Defensiebegrotingen en -problematiek, niet NL

Gestart door Lex, 10/07/2006 | 21:54 uur

Huzaar1

26 warships fleet. Ik denk dat wij met mazzel de helft aantikken.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"


Sparkplug

Citaat van: Zander op 23/12/2023 | 23:18 uurExtra F35's zijn gewoon een must. Dat 1 F35 meer kan dan een hand vol F16's gaat ook omgekeerd op. Het verlies van 1 F35 is dan ook een grotere klap dan een hand vol F16's. Dus moet je er gewoon voldoende van hebben.

Ook met de F-35 is massa nodig. Verder is het huidige Deense plan van 1 grote F-35A squadron op de lange termijn niet houdbaar. Met deze extra 10 stuks kunnen zij gaan denken aan twee squadrons.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Master Mack

Citaat van: Harald op 23/12/2023 | 15:55 uurIn het Buitenland Nieuws gedeelte van de nieuwste editie van Onze Luchtmacht, nr 6 december 2023, staat een artikel over het Deens Defensieplan. De Denen willen flink investeren in het luchtwapen.

De plannen zijn tot 2040 ;
- 10 stuks extra F35 + extra bewapening ( ca 1,4 miljard)
- aankoop van MPA P-8A, aantal nog onbekend. ( 1 miljard)
- Patriot systeem ( 1,5 miljard)
- vervanging van Fennecs + uitbreiding van aantal MH-60R Seahawks ( 850 miljoen)
- na 2036 willen de Denen hun C-130J's vervangen + deelname aan Europees MRTT programma.


Dit is volgens mij gewoon in lijn met wat meerdere EU/ NATO landen doen. De Patriots helpen de LUA paraplu sluitend maken. En de Poseidons geld eigenlijk hetzelfde voor maar hier loopt NLD alleen nog achter overige veel van hetzelfde.

Zander

Citaat van: Huzaar1 op 23/12/2023 | 18:38 uurVind het wel.meevallen, gewoon in lijn.
Geheel buiten hun huidige arsenaal zijn de Patriot en de MPA P8.
Die vind ik wel opvallend. Extra F35's zijn gewoon een must. Dat 1 F35 meer kan dan een hand vol F16's gaat ook omgekeerd op. Het verlies van 1 F35 is dan ook een grotere klap dan een hand vol F16's. Dus moet je er gewoon voldoende van hebben.
People are sheep

Huzaar1

Citaat van: Harald op 23/12/2023 | 15:55 uurIn het Buitenland Nieuws gedeelte van de nieuwste editie van Onze Luchtmacht, nr 6 december 2023, staat een artikel over het Deens Defensieplan. De Denen willen flink investeren in het luchtwapen.

De plannen zijn tot 2040 ;
- 10 stuks extra F35 + extra bewapening ( ca 1,4 miljard)
- aankoop van MPA P-8A, aantal nog onbekend. ( 1 miljard)
- Patriot systeem ( 1,5 miljard)
- vervanging van Fennecs + uitbreiding van aantal MH-60R Seahawks ( 850 miljoen)
- na 2036 willen de Denen hun C-130J's vervangen + deelname aan Europees MRTT programma.



Vind het wel.meevallen, gewoon in lijn.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

In het Buitenland Nieuws gedeelte van de nieuwste editie van Onze Luchtmacht, nr 6 december 2023, staat een artikel over het Deens Defensieplan. De Denen willen flink investeren in het luchtwapen.

De plannen zijn tot 2040 ;
- 10 stuks extra F35 + extra bewapening ( ca 1,4 miljard)
- aankoop van MPA P-8A, aantal nog onbekend. ( 1 miljard)
- Patriot systeem ( 1,5 miljard)
- vervanging van Fennecs + uitbreiding van aantal MH-60R Seahawks ( 850 miljoen)
- na 2036 willen de Denen hun C-130J's vervangen + deelname aan Europees MRTT programma.


Parera

Citaat van: Ace1 op 21/11/2023 | 17:14 uurEr was niks mis mee met de MQ-4C Triton maar de duiters wilde deze onder licentie bouwen en toen had men allerlei gegevens van Northrop Grumman  nodig voor  certificering in het europees luchtruim en die wilde  Northrop Grumman niet geven. Die MQ-4C Triton is door Canada overgenomen en door het orginele onderdelen weer erin te zetten vliegt deze probleemloos in het luchtruim van Canada.

Ja maar het probleem is dus juist het Europese luchtruim, dus daarom mooi systeem maar ik ben bang dat dat veel extra geld gaat kosten dat we beter anders kunnen uitgeven. De MQ-9B Sea Guardian kan ook gelijk sonobuoys afwerpen iets wat de MQ-4C Triton niet kan voor zover openbaar bekend. Groot voordeel is dat de MQ-9B ook ingezet kan worden als AEW sensor, een mooie combinatie met de LCF/AWWF op BMD gebied.




