Internationale fighter ontwikkelingen

Gestart door Lex, 19/12/2015 | 16:32 uur

Kaaskop2

Citaat van: Parera op 27/11/2018 | 09:40 uur
Als ik het zo even lees is de order dus 42x F-35A + 58x F-35B dat zijn geen kleine aantallen. En dan ook nog eens 100 F-15's upgraden en deze ernaast houden, Japan neemt haar defensie tenminste serieus.

Vergeet niet dat de bevolking van Japan zeven zo groot is als die van Nederland en de economie zes keer. Als je daar rekening mee houdt, komt het dicht in de buurt van de 37 F-35 van NL.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 27/11/2018 | 11:18 uur
Bij een "echte" carrier zou men vermoedelijk niet de Britse (wat mij betreft foutieve) keuze maken en gaan voor een CATOBAR = F35C.

Ik zie de Japanners niet gaat voor een of meerdere 65K ton+ carriers, wel voor 30-40K ton LHD's.

''echte carrier'' is dan misschien een fout woord maar ''purpose build'' is dan beter passend. En ja een 30 - 40 k ton LHD/LHA is iets dat goed past binnen de plannen van Japan.
Eerder dit jaar hebben ze hun eerste ''mariniers'' eenheid heropgericht sinds het einde van ww2, het plan is om een eenheid te creëren vergelijkbaar met een Amerikaanse Marine Expeditionary Unit (MEU).

https://en.wikipedia.org/wiki/Marine_expeditionary_unit

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 27/11/2018 | 10:53 uur
Ik verwacht ook dat als Japan de F-35B keuze doorzet dat er een of twee ''echte'' aircraft carriers gaan komen op termijn


Bij een "echte" carrier zou men vermoedelijk niet de Britse (wat mij betreft foutieve) keuze maken en gaan voor een CATOBAR = F35C.

Ik zie de Japanners niet gaat voor een of meerdere 65K ton+ carriers, wel voor 30-40K ton LHD's.

Parera

Citaat van: Sparkplug op 27/11/2018 | 10:43 uur
Als het zo lastig is, heeft het voor Japan dan nog wel zin om een ski-jump te plaatsen?

De vraag is of het nodig is? De Italiaanse LHD Trieste heeft ook geen skyjump maar kan ook F-35B's dragen, het zijn er maar 10 maar ze kunnen wel gebruikt worden voor deze taak. Ook de Amerikanen hebben geen skyjumps op hun LHD/LHA's.

Ik verwacht ook dat als Japan de F-35B keuze doorzet dat er een of twee ''echte'' aircraft carriers gaan komen op termijn of het plan van het kopen van 1 Wasp klasse schip is nog een mogelijkheid al zou ik gaan voor een nieuwe America klasse. Japan heeft ook genoeg kennis om zelfstandig een ontwerp te ontwikkelen en te bouwen dat past beter in hun ''plaatje''.

Sparkplug

Citaat van: Parera op 27/11/2018 | 10:02 uur
Volgens Japanse studies is het ombouwen van het schip naar skyjump lastig omdat er een zware (OQQ-23) boeg sonar onder het schip zit. Als hier ook een skyjump geplaatst is heeft het schip een te groot gewicht op de boeg. De hangaar heeft een afmeting van 245 x 38 m (9310 m2), deze kan afgesloten worden in een voorste en achterste hangaar d.m.v. een brandwerende deur.
Beide liften kunnen 30 ton bewegen dat is genoeg voor de F-35B en V-22.

Als het zo lastig is, heeft het voor Japan dan nog wel zin om een ski-jump te plaatsen?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

#2875
Citaat van: Sparkplug op 27/11/2018 | 09:46 uur
Het is volgens het bericht 42 x F-35A + 100 x F-35. Daarvan is nog niet bekend hoeveel -A en -B het zijn.

