Onderzoek: percentage moslims in Nederland wordt enorm overschat

Gestart door Ronald Elzenga, 14/12/2016 | 12:46 uur

Zeewier

Lekker off-topic allemaal van mijn kant maar ik vind dat de perceptie van wat de waarheid is, het werkelijke probleem in de huidige maatschappij. En media hebben te veel invloed erop gekregen.

Zeewier

Citaat van: Huzaar1 op 27/12/2016 | 15:30 uur
Ik zeg niet dat alles ligt aan de Moslims, de bezwijkende schoolbesturen zijn tenslotte die de beslissingen nemen.
Ik merk al sinds langere tijd ( en als ik mijn vader moet geloven is dat nog steeds een bestraffing van de generaliteitslanden ) dat er een scheefgroei is aan het ontstaan tussen opvatten die als 'breed gedeeld' worden ervaren in de randstad, en dan ook alleen in de randstad. Ze denken daar het hele land te runnen en voor iedereen te spreken.
Met de gemiddelde gespreksonderwerpen, de thema's en de topics aldaar heb ik echt he le maal niets, ze leven in een andere wereld. Of wij, maar die lijken steeds minder op elkaar.
Daar ben ik het mee eens, en ook al eens op dit forum geagendeerd, er is een groep opiniemakers (soms de linkse elite geheten, ik vind ze niet de echte linkse elite ) die de media ruim voor handen alle middelen hebben om iets te agenderen. Het punt is, is dat het andere gezonde geluiden begint te verdringen. Atheïsten die christelijken sarren, is bij Pauw (& Witteman) bon ton, niemand die er iets tegen doet want Pauw is de gespreksleider. Dat is geen respect voor Christelijk gelovigen daar waar hij dat wel predikt over anders gelovigen. Scheef!

Het zelfde geldt voor bijvoorbeeld Volkskrant-columniste Asha ten Broeke die in een van haar columns te keer ging tegen roze speelgoed in BartSmit folders. Te zeer rolbevestigend. Ik lees dat met verbazing. Nog meer wanneer ze Jacques Monasch de linkse les leest: hij zou niet thuis horen bij PvdA (de partij waarvan hij sinds zijn 16e lid is). Hier komt het punt: columnisten zijn in de positie iemand de les te lezen zonder dat er iemand tegenagendeerd hoe links mevrouw ten Broeke dan zelf is. Wie is linkser? De progressief-liberale krantenschrijfster die niet bepaald iets doet voor de samenleving of de vakbondspoliticus die dagelijks in de weer is? De media trekt aan het langste eind want zij bepalen wat nieuws is en in zekere mate wat "waar" is en welke personen "hypocriet" zijn. Het draait kortom in het huidige tijdsgewricht vaker om om wie de posities in de (sociale) media bekleden. Die bezitten meer mediamacht qua invloed op burgers dan dat politici die hebben.

En zo zijn personen als Jan Roos, Thierry Baudet of Pim Fortuyn opgestaan. Via columns en reportages in de media. Je kan hard schreeuwen dat jij wel het volk vertegenwoordigd maar dat valt vanuit de echte politieke posities niet mee. Vijnzen is 10x makkelijker dan het waar maken. Ik vind Pim Fortuyn nog steeds een blaaskaak nep-professor met een column in de Elsevier, in een krijtstreeppak, die medicatie tegen PSYCHOSES (!!!!) gebruikte, met sjieke Kingston hondjes rond liep, een joekel van een olieverfzelfportret aan zijn eigen muur, die in een Bentley zich liet rondrijden en per se met zijn andere noveau riche collega's in het Hotel des Indes moest eten. En die man noemde zich de échte vertegenwoordiger van het volk. My ass! Dat kan nooooooit. Bij Thierry Baudet die zich in Italiaanse overhemden steekt, zich op zijn pianovleugels laat fotograferen en in motorsloepen door Amsterdam manouvreert EXACT hetzelfde gevoel. Bepalen dat een GREXIT, BREXIT of NEXIT goed is voor de gewone burger die voor het voortbestaan van zijn baan hardstikke afhankelijk is van de economie. Wiens baan is niet afhankelijk van de economie? Juist! Vanuit een column in de media is het makkelijk praten. Te makkelijk praten. En daarom moeten we opiniemakers niet zo zwaar serieus nemen want daar komt ellende van, of ze nou Roos, Simons of Baudet heetten. En de Telegraaf vindt plots dat Kerst in gevaar is.  :sick:


Persoonlijk kan ik mij hogelijk ergeren aan hoe vakbonden genegeerd zijn en bespot werden in de media, terwijl zij er voor zijn opgericht boze burgers sturing en focus te geven. Iets te bereiken via de politiek zonder dat het meteen een heksenjacht wordt. De media heeft die rol zich te zeer toegeëigend. Een hele foute arrogante houding. Omdat betalend actief lid zijn wezenlijk wat anders is dan via GeenStijl of GeenPeil op een link (knopje) te drukken. Ik heb dan ook zeer mijn twijfels op de inspraak van burgers via GeenPeil. De PVV is ook een partij zonder inspraak (en zonder contributie) maar dat wel vijnst.

Huzaar1

Citaat van: Zeewier op 27/12/2016 | 14:11 uur
Misschien is de probleemomschrijving eerder de fanatieke atheïsten dan het moslims in de schoenen te schuiven.
Ik woon in Alkmaar en voorheen in het dorp van Jan Roos. Het is niet erg super christelijk hier.

Ik zeg niet dat alles ligt aan de Moslims, de bezwijkende schoolbesturen zijn tenslotte die de beslissingen nemen.
Ik merk al sinds langere tijd ( en als ik mijn vader moet geloven is dat nog steeds een bestraffing van de generaliteitslanden ) dat er een scheefgroei is aan het ontstaan tussen opvatten die als 'breed gedeeld' worden ervaren in de randstad, en dan ook alleen in de randstad. Ze denken daar het hele land te runnen en voor iedereen te spreken.
Met de gemiddelde gespreksonderwerpen, de thema's en de topics aldaar heb ik echt he le maal niets, ze leven in een andere wereld. Of wij, maar die lijken steeds minder op elkaar.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Zeewier

Misschien is de probleemomschrijving eerder de fanatieke atheïsten dan het moslims in de schoenen te schuiven.
Ik woon in Alkmaar en voorheen in het dorp van Jan Roos. Het is niet erg super christelijk hier.

Huzaar1

Citaat van: Zeewier op 25/12/2016 | 17:29 uur
Ook zo'n bullshit. Hordes basisscholen. Winterdiners. Het is niet waar.

Bullshit? Waar woon jij? Limburg?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

dudge

Citaat van: Zeewier op 27/12/2016 | 13:15 uur
In Nederland hebben scholen best veel rechten om zélf invulling te geven aan het onderwijs, dus ook bonte avonden, Kerstsavonden of Winterdiners. Mijn gutt feeling zegt dat Kerstfeesten scholen hoogstens "minder" populair zijn worden omdat het aantal christelijke scholen afneemt, niet vanwege de moslims. Maar ik begwijfel ten zeerste of dat Kerst echt minder gemeenschappelijk wordt gevierd.

Dat kan, maar Kerst is een heel Nederlands iets, wat net zo goed door christenen als non-christenen wordt gevierd, albeit in iets andere vorm.
Een kerstboom is ook een niet-christelijke traditie. En een kerststal komt ook niet bij alle denominaties voor. Ik heb geen cijfers, maar dat het probleem bestaat, groot of klein, is mij wel duidelijk.

Een groot voorbeeld uit 2009:
http://www.parool.nl/binnenland/haagse-hogeschool-weert-kerstboom~a271040/

CitaatDe Haagse Hogeschool krijgt dit jaar geen kerstboom. Volgens de directie van de 20.000 leerlingen tellende hbo-instelling past een boom niet langer in het 'internationale karakter en de diversiteit' van de school.

