Belgische defensie - Algemene nieuwstopic

Gestart door Belgje, 09/09/2014 | 09:54 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1404
Citaat van: Zander op 27/09/2016 | 10:19 uur
Ik zie liever geen M vervanger maar een vervanger voor de LCF van 6 tot 8 stuks. Dan met meer bewapening en uitgebreidde ASW middelen. Dus geen fregat maar een klasse zwaarder.

Daar zou ik mij in kunnen vinden, maar dan nu wel nu beginnen met de ontwikkeling zodat de M's als eerste aan de beurt komen, we zijn immers van ontwerp tot operationele overdracht zomaar 14 jaar verder.

Daarmee haken de Zuiderburen wel af, want reken op een aanzienlijk hoger budget per schip en kunnen dan hun pijlen beter richten op de XO serie.

Wellicht is het voor BE zo wie zo een beter idee om zich te focussen op de XO, 2 in een combatant versie en 1 of 2 als amphibious of logistic ship.

Zander

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 27/09/2016 | 09:41 uur

Niets...

Afhaken zou de KM een probleem opleveren waardoor zij wellicht voor andere keuzes zou worden gesteld, zomaar een paar opties:

- geen vervanging MFF, verdere decimering
- geen vervanging MFF, 6 LCF vervangers
- geen vervanging MFF, 6 nieuwe onderzeeboten
- wel vervanging MFF door 4-6 opvolgers en geen onderzeeboten
- wel vervanging MFF door 2 opvolgers van NL makelij
- wel vervaging MFF door 2 opvolgers van een buitenlandse plank

En zo is er nog wel wat te bedenken.... welke keuze ook, het afhaken van BE zou vermoedelijk beteken een specialisatie in mijnenbestrijding en het einde van blue water capaciteiten voor onze zuiderburen.

Ik zie liever geen M vervanger maar een vervanger voor de LCF van 6 tot 8 stuks. Dan met meer bewapening en uitgebreidde ASW middelen. Dus geen fregat maar een klasse zwaarder. Daarnaast 4 subs etc etc. Voor wat betreft de Belgen, die optie zou ik compleet laten varen tot zij zelf met iets concreets over de brug komen.

(Wat een maritieme woordspelingen......)
People are sheep

Reinier

Citaat van: Flyguy op 27/09/2016 | 09:05 uur
Het probleem is nu dat België, wat niks heeft, gaat leunen op een land wat ook vrij weinig in kan brengen. We hebben wel mooie schepen, maar die zijn of aan BMD verpatst of aan de Duitsers. Idem voor de landmacht, die zijn een Duitse divisie.
Je hebt gelijk en het is ook schandelijk.
Gezamenlijk economie is meer dan €1.000 mld. Zouden we aan de NAVO eis voldoen, zouden we €20 mld uitgeven aan defensie. Moet je zien wat je dan allemaal zou kunnen doen!
Nu redden we net €10 mld en moet je zien wat allemaal niet kunnen doen. Is het bij ons treurig, maar de Belgen zijn niet meer dan een veredelde padvinderij club dat nog kan voortbestaan onder de gratie van haar buren.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Reinier op 27/09/2016 | 09:50 uur
Het afhaken van de Belgen zie nog niet zo snel gebeuren.

Ik ook niet.

Harald

Citaat van: Flyguy op 27/09/2016 | 09:05 uur
Het probleem is nu dat België, wat niks heeft, gaat leunen op een land wat ook vrij weinig in kan brengen.

Klopt, wat ik snel lees is vooral ; samenwerking .. samenwerking en samenwerking.
Personele bestand wordt verminderd van 30.000 naar 25.000
Eigenlijk gaat alle aantallen van al het materieel naar beneden, voorbeelden zijn de helicopters bij de marine, straks alleen maar 4 stuks NH90 waar ook nog 1 stuks 36 maanden op missie is met een M-fregat.
Dit geldt ook voor de M-fregatten, 2 stuks, waarvan 1 stuk op missie voor een duur van 36 maanden aaneengesloten.

