Migratie problemen in Europa

Gestart door Lex, 18/02/2011 | 15:26 uur

onderofficier

Citaat van: Elzenga op 23/06/2011 | 20:35 uur
laat me raden...eerst luid roeptoeteren dat je er aan komt....en dan voortstuwing en drijflichaam bewust stuk maken...men kent inmiddels de procedure blijkbaar. Tja zo blijft het dweilen met de kraan open en kun je schepen als de Hr. Ms. Zierikzee net zo goed thuis laten...

Strak plan, Elzenga, om de schepen zoals de Hr. Ms Zierikzee thuis te laten
Dan waren er (waarschijnlijk) minder illegalen aangekomen in Spanje  ............

(foei OO, foei)
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Elzenga

laat me raden...eerst luid roeptoeteren dat je er aan komt....en dan voortstuwing en drijflichaam bewust stuk maken...men kent inmiddels de procedure blijkbaar. Tja zo blijft het dweilen met de kraan open en kun je schepen als de Hr. Ms. Zierikzee net zo goed thuis laten...

Lex

Marineschip redt illegalen

Het Nederlandse marineschip Hr.Ms. Zierikzee is vannacht 56 illegale migranten te hulp geschoten, die zonder voortstuwing ronddreven in een 8 meter lange lekke rubberboot op de Middellandse Zee. Daar patrouilleert de mijnenjager momenteel voor de grensbewakingoperatie van het Europees agentschap Frontex.

Gistermiddag ontving de Zierikzee de melding dat een klein bootje afgeladen met illegale migranten onderweg was van Marokko naar Spanje. Omdat het vermoeden bestond dat het bootje zich ondertussen nabij het kleine Isla Alboran bevond, startte de Zierikzee daar een zoekactie. Rond middernacht detecteerde het Spaanse kustwachtvliegtuig Sasemar het bootje net ten westen van dit kleine Spaanse eilandje, waarop de Zierikzee naar de opgegeven positie opstoomde. Daar aangekomen bleek de buitenboordmotor van de Zodiac defect. Ook lekte een drijflichaam.


Duisternis
Om paniek onder de migranten te voorkomen, wachtte de Zierikzee tot volledige duisternis voordat ze de rubberboot naderden. Met nachtkijkers werden de migranten ondertussen wel nauwlettend in de gaten gehouden, om zeker te zijn dat ze veilig waren. Toen het Spaanse reddingsschip Hamal op locatie arriveerde, assisteerde de bemanning van de Zierikzee met het veilig aan boord brengen van de 56 illegalen. Deze zijn in Spanje opgevangen door het Rode Kruis. De Spaanse autoriteiten starten vervolgens de asielprocedure op, om te bezien welke status de illegale migrant krijgt.


Frontex
De grenslanden van de Europese Unie kampen met een grote instroom van illegale migranten, vooral uit Afrika. De Europese Unie heeft toegezegd om de aanpak hiervan niet over te laten aan de grenslanden, maar gezamenlijk hiertegen op te treden. Daarom is in 2004 het Frontex (frontière extérieures) opgericht. De belangrijkste taak van dit agentschap is het versterken van de Europese grenscontroles. Nederland neemt regelmatig deel aan gezamenlijke operaties van het agentschap, onder meer door de inzet van grensbewakingsbeambten van de Koninklijke Marechaussee.

MINDEF,
23 juni 2011, 15.41 uur

Laurens

#87
Dat nut van een hek/muur betwijfel ik. Het blijft een verplaatsingsprobleem.

Het is opvangen, en heensturen naar plaats van vertrek.....met een lupa natuurlijk. Daarvoor heb je mankracht nodig en middelen.

Ace1

#86
Citaat van: Laurens op 17/06/2011 | 22:59 uur
Net zoals Frontex bij de Grieks/Turkse grens komen ze er regelmatig met honderden tegelijk over de grens.

Dat probleem valt op te lossen door een hek of muur bij de  Grieks/Turkse  grens te plaatsen maar dan is dat ook verstandig omdat ook bij de Bulgaarse/Turkse grens te doen anders verplaats men het probleem.


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Laurens op 18/06/2011 | 13:35 uur
Ik gok iets wat lijkt op de 4207, maar ik ken de schipper op de brigade waar die schuit terecht had moeten komen. Ik zal het eens vragen.