Zeewier

In Nederland hebben scholen best veel rechten om zélf invulling te geven aan het onderwijs, dus ook bonte avonden, Kerstsavonden of Winterdiners. Mijn gutt feeling zegt dat Kerstfeesten scholen hoogstens "minder" populair zijn worden omdat het aantal christelijke scholen afneemt, niet vanwege de moslims. Maar ik begwijfel ten zeerste of dat Kerst echt minder gemeenschappelijk wordt gevierd.

En dan nóg; ook zulke gekleurde moslimscholen mogen een winterdiner vieren volgens halal tradities. Zover ik weet zijn er géén scholen te vinden waar geen opgetuigde kerstboom staat in de hal. Het punt met tradities is, is dat ze helemaal niet consistent zijn!

ZwartePiet
Persoonlijk wil ik ten allentijde een zwarte Zwarte Piet omdat ik vind dat dat hoort. En in mijn stad boffen we dat Sint zelfs per stoomboot, schimmel en met een horde Zwarte Pieten komt opdraven. In de meeste dorpen hebben ze geen mooie witte schimmel klaar staan voor Sint, laat staan een stoomboot beschikbaar. Dus daar begint al het gemarchandeer met hoe-het-hoort: Sint op de platte kar, Sint op een quad, Sint per auto... Kortom, wie ben ik om de Bijlmer wijkvereniging de les te lezen dat de Pieten zwart moeten zijn terwijl gekleurde Pieten hun voorkeur is? Ik kom daar niet, laat ze dat zelf daar ter plaatse bepalen. Dat is ook democratie op microschaal: iedereen die wat organiseert kan er zijn eigen invulling aan geven. En 99% probeert zo accuraat mogelijk een feest te vieren binnen de financiële middelen.

Je moet alleen niet dwarse malle eppies media aandacht geven en het daardoor via een 'nationale discussie' populairder maken. Provocateurs provoceren. Ik laat mij niet door aangepraatte 'moral panic' beïnvloeden zo maar het feest anders te vieren. En ook niet door conservatieve nationalisten. Keep calm & carry on. Het enige traditionele feest ter wereld waarin zwarten een hoofdrol hebben overleeft dit wel. Prettige Kerstdagen!


*Lynxy, ik ben het dus gewoon met al je meningen eens. Ik deel alleen je vrees niet.

Lynxian

Citaat van: Zeewier op 25/12/2016 | 17:29 uur
Ook zo'n bullshit. Hordes basisscholen. Winterdiners. Het is niet waar.
Het was beeldspraak van mijn kant. Ik (en ik vermoed jij ook niet, om jou mening te onderbouwen) heb geen inventarisatie gemaakt van alle basisscholen in Nederland om vervolgens te controleren hoe ze hun kerstdiner noemen. Wat ik wel zeker weet is dat dit, maar ook het negeren van andere tradities (of, bij sommige middelbare scholen, hele delen van de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog), naar mijn mening veel te veel voorkomt. En ja, dan heb ik het al gauw over hordes, want bij mij is het snel teveel. Dit is Nederland. Je mag vanalles denken en vinden en zeggen, maar dat veranderdt niet de volksgeest en volksfeesten en dat je soms maar even moet doorbijten als de wil van de meerderheid je niet zint. (Moet ik soms ook, zoals bijvoorbeeld bij de laatste paar kabinetten. Dat waren nou niet bepaald de mensen waarop ik had gestemd maar wel de wil van de meerheidheid. Dat kan ik vervelend vinden en uitdragen, maar dat heb ik maar te slikken, niemand die de werkelijkheid maar even aanpast om rekening te houden met mijn gevoel.)

Zeewier

Citaat van: Lynxian op 25/12/2016 | 00:26 uur
Leuk zo'n praatje hoe bepaalde groepen zich aanstellen en 't allemaal reuze meevalt. Het verandert echter niks aan het feit dat hele hordes basisscholen in de Randstand nu opeens winterdiners hebben. Er zijn zat mensen die dat als bedreiging ervaren richting de Nederlandse normen en waarden. Maarja, vooral woordjes turven in de krant, want dat is waar mensen zich druk om maken.  :sick:
Ook zo'n bullshit. Hordes basisscholen. Winterdiners. Het is niet waar.

Zeewier

Citaat van: Huzaar1 op 25/12/2016 | 16:14 uur
Ik sluit me hierbij aan. Ik mijd de Albert Heijn wanneer ik kan, met hun laatste actie hebben ze het echt verbruid.
Er is niets meer te krijgen wat verwijst naar kerst, maar nu heet alles feest, want anders stoten we daar anders denkenden mee tegen de borst.

Doei Nederland
In mijn AH struikel je over de Kerstaanbiedingen. Heb niet het idee dat Kerst minder zichtbaar is geworden. Wat veranderd is is het overweldigende aanbod aan MOTEN VLEES van een paar jaar terug, een asociale berg eten. Dus eerder het volume ingeslagen eten dan het aantal unieke waren.

A.J.

Overigens om nog even terug te komen op de initiele OP... Als ze de mensen in Leerdam, Den Haag en Rotterdam enz. ondervraagd hebben hadden die lui nog zo'n beetje gelijk ook.



CBS

Ik blijf overigens bij mijn eerdere opmerking dat ik wel eens zou willen weten hoe dit onderzocht is, ook van het CBS.

Huzaar1

Ik sluit me hierbij aan. Ik mijd de Albert Heijn wanneer ik kan, met hun laatste actie hebben ze het echt verbruid.
Er is niets meer te krijgen wat verwijst naar kerst, maar nu heet alles feest, want anders stoten we daar anders denkenden mee tegen de borst.

Doei Nederland
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lynxian

Citaat van: Mourning op 25/12/2016 | 06:26 uur
Misschien is de vraag dan ook gerechtigd, Lynxian, waar die naamsverandering dan vandaan komt? Ik zelf vermoed dat bij deze (en bij veel andere vergelijkbare gevallen van wat ik als, voorbarige, "pleasing" beschouw) het nl. juist autochtone Nederlandse bestuurders van scholen, gemeenten, politieke partijen, etc. zijn en niet breed uitgedragen klachten en/of wensen vanuit bijv. de islamitische "hoek".
Citaat van: A.J. op 25/12/2016 | 08:47 uur

Klopt, deze onzin komt vooral van overdreven PC snowflake millennials. Die willen graag heel hoog op het morele paard zitten en zichzelf op de borst kloppend presenteren aan de rest van Nederland hoe goed ze wel niet zijn. Het is een soort profilatiedrang.
Ik kan niks anders dan me hierbij volledig aansluiten. Het zijn inderdaad vaak van die hoger opgeleide blanke mensen die zo graag gezien willen worden als iedereens vriend, dat ze zich aan dit soort onzin wagen om geaccepteerd te worden. Dit is normaal gesproken niet zo'n probleem, totdat het van die types zijn op invloedrijke posities. Zoals bijvoorbeeld management van grote supermarktketens die opeens Sinterklaas en Zwarte Piet verbannen van hun producten. Immers, hoeveel Nederlanders, ongeacht huidskleur, afkomst of geloof storen zich hier nu werkelijk aan? Ik weet niet hoe 't in jullie omgevingen is, maar bij mij bijzonder weinig. (Toegegeven, ik ben er de afgelopen vijf jaar twee tegengekomen.) Waar je het ook over hebt, zij het werk, de vriendenkring maar ook in de opiniepeilingen, veruit de meerderheid stoort zich er niet aan. En dan toch worden er aanpassingen gemaakt om het 'een feest voor iedereen te maken'. Eén collega waar ik het over heb gehad (die dus één van de twee personen in de afgelopen vijf jaar was) gebruikte ook het argument 'maar als ze het aanpassen dan zullen er schijnbaar wel veel mensen zijn die er ook zo over denken, anders zouden ze dit niet doen!'. Even los van het feit dat dit een drogreden is (cirkelredenering; het gebeurt, dus zal het wel zo zijn), zijn het ook dit soort meningen die mij figuurlijk kunnen laten schuimbekken van woede.

A.J.

