Forumcultuur & omgangsvormen

Gestart door Nikehercules, 19/06/2011 | 16:38 uur

Elzenga

Citaat van: Nikehercules op 20/06/2011 | 16:55 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 20/06/2011 | 16:48 uur
En volgens mij staat de heer van Wijk niet op de loonlijst van defensie.
Klopt, maar wat heeft de loonlijst van defensie hier mee te maken? Daar staat Elzenga toch ook niet op? Of vele van de andere burgers waarvan onder meer Smi de Boer vind dat zij eens wat vaker de kat uit de boom moeten kijken.
Daarbij heeft Rob de Wijk jarenlang bij het Ministerie van Defensie gewerkt als geloof ik directeur van de afdeling die zich ondermeer bezighield met de herstructurering van de krijgsmacht na de Koude Oorlog.

Elzenga

#45
Citaat van: A.J. op 20/06/2011 | 16:49 uurMaar ik denk dat smi de Boer er meer op doelt dat sommigen hier de gave hebben om een antwoord te formuleren wat bijna op monnikenwerk lijkt. Ik ben, zeker op papier, meestal nogal kort van stof.
Omdat ik mijzelf direct herken in dat "monnikenwerk" ;D.... ook daarin verschillen mensen nu eenmaal...en dat is maar goed ook. Daarbij type ik snel en zijn een meer beschrijvende schrijfstijl en daardoor dus veel woorden en zinnen nog wel eens nodig om de veelal complexe zaken die hier spelen enigszins begrijpend en correct te verwoorden. Zeker op een forum...waarin het gevaar van misverstanden en verkeerde interpretaties nogal op de loer liggen. Zoals we vaker zien bij met name "de kort van stof" bijdrages. Wat weer vele reacties nodig maakt dat te corrigeren. Alles heeft dus voor- en nadelen.

A.J.

Citaat van: Nikehercules op 20/06/2011 | 16:37 uur
Nee, dat gaat het topic dus niet.
Dit topic gaat over forumcultuur & omgangsvormen, en die scheiding wil ik toch heel sterk maken.

Dat Smash de aanleiding is geweest van de ''verharding'' die mij heeft aangezet tot het starten van dit topic zal ik niet ontkennen, maar daarmee is dit nog geen smash-topic.
Er zijn ook posts over zaken die ook al speelden voor en zonder Smash.
M.i. is het topic (forumcultuur & omgangsvormen) sowieso relevant voor het forum, en aardig om daar zo nu en dan (wanneer daar wel of geen directe aanleiding voor is) eens over te discuseieren.

Ik ben niet van mening dat op dit forum echt sprake is van verharding, dan zou je voor de grap eens wat meer fora moeten bezoeken. Soms zijn er pittige discussies tussen de users, ook ik doe daar als ik me geroepen voel aan mee. Maar over het algemeen vind ik dit forum net het Gouden Bal of OO mess, een soort van pantoffelhok.

Nikehercules

Citaat van: Kapitein Rob op 20/06/2011 | 16:48 uur
Wie of wat is HCSS?

The Hague Centre for Strategic Studies

http://nl.wikipedia.org/wiki/HCSS

Citaat van: Kapitein Rob op 20/06/2011 | 16:48 uur
En volgens mij staat de heer van Wijk niet op de loonlijst van defensie.

Klopt, maar wat heeft de loonlijst van defensie hier mee te maken? Daar staat Elzenga toch ook niet op? Of vele van de andere burgers waarvan onder meer Smi de Boer vind dat zij eens wat vaker de kat uit de boom moeten kijken.

Citaat van: Kapitein Rob op 20/06/2011 | 16:48 uur
Waarom is hij dan nodig, behalve om onze minister op zaken te wijzen welke niet belangrijk geacht meer worden?

Behalve? dat is niet de allerminste taak lijkt mij...

