Opvolging KDC-10

Gestart door Ace1, 11/04/2014 | 20:24 uur

Lex

Citaat van: Mourning op 29/07/2016 | 21:51 uur
Holy crap alles wordt uitgesteld, maar dit niet? Laat ik me voorzichtig uitdrukken door te zeggen dat ik de prioriteiten denk ik anders had gelegd, zeker met een (onzeker) project als dit met dergelijke idiote bandbreedte verschillen....
Alsmede
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 29/07/2016 | 21:55 uur
Projectleider en initiatiefnemer...  geen verrassing dus.
De minister heeft meerdere malen aangegeven samenwerking/integratie zeer hoog in het vaandel te hebben staan. Dus wat dat betreft volgt zij haar "wensen".
Het is echter wel de prangende vraag of hierdoor geen verdringseffect plaatsvindt op andere, ook broodnodige, vervangingsprojecten.

Nikehercules

Citaat van: Mourning op 29/07/2016 | 21:51 uur
Holy crap alles wordt uitgesteld, maar dit niet? Laat ik me voorzichtig uitdrukken door te zeggen dat ik de prioriteiten denk ik anders had gelegd, zeker met een (onzeker) project als dit met dergelijke idiote bandbreedte verschillen....

Internationale samenwerking en integratie, the holy grail moet slagen...

Lex

Citaat van: Lex op 28/07/2016 | 19:01 uur
Kamerbrief Update Multi Role Tanker Transport (MRTT) project

Brief van de minister van defensie omtrent de aankoop van 2x MRTT.

Kamerbrief, 28-07-2016

De eerder vermelde link werkt niet meer, daar navolgende wel: https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=29783039-af0d-46ba-b6ff-c6ffeba8cb8b&title=Update%20Multi%20Role%20Tanker%20Transport%20%28MRTT%29%20project.pdf

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Mourning op 29/07/2016 | 21:51 uur
Holy crap alles wordt uitgesteld, maar dit niet? Laat ik me voorzichtig uitdrukken door te zeggen dat ik de prioriteiten denk ik anders had gelegd, zeker met een (onzeker) project als dit met dergelijke idiote bandbreedte verschillen....

Projectleider en initiatiefnemer...  geen verrassing dus.

Mourning

Holy crap alles wordt uitgesteld, maar dit niet? Laat ik me voorzichtig uitdrukken door te zeggen dat ik de prioriteiten denk ik anders had gelegd, zeker met een (onzeker) project als dit met dergelijke idiote bandbreedte verschillen....
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Sparkplug

Citaat van: andré herc op 29/07/2016 | 11:15 uur
Volgens mij kan de A330 MRTT  geen vrachtpallets vervoeren dus in vergelijking met de KDC-10 is het een vermindering van deze capaciteit?

Van de Airbus Defence & Space website.

The A330 MRTT is capable of carrying a payload of up to 45 tonnes / 99,000 lb. The versatility of the A330 MRTT enables cargo to be conveniently stored within the lower deck in a variety of cargo options covering the full range of existing under floor cargo containers and pallets, ranging from the LD1 to LD3 and LD6, as well as the standard 88×108 inch 463-L NATO military pallets, Some of the cargo can also be carried as non-palletised "bulk".

https://airbusdefenceandspace.com/our-portfolio/military-aircraft/A330MRTT/
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

andré herc

Volgens mij kan de A330 MRTT  geen vrachtpallets vervoeren dus in vergelijking met de KDC-10 is het een vermindering van deze capaciteit?
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

StrataNL

750 miljoen bandbreedte voor twee kisten, tering wat een verschil. Oké er zit een optie voor 6 extra in het contract, misschien heeft dat er iets mee te maken? Als ze eigendom van de NAVO worden, dan betalen andere gebruikers "huur" aan Nederland?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Lex

Kamerbrief Update Multi Role Tanker Transport (MRTT) project

Brief van de minister van defensie omtrent de aankoop van 2x MRTT.

Kamerbrief, 28-07-2016

mandaje

Citaat van: Lex op 28/07/2016 | 16:55 uur

Omdat andere Europese landen die geïnteresseerd waren in de gezamenlijke aanschaf zich hebben teruggetrokken of nog geen beslissing hebben genomen, kunnen de kosten voor Nederland oplopen tot 1 miljard euro.

Luxemburg heeft geen luchtmacht en zal de toestellen dus ook niet gebruiken om in de lucht andere toestellen bij te tanken. Wel kunnen zij ze inzetten voor het verplaatsen van goederen of voor medische evacuaties. Volgens Defensie doet Luxemburg vooral mee "om zo een bijdrage te leveren binnen de NAVO en de EU".