De Landmacht wordt steeds verder uitgekleed (mijns inziens), waren het eerst nog Leo1's 105mm, nu Piranha 90mm, straks de Jaguar van het Franse Scorpion programma met een 40mm.
Ook steeds meer aan te schaffen lichte voortuigen voor de Landmacht.

Luchtmacht ; 34 stuks (F-35's) voor € 3,5 miljard ??

Reinier

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 27/09/2016 | 09:41 uur

Niets...

Afhaken zou de KM een probleem opleveren waardoor zij wellicht voor andere keuzes zou worden gesteld, zomaar een paar opties:

- geen vervanging MFF, verdere decimering
- geen vervanging MFF, 6 LCF vervangers
- geen vervanging MFF, 6 nieuwe onderzeeboten
- wel vervanging MFF door 4-6 opvolgers en geen onderzeeboten
- wel vervanging MFF door 2 opvolgers van NL makelij
- wel vervaging MFF door 2 opvolgers van een buitenlandse plank

En zo is er nog wel wat te bedenken.... welke keuze ook, het afhaken van BE zou vermoedelijk beteken een specialisatie in mijnenbestrijding en het einde van blue water capaciteiten voor onze zuiderburen.
Het afhaken van de Belgen zie nog niet zo snel gebeuren.
Voor relatief weinig inspanning kunnen zij nu 2 goede schepen laten rondvaren (bijna) overal ter wereld.

Nederland rekent deze Belgische schepen half mee voor de capaciteiten. Mochten deze weg vallen, komt het weer op het bord van Nederland en zullen we meer moeten gaan investeren.

Deze samenwerking heeft grote voordelen voor beide landen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1398
Citaat van: Reinier op 27/09/2016 | 09:29 uur
Belgische marine is zo geïntegreerd in de Nederlandse marine, kiezen voor een ander schip dan een Nederlands schip zou bijna niet kunnen.
Ik zie het voordeel er ook niet van in voor de Belgen; platform zal niet beter zijn, heel misschien in aanschaf iets goedkoper, maar onderhoud, opleidingen, logistiek, etc zou het allemaal duurder maken.

Wat valt er ook te winnen als je slechts 2 schepen elders gaat kopen?

Niets...

Afhaken zou de KM een probleem opleveren waardoor zij wellicht voor andere keuzes zou worden gesteld, zomaar een paar opties:

- geen vervanging MFF, verdere decimering
- geen vervanging MFF, 6 LCF vervangers
- geen vervanging MFF, 6 nieuwe onderzeeboten
- wel vervanging MFF door 4-6 opvolgers en geen onderzeeboten
- wel vervanging MFF door 2 opvolgers van NL makelij
- wel vervaging MFF door 2 opvolgers van een buitenlandse plank

En zo is er nog wel wat te bedenken.... welke keuze ook, het afhaken van BE zou vermoedelijk beteken een specialisatie in mijnenbestrijding en het einde van blue water capaciteiten voor onze zuiderburen.

Reinier

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 27/09/2016 | 09:22 uur
Als onze zuiderburen zouden afhaken voor het vMFF project, dan zou dat maar zo de doodsteek voor dit gehele project kunnen beteken en wordt onze marine wellicht voor andere keuzes gesteld.
Dit is wat er staat in hun rapport:

"De  nieuwe  fregatten  zullen  gezamenlijk  ontwikkeld,  verworven  en  ondersteund  worden  met  de Nederlandse  Defensie.  Nederland  blijft  in  de  Belgisch - Nederlandse  marinesamenwerking  leidende  partij voor de identieke types van fregatten. Deze binationale samenwerking zorgt voor de nodige  schaalvergroting om de  Life Cycle Cost te reduceren."

Belgische marine is zo geïntegreerd in de Nederlandse marine, kiezen voor een ander schip dan een Nederlands schip zou bijna niet kunnen.
Ik zie het voordeel er ook niet van in voor de Belgen; platform zal niet beter zijn, heel misschien in aanschaf iets goedkoper, maar onderhoud, opleidingen, logistiek, etc zou het allemaal duurder maken.