Al vind ik de STAN PATROL 5009 er wel stoer uit zien...

Laurens

Ik gok iets wat lijkt op de 4207, maar ik ken de schipper op de brigade waar die schuit terecht had moeten komen. Ik zal het eens vragen.

Ace1

#83
Citaat van: Laurens op 18/06/2011 | 11:04 uur
De 'nieuwe' RV-190 zou een behoorlijke schuit worden met 12 man bemanning/opstappers. Kosten waren 9 miljoen, koop 6 van die dingen en dan kun je in samenwerking met andere EU-landen een behoorlijke slag maken. Ik durf zelfs te stellen dat je winst maakt, want alle vreemdelingen die buiten blijven kosten de staat geen geld.

Laurens hoe ziet die nieuwe RV-190 eruit is deze  gebasseerd op de RV-180 of is het een Stan Patrol 4207?

http://www.defensie.nl/marechaussee/materieel/schepen/grensbewakingsvaartuigen/rv_180

http://www.damendredging.com/Uploads/Newsletters/DAMEN-NEWS.pdf

http://www.damen.nl/PRODUCTS/damen_stan_patrols.aspx?mId=8643

Of was het een bijlboeg versie?

DAMEN STAN PATROL 3407
Length o.a.
34.00 m
Beam o.a.
6.80 m
Depth at sides
3.30 m
Daughter craft
7 m RIB, inboard/diesel waterjet
Power range (bkW)
3000 - 4000
Speed range
25.0 - 30.0 knots
Hull construction
Aluminium
Superstructure construction
Aluminium

Laurens

De 'nieuwe' RV-190 zou een behoorlijke schuit worden met 12 man bemanning/opstappers. Kosten waren 9 miljoen, koop 6 van die dingen en dan kun je in samenwerking met andere EU-landen een behoorlijke slag maken. Ik durf zelfs te stellen dat je winst maakt, want alle vreemdelingen die buiten blijven kosten de staat geen geld.

Elzenga

Citaat van: yelloow op 18/06/2011 | 00:42 uur
Natuurlijk is het niet handig om met zwaarbewapende fregatten op te gaan treden tegen illegale immigranten, dat onderschrijf ik volkomen. Je noemt extra betaalbare vaartuigen om dit soort taken uit te voeren. Dit zou dan moeten gebeuren door de kustwacht/KMar. Ik begrijpniet waarom deze schepen niet bij de marine ondergebracht zouden worden. Zoals al gezegd is de KM de enige organisatie in Nederland die ervaring heeft met het op zee varen met grote platforms in vreemde gebieden.
Maar het gaat hier dus niet om "grote platforms" maar "slechts" om patrouille-cutters met misschien hoogstens een wat groter platform (offshore patrol vessel) als moederschip of om een heli vanaf te laten opereren. Ik hecht er daarbij aan dat dit soort taken niet allemaal door 1 organisatie worden uitgevoerd. Grens bewaking is een vak apart. Is de KMar nu al mee bezig...en dan past de Kustwacht taak daar in vind ik.
Citaat van: yelloow op 18/06/2011 | 00:42 uur
De huidige kustwacht die je noemt is goed in het aanleggen van betonning, het in de gaten houden van verkeer in de verkeersscheidingsstelsels, milieu delicten tegengaan in de eigen EEZ en het coordineren van SAR. Dit zijn allemaal heel erg belangrijke taken maar zoals de naam al zegt zijn het zaken die gebeuren dicht bij de eigen kust. Ik vraag me dus sterk af of dit de organisatie is die in staat moet zijn om schepen naar de middellandse zee te sturen om daar dit soort veiligheidstaken uit te voeren.
Men doet daar niet veel anders dan hier voor de kust...en versterkt lokale Kustwachten waar dat nodig is. Omdat het niet helemaal ongevaarlijk werk is vind ik dit een para-militaire politionele taak...iets voor de KMar dus.
Citaat van: yelloow op 18/06/2011 | 00:42 uur
Ook heb ik grote vraagtekens bij de door jou gewenste Nederlandse/EU show of forces in de Zuid-Chineze Zee. Aller eerst is het niet echt een geloofwaardige afschrikking om met je NL/Europese carrier battle groupje (want groter dan dat wordt het de komende tientallen jaren echt niet) jezelf binnen het bereik van een van de grootste luchtmachten ter wereld te brengen die daar in eigen thuiswateren ook nog veel meer schepen tegenover kan zetten. Een show of force moet geloofwaardig zijn en niet eentje die mocht de situatie warm worden binnen uren op de bodem van diezelfde Zuid-Chineze Zee zal liggen. Bovendien vergroot je de kans op een conflict ook nog eens door het uberhaupt sturen van zo'n carrier battle groupje. Zou jij het leuk vinden als China meent een show of force in het Kanaal te moeten houden om haar aanvoerroutes open te houden..
ik denk dat je hier de capaciteiten van de Europese marines nogal onderschat en tekort doet. En ook het effect van zo'n show of presence and force. Die vaak symbolisch van aard is maar in dit geval wel duidelijk zou maken, dat Europa belang hecht aan het vrijhouden van die scheepvaartroute en bereid is daar voor in actie te komen indien nodig. Escalerend werkt dat meestal niet, daarvoor is de aanwezigheid te klein, wel geeft het een signaal af die betrokken landen vaak wel "meewegen" in hun denken en doen. Je wijst trouwens vrijwel automatisch op China. Maar ik acht de kans dus groter dat landen als Vietnam, Indonesië of de Filipijnen het blokkeren of bedreigen van deze scheepvaartroute zullen gebruiken om grote broer China dwars te zitten. China heeft namelijk een veel groter belang bij een vrije route met o.a. Europa. Daarom wil ze dit gebied ook mede controleren.

