Hillen brengt werkbezoek aan Vietnam

Gestart door Lex, 26/09/2011 | 10:10 uur

Ace1

Citaat van: jurrien visser op 30/01/2012 | 20:00 uur
Het al weer geruime tijd stil rondom de (potentiële) export orders voor Vietnam (en Oman).

Weet iemand of er al meer bekend is?

Volgens de topic over Oman, had Poleme er over dat de Ceo van Damen bij de handelsdelegatie zat en was de kans groot dat er een contract zou worden getekend, hoe de zaken er nu voor staan, geen idee, misschien weet Poleme meer daarover?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Het al weer geruime tijd stil rondom de (potentiële) export orders voor Vietnam (en Oman).

Weet iemand of er al meer bekend is?

ARM-WAP

SIGMA Ships for Vietnam?
Vietnam's growing economy, and China's aggressive stance in the South China Sea, are pushing the country to begin a long-delayed military modernization program. Most of the equipment comes from Vietnam's traditional Russian sources, but a purchase of Next-Gen DHC-6 Twin Otter maritime patrol aircraft from Canada showed the country's willingness to consider other suppliers. Now comes word that Vietnam's new Russian Gepard Class corvettes may be joined by another Western entry: 4 SIGMA ships from the Dutch Schelde shipyard.
SIGMA actually stands for Ship Integrated Geometrical Modularity Approach. Block construction has become almost routine for ships, but block design at this level is unique...

The SIGMA design uses standard, 7.2m sections, separated by bulkheads with watertight doors. That block size allows the ship to meet international requirements for surviving 6m wide damage to the ship. To add capabilities, people, or space, just add blocks to the design, and a base 50m OPV design can morph all the way to a 90m corvette (Indonesia) or even a full-featured 105m – 150m frigate (Morocco). Necessary standardization within compartment interfaces, beams, doors, portals, stairs and other key construction components adds more efficiencies.
Early reports in October 2011 indicated that an agreement was in progress, whereby the first 2 SIGMA ships would be built in Vlissingen, the Netherlands, and the last 2 would be built in Vietnam, under Dutch supervision. That would represent a big step forward for Vietnam's shipbuilding industry.
SIGMA ships usually use Thales for combat systems and radars, and MBDA for missiles, but customers like Vietnam can change that if they want. Vietnam certainly has a long history with France, who would undoubtedly be interested in resuming some level of defense ties. On the other hand, compatibility with the Russian weapons on its other naval ships would offer advantages of its own. If they choose to change the SIGMA's standard armament, the most likely substitutions involve incorporating a Russian 76.2mm AK-176M naval gun instead of Oto Melara's 76mm, SA-18 very short range anti-aircraft missiles instead of MBDA's Mistral, and/or Kh-53E anti-ship missiles, instead of the French Exocet.

Bron: http://www.defenseindustrydaily.com/More-than-the-Sum-of-Its-Parts-Dutch-SIGMA-Ships-for-Vietnam-07173/?utm_campaign=newsletter&utm_source=did&utm_medium=textlink&utm_term=More%20than%20the%20Sum%20of%20Its%20Parts:%20Dutch%20SIGMA%20Ships%20for%20Vietnam?&utm_campaign=newsletter&utm_source=did&utm_content=VA+Class+SSNs%3B+SSGN+%7C+SIGMA+for+Vietnam%3F+%7C+V-Hull+Strykers+%7C+Poland+to+Recompete+Aircrafts&date_sent=2011-10-31+14%3A51%3A21

Harald

Vietnam heeft net van z'n Russische vrienden nog weer 2 patrol-vaartuigen type Gepard (Svetlyak-klasse) ontvangen, ze hebben nu 4 stuks in deze klasse.

Zie Info in deze pdf bladzijde 34
http://www.roe.ru/cataloque/navy/navy.pdf

Oct 20/11:
Vietnam signs acceptance certificates for the last 2 of 4 Project 10412/ Svetlyak Export Class patrol boats at Almaz Shipbuilding Firm. The 390t class was originally developed for the KGB's border guards, mounting a 76.2mm AK-176M cannon, a 30mm AK-630 gatling gun, and a mount for very short range SA-16/SA-18 anti-aircraft missiles.