NRC, 28 juli 2016 16:42

Dit verhaal heeft een geurtje. 1 miljard voor 2 toestellen is veel te veel. Bovendien lijkt het product van de plank te komen, dus wat zijn de ontwerpkosten en waarom dalen deze als er meer landen meedoen?
Ter vergelijking: Zuid korea bestelde voor ongeveer 1,1 miljard euro 4 A330mrtt's (december 2015) http://www.defensenews.com/story/defense/international/asia-pacific/2015/06/30/south-korea-selects-airbus-military-contract/29519825/

Tot slot, Luxemburg heeft nog geen luchtmacht, ze krijgen een a400m en deze kan bijgetankt worden.


walter leever

Citaat van: Harald op 28/07/2016 | 17:45 uur
Goed dat we vervanging krijgen voor onze kdc10's.
Jammer dat we nu de volle prijs betalen en eigendom worden van de NAVO.
Geen eigen toestellen meer waar we zelf over kunnen beschikken.
Dat we nu de volle prijs betalen. 1 miljard euro en dat het meer gaat kosten dan gedacht, daar wordt zonder slag of stoot over beslist.
Projecten als walrus vervanging en M fregat vervanging wordt nu al bij voorbaat over geklaagd over de kosten. En die worden steeds vertraagd en uitgesteld
Daar moet ook doorgepakt worden.

Maar keuze voor MRTT gelijk als die van Frankrijk en UK is goed.

Ik denk dat de KLU nu wel zijn zin voorlopig heeft gehad,nu dus focussen op de andere 2 onderdelen.(lijkt me 't eerlijkste. ;),wel mooi trouwens dat we nieuwe tankers krijgen.

Harald

Goed dat we vervanging krijgen voor onze kdc10's.
Jammer dat we nu de volle prijs betalen en eigendom worden van de NAVO.
Geen eigen toestellen meer waar we zelf over kunnen beschikken.
Dat we nu de volle prijs betalen. 1 miljard euro en dat het meer gaat kosten dan gedacht, daar wordt zonder slag of stoot over beslist.
Projecten als walrus vervanging en M fregat vervanging wordt nu al bij voorbaat over geklaagd over de kosten. En die worden steeds vertraagd en uitgesteld
Daar moet ook doorgepakt worden.

Maar keuze voor MRTT gelijk als die van Frankrijk en UK is goed.

A.J.

Citaat van: Mourning op 28/07/2016 | 17:15 uur
WTF?  :confused:

En dan nog zijn er mensen die een EU defensie wel zien zitten... Zelfs dit lukt niet.

Mourning

"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Lex

Aanschaf tankvliegtuigen Defensie wordt duurder dan verwacht

Nederland zou in de aanschaf samenwerken met andere landen, maar alleen Luxemburg doet mee.


Defensie is er niet in geslaagd om samen met andere voorname landen een nieuw tankvliegtuig aan te schaffen. De luchtmacht heeft alleen met Luxemburg overeenstemming bereikt over het kopen van twee Airbus-toestellen die kunnen worden gebruikt voor luchttransport en het bijtanken van gevechtsvliegtuigen in de lucht. Dat maakte Defensie donderdag bekend.

Omdat andere Europese landen die geïnteresseerd waren in de gezamenlijke aanschaf zich hebben teruggetrokken of nog geen beslissing hebben genomen, kunnen de kosten voor Nederland oplopen tot 1 miljard euro. De vliegtuigen van Airbus moeten in 2020 geleidelijk twee Nederlandse KDC-10's vervangen.

Militaire capaciteit is schaars

In 2014 kondigde minister Jeanine Hennis (Defensie, VVD) aan dat samen met België, Noorwegen en Polen nieuwe tank- en transportvliegtuigen zouden worden verworven. Ook Duitsland raakte vervolgens betrokken. Binnen de NAVO en binnen de EU is deze militaire capaciteit schaars, daarom maken bondgenoten ook al gebruik van elkaars toestellen. Maar Duitsland, Polen, Noorwegen en België haakten onderweg af of kijken de kat nog uit de boom. "Vanwege nationale politieke ontwikkelingen is het voor die vier landen nog te vroeg om zich bij Nederland en Luxemburg aan te sluiten", schrijft Hennis in een brief aan de Tweede Kamer. "Wel hebben zij de intentie om in een later stadium alsnog tot het samenwerkingsverband toe te treden." Alleen als dat gebeurt kunnen de kosten voor Nederland omlaag van een miljard naar minimaal 250 miljoen euro.

Als dat niet gebeurt, betaalt Defensie de volle prijs. Desalniettemin is gekozen voor een constructie waarbij de twee nieuwe toestellen eigendom worden van de NAVO. De zogeheten Multi Role Tanker Transport vliegtuigen worden op luchtmachtbasis Eindhoven gestationeerd en kunnen ook door andere landen gebruikt worden wanneer Nederland deze niet nodig heeft.

Luxemburg heeft geen luchtmacht en zal de toestellen dus ook niet gebruiken om in de lucht andere toestellen bij te tanken. Wel kunnen zij ze inzetten voor het verplaatsen van goederen of voor medische evacuaties. Volgens Defensie doet Luxemburg vooral mee "om zo een bijdrage te leveren binnen de NAVO en de EU".

NRC, 28 juli 2016 16:42