Rob de Wijk is overigens directeur van HCSS, en om de mooi geformuleerde volzin van Wikipeida er maar eens bij te pakken: ''HCSS is een politiek-onafhankelijk kennisinstituut dat zich richt op strategische besluitvormingsondersteuning en advies op het gebied van internationale en nationale defensie- en veiligheidsvraagstukken.''

Waarmee ik dus aangeef dat (beroepsmatige) kennis over defensie gerelateerde zaken zeer zeker niet voorbehouden is aan militairen alleen.

Elzenga

En laten we niet uit het oog verliezen dat vrijwel iedereen hier het belang van een sterke en goed uitgeruste defensieorganisatie onderschrijft en propageert...ook de "burgers" hier. Dat in het achterhoofd houdende kan ook nog wel eens helpen om niet direct met stront te gaan gooien of persoonlijk te worden als iemand eens iets beweerd of stelt waar je het niet mee eens bent of waar operationele of praktische haken en ogen aan zitten, kijkend naar de eigen praktisch ervaring.  

KapiteinRob

Ik ga mijn bloemetjespak maar eens van zolder halen..... :devil:

A.J.

Citaat van: Kapitein Rob op 20/06/2011 | 16:39 uur
@ AJ: Zeg maar de geoliede gevechtsmachines die op de grond opereren. Ik snap verder niet waarom collega de Boer directheid en reagerend uit praktisch oogpunt in een bepaald defensiehoekje denkt te kunnen drukken, maar ik zal 'm zijn mening niet ontzeggen. Ik deel 'm alleen niet altijd.....

Het was een geintje Rob.

Maar ik denk dat smi de Boer er meer op doelt dat sommigen hier de gave hebben om een antwoord te formuleren wat bijna op monnikenwerk lijkt. Ik ben, zeker op papier, meestal nogal kort van stof.

KapiteinRob

Citaat van: Nikehercules op 20/06/2011 | 16:43 uur
En over veel zaken zelfs veel meer, militairen hebben zeker niet het alleenrecht op kennis betreffende defensiegerelateerde zaken, anders hebben we ook geen HCSS nodig of figuren als Rob de Wijk.

Wie of wat is HCSS? En volgens mij staat de heer van Wijk niet op de loonlijst van defensie. Waarom is hij dan nodig, behalve om onze minister op zaken te wijzen welke niet belangrijk geacht meer worden?

Nikehercules

#38
Citaat van: Elzenga op 20/06/2011 | 16:27 uur
Maar ik stel het wel op prijs dat ook zij onderkennen, dat er meer gebieden van expertise zijn op het gebied van defensie-en veiligheidsbeleid...die ook belangrijk zijn... en ook "burgers" het nodige kunnen weten op dit vlak of daar inzicht en kennis over hebben.

En over veel zaken zelfs veel meer, militairen hebben zeker niet het alleenrecht op kennis betreffende defensiegerelateerde zaken, anders hebben we ook geen HCSS nodig of figuren als Rob de Wijk.

Weliswaar ook defensiegerelateerd maar...an whole other ballgame.

Tanker

Citaat van: A.J. op 20/06/2011 | 16:15 uur
Citaat van: SMI de Boer op 19/06/2011 | 23:40 uur
Lex, de mannen in bloemetjespak, en ik noem even OO, Smash oke groene overall, Cigarz, AJ, Ondergetekende, en iedereen die ik over het hoofd zie zijn veel directer met hun bewoordingen en ook meer vanuit een practische oogpunt reagerend.

Vwb Smash, want daar gaat dit topic uiteindelijk over, is het wel een proto-type eigenwijze vlieger. (Op een ander forum zit ook zo'n eierklutser chauffeur en die reageert ongeveer hetzelfde, misschien is het wel dezelfde persoon).

