Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

Parera

#7429
Citaat van: Benji87 op 12/03/2024 | 20:23 uurEn de sonars? Weet je daar ook iets vanaf? Zat zelf even op thales NL te loeren maar daar lijkt het dat het zich meer toespitst op radar systemen ipv sonars

Uit een interview van Naval News uit 2019 kon ik dit terug vinden.


Bron LINK

Verder weet ik dat voor de Australische Attack klasse de Flank Array sonar ontwikkeld zou worden door Thales UK. Voor Australië zou Lockheed Martin het CMS leveren en zorgen voor de integratie van de (Amerikaanse) wapens, mogelijk is dit ook voor Nederland het geval. Als het CMS geleverd word door LM zal dit de Canadese tak van het bedrijf zijn, de Canadese marine vaart al met dit CMS op haar Victoria klasse onderzeeboten. Door die combinatie is de NL boot straks nog net iets interessanter voor Canada dan zonder LM CMS.


Benji87

Citaat van: Parera op 12/03/2024 | 18:36 uurNG heeft haar eigen AIP ontwikkeld voor de Scorpene's van India. Wel anders dan onze uiteraard (grotere boot = grotere AIP) maar veel problemen gehad bij India.

En de sonars? Weet je daar ook iets vanaf? Zat zelf even op thales NL te loeren maar daar lijkt het dat het zich meer toespitst op radar systemen ipv sonars

Kevon

Citaat van: Huzaar1 op 12/03/2024 | 15:52 uurNieuwe aanbesteding met huidige biedingen duurt 3 dagen.

Huzaar...... Je hebt er dus blijkbaar geen kruimel kaas van gegeten. Voordat een aanbesteding gepubliceerd wordt op TED is men al 2,5 dag verder..... Zie voorbeeld:

Tender publiceren 06 mrt 2024 (wo), 9:12
Wachttijd publicatie op TED 08 mrt 2024 (vr), 17:00

Maar roepen hier kan iedereen....
Wie in angst leeft, zal in angst sterven

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 12/03/2024 | 18:32 uurZal zomaar kunnen dat NAVAL de NL Versie aan gaat bieden aan Canada.
Dat weet ik wel zeker. En als NG de NL Tender wint dan weet ik ook met grote zekerheid dat Canada ook voor deze boot gaat.
1e Canada dan geen launching costumer
2e Canada is "half" Frans

Wie bij ons wint, wint in Canada.
Daarom ook de export campagne van SAAB/Damen om hun boot aan Canada aan te bieden.

Parera

Citaat van: Benji87 op 12/03/2024 | 18:15 uurAls je de lijst van sonars bekijkt zit Thales ook behoorlijk in deze boot. Hoe groot is hun aandeel vanuit NL hierin? En de AIP moet ook ontwikkeld worden voor deze sub. Misschien dat Nederland hier ook in kan bijdragen.



NG heeft haar eigen AIP ontwikkeld voor de Scorpene's van India. Wel anders dan onze uiteraard (grotere boot = grotere AIP) maar veel problemen gehad bij India.

Huzaar1

Zal zomaar kunnen dat NAVAL de NL Versie aan gaat bieden aan Canada.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

Citaat van: Harald op 12/03/2024 | 18:08 uurKabinet laat nieuwe Nederlandse onderzeeboten bouwen door Frans bedrijf https://www.nu.nl/economie/6304937/kabinet-laat-nieuwe-nederlandse-onderzeeboten-bouwen-door-frans-bedrijf.html

Het nieuws wordt al opgepakt door andere nieuwsites.

Ook de 40% wordt genoemd als NL aandeel voor de industrie.

Als je terugkijkt bij de Australische Tender, dan was de Franse belofte eerst 90%, later 60% en later nog minder

Als je de lijst van sonars bekijkt zit Thales ook behoorlijk in deze boot. Hoe groot is hun aandeel vanuit NL hierin? En de AIP moet ook ontwikkeld worden voor deze sub. Misschien dat Nederland hier ook in kan bijdragen.


Harald

#7422
https://nos.nl/artikel/2512502-franse-naval-haalt-megadeal-onderzeeers-binnen-maar-is-het-ook-de-beste-keus

Kabinet laat nieuwe Nederlandse onderzeeboten bouwen door Frans bedrijf https://www.nu.nl/economie/6304937/kabinet-laat-nieuwe-nederlandse-onderzeeboten-bouwen-door-frans-bedrijf.html

Het nieuws wordt al opgepakt door andere nieuwsites.

Ook de 40% wordt genoemd als NL aandeel voor de industrie.

