Internationale ontwikkelingen op onderzeebootgebied.

Gestart door Zeewier, 21/04/2017 | 10:51 uur

Mourning

Mwah.... ik kan me eerlijk gezegd wel wat van de woede voorstellen. Het gaat hier niet om een leuke order, maar een echte MEGA-order, die gewoon wordt opgezegd ... een uurtje van tevoren en vervolgens wordt je dan ook nog eens niet uitgenodigd voor een nieuwe Westerse alliantie die zich op ZuidOost-Azie en de Pacific e.d. richt.

Ik denk dat wij ook behoorlijk "op de pik getrapt zouden zijn"...

En dat Australie de overeenkomst kan opzeggen en de boeteclausule daarvan voor haar rekening neemt en de onderhandelingen lang en stroperig liepen en de kosten enorm begonnen op te lopen, evenals de levertijden.... zijn goede argumenten, en er is ook wel wat geschreven en gepubliceerd over de irritatie aan Australische kant, maar de wijze waarop dit is gegaan is nu niet echt netjes. Deelcontracten van de deal met de Fransen zijn nog de dag ervoor gesloten als ik het goed las.

Overigens, had men niet bijv. aan Frankrijk de keus kunnen geven om de nucleaire variant van deze boot af te nemen? Het ontwerpt is van oorsprong toch een SSN welke reeds in dienst is bij de Franse marine? Mogelijk dat Frankrijk dan Adieu had gezegd, maar dan had je het, denk ik, wel zuiverder gedaan.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Harald

EU backs France in submarine dispute
https://www.reuters.com/world/europe/eu-foreign-ministers-discuss-submarine-dispute-monday-2021-09-20/

Frankrijk is op zijn "p!k " getrapt door de move van Australie, maar is boos op de VS.
De VS gaat met z'n drieën een alliantie, samenwerking aan en de "grootmacht" Frankrijk zit daar niet bij.
En dat is het probleem, ze voelen zich buitengesloten.

En nu hardop huilen met krokodillen-tranen en moord en brand schreeuwen en steunzoeken en gaat nu dreigen over de rug van de EU ?

Ik zie het als een mislukte "bedrijfsmatige" deal, maar misschien mis ik wel iets ? ....en ben ik te kortzichtig ?   

CitaatThe intervention follows pressure by France for backup in the row, and echoes a suggestion by French Europe minister Clément Beaune, that Paris could block further progress on an EU-Australia trade deal.
"Keeping one's word is the condition of trust between democracies and between allies," Mr Beaune told Politico. "So it is unthinkable to move forward on trade negotiations as if nothing had happened with a country in which we no longer trust."
Trade deals require the unanimous support of the 27 member states to be adopted.

bergd

Je kunt het toch wel vooringenomen noemen als je als "Voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen" Zegt dat Frankrijk onacceptabel is behandeld door de Australiërs om vervolgens daarna te zeggen we(EU)hebben nog veel vragen. Volgens mij kan je pas een oordeel vellen als je het plaatje duidelijk hebt

bergd

France has been treated unacceptably by Australia and the European Union will need answers before relations can normalise, European Commission president Ursula von der Leyen has said, as a submarine contract row threatens to halt a trade deal with Canberra.

Paris reacted with fury after Australia dumped a deal worth more than €50 billion to sign a new defence co-operation agreement with the United States and Britain that would secure it nuclear-powered submarines, as it seeks allies to push back against growing Chinese might in the Indo-Pacific region.

"There are a lot of open questions that have to be answered. One of our member states has been treated in a way that is not acceptable, so we want to know what happened and why," Dr von der Leyen told an interview with CNN. "Therefore, you first of all clarify that, before you keep on going with business as usual."

The intervention follows pressure by France for backup in the row, and echoes a suggestion by French Europe minister Clément Beaune, that Paris could block further progress on an EU-Australia trade deal.

"Keeping one's word is the condition of trust between democracies and between allies," Mr Beaune told Politico. "So it is unthinkable to move forward on trade negotiations as if nothing had happened with a country in which we no longer trust."