Harald

MQ-9B SeaGuardianĀ® is rewriting the practice of sea power
( gewoon ter info, ik blijf erbij dat dit wel een goed toevoeging kan zijn. Als NL geen MPA toestellen ala Poseidons wil aanschaffen )

Unmanned aircraft reimagined, a revolutionary technology to tackle big challenges in the maritime domain

https://breakingdefense.com/2023/06/mq-9b-seaguardian-is-rewriting-the-practice-of-sea-power/

Ace1

#4033
Citaat van: Parera op 21/11/2023 | 16:47 uurHet is jammer dat de MQ-4C Triton / RQ-4 Global Hawk zoveel gedoe geeft met de Europese luchtvaart regels anders was dit een perfecte UAV om aan te schaffen voor de aanvulling op de NAVO bemande MPA's. Ook voor onze eigen wereldwijde belangen geschikt om een groot deel vanaf eigen basissen te kunnen opereren (Leeuwarden / Hato ). Maar in theorie zijn er natuurlijk ook mogelijkheden om dit toestel geschikt te maken voor het vliegen boven burger gebieden in het Europese luchtruim maar ja dan zijn die (extra) kosten wel voor Nederland en dat is weer een extra hindernis.

Het zou veel goedkoper maar ook logischer zijn om een 4 tot 8 tal MQ-9B Sea Guardians aan te schaffen dan de moeilijke MQ-4C Triton weg in te slaan.

Er was niks mis mee met de MQ-4C Triton maar de duiters wilde deze onder licentie bouwen en toen had men allerlei gegevens van Northrop Grumman  nodig voor  certificering in het europees luchtruim en die wilde  Northrop Grumman niet geven. Canada had interesse in die MQ-4C Triton alleen is het niet duidelijk of er een deal gesloten is tussen Duitsland en Canada.

https://www.reuters.com/article/us-germany-military-eurohawk-idUSKCN1Q91IH/

https://www.reuters.com/article/germany-military-eurohawk/corrected-canada-bids-to-buy-euro-hawk-surveillance-drone-from-germany-idUKL5N20F6N4/

https://www.navalreview.ca/2020/02/canadian-arctic-surveillance-is-the-mq-4c-triton-hale-uav-the-answer/

https://www.cfc.forces.gc.ca/259/290/318/192/york.pdf

Parera

#4032
Citaat van: Thomasen op 21/11/2023 | 15:51 uurMet de MQ9 kun je een enorm gebied afdekken. Genoeg voor het hele GIUK. Dat speelt ook assets vrij voor andere taken.
Citaat van: Thomasen op 21/11/2023 | 15:51 uurMet de MQ9 kun je een enorm gebied afdekken. Genoeg voor het hele GIUK. Dat speelt ook assets vrij voor andere taken.



Het is jammer dat de MQ-4C Triton / RQ-4 Global Hawk zoveel gedoe geeft met de Europese luchtvaart regels anders was dit een perfecte UAV om aan te schaffen voor de aanvulling op de NAVO bemande MPA's. Ook voor onze eigen wereldwijde belangen geschikt om een groot deel vanaf eigen basissen te kunnen opereren (Leeuwarden / Hato ). Maar in theorie zijn er natuurlijk ook mogelijkheden om dit toestel geschikt te maken voor het vliegen boven burger gebieden in het Europese luchtruim maar ja dan zijn die (extra) kosten wel voor Nederland en dat is weer een extra hindernis.

Het zou veel goedkoper maar ook logischer zijn om een 4 tot 8 tal MQ-9B Sea Guardians aan te schaffen dan de moeilijke MQ-4C Triton weg in te slaan.

Benji87

Citaat van: Harald op 20/11/2023 | 16:15 uurhold your horses ....

We hebben al MQ-9 Reapers.
We hebben/krijgen al maritieme radars.

Er is al een variant van de MQ-9 genaamd de MQ-9 sea guardian (https://www.ga-asi.com/remotely-piloted-aircraft/mq-9b-seaguardian) Het is voor zover ik weet ook de enige ASW dedicated UAV die wordt ontwikkeld en de meest logische optie voor NL aangezien wij al reapers hebben vliegen dus de link qua ondersteuning en aanschaf ligt er al

Citaat van: Harald op 20/11/2023 | 16:15 uurWe schaffen dus geen nieuwe Drones/UAV's aan, het is meer een uitbreiding van de taken welke mogelijk zijn. En het is altijd een combinatie van, dus MQ-9 met bijvoorbeeld Poseidon en/of NH90 en/of (ASW) fregat. 

Ik weet dus niet niet of je MQ-9 zomaar kan aanpassen naar maritieme doeleinden en/of ASW taken. Het probleem zit hem ook in het lanceren van deze drone. Dat kan niet vanaf een fregat dus je bent gebonden aan landingsbanen. Op open zee zou je dus al niks aan de setup van drone icm fregat hebben. Dan zou je meer naar kust wacht taken moeten kijken.

Citaat van: Harald op 20/11/2023 | 16:15 uurEn ff terug naar de basis ... NL schaft geen MPA vliegtuigen aan, dan zou dit een optie kunnen zijn om toch een invulling te geven aan een MPA taak.