Maar goed, dit laatste is een ander topic, terug naar Frontex en het migratieprobleem in Zuid-Europa.;)

yelloow

Natuurlijk is het niet handig om met zwaarbewapende fregatten op te gaan treden tegen illegale immigranten, dat onderschrijf ik volkomen. Je noemt extra betaalbare vaartuigen om dit soort taken uit te voeren. Dit zou dan moeten gebeuren door de kustwacht/KMar. Ik begrijpniet waarom deze schepen niet bij de marine ondergebracht zouden worden. Zoals al gezegd is de KM de enige organisatie in Nederland die ervaring heeft met het op zee varen met grote platforms in vreemde gebieden.

De huidige kustwacht die je noemt is goed in het aanleggen van betonning, het in de gaten houden van verkeer in de verkeersscheidingsstelsels, milieu delicten tegengaan in de eigen EEZ en het coordineren van SAR. Dit zijn allemaal heel erg belangrijke taken maar zoals de naam al zegt zijn het zaken die gebeuren dicht bij de eigen kust. Ik vraag me dus sterk af of dit de organisatie is die in staat moet zijn om schepen naar de middellandse zee te sturen om daar dit soort veiligheidstaken uit te voeren.

Ook heb ik grote vraagtekens bij de door jou gewenste Nederlandse/EU show of forces in de Zuid-Chineze Zee. Aller eerst is het niet echt een geloofwaardige afschrikking om met je NL/Europese carrier battle groupje (want groter dan dat wordt het de komende tientallen jaren echt niet) jezelf binnen het bereik van een van de grootste luchtmachten ter wereld te brengen die daar in eigen thuiswateren ook nog veel meer schepen tegenover kan zetten. Een show of force moet geloofwaardig zijn en niet eentje die mocht de situatie warm worden binnen uren op de bodem van diezelfde Zuid-Chineze Zee zal liggen. Bovendien vergroot je de kans op een conflict ook nog eens door het uberhaupt sturen van zo'n carrier battle groupje. Zou jij het leuk vinden als China meent een show of force in het Kanaal te moeten houden om haar aanvoerroutes open te houden..