Je hebt gelijk.
Als ik het zo lees willen ze hun huidige 200 F-15's upgraden, dit is mogelijk met ongeveer 100 van de F-15's de andere 100 moeten vervangen worden door de F-35.
Dan kan het een mix worden van  50x F-35 en 50x F-35B maar het kan ook een klein aantal B's worden (waar ik eerder vanuit ga).

Ik zie voor Japan een vergelijkbaar aantal als Turkije of Italië 30 a 40 F-35B's om te beginnen.

Volgens Japanse studies is het ombouwen van het schip naar skyjump lastig omdat er een zware (OQQ-23) boeg sonar onder het schip zit. Als hier ook een skyjump geplaatst is heeft het schip een te groot gewicht op de boeg. De hangaar heeft een afmeting van 245 x 38 m (9310 m2), deze kan afgesloten worden in een voorste en achterste hangaar d.m.v. een brandwerende deur.
Beide liften kunnen 30 ton bewegen dat is genoeg voor de F-35B en V-22.

Huzaar1

Er zullen overal nog bestellingen volgen.

Naast Japan ook Engeland, nu zal misschien zelfs Duitsland de F-35 aanschaffen, NL gaat haar orders ook verhogen, dat mag bijna wel hardop worden geroepen, Ik zie België er zelfs nog wat bij bestellen, Denemarken volgt dan snel.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

#2873
Citaat van: Nikkei Asian Review op 27/11/2018 | 08:53 uur
Japan to order 100 more F-35 fighters from US

https://asia.nikkei.com/Politics/International-Relations/Japan-to-order-100-more-F-35-fighters-from-US

Als dit daadwerkelijk wordt aangeschaft, dan begint het ergens op te lijken. De FACO in Nagoya stopt in dat geval niet na nummer 38 (eerste 4 komen van Fort Worth).

Vond nog dit bericht van vorig jaar.

https://asia.nikkei.com/Politics/International-Relations/Japan-and-UK-to-collaborate-on-missile-development2

Lijkt mij een goed alternatief voor de AIM-120D.

Citaat van: Parera op 27/11/2018 | 09:40 uur
Als ik het zo even lees is de order dus 42x F-35A + 58x F-35B dat zijn geen kleine aantallen. En dan ook nog eens 100 F-15's upgraden en deze ernaast houden, Japan neemt haar defensie tenminste serieus.

Het is volgens het bericht 42 x F-35A + 100 x F-35. Daarvan is nog niet bekend hoeveel -A en -B het zijn.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 27/11/2018 | 08:53 uur
Japan to order 100 more F-35 fighters from US

https://asia.nikkei.com/Politics/International-Relations/Japan-to-order-100-more-F-35-fighters-from-US

Als ik het zo even lees is de order dus 42x F-35A + 58x F-35B dat zijn geen kleine aantallen. En dan ook nog eens 100 F-15's upgraden en deze ernaast houden, Japan neemt haar defensie tenminste serieus.


Sparkplug

Citaat van: Huzaar1 op 26/11/2018 | 17:55 uur
als de jappen dat gaan doen zou het alleen maar onlogischer worden voor singapore. Die behoefte is dan in die regio gedekt.

De Zuid Chinese Zee ligt toch nog behoorlijk op afstand van Japan. Daar moet wel heel wat gebeuren voordat Japan die kant opkomt.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

als de jappen dat gaan doen zou het alleen maar onlogischer worden voor singapore. Die behoefte is dan in die regio gedekt.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 26/11/2018 | 17:48 uur
Waarom zou singapore in hemelsnaam door japan worden bewogen met vliegdekschepen te gaan werken?
Niet direct door Japan maar die plannen hebben ze al langer, ze hebben de Endurance 170 LHD ontwikkeld met optioneel een skyjump zoals de QE carriers dat hebben.
De Japanse keuze maakt het waarschijnlijk dat er meerdere landen deze optie gaan bekijken en met de plannen van Singapore ''in de kast'' is het zeker niet raar dat ze daar nog eens naar gaan kijken.

Huzaar1

Waarom zou singapore in hemelsnaam door japan worden bewogen met vliegdekschepen te gaan werken?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"