Ja en nee. De MQ-9 sea guardian vormt meer een aanvulling op maritieme patrouille vliegtuigen dan dat het ze vervangt. Zoals gesteld zou je al niks aan een drone in samenwerking met een fregat hebben op open zee. Je bent dus gebonden aan kust taken.

Mocht Nederland geen MPA's aanschaffen dan kun je nog overwegen om Sea Guardians aan te schaffen en met de Duitsers en denen samen te werken. Maar dat zou best wel een verspilling van middelen zijn aangezien zij er het meest van profiteren. Dan kun je beter inzetten op extra OZB capaciteit.

Huzaar1

Lijkt erop alsof Denemarken identieke problemen heeft als NL. Met name de geneeskundige keten is 1 grote grap.

Maar zoals ik al stelde, NLD hrrft de weg naar boven veel eerder ingezet dan landen om ons heen. We hebben echt geld verdiend door in 2017 een giga order KLV te plaatsen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#4029
Citaat van: silvester herc op 20/11/2023 | 13:03 uurWel ja ook nog P-8s voor onze deense vrienden ze laten er geen gras over groeien nu wij nog!!

Ja zeker! De Denen hebben flinke plannen maar ik moet wel zeggen dat er ook hier flink veel kritiek op is.
Zo is het (net als in NL) dat de luchtmacht de grootste delen van de investeringen ontvangt, en de Deense marine maar helemaal de landmacht bijna niets krijgt.

Daarnaast speelt binnen de Deense landmacht ook het probleem dat o.a. de CV90's op zijn, recentelijk moesten ze naar een oefen terrein verplaatst worden op trailers omdat ze anders last kregen van extra slijtage. Ook hebben ze last van personeels problemen, de verwachting is dat men pas in 2034 de 1e brigade op sterkte (materieel + personeel) heeft om te voldoen aan de wensen van de NAVO.

Een mooi voorbeeld is het logistieke bataljon van de 1e brigade, hiervan is een tekort van ongeveer 35% van het personeel. De vrachtwagens zijn na 30 jaar dienst versleten en aan vervanging toe & van de 4 hospitals die ze moeten kunnen opzetten zijn de middelen van slechts een half hospitaal beschikbaar. Van de eis om de brigade 7 dagen te kunnen voorzien van logistiek is het slechts haalbaar om 4 dagen te ondersteunen.

Dan om over de problemen bij de marine nog maar niet te spreken, waar in 2027 de start van de bouw van 6 offshore patrol vessels voor de Balische Zee gepland staat als vervanging van de Thetis klasse (1991 - 1992) en vanaf 2031 tot 2038 volgt de bouw van nieuwe arctische patrouille schepen. In de tussentijd worden de 3 fregatten Iver Huitfeldt klasse gemoderniseerd met nieuwe sensoren en nieuwe raketten.

Als Nederland zou besluiten ook aan MPA capaciteit opnieuw te introduceren zou ik bijna zeggen koop ook 4 a 5 toestellen en stationeer deze samen met de Denen op Groenland.  Uiteraard wel een thuis basis in Leeuwarden o.i.d. maar eigenlijk permanent uitgezonden naar die regio waar ze ook hun taken kunnen uitvoeren in samenwerking met de Britten, Duitsers, Denen & Noren.

Harald

Citaat van: Benji87 op 20/11/2023 | 13:18 uurhoe zie je deze vorm dan voor je? Want alleen een drone heb je niks aan. Je hebt MPA's nodig en daar kun je drone's bij gebruiken als force multiplier. Bovendien komen drones met een aantal flinke beperkingen. Ik heb hier onlangs nog ergens een link naar een artikel voor gepost. Zal even kijken of ik hem kan vinden ;)

Edit: https://marineschepen.nl/dossiers/Hernieuwde-kennismaking-maritieme-patrouillevliegtuigen-P-8-Poseidon.html

Dan zou bijvoorbeeld Duitsland de MPA kopen en dan wij de drones leveren? maar als je dan baten-kosten verhouding gaat kijken zou dat simpelweg zonde van het geld zijn. Wij doen een grote investering waar Duitsland het meest aan heeft. Ik denk dat hieronder wel terecht is gesteld dat Nederland haar prioriteiten beter kan hebben liggen op het verwerven van extra OZB capaciteit ipv het aanschaffen van dit soort drones.

hold your horses ....

We hebben al MQ-9 Reapers.
We hebben/krijgen al maritieme radars.

We schaffen dus geen nieuwe Drones/UAV's aan, het is meer een uitbreiding van de taken welke mogelijk zijn. En het is altijd een combinatie van, dus MQ-9 met bijvoorbeeld Poseidon en/of NH90 en/of (ASW) fregat. 

En ff terug naar de basis ... NL schaft geen MPA vliegtuigen aan, dan zou dit een optie kunnen zijn om toch een invulling te geven aan een MPA taak.