Als je terugkijkt bij de Australische Tender, dan was de Franse belofte eerst 90%, later 60% en later nog minder

Parera

Citaat van: Harald op 12/03/2024 | 17:20 uurIdd, dat is ook het probleem. Zeker als NG met de laagste prijs de order binnenhaald.
Onderhoudscontract en deelname NL bedrijven en rechten ontwerp had onderdeel van de aanbesteding moeten zijn !

Later (terug) onderhandelen over deelname en onderhoud is een verloren zaak.

Zo heeft Nl zijn kans op de toekomst voor onderhoud in eigen beheer en controle hierover verspeeld.

Uit het PZC artikel

Het is 'een combinatie van factoren' dat de doorslag heeft gegeven: Naval Group bood de scherpste prijs voor een goede boot, zegt een betrokkene.

—-
Het is dus niet de beste boot, maar een goede boot voor scherpe prijs.

Ik voel nog ruimte voor de politiek om te zoeken naar saab-damen.

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 12/03/2024 | 16:03 uur8. Het hele probleem is nu dat Frankrijk met een hele andere positie (veel sterker) aan de onderhandelingstafel met Nederland zit over dat onderhoudscontract.
Alsof we dan nog om NAVAL heen kunnen om die boot operationeel en relevant te houden. Die gaan hun geld zo wel terugverdienen.

Idd, dat is ook het probleem. Zeker als NG met de laagste prijs de order binnenhaald.
Onderhoudscontract en deelname NL bedrijven en rechten ontwerp had onderdeel van de aanbesteding moeten zijn !

Later (terug) onderhandelen over deelname en onderhoud is een verloren zaak.

Zo heeft Nl zijn kans op de toekomst voor onderhoud in eigen beheer en controle hierover verspeeld.

Ace1

Lobby van Zeeland mislukt: 'Damen grijpt naast order onderzeeboten'

De zeebotenorder van Defensie gaat niet naar Damen. Dat meldt RTL Nieuws op basis van Haagse bronnen. Volgens de nieuwszender wil het kabinet vier onderzeeboten kopen van de Franse Naval Group. De Franse boten zouden het beste uit de aanbesteding zijn gekomen. Komende vrijdag wordt het besluit officieel genomen in de ministerraad.

De Franse onderzeeërs moeten de huidige vier onderzeeërs van de zogenoemde walrusklasse vervangen. Er waren drie onderzeebootbouwers in de race om de opdracht binnen te slepen: Damen, die samenwerkt met het Zweedse bedrijf Saab Kockums, Thyssenkrupp Marine Systems (TKMS) uit Duitsland en Naval Group uit Frankrijk. In Den Haag gonst het al langer van de geruchten dat het ministerie niet voor de Zeeuws-Zweedse optie zou kiezen.
Zo meldde de Telegraaf twee weken geleden dat ingewijden zouden bevestigen dat de Franse Naval Group de competitie wint. "Zij bieden de beste boot voor de beste prijs." De provincie Zeeland stuurde toen samen met Overijssel, Noord- en Zuid-Holland een brandbrief. Zij noemen het van groot belang dat de bouw in Nederland gebeurt, gelet op onder meer werkgelegenheid.
En ook vandaag deed een groep Zeeuwse Statenleden nog een poging. Zij trokken op initiatief van BBB-Statenlid Antje Dees naar de Tweede kamer om daar een soortgelijke brief te overhandigen.
'Pijnlijk als defensie ons passeert'
Gisteren blikte directeur Richard Keulen van Damen alvast vooruit op het kabinetsbesluit. Als de bouw van de onderzeeërs inderdaad wordt uitbesteed aan de Franse concurrent, is dat volgens Keulen niet alleen een probleem van Damen, zo zei hij gisteren. Heel de marinebouwsector heeft toegang tot de keten via Damen. "We hebben één klant en dat is Defensie. Als die ons passeert doet dat heel veel pijn."
Overigens betekent het passeren van Damen niet automatisch dat Nederlandse bedrijven niet profiteren van de bouw van de onderzeeboten. Volgens RTL Nieuws zeggen sommige betrokkenen dat een flink deel van de order alsnog in Nederland terechtkomt. "Sommige betrokkenen noemen een percentage van 40 procent", schrijft de nieuwswebsite. "Het totaalbedrag van de order is nog onduidelijk, maar zou zo maar richting de 4 miljard kunnen gaan."

https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/16352505/lobby-van-zeeland-mislukt-damen-grijpt-naast-order-onderzeeboten

Podcast gisteren van omroep Zeeland

https://www.omroepzeeland.nl/radio/aflevering/zeeuwse-kamer/470479369

Parera

#7418
Citaat van: Huzaar1 op 12/03/2024 | 16:24 uurAls ik heel eerlijk ben zitten we wel knel. Als de Franse boot echt beter is, en we accepteren dat we NL constructie aandeel primaire factor is, moet het ontwerp van SAAB DAMEN nmm op de schop.

