Internationale ontwikkelingen op onderzeebootgebied.

Gestart door Zeewier, 21/04/2017 | 10:51 uur

Huzaar1

Hetzelfde wat bij de vM is gebeurt speelt er in principe bij de VWalrus. Het spreekt in het voordeel van de onderzeeërs dat er ook een herziening is geweest bij de PVE van de fregatten.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#980
Citaat van: Thomasen op 19/05/2022 | 06:48 uur
Er vanuit gaande dat het een conventionele Tomahawk is, welke strategische missie ga je daar aan geven? Bedenk dat het gewoon een hele dure manier manier is om een duizendponder te bezorgen. Met 2 subs kun je er misschien 6 maanden per jaar een inzetten. Die moeten we inzetten om in een launchbox te liggen? Wat winnen wij daarmee of wat winnen onze bondgenoten er mee?

Ben niet tegen hoor, maar denk dat we er geen prio op hoeven leggen en hoeven er ook geen wonderen van te verwachten.

Ik zie het meer als voorbereiding op de vWalrus waarbij dit wat mij betreft vanaf dag 1 in de doctrine is opgenomen. Ik zou ook niet te veel raketten aanschaffen om te beginnen, als je een totaal van 40 Tomahawks koopt dan zitten we de komende jaren wel goed. Op het moment dat de ASWF, vLCF & vWalrus in dienst komen moet je daar telkens gewoon een x aantal bij kopen om op die manier te werken naar een goede voorraad van misschien 80 / 100 Tomahawks verdeeld over 10 platformen.

Overigens vind ik het voor de ASWF's puur een secondaire taak, de focus moet wat mij betreft blijven liggen bij ASW. Met het zicht op een groter fregat en dus mogelijk meer VLS cellen (32?) kunnen er prima 16 geladen worden met ESSM's & de overige 16 met VL-ASROC en/of TLAM.

Parera

Citaat van: Thomasen op 18/05/2022 | 17:45 uur
In principe heb je met mk41 enorme mogelijkheid tot flexibiliteit. Als je de wapens hebt kun je dat dus altijd flexibel aanpassen afhankelijk van wat je gaat doen.

Voor tomahawk op een sub, vraag je af wat daar de missie van wordt.

Wat ik bedoel is :
- 2 Walrus klasse onderzeeboten permanent uitrusten met een x aantal Tomahawks.
- 2 LCF's uitrusten met Tomahawks & SM-3/SM-6. Hiervoor zullen beide wel uitgerust moeten worden met 8 extra VLS cellen, raket laden afhankelijk van missie.
- ASWF's alle middelen aan boord zodat ze indien nodig afgevuurd kunnen worden (tijdens een niet ASW focus missie), daarnaast ook VL-ASROC voor wel ASW missies.


Parera

Citaat van: Harald op 18/05/2022 | 13:19 uur
Australia To Upgrade Collins Submarines With Tomahawk Missiles   ( goed bezig ... )

Australia is looking at outfitting its in-service Collins-class submarines with Tomahawk land attack cruise missiles as part of their forthcoming Life of Type Extension (LOTE).

..../....

https://www.navalnews.com/event-news/indo-pacific-2022/2022/05/australia-to-upgrade-collins-submarines-with-tomahawk-missiles/

Laten we dat voorbeeld dan maar volgen  ;) Uiteraard genoeg aankopen voor het operationeel inzetten van 2 onderzeeboten & 2 LCF's met de Tomahawk. Daarnaast het ASWF wel geschikt maken maar niet standaard uitrusten met de TLAM alleen als de missie vooraf dat nodig acht.

Harald

Australia To Upgrade Collins Submarines With Tomahawk Missiles   ( goed bezig ... )

Australia is looking at outfitting its in-service Collins-class submarines with Tomahawk land attack cruise missiles as part of their forthcoming Life of Type Extension (LOTE).

..../....

https://www.navalnews.com/event-news/indo-pacific-2022/2022/05/australia-to-upgrade-collins-submarines-with-tomahawk-missiles/

Harald

Saab Inks Upgrade Contract For Third Gotland-Class Submarine



Saab has signed a contract with the Swedish Defence Materiel Administration (FMV) for the Mid-Life Upgrade (MLU) of the third Gotland-class submarine, HMS Halland. The total order value is SEK 1.1 billion.

Saab press release

CitaatSaab will conduct an extensive MLU on Sweden's Gotland-class submarine HMS Halland, including an overhaul and upgrade of the combat system.