Maarten Boudry heeft daar een treffende column over geschreven:

Citaat
Hoe links zijn eigen kinderen opeet

Deze zomer bracht ik een bezoek aan de campus van Berkeley nabij San Francisco, na een studiereis in Boston. Berkeley staat bekend als een van de bolwerken van progressief Amerika; de broedplaats van vele progressieve ideeën die later gemeengoed werden in de Amerikaanse samenleving. Maar geruchten hadden me ook bereikt over een doorgeschoten cultuur van politieke correctheid. De verkiezing van Trump was nog een verre nachtmerrie, maar dat deze narcistische vuilbekker het überhaupt tot Republikeinse kandidaat kon schoppen, kwam volgens sommige analisten omdat mensen die politieke correctheid spuugzat zijn.

De huidige generatie studenten aan progressieve universiteitscampussen in de V.S. worden soms sneeuwvlokjes genoemd. Hun teergevoeligheid en hun neiging om aan alles aanstoot te nemen, worden belichaamd in de populaire cultuur van "safe spaces". Dat zijn ruimtes op de campus of in het auditorium waar studenten gevrijwaard blijven van haatdragende en verontrustende meningen, van beledigingen, en van storend gedrag. Zou ik die sneeuwvlokjes hier in hun natuurlijke habitat aantreffen, in het zonovergoten Berkeley? Toen ik op de campus uitgekuierd was en me terug naar de uitgang begaf, zag ik een groepje studenten met een uitklapbaar tafeltje en enkele plakkaten. Weinig mensen leken acht op hen te slaan, maar een van de borden trok mijn aandacht: "Free horchata. For black folx". Gratis horchata dus, een Spaans amandeldrankje dat ze ter plekke bereidden. Maar enkel voor zwarte mensen. En verderop: "Black Folx, You Are Beautiful & Loved". Geen van de studenten was zelf zwart, hoewel sommigen een kleurtje hadden.

Met enige antropologische verwondering stapte ik op hen af. Ik stelde het argwanende meisje gerust dat ik geen horchata hoefde, maar ik vroeg haar wat de aanleiding was van hun actie. "Zwarte mensen verdienen een hart onder de riem, omdat ze het zo hard te verduren hebben door racisme". Maar is het niet wat ironisch, vroeg ik, om racisme te bestrijden met een boodschap die expliciet discrimineert op basis van huidskleur? Daar had ze een ingestudeerde uitleg voor: "Als er één huis in brand staat, ga je toch ook niet de hele wijk blussen?" OK, laat ons dat even aannemen. "Maar hoe maak je het onderscheid", wou ik nog weten? "Dat ik niet in aanmerking kom, is evident. Maar hoe donker moet je zijn om een horchata te verdienen? Beoordelen jullie zelf de huidskleur van de kandidaten?"

Op dat moment kwam een Aziatische jongen tussenbeide, die me met lijzige stem toesprak. "We zijn hier niet om in discussie te gaan. Als je over je witte privilege wil leren, moet je maar colleges volgen." De student vond dat ik me als een "blank herenvolk" gedroeg (white master race), met mijn arrogante vragen. Als ik niet ophoepelde, zou hij de campuspolitie bellen voor "harassment". Redelijk in de wiek geschoten door deze gratuite uithaal, liet ik me nog ironisch ontvallen: "Mijn excuses dat ik jullie safe space ben binnengedrongen met een kritische vraag." Waarop de jongen met een uitgestreken gezicht antwoordde: "Precies, dit is onze safe space, heb wat respect daarvoor".

Politieke correctheid

Indien er een bingo van politieke correctheid bestond, dan kon u nu zowat alle vakjes aanvinken. Een eerste kenmerk is de doorgeschoten verheerlijking van diversiteit en de betutteling van minderheden, die ontaardt in een soort omgekeerd racisme. Een blank manspersoon die zich in een debat mengt, geeft blijk van "white supremacy". De enige rol die hem is weggelegd, is deemoedig zijn "privileges" te erkennen en te zwijgen. In oktober dit jaar protesteerden Berkeley-studenten voor "Spaces of Color" op hun campus, waar blanke studenten niet zijn toegelaten. Raciale segregatie revisited dus.

Een tweede kenmerk is de sneeuwvlok-mentaliteit. Een kritische vraag wordt aanzien als een vorm van "harassment", een ruwe inbreuk in de knusse en veilige cocon. Diversiteit is heilig als het om ras en gender en seksualiteit gaat, maar uit den boze als het meningen betreft. Daar heerst de correcte partijlijn. Wie tegenpruttelt is, naargelang de omstandigheid, een racist, seksist, homofoob en transfoob. Of de passe-partout verzamelnaam: bigot.

Een derde kenmerk van politieke correctheid is het koketteren met de eigen deugdzaamheid (virtue signaling). De campusactivisten deden nauwelijks moeite om hun zwarte doelpubliek op op te zoeken. En met amandelnootjes en melk ga je sowieso racisme de wereld niet uit helpen (mocht ik zwart zijn, was ik wellicht beledigd door hun infantilisering). Die sneeuwvlokjes stonden daar dan ook niet voor hun zwarte medemens, maar om met hun eigen nobele inborst te pronken.

Verwarring

Over de term 'politieke correctheid' bestaat enorm veel verwarring. Enkele verstandige linkse denkers, van Ignaas Devisch tot Rutger Bregman en Paul Goossens, hebben de afgelopen tijd betoogd dat politieke correctheid een inhoudsloos begrip of een soort fantoom is, dat ofwel nooit bestaan heeft, ofwel al lang vervlogen is. Het probleem is dat ze menen dat "correctheid" verwijst naar numerieke meerderheid of dominantie. Vervolgens tonen zij (terecht) aan dat de gemiddelde burger helemaal niet "politiek correct" denkt over de islam of multiculturalisme. Politieke incorrectheid is dus "nogal gewoontjes geworden" (Bregman) of zelfs "zo mainstream als maar kan" (Devisch). Besluit: incorrect is het nieuwe correct.

Dat zou kloppen, indien "politieke correctheid" gewoon een synoniem was voor "meerderheidsdenken". Maar dat is niet zo. Het begrip verwijst naar een specifieke moraliserende ideologie die diversiteit verheerlijkt, dwangmatig minderheden verdedigt, en een reële of ingebeelde strijd voert tegen een hele reeks -ismen, in een voortdurend opbod van zelfgenoegzame deugdelijkheid.

Net zoals alle andere pejoratieve begrippen, zoals bijvoorbeeld "racisme", wordt het begrip "politieke correctheid" vaak misbruikt. Bijvoorbeeld om echte ranzigheid te verdoezelen. Het is ook belangrijk, zoals Devisch en Bregman opmerken, om de versmachtende invloed van politieke correctheid op onze samenleving niet te overdrijven. Bij de intellectuele elite heeft ze invloed, maar nauwelijks bij de brede bevolking. Ga maar eens kijken op Twitter en Facebook. Dat zijn vaak orgieën van politieke incorrectheid. Rechtse mensen die toeteren dat er een soort Orwelliaanse policor-gedachtenpolitie heerst, die iedereen 'kaltstellt' en monddood maakt die een onvertogen woord over migranten of moslims uitspreekt, lijden aan een achtervolgingswaan. Die gaan zich, ironisch genoeg, zelf een zielige onderdrukte minderheid wanen.

Rechts populisme

Waarom is politieke correctheid dan toch gevaarlijk? Politieke correctheid is een ander woord voor de linkerzijde die haar kinderen opeet. Linkse mensen zoals ik zijn goedzakken. Niets intimideert ons meer dan de term "racisme", omdat we geen enkel gedachtegoed meer verafschuwen. Dat is onze heilige schrik: voor racist versleten worden.