The first 2 ships were delivered to Vietnam in 2002, and the 2 follow-on order ships were laid down in June 2009. Unfortunately, repeated issues with key components, including the Arsenal AK-176M gun mounts, delayed construction. The ships will be moved to St. Petersburg, and embarked on a transport ship for shipping to Vietnam.

http://www.defenseindustrydaily.com/Vietnam-Reportedly-Set-to-Buy-Russian-Kilo-Class-Subs-05396/?utm_source=rss&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+did%2Frss+%28Defense+Industry+Daily%29

Ace1

Citaat van: jurrien visser op 27/10/2011 | 21:24 uur
Citaat van: Ace1 op 27/10/2011 | 21:16 uur
Citaat van: jurrien visser op 26/10/2011 | 19:31 uur
Citaat van: IPA op 26/10/2011 | 18:56 uur
139 meter en 5100 ton is toch een prima maat 8)

Maar goed, laat de Vietnamezen eerst maar een order plaatsen...

Lijkt me een prima maat voor een M opvolger al ben ik wel heel erg benieuwd naar de status van de NL FF Schelde Combatant 12717

Of was dit slechts een creatief schetsje... en leuk voor de R&D folder?

Ik denk dat er wel tekeningen van bestaan anders zet men dat niet in een brochure?

http://www.defensieforum.nl/Forum/opvolging_m_fregatten-t20491.345.html

Daar ga ik ook vanuit... vandaar mijn nieuwsgierigheid en de vraag: hoe reëel is dit ontwerp voor de KM en/of voor export.

Het is immers heel stil rond dit concept en er is niets actueel over te vinden (op internet).

het klopt dat het stil is, maar je weet nooit hoe het loopt als er een of ander olie/gas export land iets aparts wil, sluit ik niet uit dat men met de  Sigma Combatant 12717  komt.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#81
Citaat van: Ace1 op 27/10/2011 | 21:16 uur
Citaat van: jurrien visser op 26/10/2011 | 19:31 uur
Citaat van: IPA op 26/10/2011 | 18:56 uur
139 meter en 5100 ton is toch een prima maat 8)

Maar goed, laat de Vietnamezen eerst maar een order plaatsen...

Lijkt me een prima maat voor een M opvolger al ben ik wel heel erg benieuwd naar de status van de NL FF Schelde Combatant 12717

Of was dit slechts een creatief schetsje... en leuk voor de R&D folder?

Ik denk dat er wel tekeningen van bestaan anders zet men dat niet in een brochure?

http://www.defensieforum.nl/Forum/opvolging_m_fregatten-t20491.345.html

Daar ga ik ook vanuit... vandaar mijn nieuwsgierigheid en de vraag: hoe reëel is dit ontwerp voor de KM en/of voor export.

Het is immers heel stil rond dit concept en er is niets actueel over te vinden (op internet).

Ace1

Citaat van: jurrien visser op 26/10/2011 | 19:31 uur
Citaat van: IPA op 26/10/2011 | 18:56 uur
139 meter en 5100 ton is toch een prima maat 8)

Maar goed, laat de Vietnamezen eerst maar een order plaatsen...

Lijkt me een prima maat voor een M opvolger al ben ik wel heel erg benieuwd naar de status van de NL FF Schelde Combatant 12717

Of was dit slechts een creatief schetsje... en leuk voor de R&D folder?

Ik denk dat er wel tekeningen van bestaan anders zet men dat niet in een brochure?

http://www.defensieforum.nl/Forum/opvolging_m_fregatten-t20491.345.html

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#79
Citaat van: IPA op 26/10/2011 | 18:56 uur
139 meter en 5100 ton is toch een prima maat 8)

Maar goed, laat de Vietnamezen eerst maar een order plaatsen...