"This contract shows that an extensive Mid-Life Upgrade is a reliable, cost- and time-efficient solution for the Swedish Navy to receive essential new capabilities. It is also a proof point of Saab's commitment to provide Sweden with cutting-edge underwater technology,"
Lars Tossman, Saab's Head of Business Area Kockums.


The Gotland-class submarines were built between 1990-1997. The Gotland-class consists of three submarines, all which have gone through minor modifications during the first part of their lifetime. HMS Halland is the final boat to go through an extensive MLU. HMS Gotland and HMS Uppland were relaunched in 2018 and 2019. The updated versions of the Gotland-class are paving the way for the most modern air-independent propulsion submarine under production today: the Blekinge-class (A26).

More than 20 new systems that will be implemented in the state of the art A26 is also implemented in HMS Halland as part of the Mid-Life Upgrade, which contributes to their de-risking for the A26.

https://www.navalnews.com/naval-news/2022/03/saab-inks-upgrade-contract-for-third-gotland-class-submarine/

Harald

AUSTRALIA TO BUILD ADDITIONAL SUBMARINE BASE

A new submarine base will be built on the east coast of Australia to support the nation's new nuclear-powered submarines, providing deployment opportunities in both the Indian and Pacific oceans.

The new Future Navy Base will add capacity and capability to Fleet Base West in Western Australia, home of the Navy's Collins-class submarines, which will also receive significant funding to support Australia's nuclear-powered submarines and enable regular visits from the United States and United Kingdom's nuclear-powered submarines.

.../....

https://www.pm.gov.au/media/australia-build-additional-submarine-base

Zander

Citaat van: Parera op 10/02/2022 | 11:18 uur
En toch kan ik me wel bepaalde missies en/of missie gebieden voorstellen waar dit nuttig kan zijn. Bijvoorbeeld de Zwarte Zee of de Oostzee. Dit soort boten/schepen kun je ook niet vergelijken met een echte onderzeeër. Dit gaat terug in de tijd dat men het nog duikboten kon noemen en ze slechts korte periodes onderwater verbleven.

Een interessant concept, de vraag is of het ooit gebouwd gaat worden al denk ik van niet.
Misschien ter beveiliging van de Russische maanbasis :cute-smile:.....
People are sheep

Parera

Citaat van: ARM-WAP op 10/02/2022 | 10:06 uur
Zoiets hoort eigenlijk thuis in het 'maanbasis-type'-projecten.
Marines op zoek naar OPV-achtige schepen zullen gewoon OPV's bestellen. En al zeker deze die geen ervaring hebben met subs.
En deze die wel ervaring hebben met subs, zullen gewoon subs kopen.

Science-fiction of Fantasy.

En toch kan ik me wel bepaalde missies en/of missie gebieden voorstellen waar dit nuttig kan zijn. Bijvoorbeeld de Zwarte Zee of de Oostzee. Dit soort boten/schepen kun je ook niet vergelijken met een echte onderzeeër. Dit gaat terug in de tijd dat men het nog duikboten kon noemen en ze slechts korte periodes onderwater verbleven.

Een interessant concept, de vraag is of het ooit gebouwd gaat worden al denk ik van niet.

ARM-WAP

Citaat van: Harald op 09/02/2022 | 16:11 uur
Rubin Design Bureau Unveils New Version Of Its Submersible Patrol Ship  (  :hrmph: .... tja.. )
Zoiets hoort eigenlijk thuis in het 'maanbasis-type'-projecten.
Marines op zoek naar OPV-achtige schepen zullen gewoon OPV's bestellen. En al zeker deze die geen ervaring hebben met subs.
En deze die wel ervaring hebben met subs, zullen gewoon subs kopen.

Science-fiction of Fantasy.

Harald

Rubin Design Bureau Unveils New Version Of Its Submersible Patrol Ship  (  :hrmph: .... tja.. )


The Border and Offshore Submersible Sentry (BOSS) patrol ship that combines the benefits of a submarine and a surface patrol ship.

Russia's Rubin Design Bureau presents the second version of its Border and Offshore Submersible Sentry (BOSS) patrol ship that combines the benefits of a submarine and a surface patrol ship.

Rubin Design Bureau press release

It is the largest version with 72 m length and surface displacement about 1300 t. Large dimensions bring more capabilities. New lines with wave-piercing bow and tumblehome hull reduce roll, make ship more stable weapon platform and reduce radar signature as well. Sonar array in bow bulb works in better conditions and the bulb itself reduces surface drag. High-power propulsion system allows speed up to 21 kt.