Berkeley-sneeuwvlokjes trachtten in 2014 om de uitgesproken linkse komiek Bill Maher van hun campus te weren. Steen des aanstoots? Zijn harde woorden over de islam, die ze "blatantly bigoted and racist" vonden. Mijn KULeuven-collega Nadia Fadil betichtte mij vorige week van "racisme" op Facebook, omwille van mijn publieke uitlatingen over de islam. Dat het Minderhedenforum me had uitgenodigd voor een panelgesprek, vond ze schandalig. Die organisatie zou volgens haar een "veilige ruimte" moeten zijn (herkent u de codewoorden?), waarin minderheidsgroepen niet worden blootgesteld aan vervaarlijke sujetten als ik. Ook de sociologe Samira Azabar van BOEH (Baas Over Eigen Hoofd) en de MO*-journaliste Hasna Ankal noemden me vlakaf een "racist".

Die beschuldiging is ridicuul - ik ben zelfs voorstander van praktijktests tegen raciale discriminatie - maar er blijft wel iets van kleven. De reden is eenvoudig. In onze contreien is de islam vooral de religie van migranten en nieuwkomers, en de meesten onder hen hebben nu eenmaal een kleurtje (hoewel er voldoende blanke bekeerlingen zijn). Wie de islam bekritiseert, viseert dus ongewild mensen met een andere huidskleur. 

Bij een beetje linkse Gutmensch gaan dan alle alarmbellen af: wegblijven! Niet aanraken! Beter om moslims te ontzien en zelfs een speciale voorkeursbehandeling te geven, teneinde zeker niet de indruk te wekken dat je hen benadeelt. Beter om solidair mee te doen aan World Hijabi Day en met een boerkini te pronken. Maar toon geen solidariteit met ex-moslims en hervormers, want die vallen de islam aan, en die religie is al slachtoffer. Beter om enkel op de katholieke kerk in te hakken. Die is immers van "ons" autochtone blanken, en daarom een veilig doelwit.

Door samenlevingsproblemen niet bij naam te noemen, uit angst om minderheden te viseren, heeft het progressieve kamp de fatale vergissing begaan om die thema's te laten monopoliseren door rechts en extreemrechts. Echte racisten hebben immers geen last van politiek-correcte smetvrees. In dit land werd er zelfs een heus cordon sanitaire rond gebouwd, een schutkring van intellectuele hygiëne, die niet alleen de standpunten van de bewuste partij onaanraakbaar maakte, maar ook de thema's waarmee ze in aanraking kwam.

De enkelingen ter linkerzijde die zich wel zonder enige schroom over de islam durven uit te spreken, zoals atheïstische critici van religie, werden besmet door associatie. Voor zover je niet zelf als racist of islamofoob werd uitgescholden, kreeg je te horen dat je het "Vlaams Belang in de kaart speelt" of dat je "extreemrechts mainstreamt". In werkelijkheid was het net andersom: door linkse critici van de islam en het multiculturalisme met de schriktermen "racisme" en "xenofobie" te intimideren, werd het politieke niemandsland enkel vergroot, en de schutskring rond de thema's van het Vlaams Belang verwijd. En waar kwamen mensen dan terecht die wakker lagen van migratie en islam?

Terug naar Trump

Inmiddels is de nachtmerrie van Trump werkelijkheid geworden. (Ik houd mijn hart vast voor mijn Berkeley-sneeuwvlokjes) De toekomstige bewoner van het Witte Huis, de leider van de 'free world', de machtigste man ter wereld, is een complete onbenul zonder enige politieke ervaring, een megalomane narcist, een ongeleid projectiel, een grofgebekte brulboei, en een kruitvat vol rancune met het kortste lontje sinds keizer Caligula.

De economische diagnose, die stelt dat Trump aan zijn overwinning werd geholpen door de "verliezers van de globalisering", klopt niet. De gemiddelde Trump-kiezer is niet arm en laaggeschoold. Exit polls tonen aan dat het mediaan inkomen van Trump-kiezers hoger ligt dan het nationale gemiddelde, rond $70.000 per jaar. Ook die whitelash­­-theorie, die met de vinger wijst naar de boze blanke kiezers in rurale staten, is ontoereikend. Trump scoorde veel hoger dan verwacht bij Latino-kiezers, bij vrouwen en bij zwarten.

Kent u Asra Nomani? Zij is een Amerikaanse journaliste die als correspondent werkte voor de Washington Post. Ze is gekleurd, moslima, hoogopgeleid, immigrante en vrouw. Elk van die eigenschappen zou moeten volstaan om vooral niet voor Trump te stemmen, toch? Dat is nochtans precies wat ze deed.

In een fascinerend stuk in de Washington Post legt ze uit waarom ze ondanks alle vuilbekkerij en populistische prietpraat haar neus dichtkneep en voor The Donald heeft gestemd. Niet dat ik haar stem goedkeur (verre van), maar ik probeer haar beslissing wel te begrijpen. Het zal u niet verbazen dat de woorden 'politieke correctheid' en 'islam' in haar stuk niet van de lucht zijn.

Exit polls bij de Amerikaanse verkiezingen leren ons dat de belangrijkste beweegredenen van Trump-stemmers "immigratie" en "terrorisme" waren. Niet toevallig zijn dat de onderwerpen waarover het klimaat van politieke correctheid het meest verstikkend is. De politiek correcte riedel over islamterreur, bezongen door zowel Obama als Clinton, en zelfs door voormalig president George W. Bush, gaat als volgt: de islam is een religie van vrede en heeft niets te maken met ISIS en Al Qaeda. Die groepen bestaan uit generische "extremisten", die de ware islam op cynische wijze hebben misbruikt voor hun wreedaardige doeleinden.

De overwegingen van Obama zijn begrijpelijk, maar de gevolgen zijn catastrofaal. Door de pertinente weigering om de term "islamitisch" zelfs maar uit te spreken in de context van jihadi-terreur, en ondertussen wel aan te schurken bij Saoedi-Arabië en Qatar, lieten Obama en Clinton toe dat Trump zich tot de ultieme uitdager van de politieke correctheid kon kronen. Hij was de enige die de vijand bij naam durfde te noemen, zo klopte hij zichzelf op de borst, dus hij was de enige die hem kon verslaan.

Mestkevers

De hoogdagen van de politieke correctheid in Vlaanderen zijn gelukkig voorbij. De bres is gebroken. Maar laten we de les van Trump niet vergeten. Als politici hun kop in het zand steken over het multiculturele drama, en alle bezorgde burgers wegzetten als racistisch klootjesvolk (zoals Bob Cools vorige week in deze krant), dan moeten ze achteraf niet verwonderd zijn dat ze een grote, balorige opgestoken middelvinger van de kiezer krijgen.

Of om de beruchte metafoor van Karel De Gucht over migratie en extreemrechts een nieuwe wending te geven: wie de mestvaalt braak laat liggen, moet niet verbaasd zijn dat de "mestkevers" lustig kweken.

A.J.

Citaat van: Mourning op 25/12/2016 | 06:26 uur
Misschien is de vraag dan ook gerechtigd, Lynxian, waar die naamsverandering dan vandaan komt? Ik zelf vermoed dat bij deze (en bij veel andere vergelijkbare gevallen van wat ik als, voorbarige, "pleasing" beschouw) het nl. juist autochtone Nederlandse bestuurders van scholen, gemeenten, politieke partijen, etc. zijn en niet breed uitgedragen klachten en/of wensen vanuit bijv. de islamitische "hoek".


Klopt, deze onzin komt vooral van overdreven PC snowflake millennials. Die willen graag heel hoog op het morele paard zitten en zichzelf op de borst kloppend presenteren aan de rest van Nederland hoe goed ze wel niet zijn. Het is een soort profilatiedrang.

