Recente berichten

#21
KM / Re: Opvolging Alkmaar klasse
Last post by ARM-WAP - 09/05/2024 | 08:54 uur
Citaat van: Stoonbrace op 09/05/2024 | 06:27 uurKlopt. Maakt dus niet uit waar je schepen koopt. Nederland of Frankrijk, altijd rotzooi. Misschien de Britten eens proberen?
Oh my... please not British  ;D
Die hebben ook geen al te goed "track record".
#22
Midden Oosten / Re: Onrust Jemen
Last post by Huzaar1 - 09/05/2024 | 08:45 uur
Gotcha
#23
Midden Oosten / Re: Onrust Jemen
Last post by Parera - 09/05/2024 | 08:40 uur
Citaat van: Huzaar1 op 09/05/2024 | 08:33 uur?  We krijgen RAM op de nieuwe fregatten en worden zelfs op de (2) LCF'en geplaatst.

Ja dat klopt, maar in het begin wilde de marine alleen de RAM. Dit wilde ze al voor een hele lange tijd, maar toen was het budget het allergrootste probleem.

Zoals ik zeg een GK2.0 kan ook de combinatie zijn van 2 nieuwe systemen (35 mm + RAM) en de sensoren hoeven niet op het wapen te zitten maar geïntegreerd in het schip kan ook zoals de pharos en MIRADOR.

Interessant lijstje over de prijzen van verschillende raket systemen.
https://missiledefenseadvocacy.org/missile-defense-systems-2/missile-defense-systems/missile-interceptors-by-cost/
#24
Midden Oosten / Re: Onrust Jemen
Last post by Huzaar1 - 09/05/2024 | 08:33 uur
Citaat van: Parera op 09/05/2024 | 08:22 uurDe marine wilde initieel de RAM als vervanger voor de GK, maar dit systeem is enorm duur (ruim € 850k per raket). Vanwege de prijs van de munitie is men opzoek gegaan naar een alternatief / aanvulling en zijn ze uitgekomen bij het reeds bekende kaliber 76 mm van een voor de marine bekende leverancier in geleide munitie variant.

En ja de lasers zijn een stuk goedkoper met een kostenpost van nog geen € 5,- per schot.

Dat we een GK 2.0 hadden moeten ontwikkelen dat is duidelijk, en of dit dan een gatling had moeten zijn of niet dat is weer een 2e vraag. Wat mij betreft hadden ze gewoon moeten kiezen voor de combinatie 35 mm Oerlikon enkel loops + RAM. Dat we vervolgens onze standaard 76mm kanons ook uitrusten met DART munitie is dan een mooie bijkomstigheid.

Deze 3 traps optie is overigens lang de keuze geweest voor de ASWF's, maar sinds de MCMV's uitgerust werden met 40 mm is de overstap gemaakt naar 40 mm.

?  We krijgen RAM op de nieuwe fregatten en worden zelfs op de (2) LCF'en geplaatst.
#25
Midden Oosten / Re: Onrust Jemen
Last post by Parera - 09/05/2024 | 08:22 uur
Citaat van: Huzaar1 op 09/05/2024 | 08:09 uurWe gaan er vanzelf achterkomen dat we meer GK's nodig hebben en het systeem nog lang niet is afgeschreven. Maargoed de marine wil zooo graag de 76mm en dadelijk (over +-5-10 jaar pas) lasers.

De marine wilde initieel de RAM als vervanger voor de GK, maar dit systeem is enorm duur (ruim € 850k per raket). Vanwege de prijs van de munitie is men opzoek gegaan naar een alternatief / aanvulling en zijn ze uitgekomen bij het reeds bekende kaliber 76 mm van een voor de marine bekende leverancier in geleide munitie variant.

En ja de lasers zijn een stuk goedkoper met een kostenpost van nog geen € 5,- per schot.

Dat we een GK 2.0 hadden moeten ontwikkelen dat is duidelijk, en of dit dan een gatling had moeten zijn of niet dat is weer een 2e vraag. Wat mij betreft hadden ze gewoon moeten kiezen voor de combinatie 35 mm Oerlikon enkel loops + RAM. Dat we vervolgens onze standaard 76mm kanons ook uitrusten met DART munitie is dan een mooie bijkomstigheid.

Deze 3 traps optie is overigens lang de keuze geweest voor de ASWF's, maar sinds de MCMV's uitgerust werden met 40 mm is de overstap gemaakt naar 40 mm.
#26
Midden Oosten / Re: Onrust Jemen
Last post by Huzaar1 - 09/05/2024 | 08:09 uur
We gaan er vanzelf achterkomen dat we meer GK's nodig hebben en het systeem nog lang niet is afgeschreven. Maargoed de marine wil zooo graag de 76mm en dadelijk (over +-5-10 jaar pas) lasers.
#27
KM / Re: Opvolging Alkmaar klasse
Last post by Master Mack - 09/05/2024 | 07:47 uur
Citaat van: Stoonbrace op 09/05/2024 | 06:27 uurKlopt. Maakt dus niet uit waar je schepen koopt. Nederland of Frankrijk, altijd rotzooi. Misschien de Britten eens proberen?
;D
Inderdaad het lijkt erop dat het tegenwoordig om een diversiteit aan redenen erg lastig is om grote projecten op tijd en binnen budget af te leveren. Maar blijft een feit dat we in Europa onze mond vol hebben van er moet een gelijk speelveld zijn maar ondertussen is alleen Nederland het braafste jongetje van de klas. En hebben met namen Frankrijk maar ook bijvoorbeeld landen als Griekenland en Italië nog (semi)Staatsbedrijven die ervoor zorgen dat bedrijven als Damen kapot geconcurreerd worden. Misschien moet Nederland maar ook België zijn kop eens uit zijn kont halen en eigen Industrie eerst politiek gaan voeren.Die subs worden ook niet optijd geleverd voor veel teveel geld en nog geen 10% van het geld blijft in NLD.
Zo goedemorgen iedereen een fijne hemelvaartdag🤣
#28
KM / Re: Opvolging Alkmaar klasse
Last post by Stoonbrace - 09/05/2024 | 06:27 uur
Citaat van: Master Mack op 08/05/2024 | 23:23 uurGoh dus toch niet op tijd en ook niet voor een vaste prijs.

