Rijksbegroting & Politieke toekomst

Gestart door Lex, 13/05/2011 | 15:47 uur

Mourning

#8391
Hmm...

Overigens kwam ik in het artikel een overzichtje tegen van Wapensysteemsjablonen (combinatie van investeringen+exploitatiekosten) en de daarmee samenhangende (geschatte)kosten.

Ik zie o.a. puntje 18 'artillerie' en puntje 25 'ondersteunende tanks'. Zoveel artillerie hebben we niet dat daar een dergelijk bedrag mee is gemoeid om die paar stukken in stand te houden en te exploiteren? Toch? Blijkbaar wel. En met ondersteunende tanks worden neem ik aan Genietanks bedoeld? Dus de Buffels e.d.?

Het laat overigens ook de enormiteit van het F35 project weer eens zien en het verdringen van andere projecten, hetgeen altijd wordt tegengesproken door Defensie in het algemeen en de KLU in het bijzonder, wordt volgens mij toch gewoon bevestigd in het artikel met gereserveerde jaarbedragen voor projecten die worden vertraagd, terwijl deze voor de F35 juist worden verhoogd...

Het artikel is in ieder geval zonder meer het lezen waard.

"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Zander

Valt me ook tegen van de groep Bontes van klaveren.
Zij zijn toch altijd wel pro defensie dacht ik.
People are sheep

Ros

En in de Tweede Kamer blijft het angstig stil....ondanks de brede draagvlak en ambitie om Defensie er bovenop te helpen ?  Wanneer gaan de dromers hier en elders eens wakker worden en de realiteit onder ogen zien ?

Heel fijntjes de  geplande 'vervanging van M-fregatten, mijnenjagers, onderzeeboten en het amfibisch transportschip' doorschuiven naar een volgende regering en niemand die er wakker van ligt. Eerder blij dat dit punt voorlopig niet op de agenda hoeft te staan  :sick:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Nieuwe marineschepen maximaal twee jaar vertraagd

23-09-2015

De geplande vervanging van M-fregatten, mijnenjagers, onderzeeboten en het amfibisch transportschip is met ongeveer één tot maximaal twee jaar naar achteren verschoven. Dat meldde Defensie gisteren aan Marineschepen.nl. In dit artikel wordt ook stilgestaan bij de financiële ramingen die Defensie voor de periode t/m 2030 heeft opgesteld. Zij geven een beeld van hoe Defensie de toekomst op materieelgebied ziet.

http://marineschepen.nl/nieuws/nieuwe-marineschepen-maximaal-twee-jaar-vertraagd-230915.html

Ros

#8387
Citaat van: Enforcer op 20/09/2015 | 11:43 uur
Wat heeft een vakbond nog toe te voegen:

Aan een goede OR/MC heeft een werknemer veel meer.

De rechtspositie van een OR/MC is nog te mager om zonder steun van de bonden goed/zelfstandig te kunnen functioneren. En waar Heerts vreest voor een uit de hand gelopen  neoliberale beleid zijn de bonden de organisaties die de macht en middelen hebben om dat een halt toe te roepen. Jan met de Pet is er bij gebaat dat hij/zijlid kan worden van een vakbond. Naast de macht die de burger heeft als het op stemmen aankomt. De Tweede Kamer verkiezing in 2017 zou weleens een verrassende uitkomst kunnen hebben, in een positief of negatief licht. Afhankelijk waar je als burger voor staat natuurlijk.

Enforcer

Wat heeft een vakbond nog toe te voegen:

http://www.telegraaf.nl/dft/24511882/__Grote_bedrijven_nemen_rol_vakbond_over__.html

Aan een goede OR/MC heeft een werknemer veel meer.

En Heerts heeft het totaal niet begrepen. Als hij meer vakbondsleden wilt hebben moet hij geen vakbondslidmarkt gaan proberen te zoeken door politiek te gaan bedrijven. Er zitten ook best wel wat werknemers die op D66 of VVD stemmen, dus hij sluit indirect mensen uit, die hij als vakbond keihard nodig heeft om te overleven. En een vakbond die grotendeels bestaat uit gepensioneerden kan beter samen gaan met de ANBO.

Lex

FNV wil coalitie tegen neoliberale beleid 

FNV roept regeringspartij PvdA, andere politieke partijen en sociale organisaties op tot samenwerking in een brede beweging om het neoliberale beleid te keren. 

Voorzitter Ton Heerts van de vakbond deed die oproep zaterdag tijdens een lezing in het Friese Sint Jacobiparochie.

Volgens Heerts is het "marktdenken" doorgeslagen. Dat gaat ten koste van de "solidariteit in de samenleving" en het "gevoel voor mensen met lagere en middeninkomens, bij wie het allemaal niet vanzelf komt aanwaaien". Alleen een brede coalitie kan effectief tegenkracht bieden.

Hij vestigt zijn hoop vooral op PvdA, SP en GroenLinks als politieke deelnemers aan de antineoliberale tegenbeweging. Regeringspartij VVD en oppositiepartij D66 luisteren vooral naar de werkgeverslobby VNO-NCW, die hamert op minder regels en lastenverlichting omdat het dan allemaal wel goed zal komen. Dat geldt volgens Heerts ook voor delen van het CDA.

Heerts verwijt VVD en D66 daarnaast "elitair individualisme door te zeggen dat iedereen wel zzp'er kan worden, en dan zijn verzekeringen en pensioen zelf wel kan regelen."

"Die vrijheid-blijheid mentaliteit helpt sommige hoogopgeleiden die gewilde arbeid leveren. Zij hebben een onderhandelingspositie. Maar voor velen levert het niet genoeg op om er een fatsoenlijk bestaan van te leiden."