Trade deals require the unanimous support of the 27 member states to be adopted. The 12th negotiating round on the plan to ease trade barriers had been expected to take place next month, and Australia had initially hoped to conclude a deal by the end of this year.

Offence
The rift, which saw Paris recall its ambassadors to Australia and the US in an extraordinary signal of offence, is dominating diplomatic discussions as the United Nations General Assembly gets under way in New York.

https://www.irishtimes.com/news/world/europe/australia-s-treatment-of-france-unacceptable-eu-says-1.4679131

Harald


Lex

Citaat van: Harald op 20/09/2021 | 16:59 uur
EU foreign ministers to discuss submarine dispute on Monday   
( :hrmph: .. Hoezo moeten EU buitenlandse zaken ministers over een mislukte Franse deal praten ??  Tis een Franse aangelegenheid, nu betrekken ze de EU erbij.  Vrije handel toch ? Klant is niet tevreden over voortgang en kosten, dus cancelt die de opdracht, dat kan. Er zitten wel consequenties aan verbonden (staat in het contact beschreven) , maar als de klant die voldoet, dan kan dat en de deal is niet meer.
Dit wordt nu door Frankrijk compleet en zover mogelijk breder getrokken en nu gaan ze de EU erbij betrekken om meer steun te krijgen. Britten zitten buiten de EU, dus straks kans op status que tussen UK, VS, AUS en EU als de EU hier zich mee gaat bemoeien
)
Natuurlijk trekt FR het breder en zal wsl als Grootmacht gedreigd hebben de 'vrije handel' te boycotten/tegenwerken.

Harald

EU foreign ministers to discuss submarine dispute on Monday   
( :hrmph: .. Hoezo moeten EU buitenlandse zaken ministers over een mislukte Franse deal praten ??  Tis een Franse aangelegenheid, nu betrekken ze de EU erbij.  Vrije handel toch ? Klant is niet tevreden over voortgang en kosten, dus cancelt die de opdracht, dat kan. Er zitten wel consequenties aan verbonden (staat in het contact beschreven) , maar als de klant die voldoet, dan kan dat en de deal is niet meer.
Dit wordt nu door Frankrijk compleet en zover mogelijk breder getrokken en nu gaan ze de EU erbij betrekken om meer steun te krijgen. Britten zitten buiten de EU, dus straks kans op status que tussen UK, VS, AUS en EU als de EU hier zich mee gaat bemoeien
)


European Union foreign ministers will on Monday discuss Australia's scrapping of a $40 billion submarine order with France, a move that has enraged Paris and cast a shadow over free trade talks between the EU and Australia.

The meeting will take place on the sidelines of the United Nations General Assembly in New York at 2200 GMT, a spokesperson for the European Commission told reporters in Brussels.

Australia said last week it would cancel an order of conventional submarines from France and instead build at least eight nuclear-powered submarines with U.S. and British technology after striking a security partnership with those countries under the name AUKUS.

To show its displeasure, France recalled its ambassadors from Canberra and Washington.

It is not clear if the dispute will have implications for the next round of EU-Australia trade talks, scheduled for Oct. 12.

"We are analysing the impact of the AUKUS announcement and what the impact would be on this schedule," a Commission spokesperson said.

Bernd Lange, chair of the European Parliament's trade committee, told a briefing, in English: "I guess this will not lead to stopping negotiations and talks with Australia, but they will be much more complicated."

Lange said the willingness of EU countries, and France in particular, to make compromises in trade talks, notably on agriculture, was likely to be "quite limited".

The United States has sought to assuage the anger in France, a NATO ally. The French government said on Sunday that President Emmanuel Macron would have a call with U.S. President Joe Biden in the next few days.

https://www.reuters.com/article/us-usa-security-australia-eu/eu-foreign-ministers-to-discuss-submarine-dispute-on-monday-idUSKBN2GG0R6

Parera

#921
Australia Confirms Life-Of-Type Extension For Collins-Class Submarines
Australia's Prime Minister Scott Morison has approved a Life-of-Type Extension to the Collins class submarine fleet from 2026 in South Australia, and confirmed that the Full-Cycle Docking of the Collins class will continue to be conducted at Osborne.

https://www.navalnews.com/naval-news/2021/09/australia-confirms-life-of-type-extension-for-collins-class-submarines/

Naast de levensverlenging van de Collins klasse investeren ze ook 5,1 miljard AUD in de 3 Hobart klasse destroyers om het CMS te upgraden.