Lijkt me een prima maat voor een M opvolger al ben ik wel heel erg benieuwd naar de status van de NL FF Schelde Combatant 12717

Of was dit slechts een creatief schetsje... en leuk voor de R&D folder?

IPA NG

139 meter en 5100 ton is toch een prima maat 8)

Maar goed, laat de Vietnamezen eerst maar een order plaatsen...
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Ace1

Citaat van: dudge op 26/10/2011 | 15:53 uur
Citaat van: Lynxian op 26/10/2011 | 15:28 uur
Citaat van: jurrien visser op 25/10/2011 | 20:34 uur
Nu heb ik blijkbaar toch iets gemist in de Sigma range.... 150m is groter dan een LCF... lijkt me een foutje of vergis ik me?
Er staat in 't artikel dan ook 105 meter. ;)

In het artikel staat ook:
CitaatSigma class corvettes are built to sizes ranging from 50 to 150m in length and 9 to 15m width

Wat suggereert dat de mogelijkheid er wel is. Maar goed, er staat ook dat Indonesië 8 fregatten heeft besteld, wat vermoedelijk ook niet waar is, waarmee het artikel toch een paar inhoudelijke fouten maakt.

Volgens mijn gegevens  is de maximale lengte van een Sigma Fregat 139 meter. zie hieronder bij de bijlage.


Lynxian

Citaat van: jurrien visser op 25/10/2011 | 20:34 uur
Nu heb ik blijkbaar toch iets gemist in de Sigma range.... 150m is groter dan een LCF... lijkt me een foutje of vergis ik me?
Er staat in 't artikel dan ook 105 meter. ;)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Nu heb ik blijkbaar toch iets gemist in de Sigma range.... 150m is groter dan een LCF... lijkt me een foutje of vergis ik me?

IPA NG

Nog even en we kunnen voor een prikkie de 150m variant aanschaffen :devil:.
Er worden er steeds meer gebouwd en Vietnamezen zijn vast goedkoper dan Roemenen.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Vietnam Negotiate Buying four Sigma Corvettes from the Netherlands

The Dutch Schelde shipyard in Vlissingen, Netherlands will build four Sigma corvettes for the Vietnamese Navy. The first two ships will be built in Vlissingen, and the last two will be built in Vietnam, under Dutch supervision.

Sigma class corvettes are built to sizes ranging from 50 to 150m in length and 9 to 15m width, addressing the whole spectrum from Offshore Patrol Vessel (OPV), via corvette to frigate size vessels meeting a wide range of customer demands. In fact, the class name Sigma stands for Ship Integrated Geometrical Modularity Approach. The lead ship of the SIGMA class was KRI Diponegoro, launched in 2004 for the Indonesian Navy.

Indonesia was the first customer for the new design, ordering four 9113 class 91 meter corvettes. In 2010 Indonesia has ordered four larger vessels, the 105m' Type 10514. The Moroccan Navy became the second customer for this class, ordering three frigate sized multi-mission vessels in two classes – SIGMA Type 9813 (98m') and the 105m' SIGMA 10145. The first Moroccan Sigma frigate, Tarik ben Ziyad was transferred to the Royal Moroccan Navy on 10 September 2011. With the conclusion of the Vietnam, Schelde will win its third international customer for this class.

http://defense-update.com/20111023_vietnam-negotiate-buying-four-sigma-corvettes-from-the-netherlands.html

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 24/10/2011 | 21:07 uur
Lekker slim, die lui van Daamen. Gaan ze eenmalig geld verdienen aan de bouw van een werf die hen vervolgens gaat beconcurreren.
Als ik het goed begrepen heb niet...daar kan men gewoon meer en goedkoper schepen bouwen voor de lokale markt...made by Damen. Damen heeft zoals je weet meer werven in het buitenland die meehelpen haar orderportefeuille op peil te houden en uit te voeren. De werf heet niet voor niets Damen Vinashin Shipyard. Zullen weer de nodige Nederlanders nodig zijn die werf mede te runnen.