Wat valt er ook te winnen als je slechts 2 schepen elders gaat kopen?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Flyguy op 27/09/2016 | 09:05 uur
Die zouden het niet eens zo erg vinden. Het probleem is nu dat België, wat niks heeft, gaat leunen op een land wat ook vrij weinig in kan brengen. We hebben wel mooie schepen, maar die zijn of aan BMD verpatst of aan de Duitsers. Idem voor de landmacht, die zijn een Duitse divisie.

Ik denk dat België meer uit samenwerking met de Fransen kan halen. Die willen nog wel eens afdingen op de voorwaarde dat je dan een afzetgebied wordt, maar Nederlanders verlangen altijd de volle mik, plus bonus.esteld

Als onze zuiderburen zouden afhaken voor het vMFF project, dan zou dat maar zo de doodsteek voor dit gehele project kunnen beteken en wordt onze marine wellicht voor andere keuzes gesteld.

Reinier

Citaat van: Huzaar1 op 27/09/2016 | 00:40 uur
Hele andere vraag, maar wie is dat kind? met die Belgische sjerp om zijn lichaam? 
Lijkt mij een vrouw.
En met zo'n sjerp ben je de burgemeester in België (zie Samson & Gert)

ARM-WAP

Citaat van: Flyguy op 27/09/2016 | 09:05 uur
Die zouden het niet eens zo erg vinden. Het probleem is nu dat België, wat niks heeft, gaat leunen op een land wat ook vrij weinig in kan brengen. We hebben wel mooie schepen, maar die zijn of aan BMD verpatst of aan de Duitsers. Idem voor de landmacht, die zijn een Duitse divisie.

Ik denk dat België meer uit samenwerking met de Fransen kan halen. Die willen nog wel eens afdingen op de voorwaarde dat je dan een afzetgebied wordt, maar Nederlanders verlangen altijd de volle mik, plus bonus.
Zou geen probleem zijn.
Met wat men nu op het oog heeft om LM materieel te vervangen: Scorpion (Frans) en luchttransporteerbare indirecte artillerie (dan denk ik aan CAESAR) kan men in Frankrijk gaan shoppen.
Bij de Fransen vallen er idd koopjes te doen en idd, je wordt afzetgebied.
Maar dat lijkt best in orde voor politici: de Belgische electriciteitsmarkt is zo goed als in handen van de Fransen en bij enkele Banken is dat ook al het geval.

Reinier

Citaat van: ARM-WAP op 27/09/2016 | 08:38 uur
'Men' durft nog steeds niet toe te geven dat de vf-16 de F-35 wordt... Dat is ongetwijfeld al lekker beklonken onder wat druk van de Amerikanen. Vandaar dat er slecht 34 komen. Let wel, dat getal dekt zelfs al de attritie  :omg:
Als de Belgen nog serieus mee willen doen, zullen ze wel moeten kiezen voor de JSF.
Ten eerste is hun luchtmacht gedeelte geïntegreerd in onze luchtmacht dus zou onzinnig zijn om voor een ander vliegtuig te kiezen.
En dan hebben zij ook nog een paar bommetjes liggen van de VS die ze moeten kunnen vervoeren  :cute-smile:

Het aantal van 34 deel dat maar door 2.
Never nooit niet dat de Belgen met 1/3 van defensie budget van Nederland hetzelfde aantal F35 gaat aanschaffen.

Flyguy

Citaat van: ARM-WAP op 27/09/2016 | 08:38 uur
Plan B - ik heb het zeer recent nog geschreven... Dan kijkt men gewoon naar de Zuiderbuur.
We werken daar al mee samen op verschillende vlakken: LuM met opleiding, LM (wat er nog van rest)... Dus een beetje marine-samenwerking komt snel in orde.
Ze bouwen FREMMs, ze werken aan nieuwe mijnenbestrijdingsvaartuigen...
Die zouden het niet eens zo erg vinden. Het probleem is nu dat België, wat niks heeft, gaat leunen op een land wat ook vrij weinig in kan brengen. We hebben wel mooie schepen, maar die zijn of aan BMD verpatst of aan de Duitsers. Idem voor de landmacht, die zijn een Duitse divisie.