Betrokkene komt eerst met allerlei boude uitspraken over "schering en inslag" inzet. Vervolgens vindt men daar wat van en dan moet men de mond dichthouden omdat men niet in Afghanistan is geweest. Dan komt er iemand met "veldervaring" en die heeft het blijkbaar allemaal verkeerd gezien... Als Smash dan wordt gevraagd naar relevante info is alles plotseling opsec en geheim.

Vervolgens gaat betrokkene ook nog strooien met opmerkingen richting OO waar de honden geen brood van lusten. (is al weggehaald door het forumbeheer, dus bespaar je de moeite van het zoeken). Maar ik kan je op een briefje meegeven dat als ik OPC danwel CSM van zo'n vent was geweest en betrokkene zou zich reallife net zo gedragen als hier het geval is ik hem het hele kazerneterrein over geschopt zou hebben.

Sommige mensen willen alles inderdaad beter weten, als je dan naar details vraagt dan is het allemaal geheim en opsec.
In discussie gaan heeft dan geen zin meer, de mensen hebben staan niet open voor discussie en hebben veel al een (pantser)plaat voor hun kop...

De lol is er dan snel af.....

KapiteinRob

@ AJ: Zeg maar de geoliede gevechtsmachines die op de grond opereren. Ik snap verder niet waarom collega de Boer directheid en reagerend uit praktisch oogpunt in een bepaald defensiehoekje denkt te kunnen drukken, maar ik zal 'm zijn mening niet ontzeggen. Ik deel 'm alleen niet altijd.....

Nikehercules

#35
Citaat van: A.J. op 20/06/2011 | 16:15 uur
Vwb Smash, want daar gaat dit topic uiteindelijk over

Nee, dat gaat het topic dus niet.
Dit topic gaat over forumcultuur & omgangsvormen, en die scheiding wil ik toch heel sterk maken.

Dat Smash de aanleiding is geweest van de ''verharding'' die mij heeft aangezet tot het starten van dit topic zal ik niet ontkennen, maar daarmee is dit nog geen smash-topic.
Er zijn ook posts over zaken die ook al speelden voor en zonder Smash.
M.i. is het topic (forumcultuur & omgangsvormen) sowieso relevant voor het forum, en aardig om daar zo nu en dan (wanneer daar wel of geen directe aanleiding voor is) eens over te discuseieren.

A.J.

Citaat van: Kapitein Rob op 20/06/2011 | 16:28 uur
Je hebt gelijk. Dan nog ben ik het niet met je eens. Lees in mijn vorig verhaal dan maar bloemetjespakdragers in plaats van KL.

KL, KLU en Marns?

KapiteinRob

Citaat van: SMI de Boer op 20/06/2011 | 16:07 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 20/06/2011 | 15:27 uur

Trouwens, in je opsomming van voorbeelden zit toch echt een KLu-er......  ;)

Dat klopt, maar jij beweert dat het specifiek om KL bloed gaat, ik beweer dat het om veldmensen gaat

Je hebt gelijk. Dan nog ben ik het niet met je eens. Lees in mijn vorig verhaal dan maar bloemetjespakdragers in plaats van KL.

Elzenga

Ik vind het persoonlijk heel belangrijk en wenselijk dat die "veldmensen" hier actief zijn en hun kennis spuien&delen en hun mening uiten..ook al is dat soms "veel directer met hun bewoordingen en ook meer vanuit een practische oogpunt reagerend." Ik leer daar veel van en luister goed naar wat ze zeggen. Maar ik stel het wel op prijs dat ook zij onderkennen, dat er meer gebieden van expertise zijn op het gebied van defensie-en veiligheidsbeleid...die ook belangrijk zijn... en ook "burgers" het nodige kunnen weten op dit vlak of daar inzicht en kennis over hebben. Er daarbij ook gewoon fouten mogen worden gemaakt, er wel eens proefballonnetjes mogen worden opgelaten en niet alleen de eigen waarheid de enige juiste is. Een zekere vorm van basis-respect over en weer vind ik dus onontbeerlijk. En dat mis ik wel eens.