Mourning

Misschien is de vraag dan ook gerechtigd, Lynxian, waar die naamsverandering dan vandaan komt? Ik zelf vermoed dat bij deze (en bij veel andere vergelijkbare gevallen van wat ik als, voorbarige, "pleasing" beschouw) het nl. juist autochtone Nederlandse bestuurders van scholen, gemeenten, politieke partijen, etc. zijn en niet breed uitgedragen klachten en/of wensen vanuit bijv. de islamitische "hoek".
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Lynxian

Leuk zo'n praatje hoe bepaalde groepen zich aanstellen en 't allemaal reuze meevalt. Het verandert echter niks aan het feit dat hele hordes basisscholen in de Randstand nu opeens winterdiners hebben. Er zijn zat mensen die dat als bedreiging ervaren richting de Nederlandse normen en waarden. Maarja, vooral woordjes turven in de krant, want dat is waar mensen zich druk om maken.  :sick:

Zeewier

M.a.w. hoe de Telegraaf haar PVV-lezers weer op de kast jaagd met een verzonnen waarneming.

Het k-woord is helemaal niet in het gedrang.

Daar was-ie weer: de roddel dat steeds meer bedrijven, overheidsinstellingen en media het k-woord zouden mijden, als het gaat om... nou ja, dat feest op 25 en 26 december. Om de grote boze moslim te pleasen, die het k-woord niet goed zou verdragen. Zo zou het feest met de dennenboom langzaam maar zeker 'islamiseren', zoals dat heet.
Door: Maarten Keulemans 23 december 2016, 16:19

Vreemd. Zelf werk ik al twintig jaar bij allerlei oude media, van 'staatsomroep' NOS tot 'azijnbode' de Volkskrant, en toch heb ik nog nooit een mailtje of dienstopdracht mogen ontvangen: voortaan gaan we het k-woord vermijden, om die arme moslims te ontzien. Ook heb ik nog nooit meegemaakt dat er opeens k-woorden uit mijn teksten waren verdwenen, of er piepjes werden gemonteerd over k-woorden die ik er in video's of radio-uitzendingen uit floepte.

Weinig k-ontwijking te bekennen in de Volkskrant. Maar goed, misschien gaan dit soort dingen wel achter mijn rug om en sluipt de politieke correctheid ons taalgebruik binnen zonder dat ik er erg in heb. Dus besloot ik het gewoon eens te turven. Op een plek waar ik bij kan: in de Nederlandse krantenarchieven. Zijn we echt het k-woord gaan vervangen door de neutralere f-woorden?De eerste indruk is dat het wel meevalt. De Volkskrant gebruikte het woord 'feestdagen' deze maand tot dusver in 22 artikelen. Maar in de regel werd dat woord gewoon ter afwisseling gebruikt, en wemelde het in diezelfde artikelen van de k's. Het k-feest viel in 14 artikelen, k-mis in 23, de k-man kwam voor in 8 artikelen, de k-boom in 20, het k-pakket in 6 en de k-dagen werden in 10 artikelen voluit opgeschreven. Weinig k-ontwijking te bekennen, moet ik zeggen.Maar misschien is er door de jaren heen wel degelijk sprake van een trend. Wie weet spraken we tien, vijftien jaar geleden inderdaad veel vaker van het k-feest dan tegenwoordig. Ik zocht het na door álle kranten van de Persgroep door te vlooien op de woorden feestdagen en de k. Die deelde ik door elkaar, om de verhouding te bepalen.

Grof gezegd: het k-woord komt in kranten in twee tot drie keer zoveel artikelen voor als het neutralere woord 'feestdagen'. Het woord feestdagen wordt eenvoudigweg minder vaak gebruikt. En inderdaad, die verhouding is héél langzaam aan het veranderen. Alleen: niet in het voordeel van de meer fijnbesnaarde moslim - integendeel. Gedurende de afgelopen vijftien jaar zijn de kranten het k-woord geleidelijk aan juist steeds méér gaan gebruiken ten opzichte van het neutralere 'feestdagen'.Niks islamisering of politieke correctheid. Als de cijfers al iets uitwijzen, is het juist een (oren dicht!) verkerstening van de feestdagen. Dat is sneu en schandalig, kunnen ze dáár nou niet eens wat aan doen, want oud en nieuw valt zo buiten de boot, met al dat k-feest hier en dat k-feest daar. Terwijl ik oud en nieuw eerlijk gezegd leuker vind.Iets om deze k over na te denken, onder de k-boom, lijkt me. Wat een k-feest zeg, dat k.

http://www.volkskrant.nl/media/het-k-woord-is-helemaal-niet-in-het-gedrang~a4439160/

Zeewier

Citaat van: Poleme op 17/12/2016 | 08:54 uur
2004, een maand voordat Theo van Gogh wordt vermoord neemt een Franse ambassadrice afscheid van het Koninkrijk der Nederlanden.
Deze ambassadrice hield een afscheid toespraak, waarin zij ons land waarschuwde voor parallelle samenlevingen waarin de sharia wordt toegepast.
Mevrouw wees op de toenmalige toestanden in de banlieue's (voorsteden), waar al islamitische rechtbanken bestonden.   En vele banlieue's hoefde je toen al niet binnen te komen als individuele vrouw, want "haram" (schande).  Vrouwen die knielaarzen, rokken boven de knie, naveltruien etcetera droegen werden en worden belaagd.
Politie, brandweer en andere hulpdiensten konden toen al moeilijk of helemaal niet meer in de banlieue's.
Deze ambassadrice stelde wel dat haar land een sterke en duidelijke nationale identiteit heeft. Denk aan hun nationale motto: vrijheid, gelijkheid en broederschap. Vervolgens stelde zij het volgende vast: als ik aan Nederlanders vraag, waar staat jullie samenleving voor in enkele trefwoorden.   Dan kan bijna niemand daar een duidelijk antwoord op geven.  En dan heb je ook nog te maken met de "weg met ons" mentaliteit die in een zeer groot deel van de bevolking aanwezig.

Dus wij zijn veel kwetsbaarder voor islamisering dan bijvoorbeeld Frankrijk.

Hoe toevallig, begin dit jaar werd er in Amsterdam een voorstel gedaan om vrouwelijke (gemeente) ambtenaren te verbieden rokken boven de knie, knielaarzen en bovenkleding die 'al teveel laat zien' te dragen.  Want deze klederdracht zou een bepaalde bevolkingsgroep teveel tegen het hoofd stoten.
Of wat te denken van die Amsterdamse wethouder, zo een ruim 10 jaar geleden, die een voorstel deed om gemengd school gymmen maar af te schaffen.
Jawel, we hebben het hier over ... Achmed Aboutaleb !  Werd toen gelukkig echter terug gefloten door Asscher.
Of wat te denken van die minister van Wonen, Wijken en Integratie (Vogelaar), die op haar eerste dag al zei dat de boerka op straat moest kunnen.
Echter, intern vertelde deze oud-communiste dat ze uitkeek naar de dag dat de eerste boerka draagster zitting zou nemen in de Tweede kamer.

Het is inderdaad tijd voor een grove borstel.

Maar welke vooruitgang is er geboekt in het multi-culturele debat sinds Hans Janmaat ?

NIETS !

Als praten, diplomatie, niet helpt,  dan moeten we naar een ander plan en middelen gaan kijken om dit gevaarlijke ideaal te neutraliseren.
Een voorstel dat het toen bij lange na niet gehaald had. En er was één vrouw ooit aangesproken op haar kledingtijl, dat was omdat haar rokje zo kort was dat het ondergoed te zien was. Vonden ze niet okay bij de burgerlijkestand. Vooral christenen maken er nogal eens melding van, niet moslims. Allemaal zodanig door xenofobie ingegeven.