Nu de RAN kiest voor (minimaal) 8 SSN's vraag ik me toch af of er niet ook de behoefte blijft om nog een 6 a 8 tal SSK's te opereren naast de nieuwe SSN's. Origineel zou men 12 Attack klasse boten aankopen dat worden nu (minimaal) 8 SSN's. Het gat van die 4 boten kan je naar mijn idee wel opvullen met een klasse van 6 of 8 kleinere en goedkopere SSK's. Mogelijk bied de vWalrus hier een mooie uitkomst voor de RAN.

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 19/09/2021 | 15:02 uur
slim. Snel klaar ook. Maar welke willen ze uiteindelijk varen?

Dat is (officieel) nog niet bekend, maar er is aangekondigd dat ze de komende 12 tot 18 maanden gaan bestuderen met de VS en het VK wat de mogelijkheden zijn. Het gerucht gaat dat ze willen gaan varen met Amerikaanse boten. Dit zou kunnen gaan om Virginia klasse (block V) boten , maar natuurlijk ook om een speciaal ontwikkelde / aangepaste boot voor de Australiërs.

Maar nu heeft de Royal Navy 3 dagen geleden (toevallig) de start van het SSNR project aan, dit project moet resulteren in een nieuwe generatie SSN's die gaan dienen als vervangers van de Astute klasse waarvan 3 van de 7 nog niet eens in dienst zijn. De Astute klasse zal ongeveer 25 jaar in dienst blijven, maar boot #1 is al in 2010 in dienst genomen. Simpel gezien moet die dus rond 2035 vervangen gaan worden, ik verwacht dat dit eerder 2040 gaat zijn.

Maar als de RAN aansluit bij dit project kunnen ze misschien al eerder beginnen met de bouw.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 19/09/2021 | 14:43 uur
Australia poised to rent nuclear submarines in just a few years while it waits up to two decades for new fleet to be built with help from Britain and the US
https://www.dailymail.co.uk/news/article-10005371/Australia-rent-nuclear-submarines-waits-new-ones-built.html
slim. Snel klaar ook. Maar welke willen ze uiteindelijk varen?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Australia poised to rent nuclear submarines in just a few years while it waits up to two decades for new fleet to be built with help from Britain and the US
https://www.dailymail.co.uk/news/article-10005371/Australia-rent-nuclear-submarines-waits-new-ones-built.html

Huzaar1

Citaat van: Kevon op 19/09/2021 | 14:00 uur
Een stomme vraag misschien: was het contract nu wel of niet getekend?

" Australië sloot al in 2016 een overeenkomst met de Franse scheepbouwer Naval Group om een nieuwe onderzeevloot te bouwen. Die deal werd twee weken geleden nog opnieuw bevestigd."

Hieruit maak ik op van wel en niet?

Als je een contract tekent betekent dat niet direct dat je er niet meer uit kan, er zijn clausules. Daarover zullen wel wat rechtzaken worden gevoerd. Zover ik op de hoogte was was er een contract. En nu niet meer.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Kevon op 19/09/2021 | 14:00 uur
Een stomme vraag misschien: was het contract nu wel of niet getekend?

" Australië sloot al in 2016 een overeenkomst met de Franse scheepbouwer Naval Group om een nieuwe onderzeevloot te bouwen. Die deal werd twee weken geleden nog opnieuw bevestigd."

Hieruit maak ik op van wel en niet?

Het contract was getekend incl. boete clausule die de Ausies nu een paar honderd miljoen euro zullen gaan kosten.

Kevon

Een stomme vraag misschien: was het contract nu wel of niet getekend?

" Australië sloot al in 2016 een overeenkomst met de Franse scheepbouwer Naval Group om een nieuwe onderzeevloot te bouwen. Die deal werd twee weken geleden nog opnieuw bevestigd."

Hieruit maak ik op van wel en niet?
Wie in angst leeft, zal in angst sterven

Harald