Elzenga

Citaat van: yelloow op 17/06/2011 | 23:36 uur
Met alle respect voor die kleine bootjes maar dat is niet echt wat ik bedoel met varen. Iedereen kan met zo´n `omgebouwd plezierjachtje` de meren op. Het wordt anders als je met grote zeegaande platformen gaat werken die een stuk complexer zijn. Zo heel groot is onze vloot al niet meer en het is al moeilijk genoeg om bij ons alle expertise in huis te houden, laat staan om een compleet andere organisatie op te tuigen die dit ook kan.
Bij mijn weten is de Kustwacht al reeds een bestaande organisatie...opgebouwd uit schepen van de Koninklijke Marine, Koninklijke Luchtmacht, Rijkswaterstaat, Koninklijke Marechaussee, Douane, Korps Landelijke Politiediensten, het Openbaar Ministerie en de Algemene Inspectiedienst. Typisch Nederlands gepolder. Wat mij betreft komt het gros dus voortaan onder de KMar te vallen...als organisatie die zich o.a. focust op de bewaking van de EU buitengrens...dus ook die in de kustwateren. En de daarvoor geschikte vaartuigen...die meestal een slagje kleiner zijn dan die van de Marine...en ook lichter bewapend.
Citaat van: yelloow op 17/06/2011 | 23:36 uur
Verder ben ik het totaal niet eens met de stelling dat een marine alleen per definitie bestaat om tegen bewapende eenheden op te treden. Een marine is de gewapende arm van de staat op zee en een instrument in de nationale veiligheidspolitiek. Ook optreden tegen illegale immigranten valt mijns inziens daaronder.
Ik weet niet waar ik het had over "alleen per definitie"?! Natuurlijk kan de Marine bijspringen als dat nodig is. Maar ik weet niet waar je peperdure zwaarbewapende fregatten of zelfs OPVs voor nodig hebt bij het stoppen van illegale immigranten. Dan heb je mijns inziens liever een groter aantal kleinere patrouilleschepen...want zoals Laurens al stelt...ze komen vaak met vele tegelijk. En dan kun je er veel met je fantastische radarmast op je OPV wel waarnemen...maar ze stoppen vraagt toch wat meer dan dat. En de Marine heeft in haar taakgebied meer dan genoeg te doen...niet alleen tegen piraten of voor de kust van Libië of in voorbereiding op mogelijke problemen in de Perzische Golf, maar dus ook "show of presence and force" bezoekjes aan de Zuid-Chinese Zee. Ik zou niet weten waar de huidige Marine dan nog de schepen vandaan haalt om uitgebreid bezig te zijn voor Frontex. Laat dat dus maar aan Kustwacht/KMar over. En prima als die daarvoor nog wat extra (betaalbare) vaartuigen krijgen. Ik geloof dat de Kustwacht cutters in het Caribisch Gebied ook aan vervanging toe zijn...

yelloow

Met alle respect voor die kleine bootjes maar dat is niet echt wat ik bedoel met varen. Iedereen kan met zo´n `omgebouwd plezierjachtje` de meren op. Het wordt anders als je met grote zeegaande platformen gaat werken die een stuk complexer zijn. Zo heel groot is onze vloot al niet meer en het is al moeilijk genoeg om bij ons alle expertise in huis te houden, laat staan om een compleet andere organisatie op te tuigen die dit ook kan.

Verder ben ik het totaal niet eens met de stelling dat een marine alleen per definitie bestaat om tegen bewapende eenheden op te treden. Een marine is de gewapende arm van de staat op zee en een instrument in de nationale veiligheidspolitiek. Ook optreden tegen illegale immigranten valt mijns inziens daaronder.

Laurens

Citaat van: yelloow op 17/06/2011 | 22:52 uur
Waarom kustwacht schepen laten bemannen door de KMar en niet door marine personeel ? De KMar heeft nou niet bepaald veel ervaring met varen terwijl dat toch core-business van de marine is.

Elzenga gaat ook uit van kustwacht dat onder de KMar valt. Maar als je gaat kijken naar nut en noodzaak zou je beter de gehele 'vloot' per direct naar de middellandse Zeegebied moeten verkassen. Net zoals Frontex bij de Grieks/Turkse grens komen ze er regelmatig met honderden tegelijk over de grens.

Elzenga

#76
Citaat van: yelloow op 17/06/2011 | 22:52 uur
Waarom kustwacht schepen laten bemannen door de KMar en niet door marine personeel ? De KMar heeft nou niet bepaald veel ervaring met varen terwijl dat toch core-business van de marine is.
Niet ervaring met het varen? http://www.defensie.nl/marechaussee/materieel/schepen/
Daarbij gaat het hier om de bewaking van de EU-buitengrens tegen illegale immigranten en niet bewapende vijandelijke eenheden. Dat laatste lijkt me een taak voor de Marine, dat eerste voor de Kustwacht en KMar. Waarbij de Kustwacht van mij betreft dus onder de KMar mag vallen..om zo oriëntatie en taakstelling van Marine, KMar en KLPD voor eens en altijd eens goed duidelijk af te bakenen.