Lynxian

Citaat van: Poleme op 17/12/2016 | 08:54 uur
Als praten, diplomatie, niet helpt,  dan moeten we naar een ander plan en middelen gaan kijken om dit gevaarlijke ideaal te neutraliseren.
Ik heb het vermoeden dat er hele volksstammen zijn die hier al mee bezig zijn, alleen zullen die niet Jan, Henk en Boris heten en zullen zij het wellicht van de andere kant bekijken. Gelukkig hebben wij een overheid die bereid is onze normen, waarden en cultuur te verdedigen en een krijgsmacht die goed toegerust is in mensen, middelen, getallen en training om dit toekomstige probleem het hoofd te bieden.   :cute-smile:

Poleme

Citaat van: ARM-WAP op 15/12/2016 | 08:26 uur
Daarmee ga ik zeker akkoord.
Ik kan en wil me echter niet neerleggen bij
- het creeren van een pararelle maatschappij door dat "deel dat het verziekt voor iedereen".
- het, desnoods, gebruiken van intimidatie en geweld door dat deel om
     - geloofsgenoten "op het rechte pad te houden",
     - buitenstaanders de toegang te ontzeggen tot hele wijken in 'onze' steden. En dat omvat niet alleen burgers, maar ook politie, brandweer en andere nooddiensten.
Dat 'deel dat het verziekt voor iedereen' wordt eigenlijk al vele jaren gedoogd maar moet eigenlijk zeer hard aangepakt worden en desnoods het land/Europa uitgezet worden.
Politici hebben gewoon hele pakken boter aan het hoofd wat dat betreft... Met iedereen te omarmen en enkel het goede te (willen) zien in de mens heeft men ongezonde toestanden laten groeien...
En die uitwassen zijn nu moeilijk aan te pakken. Erger nog: ik vermoed dat velen onder hen idd 2de, 3de generatie zijn en dat ze geen twee nationaliteiten hebben maar slechts eentje: een van een Europese lidstaat. Die krijg je Europa gewoon niet (meer) uit.
'Wij' zijn gewoon tientallen jaren té tolerant geweest en hebben maar laten gedijen... Het is tijd voor een grove borstel.
2004, een maand voordat Theo van Gogh wordt vermoord neemt een Franse ambassadrice afscheid van het Koninkrijk der Nederlanden.
Deze ambassadrice hield een afscheid toespraak, waarin zij ons land waarschuwde voor parallelle samenlevingen waarin de sharia wordt toegepast.
Mevrouw wees op de toenmalige toestanden in de banlieue's (voorsteden), waar al islamitische rechtbanken bestonden.   En vele banlieue's hoefde je toen al niet binnen te komen als individuele vrouw, want "haram" (schande).  Vrouwen die knielaarzen, rokken boven de knie, naveltruien etcetera droegen werden en worden belaagd.
Politie, brandweer en andere hulpdiensten konden toen al moeilijk of helemaal niet meer in de banlieue's.
Deze ambassadrice stelde wel dat haar land een sterke en duidelijke nationale identiteit heeft. Denk aan hun nationale motto: vrijheid, gelijkheid en broederschap. Vervolgens stelde zij het volgende vast: als ik aan Nederlanders vraag, waar staat jullie samenleving voor in enkele trefwoorden.   Dan kan bijna niemand daar een duidelijk antwoord op geven.  En dan heb je ook nog te maken met de "weg met ons" mentaliteit die in een zeer groot deel van de bevolking aanwezig.

Dus wij zijn veel kwetsbaarder voor islamisering dan bijvoorbeeld Frankrijk.

Hoe toevallig, begin dit jaar werd er in Amsterdam een voorstel gedaan om vrouwelijke (gemeente) ambtenaren te verbieden rokken boven de knie, knielaarzen en bovenkleding die 'al teveel laat zien' te dragen.  Want deze klederdracht zou een bepaalde bevolkingsgroep teveel tegen het hoofd stoten.
Of wat te denken van die Amsterdamse wethouder, zo een ruim 10 jaar geleden, die een voorstel deed om gemengd school gymmen maar af te schaffen.
Jawel, we hebben het hier over ... Achmed Aboutaleb !  Werd toen gelukkig echter terug gefloten door Asscher.
Of wat te denken van die minister van Wonen, Wijken en Integratie (Vogelaar), die op haar eerste dag al zei dat de boerka op straat moest kunnen.
Echter, intern vertelde deze oud-communiste dat ze uitkeek naar de dag dat de eerste boerka draagster zitting zou nemen in de Tweede kamer.

Het is inderdaad tijd voor een grove borstel.

Maar welke vooruitgang is er geboekt in het multi-culturele debat sinds Hans Janmaat ?

NIETS !

Als praten, diplomatie, niet helpt,  dan moeten we naar een ander plan en middelen gaan kijken om dit gevaarlijke ideaal te neutraliseren.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Lynxian

Citaat van: Huzaar1 op 15/12/2016 | 19:00 uur
Zoals ik al zei, ik geloof ook niet in dit onderzoek.
Dat er een 'onderzoek' is gedaan garandeert niets over de geloofwaardigheid of betrouwbaarheid van dit onderzoek.

De titel alleen al, nogal wat emotioneel geladen wat een reactie lijkt te zijn op een stelling of op vingerwijzende toon me iets wil bijbrengen vind ik niet getuigen van neutraliteit.
Kortom, goed verhaal, lekker kort, ik kan er niets mee en ik heb een donkerbruin vermoeden dat de meerderheid van Nederland dit ook vind. Behalve Ros, en Elzenga natuurlijk.

Waar slaat dit nou op? Alsof de Nederlandse gemeenschap zo fel gekant is tegen moslims, of dat we even een heropvoeding nodig hebben omdat de Moslims in Nederland alles wordt aangerekend wordt wat fout gaat, of dat het iemand zo veel interesseert hoeveel het percentage moslims per vierkante meter opgedeeld in landen van Europa beslaat.
Wat een kont verhaal. Ik / We ( ik spreek er voor meer denk ik ) hebben inmiddels een hekel gekregen aan Turken, Marokkanen en zeurnegers die evengoed geboren worden met dezelfde kansen die ze zelf verkloten maar vervolgens niet opgroeien en een overgroot van de bevolking het gevoel geven niet meer zich thuis te kunnen voelen in eigen land, maar wel op TV kan zien hoe die culturen zich hier lijken te vestigen door gezwaai met vlaggetjes of overdreven verering van Turkse danwel Marokkaanse symbolen, en de altijd zo trouwe donkere Nederlandse bevolking nu ineens begint te zeiken over een cartoon op de gouden koets en een feestje als Sinterklaas.

Dat het overgrote gedeelte hiervan Moslim is, dat is een heel ander verhaal, en dat is een toffe bijzaak. Wat het heeft opgeleverd is dat we voortaan waakzamer zijn op Moslims, en al helemaal migranten. Dat is niet zo gek.
+1

Huzaar1

Citaat van: A.J. op 15/12/2016 | 19:48 uur
Sowieso zijn het cijfers van 2010... dat komt lekker betrouwbaar over in bijna 2017. Daarbij vraag ik me ook af hoe ze het gemeten hebben aangezien geloof sinds 1994 niet meer opgenomen wordt in de basisregistratie. En wie zijn er allemaal meegenomen? 18 Jaar en ouder? Of wat?

Ik vind het allemaal een nogal rammelend geheel.

I concur.
Elzenga, we zijn eruit.

Het onderzoek kan,
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.

Sowieso zijn het cijfers van 2010... dat komt lekker betrouwbaar over in bijna 2017. Daarbij vraag ik me ook af hoe ze het gemeten hebben aangezien geloof sinds 1994 niet meer opgenomen wordt in de basisregistratie. En wie zijn er allemaal meegenomen? 18 Jaar en ouder? Of wat?

Ik vind het allemaal een nogal rammelend geheel.

Huzaar1

Citaat van: Ros op 14/12/2016 | 23:36 uur
Wees niet bang, ook Wilders zal het  onderzoek afdoen als niet betrouwbaar. En hij zal bevolkingsgroepen blijven beschuldigen van daden die begaan worden door een groep rotte appels.

Zoals ik al zei, ik geloof ook niet in dit onderzoek.
Dat er een 'onderzoek' is gedaan garandeert niets over de geloofwaardigheid of betrouwbaarheid van dit onderzoek.

De titel alleen al, nogal wat emotioneel geladen wat een reactie lijkt te zijn op een stelling of op vingerwijzende toon me iets wil bijbrengen vind ik niet getuigen van neutraliteit.
Kortom, goed verhaal, lekker kort, ik kan er niets mee en ik heb een donkerbruin vermoeden dat de meerderheid van Nederland dit ook vind. Behalve Ros, en Elzenga natuurlijk.