This version is maximally armed with autocannon, two guided-missile launchers and four 324 mm torpedo tubes. Such weapon package makes BOSS a formidable enemy for even much larger ships. As in other versions, this ship has two pressure-proof multifunctional hangars for boarding teams boats and equipment, unmanned aerial vehicles or other payload. Both radar and sonar can be used for search and target acquisition, allowing discreet detection and approach.



The ship can be used in anti-submarine exercises and training of crews for classical submarines. The cruising range is up to 4000 miles at 10 kt, and can be increased on Customer's request.

As military budgets decrease due to pandemia and its consequences, Navies' demand shifts to multifunctional ships. Our response to this challenge is a combination of surface and underwater capabilities in the BOSS project. Due to such synthesis the ship intended for peacetime use retains its relevance as a combat unit in case of a conflict escalation. Moreover, the diving capability allows BOSS to fulfill typical patrol duties in its own innovative ways, some of this ways being cheaper and simpler.



The BOSS project is developed as adaptable, its modifications and variable characteristics allow to offer the ship that corresponds to the Customer's needs, conditions and capabilities to the maximum eхtent.

Rubin Design Bureau is among world leaders in the design of nuclear and conventional submarines and the largest marine engineering company offering design services in Russia. 1065 submarines in 120 years of our work have been built to Rubin designs, including 949 submarines commissioned by the Russian Navy. Totally 116 submarines designed by Rubin have been exported to 16 countries.

Rubin also develops marine robotic systems and designs the facilities for offshore oil and gas field development. The company is a subsidiary of the state-owned United Shipbuilding Corporation.



Naval News comments:

The original BOSS design was unveiled in April 2021

https://www.navalnews.com/naval-news/2022/02/rubin-design-bureau-unveils-new-version-of-its-submersible-patrol-ship/




Harald

Taiwan To Complete IDS Submarine Pressure Hull Assembly By June

According to the latest Taiwanese cabinet report, the assembly of pressure hull blocks for the indigenous submarine is expected to be finished by the end of June 2022.

..../....

https://www.navalnews.com/naval-news/2022/01/taiwan-to-complete-ids-submarine-pressure-hull-assembly-by-june/

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Our First Look At Israel's New Dakar Class Submarine Reveals A Very Peculiar Feature

Concept art of the Dakar class reveals an unusually long sail, which may indicate an upgrade to Israel's second-strike nuclear deterrent.

BY THOMAS NEWDICK JANUARY 20, 2022

https://www.thedrive.com/the-war-zone/43951/our-first-look-at-israels-new-dakar-class-submarine-reveals-a-very-peculiar-feature

Harald

Israel's Submarine Secret: New Dolphin-IIs Could Have VLS

The Israeli Navy maintains a high level of secrecy surrounding its submarine capabilities. And the latest boat, the INS Dragon, is more secretive than most. This may be driven by new weapon capabilities, possibly including a vertical launch system (VLS).


https://www.navalnews.com/wp-content/uploads/2022/01/Israeli-Navy-Dolphin-II-Submarine.jpg

Israel's latest Dolphin Class submarine, INS Dragon ('Drakon' in Hebrew) which is under sea trials in Kiel, Germany, is extremely camera shy. It is possible that the submarine may have been increased in length compared to earlier boats of the same class. The same could be true for the follow-on 3 boats currently on order. This would match rumors that the new submarine has been fitted with a vertical launch system (VLS).

Israeli media reported on January 18 that the cost of Israel's submarines has increased significantly. While reports cover the three follow-on boats, this resonates with the increased size and capability of the submarines from INS Dragon forward. It is the latest in a chain of very small hints about Israel's newest submarines.

A VLS would imply a significant leap in capabilities. Israel's Dolphin-I and Dolphin-II class submarines are already equipped with torpedoes and cruise missiles. But they are shot through the torpedo tubes. The inclusion of a VLS implies either more weapons, or our bet, new weapons.

If correct, the Israeli submarine is only the second modern AIP equipped submarine in the world designed with this capability. The first being the South Korean KSS-III class which has only recently entered service. The two classes can be seen as part of a wider trend to fit VLS on conventionally powered submarines.

..../....

https://www.navalnews.com/naval-news/2022/01/israels-submarine-secret-new-dolphin-class-boat-could-have-vls/