waarschijnlijk is tenzij er massa sterfte dreigt.

In het woordje tenzij schuild wat mij betreft het gevaar, zeker gezien de exposieve groei van de wereldbevolking ook in dele van de wereld waar men in een hoog tempo aan het bewapen is en waar water te korten wel degelijk een probleem zijn.

In 2011 een oorlog om water... is niet waarschijnlijk, in 2040 durf ik er niet meer op te wedden.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Water als bron van conflicten
Matthijs Veenendaal

http://www.atlcom.nl/ap_archive/pdf/AP%202000%20nr.%203/Veenendaal.pdf

Drs. M.A. Veenendaal is historicus en werkzaam voor het projectsecretariaat van het Tweede Wereld Water Forum.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Water en humanitaire ontwikkeling

Water, en met name goed drinkwater is erg belangrijk voor de mens. Het speelt dan ook een belangrijke rol in de ontwikkeling van de Derde wereld. Meestal wordt onderwijs als belangrijkste factor gezien, maar water is een niet te verwaarlozen middel om bij te dragen aan het succes van dit onderwijs. Zowel de medische gevolgen als de hygiënische aspecten van een watertekort, met daarbij ook de tijd die het kost om water bij een ver gelegen pomp te halen, verminderen de tijd die leraren en leerlingen aan school kunnen besteden.

Er kan een waterconflict ontstaan als er niet voldoende schoon water voorhanden is in een gebied of land. Dit heeft niet alleen betrekking op drinkwater, maar ook op water dat gebruikt kan worden voor de landbouw, industrie, transport (bijvoorbeeld de Suezcrisis) en ontspanning. Er zijn regio's in de wereld waar water een schaars goed is door klimatologische omstandigheden of infrastructurele problemen of ontbossing. Dit betreft bijvoorbeeld het Midden-Oosten, het oostelijke deel van de Verenigde Staten van Amerika en de Sahara maar ook landen in de Tropen.

Anno 2007 hebben 1,1 miljard mensen geen schoon water. Dit is een zesde van de wereldbevolking. Daarbij hebben 2,4 miljard mensen onvoldoende hygiëne als gevolg van watergebrek. Per dag sterven wereldwijd 6000 mensen door gebrek aan water.

Er is aangetoond dat water een positief effect op het onderwijs in arme landen heeft. Een studie van de Wereldbank wees uit dat een school in Tanzania, toen er een waterpomp op een kwartier lopen in plaats van een uur kwam, een 12% hogere opkomst gerealiseerd kreeg. Toen de haaltijd van water op een plek in Bangladesh werd verkort, leverde dit een 15% hogere opkomst op.[4] In Nederland is water een van vijf prioritaire thema's van het Nederlandse ontwikkelingsbeleid.

Bron: Wikipedia

onderofficier

Citaat van: boekje_pienter op 16/07/2011 | 07:39 uur
toen ik, jaaaaaaaaaaaaaren geleden, de Bi-Fundamental NCO Course volgde, was één van de onderwerpen de relatie tussen rijkdom in natuurlijke grondstoffen en conflicten. De belangrijkste is... water!

Water is er voldoende.  80% van de aarde bestaat uit water.............  :devil:

Ik denk dat je drinkwater bedoelt.   ;)   maar dat kan gewoon uit zee worden gehaald

Een bericht uit 2007: http://sync.nl/tno-haalt-drinkwater-voortaan-gewoon-uit-zee/ 
2008:   http://www.nu.nl/wetenschap/1387719/proefmolen-wint-drinkwater-uit-zeewater-curaao.html

De vraag is waarom er nu bijna niets meer over te vinden is.

Dit zou een oplossing kunnen zijn tegen de droogte in Afrika want dit water kunnen ze ook gaan gebruiken voor landbouw
waardoor Afrika minder verzand. 
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

boekje_pienter

Citaat van: dudge op 15/07/2011 | 20:43 uur
Dat komt mede door de kwaliteiten en kennis van mijn discussiegenoten

Je hebt niet echt een hoge pet op van je discussiegenoten >:(

Maar goed, on topic: toen ik, jaaaaaaaaaaaaaren geleden, de Bi-Fundamental NCO Course volgde, was één van de onderwerpen de relatie tussen rijkdom in natuurlijke grondstoffen en conflicten. De belangrijkste is... water!

dudge

Kwam vandaag een interesant verhaal tegen. Een discussie waarin ik regelmatig de stelling onderschrijf dat deze link bestaat, verlies ik vrijwel altijd. Dat komt mede door de kwaliteiten en kennis van mijn discussie genoten, maar onderstaand rapport geeft toch wel weer een nieuwe input aan deze discussie.
Het hele verhaal is hier te lezen: http://www.boell.de/downloads/Resources_and_Conflict.pdf

Samenvatting:
Abstract :   The links between conflict and the extraction of a given resource are not always so clear-cut, however, and a country's resource wealth does not necessarily lead to violent conflict, as the examples of Norway and Canada, but also Botswana and Chile show. Yet resource-rich countries do appear to be more susceptible to conflict than the resource-poor. This risk seems to be greatest when resource extraction accounts for a substantial proportion (around 30%) of GDP1: in other words, in countries which are largely dependent on the export of primary commodities such as metal ores, oil and gas. This does not apply to countries with major oil fields and a small population, such as Brunei, Dubai and Kuwait, which can use the substantial revenues generated by their oil exports to purchase social peace.

Yet in most resource dependent economically poor countries in Africa, Latin America and Asia, resource extraction is linked to conflict. So the question is this: which role do natural resources play in conflicts?