Dat is ook wel een beetje waar ik bang voor ben, als er echt bepaalde punten zijn waar de Franse boten (op papier) beter zijn dan de Saab-Damen boten en we gunnen het project toch aan Saab-Damen. Dan moeten we weer terug naar de teken tafel en dat zal ook vertraging opleveren.

Ik hoop echt dat we er nog een stok(brood)je voor kunnen steken maar ik ben toch bang dat de boten gewoon door NG gebouwd gaan worden met alle gevolgen van dien. We kennen de problemen bij Australië met NG en ook onze eigen kennis zal nog verder wegzakken op gebied van onderzeeboten.

Daarom zou ik ook zeggen Saab-Damen kijk naar de export markt en naar de nieuwe XLUUV markt voor manned-unmanned teaming als de vWalrus naar NG gaat.

Overigens moet ik toegeven dat dit promopraatje van TKMS op NavalNews.com wel een zeer belangrijke factor bezig: snelle levering van Type 212CD-E -> 2031 boot#1.


Huzaar1

Als ik heel eerlijk ben zitten we wel knel. Als de Franse boot echt beter is, en we accepteren dat we NL constructie aandeel primaire factor is, moet het ontwerp van SAAB DAMEN nmm op de schop.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

@Huzaar ik ben het hier volledig mee eens en we hebben dit helaas te danken aan de politiek die van dit belangrijke project een politieke speelbal heeft gemaakt.

De grote vraag is denken we dat het nog gaat veranderen? Ik zie de politiek niet de ballen hebben om dit besluit zomaar even terug te draaien en een nieuwe aanbesteding op te zetten. Of zie ik dat nu verkeerd?

Huzaar1

#7415
Citaat van: Parera op 12/03/2024 | 15:55 uurDenk je dat het haalbaar is om de aanbesteding opnieuw uit te voeren n 3 dagen? Ik ben bang dat hier een zware politieke en juridische strijd wel eens voor problemen en vertraging kan zorgen.

Als het zo makkelijk is dan ben ik groot voorstander. Maar ik wil dan ook wel weten dat de boot die Saab-Damen aanbied net zo goed gaat zijn als de andere of juist beter.

Volgens RTL is de Franse boot ook echt de beste aanbieding dus ik ben dan toch benieuwd wat er dan minder goed is aan die van Saab-Damen. Maar dit zal grotendeels geclassificeerde informatie zijn.

1.Nieuwe aanbesteding met huidige biedingen maar andere selectiecreteria. Dat kan heel snel.

2.Dat de Franse boot de beste zou zijn lijkt het wel op.

3.Dit had allemaal heel anders moeten lopen. Politici en Defensie zelf debet aan. Ik wil binnen Defensie top nooit meer iemand horen zeiken over Franse afhankelijkheid. We doen het onszelf aan.

4. Dat dit bericht naar buiten komt, nu, heeft een bepaald doel. A: Kabinet heeft hierzelf nog officieel geen beslissinggenomen en B. kamerdebat moet nog (vanavond) plaatsvinden. Terwijl nu de bestuurders via RTLnieuws mogen vernemen wat er voor ze besloten is.

5. Dat Gaan ze echt niet waarderen. Dus ook dit lekken is de SAab/DAMEN/Tkms lobby en het kan goed zijn dat in huidige context de kamer hier fel tegenin gaat.

Reken op het ontbreken van steun van BBB,SGP,PVV,SP, 'CDA'en oppertunisme van GL-PVDA en NSC.

6. Het is echt wel duidelijk dat NL nu niet meer dan de boutjes aan mag draaien. Het vuile in het RTL artikel is dat ze stellen dat 'volgens ingewijden'  40 % van de bouw naar NL bedrijven zou gaan. Dat is gewoon niet waar.

7.Tenslotte is het instandhoudingscontract  een aparte ROVK. Dat is natuurlijk gedaan om de prijs beheersbaar te houden aanvankelijk en niet teveel rode vlaggen mee te geven aan de aanbesteding.  Toen de aanbesteding werd opgesteld zag de wereld er anders uit en leek 30 miljard (natte duim)voor subs niet zo'n goed idee.

8. Het hele probleem is nu dat Frankrijk met een hele andere positie (veel sterker) aan de onderhandelingstafel met Nederland zit over dat onderhoudscontract.
Alsof we dan nog om NAVAL heen kunnen om die boot operationeel en relevant te houden. Die gaan hun geld zo wel terugverdienen.

9. Alle hoop is nu op rationaliteit binnen de kamer. Een echte ambitie, is die voor het Nederlandse bedrijfsleven, en economie? Dan gaan we een mooi debat zien denk ik. 

10. Fuk frankrijk, fuk Naval en fuk Cherbourg.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"