Klopt. Maakt dus niet uit waar je schepen koopt. Nederland of Frankrijk, altijd rotzooi. Misschien de Britten eens proberen?
#29
KM / Re: Opvolging Alkmaar klasse
Last post by Master Mack - 08/05/2024 | 23:23 uur
Citaat van: Stoonbrace op 05/02/2024 | 20:51 uurZe zijn nu wel zeewaardig. En op tijd. En binnen budget. Vandaar dat ik dacht dat Franse fregatten dat misschien ook konden zijn. Want ASWF is dat natuurlijk niet. Beetje vreemd hoe dát gelopen is, met MCMV en ASWF die evenwaardige contracten moesten zijn en dat het toen plots niet meer lukte om een fregat te bouwen voor 600 miljoen waardoor het allemaal flink wat vertraging heeft opgelopen.
Goh dus toch niet op tijd en ook niet voor een vaste prijs.
#30
'Nederland dringt samen met andere lidstaten aan op asielprocedure in niet-EU-landen'

Een groep EU-lidstaten, waaronder Nederland, werkt aan een brief aan de Europese Commissie waarin wordt aangedrongen op het opvangen in niet-EU-landen van migranten die de EU proberen te bereiken. Dat melden verschillende Tsjechische kranten die de brief in handen hebben.

In het niet-EU-land zouden de migranten dan moeten afwachten of ze asiel krijgen in de Europese Unie. Ook uitgeprocedeerde asielzoekers zouden er tot hun terugreis kunnen worden ondergebracht.

Out-of-the-box-oplossingen
Staatssecretaris Van der Burg van Asielzaken zegt dat de EU-landen op zoek zijn naar "aanvullende oplossingen" om de grip op migratie te versterken en dat de landen daarom met elkaar moeten samenwerken.

"Daarom ben ik voorstander dat landen ook naar out-of-the-box-oplossingen kijken zoals de afspraken die Italië met Albanië maakte", aldus de staatssecretaris. Hij benadrukt dit soort oplossingen "te allen tijde" in lijn moeten zijn met internationaal en Europees recht.

Deal Italië en Albanië
Het idee, geïnitieerd door Tsjechië en Denemarken, is vergelijkbaar met de overeenkomst die Italië in november sloot met Albanië. In niet-EU-land Albanië worden een deel van de geredde bootmigranten op kosten van Italië ondergebracht terwijl de Italiaanse autoriteiten hun asielaanvragen afhandelen.

In de brief aan de Europese Commissie wordt opgeroepen om meer partnerschappen aan te gaan met landen, met daarbij de Turkije-deal als voorbeeld. Concrete plannen zouden nog niet in de brief staan, ook worden er nog geen mogelijke landen genoemd om deals mee te sluiten.

Na de migratiecrisis van 2015 maakte de EU voor het eerst afspraken over het tegenhouden van migranten, destijds met Turkije. Die waren aanvankelijk omstreden, maar sindsdien zijn er akkoorden gevolgd met onder andere Tunesië, Egypte en Libanon.

Kritiek
Op het uitbesteden van migratieprocedures is veel kritiek vanuit mensenrechten- en hulporganisaties. Amnesty International noemde deal tussen Italië en Albanië eerder dit jaar "een schadelijk systeem".

"In plaats van het lijden van mensen te vergroten, moeten de autoriteiten zorgen voor toegang tot een effectieve asielprocedure, adequate opvang en veilige, regelmatige routes", aldus Amnesty. De Europese Commissie oordeelde tot dusver dat de deal tussen Italië en Albanië geen Europese regels schenden.

EU-correspondent Kysia Hekster:
"In december kwam er na jarenlange onderhandelingen een akkoord over een nieuw en strenger Europees migratiebeleid. Dat gaat pas per 2026 in en dus zie je dat landen proberen om vóór die tijd al meer grip te krijgen op migratie. Dat speelt al langer. Met de Europese verkiezingen in het vooruitzicht wordt de druk nu opgevoerd, omdat de angst bestaat dat anders radicaal-rechtse partijen veel stemmen gaan trekken op het thema van migratie.

Er lijkt nu inderdaad een conceptbrief te liggen, waar landen naar moeten kijken en besluiten of ze die willen ondertekenen. De verwachting hier in Brussel is dat Nederland dat gaat doen. De brief gaat dan binnenkort naar de Europese Commissie met het verzoek deze voorstellen op te pakken en ermee aan de slag te gaan."

https://nos.nl/artikel/2519520-nederland-dringt-samen-met-andere-lidstaten-aan-op-asielprocedure-in-niet-eu-landen