Waar slaat dit nou op? Alsof de Nederlandse gemeenschap zo fel gekant is tegen moslims, of dat we even een heropvoeding nodig hebben omdat de Moslims in Nederland alles wordt aangerekend wordt wat fout gaat, of dat het iemand zo veel interesseert hoeveel het percentage moslims per vierkante meter opgedeeld in landen van Europa beslaat.
Wat een kont verhaal. Ik / We ( ik spreek er voor meer denk ik ) hebben inmiddels een hekel gekregen aan Turken, Marokkanen en zeurnegers die evengoed geboren worden met dezelfde kansen die ze zelf verkloten maar vervolgens niet opgroeien en een overgroot van de bevolking het gevoel geven niet meer zich thuis te kunnen voelen in eigen land, maar wel op TV kan zien hoe die culturen zich hier lijken te vestigen door gezwaai met vlaggetjes of overdreven verering van Turkse danwel Marokkaanse symbolen, en de altijd zo trouwe donkere Nederlandse bevolking nu ineens begint te zeiken over een cartoon op de gouden koets en een feestje als Sinterklaas.

Dat het overgrote gedeelte hiervan Moslim is, dat is een heel ander verhaal, en dat is een toffe bijzaak. Wat het heeft opgeleverd is dat we voortaan waakzamer zijn op Moslims, en al helemaal migranten. Dat is niet zo gek.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.

Heel bijzonder dat het kleine schijbaar rondreizende groepje dat het verpest voor de rest groter geschat wordt...

ARM-WAP

Citaat van: Ros op 14/12/2016 | 23:31 uur
Wij moeten ten alle kosten voorkomen dat wij groeperingen over een kam gaan scheren omdat een deel van de groep het verziekt voor iedereen. Dat is het liefst wat sommige mensen en partijen zien gebeuren.
Daarmee ga ik zeker akkoord.
Ik kan en wil me echter niet neerleggen bij
- het creeren van een pararelle maatschappij door dat "deel dat het verziekt voor iedereen".
- het, desnoods, gebruiken van intimidatie en geweld door dat deel om
     - geloofsgenoten "op het rechte pad te houden",
     - buitenstaanders de toegang te ontzeggen tot hele wijken in 'onze' steden. En dat omvat niet alleen burgers, maar ook politie, brandweer en andere nooddiensten.
Dat 'deel dat het verziekt voor iedereen' wordt eigenlijk al vele jaren gedoogd maar moet eigenlijk zeer hard aangepakt worden en desnoods het land/Europa uitgezet worden.
Politici hebben gewoon hele pakken boter aan het hoofd wat dat betreft... Met iedereen te omarmen en enkel het goede te (willen) zien in de mens heeft men ongezonde toestanden laten groeien...
En die uitwassen zijn nu moeilijk aan te pakken. Erger nog: ik vermoed dat velen onder hen idd 2de, 3de generatie zijn en dat ze geen twee nationaliteiten hebben maar slechts eentje: een van een Europese lidstaat. Die krijg je Europa gewoon niet (meer) uit.
'Wij' zijn gewoon tientallen jaren té tolerant geweest en hebben maar laten gedijen... Het is tijd voor een grove borstel.

Ros

Citaat van: Thomasen op 14/12/2016 | 22:28 uur
...... en zal dit nieuwsbericht morgen gevolgd worden door het bericht dat de PVV is opgeheven.

Wees niet bang, ook Wilders zal het  onderzoek afdoen als niet betrouwbaar. En hij zal bevolkingsgroepen blijven beschuldigen van daden die begaan worden door een groep rotte appels.

Ros

Citaat van: ARM-WAP op 14/12/2016 | 22:58 uur
Diegenen die ik hier zie komen niet uit Turkije...
Dat zijn zeer overwegend Pakistani, Bangladeshi en in mindere mate Indiers met daaronder Sikhs, Hindus en ook Christenen.
En van deze groepen kan ik met zeer grote waarschijnlijkheid duiden of ze al dan niet moslim zijn.
En dat is helemaal niet zo moeilijk. De klederdracht is duidelijk genoeg.

De afkomst, land van herkomst, kan je redelijk goed inschatten. Een geloof erop plakken, ik denk dat je er in heel veel gevallen naast zal zitten. En zeker als je de tweede of derde generatie in beschouwing neemt. Traditioneel kleden of zelfs een Boerka dragen wil nog niet zeggen dat je moslim ben.

Wij moeten ten alle kosten voorkomen dat wij groeperingen over een kam gaan scheren omdat een deel van de groep het verziekt voor iedereen. Dat is het liefst wat sommige mensen en partijen zien gebeuren.

ARM-WAP

Citaat van: Ros op 14/12/2016 | 22:09 uur
Zet drie mensen uit, noem wat, Turkije op een rij en jij kan zien wie de Moslims zijn en niet...knap. Kan je ook zien welke van de drie vis lust ?
Diegenen die ik hier zie komen niet uit Turkije...
Dat zijn zeer overwegend Pakistani, Bangladeshi en in mindere mate Indiers met daaronder Sikhs, Hindus en ook Christenen.
En van deze groepen kan ik met zeer grote waarschijnlijkheid duiden of ze al dan niet moslim zijn.
En dat is helemaal niet zo moeilijk. De klederdracht is duidelijk genoeg.

dudge

Citaat van: Ros op 14/12/2016 | 22:10 uur
Duidelijk, maar niet mijn punt zie de reactie aan ARM-WAP.

Je punt is dat je het niet van buiten kunt zien? Lekker belangrijk.
En ja, etnisch profileren kun je leren. Je zult een false positive rate hebben, maar iedereen behalve jij zal het beter doen dan een randomizer.

Maar het is eigenlijk niet belangrijk ihkv dit topic. Lees de post van Huzaar en ARM-WAP. Waarom schatten mensen deze percentages verkeerd in? Is dat omdat iedereen de Twitter van Bosma volgt of is dat door wat je ziet op de straten in Den Haag, Rotterdam,  Amsterdam, etc.

Maargoed je zal wel gelijk hebben, en zal dit nieuwsbericht morgen gevolgd worden door het bericht dat de PVV is opgeheven.

Ros

Citaat van: Thomasen op 14/12/2016 | 21:28 uur
Er is een verschil tussen de perceptie hebben dat 60% moslim is en het daadwerkelijke percentage. Stikkers zijn niet nodig, want het boeit helemaal niet of het moslims zijn of niet, het gaat om de perceptie.

Duidelijk, maar niet mijn punt zie de reactie aan ARM-WAP.

Ros

Citaat van: ARM-WAP op 14/12/2016 | 21:33 uur
Waar ik woon zijn er veel moslims, hindoes, sikhs...
En van de meesten kan je het wel goed zien welke godsdienst ze aanhangen.
Geen nood dus voor de M, C, H... enz.

Zet drie mensen uit, noem wat, Turkije op een rij en jij kan zien wie de Moslims zijn en niet...knap. Kan je ook zien welke van de drie vis lust ?

ARM-WAP

Citaat van: Ros op 14/12/2016 | 19:58 uur
Met andere woorden, hoe kan je aan iemand zien dat hij of zij de Islam aanhangt,  een Hindoe is, of  Boeddhist is ?
Waar ik woon zijn er veel moslims, hindoes, sikhs...
En van de meesten kan je het wel goed zien welke godsdienst ze aanhangen.
Geen nood dus voor de M, C, H... enz.

dudge

Citaat van: Ros op 14/12/2016 | 21:20 uur
En nu met ondertiteling.........

Er is een verschil tussen de perceptie hebben dat 60% moslim is en het daadwerkelijke percentage. Stikkers zijn niet nodig, want het boeit helemaal niet of het molsims zijn of niet, het gaat om de perceptie.

Ros

Citaat van: Thomasen op 14/12/2016 | 21:03 uur
'de indruk hebben dat' als je echt niet snapt dat in Rotterdam sommige mensen die indruk hebben, ben je behoorlijk aan het struisvogelen.