Ik denk dat België meer uit samenwerking met de Fransen kan halen. Die willen nog wel eens afdingen op de voorwaarde dat je dan een afzetgebied wordt, maar Nederlanders verlangen altijd de volle mik, plus bonus.

ARM-WAP

Citaat van: Alkmaar op 26/09/2016 | 23:33 uur
Dit leest alsof de Belgen de benodigde SM-3 raketten aan gaan schaffen. Dat kan niet anders dan dat in samenwerking gebeurd met de Nederlandse marine. Of dit is natuurlijk gewoon luchtfietserij.

We mogen de Belgen dus wel op onze blote knieën bedanken dat het hen behaagd heeft om mee te gaan doen aan het operationeel maken van het JSS door 35 man personeel en een helikopter te leveren.

Ik heb nu alleen het maritieme domein gelezen en ik ben wel wat gewend van de Nederlandse politiek als het op defensie aankomt maar de Belgen spannen toch echt wel de kroon. Er worden gewoon Nederlandse middelen als eigen beschouwd zonder daarvoor maar enige inbreng van belang te leveren en dan is de helft hiervan ook nog niet eens een uitgemaakte zaak omdat Nederland hier nog niet mee in heeft gestemd. En dit is dan een officieel beleidsdocument.

Wat is het plan B als Nederland niet instemt met deelname aan het JSS project, geen M vervanger kiezen en/of geen geen nieuwe mijnenbestrijdingsschepen gaat bouwen. Gaat België ze dan zelf bouwen? Nee, dus dan kan België het hele maritieme domein wel opdoeken. Het zijn dus de Belgen die mee mogen doen met de Nederlanders. Niet andersom zoals dit document soms wel eens doet voorkomen.
Ik vind het een beschamend document. Ben zelfs gestopt met het lezen ervan.
Het "oogt" mooi - de layout is goed verzorgd  ;D
Maar daarbij is het dan ook wel gezegd.

'Men' durft nog steeds niet toe te geven dat de vf-16 de F-35 wordt... Dat is ongetwijfeld al lekker beklonken onder wat druk van de Amerikanen. Vandaar dat er slecht 34 komen. Let wel, dat getal dekt zelfs al de attritie  :omg:

Marine-gedeelte. "Schaam-te-loos"
JSS... dat men er dan eentje laat bijbouwen... Maar dit past in de traditie van gebruik/bereidstelling materieel: jaren geleden was een (E-71) fregat toegewezen aan zowel "nationaal gebruik "/WEU/NAVO.

Plan B - ik heb het zeer recent nog geschreven... Dan kijkt men gewoon naar de Zuiderbuur.
We werken daar al mee samen op verschillende vlakken: LuM met opleiding, LM (wat er nog van rest)... Dus een beetje marine-samenwerking komt snel in orde.
Ze bouwen FREMMs, ze werken aan nieuwe mijnenbestrijdingsvaartuigen...

ARM-WAP

Citaat van: StrataNL op 27/09/2016 | 01:09 uur
De Belgen hebben voor de mlu (2014/15) nog wel de Anaconda DSBV-61 gebruikt, daarna niet meer. En ze hebben i.t.t. NL de LFAPS zover ik weet niet aangeschaft. Naar alle schijn hebben ze dus samen met NL de Anaconda met pensioen gestuurd, maar zonder iets nieuws te plaatsen.
...
Dus ze hebben eigenlijk enorm dure OPV's.
Dat wist ik (nog) niet...
Men wil duidelijk dus niet meer investeren in deze schepen.
Op naar nieuw en beter?  :silent: