Internationale fighter ontwikkelingen

Gestart door Lex, 19/12/2015 | 16:32 uur

dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 20/12/2015 | 12:23 uur
36 stuks voor Brazilië en 60 (eventueel + 10) voor Zweden.

Ik ben diep onder de indruk!  :neutral:

Ik ook, dat ze het zelfs bij zulke aantallen voor elkaar boxen, laat staan wat er mogelijk is als het aantal gaat verdubbelen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: ridivek op 20/12/2015 | 12:16 uur
De gripen NG heeft orders uit Brazilie toch?

36 stuks voor Brazilië en 60 (eventueel + 10) voor Zweden.

Ik ben diep onder de indruk!  :neutral:

Sparkplug

Citaat van: Ace1 op 20/12/2015 | 12:14 uur
Sterker nog mee gebruikt een interim toestel (Gripen C/D) met de motor en de avionica  en radar van de Gripen E daarin.
Dit is een omgebouwde JAS 39D tweezitter, dat als demonstratietoestel wordt gebruikt.

Citaat van: ridivek op 20/12/2015 | 12:16 uur
De gripen NG heeft orders uit Brazilie toch?
Ja, dat klopt. Zij bestellen 36 stuks.

https://www.flightglobal.com/news/articles/brazil-finalises-468bn-gripen-ng-deal-416586/

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 20/12/2015 | 12:14 uur
Sterker nog mee gebruikt een interim toestel (Gripen C/D) als prototype met de motor en de avionica  en radar van de Gripen E daarin.

Is een andere constructie, leuk testplatform, dat is iets anders dan een origineel gebouwde E.

ridivek

De gripen NG heeft orders uit Brazilie toch?

Ace1

#25
Citaat van: Sparkplug op 20/12/2015 | 12:11 uur
Nergens stel ik dat ik de Gripen adoreer (wat ik persoonlijk wel adoreer zijn tweemotorige types  ;) ). Wel wil ik aangeven dat er daadwerkelijk wordt gewerkt aan de JAS 39E.

Sterker nog mee gebruikt een interim toestel (Gripen C/D) als prototype met de motor en de avionica  en radar van de Gripen E daarin.

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 20/12/2015 | 11:57 uur
Voortgang met de bouw van een prototype welke zijn luchtdoop ergens in 2016 gaat krijgen gevolgd door een test en evaluatie periode is niet bepaald een bestaand vliegtuig.

Waarom die adoratie voor de Gripen? Alleen vanwege het aanschaf- en exploitatiebudget op het eerste oog?
Nergens stel ik dat ik de Gripen adoreer (wat ik persoonlijk wel adoreer zijn tweemotorige types  ;) ). Wel wil ik aangeven dat er daadwerkelijk wordt gewerkt aan de JAS 39E.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 20/12/2015 | 11:32 uur
Kijk dan in onderstaande link even naar de Antwoorden #1226 en #1227 over de voortgang van de eerste JAS 39E Gripen (v/h Gripen NG).


Voortgang met de bouw van een prototype welke zijn luchtdoop ergens in 2016 gaat krijgen gevolgd door een test en evaluatie periode is niet bepaald een bestaand vliegtuig.

Waarom die adoratie voor de Gripen? Alleen vanwege het aanschaf- en exploitatiebudget op het eerste oog?

De teller voor Gripen E/F staat op 60 voor Zweden (+10 als optie) en 36 voor Brazilië waarbij de verwachting recent drastisch zijn bijgesteld, van 100 naar 40).

Er zullen ongetwijfeld nog een paar nieuwe Gripen E gebruikers bij komen maar vermoedelijk blijft het aantal Gripen E gewoon te laag om het succesvol voor de komende 30-40 jaar te laten zijn.


Sparkplug

Citaat van: 5m@sh_1up op 20/12/2015 | 09:57 uur
Kom op. De Gripen NG BESTAAT NIET eens, slechts op papier. En vooralsnog heeft geen enkele luchtmacht er interesse in. Zelfs de Zweedse niet volgens mij. Nieuwe F16's kopen is helemaal dom. De spare parts worden alleen maar schaarser en duurder.

Kijk dan in onderstaande link even naar de Antwoorden #1226 en #1227 over de voortgang van de eerste JAS 39E Gripen (v/h Gripen NG).

http://www.defensieforum.nl/Forum/internationale_fighter_ontwikkelingen_deel_5-t26504.270.html
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: 5m@sh_1up op 20/12/2015 | 09:57 uur
Zucht.... Wat een gelul weer...

Buck....

Kom op. De Gripen NG BESTAAT NIET eens, slechts op papier. En vooralsnog heeft geen enkele luchtmacht er interesse in. Zelfs de Zweedse niet volgens mij. Nieuwe F16's kopen is helemaal dom. De spare parts worden alleen maar schaarser en duurder.

+ heel veel.

5m@sh_1up

Zucht.... Wat een gelul weer...

Buck....

Kom op. De Gripen NG BESTAAT NIET eens, slechts op papier. En vooralsnog heeft geen enkele luchtmacht er interesse in. Zelfs de Zweedse niet volgens mij. Nieuwe F16's kopen is helemaal dom. De spare parts worden alleen maar schaarser en duurder.

ridivek

#19
Okee nu al meer dan 5mjd terwijl 4,5 als max was toegezegd. Dit inclusief de ruim 300mln voor het langer door vliegen met de F16. Ik vond en vindt de beslissing van vorig jaar om over te gaan tot aanschaf van de F16 ronduit DOM!!! Als je maar een beetje naar de cijfers kijkt, ze verbergen het niet eens, is de F35 te duur in gebruik. 'Overheveling naar exploitatie kosten'.
Ros je slaat de spijker op zijn kop waarom ik ervan overtuigd ben dat de F35 altijd verouderd zal zijn/ niet de technische ontwikkelingen van bewapening en sensoren bij kan houden.
Ik denk dat met en Europees project voor een één motorige straaljager (nu ontwikkelt Saab de grippen NG), de 800mln die Nederland in de ontwikkeling heeft gestoken veel meer had uitgehaald. Okee we zouden één van de hoofd sponsors zijn geweest. De productie van de F16 draait nog toch. We kunnen altijd nog nieuwe F16 aanschaffen of overstappen op de gripen.
Als ik heel eerlijk ben hoop ik op een fatale buck in de F35 die het programma beëindigd, want ik zie het geen succes worden. Het basis concept was volgens Thales in 1990 al achterhaald, de smart L kon vanaf het begin al Stealth vliegtuigen detecteren. De motoren branden te heet dus zijn hitte zoekende raketten zeer effectief tegen de JSF(doodskist). En je kunt niet manoeuvreren omdat het in 2011 aangepaste ontwerp hoofdzakelijk als bommenwerper is ontworpen.

Qua defensie budget ben ik ook pessimistisch, ik denk niet dat veel Nederlanders 2% van hun Netto inkomen over hebben voor defensie. Je hebt het over ruim 800 euro per inwoner van Nederland. De belasting druk is al TE hoog volgens vele (vooral omdat multinationals te weinig worden belast).

Ros


Poleme

Citaat van: Sparkplug op 19/12/2015 | 19:24 uur
Zelf heb ik geen inzicht wat er allemaal naast de toestellen met de 4,6 miljard EUR moet worden aangeschaft. Heb ook geen idee hoe de dollarkoers tussen nu en 2024 zal lopen.

Zelf pin ik mij niet vast hoeveel F-35A er uiteindelijk zullen komen. Het is i.i.g. leuk om te lezen wat iedereen verwacht  ;)

Wat de CPFH betreft, zou het wel handig zijn om te weten wat van de drie genoemde types van dit jaar zijn. Kan de CPFH al voor 2016 worden aangegeven?
De Block software van de F-35 blijft wat modernisering altijd doorgaan. Block 3F is alleen het startpunt. De hardware van de F-35 moet ook kunnen worden gemoderniseerd. Het EOTS systeem als voorbeeld wordt opgevolgd door de Advanced EOTS versie.

Bij de F-16A(M)/B(M) werd de Block versie ook constant gemoderniseerd (Block 1, Block 5, Block 10, Block 15, Block 15 OCU en uiteindelijk Block 20).
Daarom ben ik ook uitgegaan van de voordelige US Dollar koers van enkele jaren geleden.
De CPFH voor 2016 worden pas bekend op zijn vroegst in a.s. oktober / november en over 2015 zijn ze nog niet openbaar.

Operational Cost Per Flight Hour (directe + indirecte kosten) in Fiscal Year 2014:

Type                              CPFH in US Dollars      index
F-16C/D                          21.415                       64,4
F-15E Strike Eagle        33.260                      100
F-22A Raptor                 ~66.000                      198,4
B-1B Lancer                     58.838                      176,9

F-35A LightningII         67.549                      203,1 

Noot: er vliegen nu ruim 160 F-35's rond, die zitten door de hoge initieele kosten nog ergens in het 'hoge voeteneinde'  van de levensduurkosten 'badkuip doorsnede'.
Diverse ingewijden in de US Air Force schatten de uiteindelijke F-35A CPFH tussen de USD 40.000 - 50.000.

Onze beide F-35A's zijn inmiddels opgewaardeerd naar block 2B.
Opwaardering naar block 3F of 3i kan alleen door de huidige TR1 hardware te verwijderen en inbouw van TR2.  De TR1 hardware stamt qua architectuur nog uit de jaren 90.
Oorspronkelijk zou de block 3 variant de beschikking hebben over het volledige pakket vaardigheden.
Echter, door de vele 'uitdagingen', heeft men bepaalde vaardigheden verschoven naar latere block varianten.
Het Advanced Tactical Fighter project wat de F-22A Raptor voortbracht is veel minder complex en veel minder afhankelijk van software dan de F-35.
Toch heeft men bepaalde opwaarderingen niet of slechts ten dele kunnen uitvoeren vanwege de zeer hoge kosten hiervan.   
En voor de F-35 is het ook maar afwachten, welke verbeteringen er financieel mogelijk zijn.

Aanschaf vliegtuigen                                                             € 2.904,9

Aanschaf vliegtuiggebonden apparatuur                                       € 97,6

Aanpassingen testtoestellen tot einde testfase (block 3F)               € 10,4

Initiele aanschaf reservedelen                                                    € 154,0

Aanschaf speciale gereedschappen en meet-/testapparatuur         € 151,2

Aanschaf simulatoren en leermiddelen                                       € 105,0

Aanpassingen infrastructuur in NL                                               € 78,2

Deelneming operationele testfase                                                € 87,1

Programmakosten JSF                                                              € 285,7

Projectkosten                                                                            € 48,7

Instroom begeleiding                                                                 € 21,7

BTW en overige heffingen                                                         € 572,5
   
Sub-totaal                                                                            € 4.517,0 miljoen

Risico reservering investeringen                                                € 411,7

Overheveling naar exploitatie kosten (wisselkoers aanpassing)     € 312,3

Totaal                                                                                    5.241,1 miljoen Euro
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Strata op 19/12/2015 | 21:57 uur
Duuhh, we vallen in herhaling. De kans dat het budget significant omhoog gaat de komende jaren is gewoon klein, dus moet je je wel aanpassen anders graaft de organisatie zichzelf steeds dieper de afgrond in.

Het is ook helaas steeds het zelfde liedje.