ANP, 19 september 2015 17:04

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Mourning op 18/09/2015 | 12:55 uur
Het lijkt mij voor waar wij naar op zoek (lijken te) zijn inderdaad heel krap, maar ik reageerde in eerste instantie op de suggestie dat we, door een (redelijk beperkte) toename van het projectbudget, ineens mogelijk op zoek zouden zijn naar 5 onderzeeboten. Iets wat mij bijzonder onwaarschijnlijk lijkt.


De wens voor 6 is uitgesproken al kan dit ook bij het spel horen om 4 te krijgen. Persoonlijk ga ik uit van een kostprijs per boot van grofweg 8 á 900 mjn.

Mourning

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 18/09/2015 | 10:40 uur
Het lijkt mij onvoldoende voor 4 boten, maar we gaan het zien.

In 2014 circuleerde er een getal van 3.85 mjd Euro voor 4 boten (als plangetal)

Het lijkt mij voor waar wij naar op zoek (lijken te) zijn inderdaad heel krap, maar ik reageerde in eerste instantie op de suggestie dat we, door een (redelijk beperkte) toename van het projectbudget, ineens mogelijk op zoek zouden zijn naar 5 onderzeeboten. Iets wat mij bijzonder onwaarschijnlijk lijkt.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 18/09/2015 | 10:54 uur
Het is ook maar net afhankelijk van wat je voor onderzeers het moeten worden. Maar met het bedrag dat er ligt is er op de markt best wat te krijgen. Een Type 212 doet vandaag de dag zo'n €350 miljoen per stuk, excl ontwikkeling (480 incl in 2010) bijvoorbeeld. Wij hebben in het huidige budget 690 beschikbaar. Maar ben bang dat, als we zelf gaan ontwikkelen en bouwen, het goed mogelijk gaat zijn dat er een moment komt dat er een keuze gemaakt moet worden, of het budget omhoog, of een kleiner aantal kopen.

Volgens Damen is 2.5 mjd onvoldoende als je 4 boten wil kopen die een goede Walrus vervanger zijn.

http://marineschepen.nl/nieuws/interview-directeur-damen-schelde-over-samenwerking-saab-220115.html

dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 18/09/2015 | 10:40 uur
Het lijkt mij onvoldoende voor 4 boten, maar we gaan het zien.

In 2014 circuleerde er een getal van 3.85 mjd Euro voor 4 boten (als plangetal)

Het is ook maar net afhankelijk van wat je voor onderzeers het moeten worden. Maar met het bedrag dat er ligt is er op de markt best wat te krijgen. Een Type 212 doet vandaag de dag zo'n €350 miljoen per stuk, excl ontwikkeling (480 incl in 2010) bijvoorbeeld. Wij hebben in het huidige budget 690 beschikbaar. Maar ben bang dat, als we zelf gaan ontwikkelen en bouwen, het goed mogelijk gaat zijn dat er een moment komt dat er een keuze gemaakt moet worden, of het budget omhoog, of een kleiner aantal kopen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#8380
Citaat van: Mourning op 18/09/2015 | 10:14 uur
Of men heeft het budget voor 4 onderzeeboten ''realistischer'' gemaakt dan het jaar ervoor?

Het lijkt mij onvoldoende voor 4 boten, maar we gaan het zien.

In 2014 circuleerde er een getal van 3.85 mjd Euro voor 4 boten (als plangetal)

irma

Hier de link naar de prinsjesdageditie van de defensiekrant. Wat zijn we blij :-)

https://magazines.defensie.nl/defensiekrant/2015/18/02-opnieuw-miljoenen
Privacy....ik heb niets te verbergen maar dat hoeven ze niet te weten ....  (Loesje)

Mourning

Citaat van: Zeewier op 18/09/2015 | 01:12 uur
Ik zie in de tabel op pagina 105 en doorlopend in 106 bij onderzeeboten vanaf jaargang 2023 staan: 300 520 509 550 550 350 125 (in miljoenen). Opgeteld is dat 2.904 miljard. Minus lopende exploitatie kosten.
In de begroting van vorig jaar (2015) stond 5 keer 553 mil ingeboekt (knipoog naar 553mm torpedo). Dat is totaal 2.765 miljard. Er zijn verschillen als we de begrotingen over elkaar heen leggen. En dat defensie aan om en nabij 5 boten denkt.

Of men heeft het budget voor 4 onderzeeboten ''realistischer'' gemaakt dan het jaar ervoor?
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

dudge

Citaat van: Zeewier op 18/09/2015 | 01:12 uur
Ik zie in de tabel op pagina 105 en doorlopend in 106 bij onderzeeboten vanaf jaargang 2023 staan: 300 520 509 550 550 350 125 (in miljoenen). Opgeteld is dat 2.904 miljard. Minus lopende exploitatie kosten.
In de begroting van vorig jaar (2015) stond 5 keer 553 mil ingeboekt (knipoog naar 553mm torpedo). Dat is totaal 2.765 miljard. Er zijn verschillen als we de begrotingen over elkaar heen leggen. En dat defensie aan om en nabij 5 boten denkt.

Bij multipurpose fregatten staat vanaf 2024 in de tabel: 173 318 285 76 (in miljoenen). Dat maakt totaal 852 miljoen. De doorlopende exploitatiekosten trekken we er vanaf. Daar koop je 3 schepen voor?

2 schepen zou in lijn zijn met vergelijkbare modellen, die doorgaans rond de €400 miljoen kosten. Maar 3 zou kunnen, maar dat betekend wel dat er ofwel een 'OPV plus' of een Brits schip (fitted for, but not with) word afgeleverd, of dat 'we' wederom een zeer kosteneffectieve oplossing hebben neergezet. Maar ik geloof niet dat het mogelijk gaat zijn voor minder dan een miljard 3 fatsoenlijke fregatten op het water te krijgen.