En dat Is iets anders dan of het feitelijk ook zo is, welke parameters je daar aan hangt of of dat dan een probleem is.

En nu met ondertiteling.........

dudge

Citaat van: Ros op 14/12/2016 | 19:58 uur
En die hadden allemaal een grote sticker op de jas zitten met een grote "M"erop, net als de mensen in de Biblebelt een "C", van Christen, dragen ? Met andere woorden, hoe kan je aan iemand zien dat hij of zij de Islam aanhangt,  een Hindoe is, of  Boeddhist is ?
'de indruk hebben dat' als je echt niet snapt dat in Rotterdam sommige mensen die indruk hebben, ben je behoorlijk aan het struisvogelen.
En dat is iets anders dan of het feitelijk ook zo is, welke parameters je daar aan hangt of of dat dan een probleem is.

Ros

Citaat van: tentara71 op 14/12/2016 | 13:19 uur
Toen ik in Rotterdam in het Oude Westen, in Charlois (Saarloos) en Crooswijk woonde, had ik de indruk dat 60% van de bevolking  moslim was! Toen ik in Drenthe woonde, zag ik er twee jaar niet 1!

En die hadden allemaal een grote sticker op de jas zitten met een grote "M"erop, net als de mensen in de Biblebelt een "C", van Christen, dragen ? Met andere woorden, hoe kan je aan iemand zien dat hij of zij de Islam aanhangt,  een Hindoe is, of  Boeddhist is ?

ARM-WAP

Ik hoef helemaal niet te weten met hoeveel "ze" dan al niet zijn.
Wat mij betreft maakt een bepaalde groep van deze "minderheid" dé gemeenschap kapot met zo'n toestanden:
http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/3030903/2016/12/14/Schokkende-reportage-De-openbare-ruimtes-in-Franse-moslimwijken-waar-vrouwen-niet-meer-welkom-zijn.dhtml
Dat is een parallelle maatschappij creeren...
Net zoals in de UK het een publiek geheim is dat er wel degelijk Sharia-rechtbanken zijn...
Allemaal lekker in het geheim en pottenkijkers worden, desnoods hardhandig, de toegang ontzegd...
En dan ook nog dit...
https://www.youtube.com/watch?v=lkMlX9fKuQk
Een regelrechte schande is het...

Ondertussen slapen mensen als Rutte, Merkel, Michel, Hollande en zo vele anderen lekker door... Want kleine "probleempjes" en "uitwassen" hebn je overal.

Huzaar1

en wat bedoelen ze met 'Moslims'?
Lui met een moslim paspoort? Mensen die geregistreerd staan in de Moslim databank? Bij de Moskeeën? Aanhangers? Wanneer ben je moslim en wanneer niet?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

MasterChief1971

Toen ik in Rotterdam in het Oude Westen, in Charlois (Saarloos) en Crooswijk woonde, had ik de indruk dat 60% van de bevolking  moslim was! Toen ik in Drenthe woonde, zag ik er twee jaar niet 1! Als je dit onderzoek niet beter duidt, snap je ook niet waar de overlast en onveiligheid ( gevoel van) vandaan komt.

Conclusie: slecht, tendentieus onderzoek.
Getallen zullen best kloppen maar kaal zeggen ze he-le-maal niets....
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

Mourning

Gaat dit onderzoek over het aantal feitelijke islamieten OF over het aantal mensen met een islamitische achtergrond welke zelf niet actief practiserend meer zijn (maar bijv. wel met bijv. een set normen en waarden e.d. zijn grootgebracht)? Het een verschilt m.i. nl. nogal van het andere.

"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Huzaar1

Ik neem echt niet zomaar elk onderzoek aan voor waarheid, de vraagstelling, het onderzoek, de stellingen en wijze waarop het is uitgevoerd zijn ( ook door RTL, de NOS en CNN ) soms te beperkt voor woorden. Ik koop deze cijfers dus ook niet, daarnaast.. of dit nu zo is of niet, hoe erg is het als we het wel zo ervaren, maar het percentage niet zo hoog blijkt te zijn als we het schatten? Volgens mij is dat juist een bevestiging voor de problemen die Wilders aankaart. Als de groep zo klein is, maar zo gigantisch groot wordt ervaren is er nog meer mis met die groep dan we dachten.

Daarnaast snap ik niet waarom je nu direct over Wilders begint te praten, de macht van de PVV wordt bepaald door het aantal stemmen, en elke stem dat is een Nederlander met een denkbeeld wat evenveel waard is als een Nederlander met het denkbeeld wat aansluit bij het CDA of de PVDA. Wilders zegt iets en dat er zoveel mensen naar ( moeten ) luisteren is omdat zoveel mensen ook vinden wat hij vindt en zegt.

In principe zeg je nu

"Daar ga je dan als Wilders, Bosma en de PVV, miljoenen medelanders  met je Eurabia complottheorie. Grootste onzin dus!!..nu ook weer bewezen. (waarmee ik de problemen die er wel zijn niet wil bagataliseren...maar wel de feiten graag)

Wilders en andere 'populisten' zijn zo groot niet omdat ze het hardst van allemaal kunnen roepen, maar omdat heel heel heel erg veel inwoners van dit land dit vinden en zich vertalen in politieke kleur door steun bij bijvoorbeeld Wilders. Jij snapt toch wel hoe het werkt? Wilders aanvallen heeft geen zin, er wordt op hem gestemd, mensen vinden wat hij zegt ook, daar wordt dat in vertaald.
Als je Wilders aanvalt, dan val je indirect miljoenen mensen aan. Het gaat om de ervaren werkelijkheid.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ronald Elzenga

Daar ga je dan als Wilders, Bosma en de PVV met je Eurabia complottheorie. Grootste onzin dus!!..nu ook weer bewezen. (waarmee ik de problemen die er wel zijn niet wil bagataliseren...maar wel de feiten graag)

Maar goed, dit onderzoek zal ook wel weer krankzinnig en knettergek zijn...en anti-Wilders en anti-PVV...PVV-haters...en nog wat van die etiketjes van Wilders..

Ronald Elzenga

Onderzoek: percentage moslims in Nederland wordt enorm overschat

Nederlanders denken dat er veel meer moslims in hun land leven dan dat er daadwerkelijk zijn.

Onderzoek in veertig Europese landen toont een gigantisch gat tussen het werkelijke en het geschatte aantal moslims in een land. Ook de groei van het aantal moslims wordt totaal verkeerd ingeschat.

Nederland
In Nederland wordt geschat dat op dit moment 19 procent van de bevolking moslim is, bijna één op de vijf mensen. In werkelijkheid is het 6 procent. Nederlanders schatten dat in 2020 26 procent van de bevolking moslim is. In werkelijkheid komt dat uit op een kleine 7 procent.

In Frankrijk is het gat tussen perceptie en werkelijkheid het grootst. De Fransen schatten het aantal moslims op 31 procent van de Franse bevolking, dus bijna één op de drie. In het echt is dat 7,5 procent, 1 op de 13.

Ook de groei van de moslimpopulatie in 2020 is voor de Fransen lastig in te schatten. Ze denken dat het 40 procent wordt, maar volgens onderzoekers is het eerder een dikke 8 procent.

Italianen, Belgen en Britten
Ook de Italianen, Duitsers en de Belgen zitten er flink naast als het gaat om het inschatten van de huidige moslimpopulatie. Zij denken allemaal dat meer dan een vijfde van de bevolking moslim is. Terwijl dat varieert van een kleine 4 procent in Italië, 5 procent in Duitsland tot 7 procent in België.

Britten denken dat 15 procent van de populatie moslim is, terwijl het 5 procent is. En ze vermoeden een groei in 2020 naar 22 procent, terwijl dat volgens onderzoek 6 procent zal zijn.

The Perils of Perception in 2016: Ipsos MORI from Ipsos MORI
http://www.rtlnieuws.nl/nederland/onderzoek-percentage-moslims-in-nederland-wordt-enorm-overschat
RTL Nieuws