Aanvaring fregat en tanker voor kust Noorwegen

Gestart door dudge, 08/11/2018 | 07:29 uur

Huzaar1

Citaat van: Lex op 13/11/2018 | 17:20 uur
Het schijnt dat het NL bergingsbedrijf Ardent Global is afgevallen met het in de wacht slepen van de berging, omdat het te duur zou zijn.
Zie navolgend artikel (in het Noors): https://t.co/jJkutnsh1M

Ardent Global (IJmuiden) = ex Svitzer Salvage.

Stom , wie deze order binnenhaalt komt op elke TV zender van de wereld.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrataNL

Citaat van: Ros op 13/11/2018 | 22:04 uur
Een klus van deze omvang is altijd maatwerk. Cruciaal is dat er vroeg in het traject grenzen worden  gesteld als het de kosten en tijdsduur betreft.
Ja, en straks ben je op de helft van de rebuild en zit je tegen die vooraf vastgestelde grens, en dan?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ros

Citaat van: Thomasen op 13/11/2018 | 17:25 uur
Het complexe is dat alles maatwerk wordt. Dat werd het al, nu is er niks meer te redden.
Het enigszins opknappen van Zr Ms Mercuur heeft ook zoveel duurder uitgepakt dan gepland dat, naar ik begreep, het bedrag dat in de offerte voor een nieuw schip stond benaderd werd. Met die KDC-10's ging het niet veel anders. En dan heb je het enkel over een modernisering/modificatie, niet over het compleet reviseren, dat echt nog complexer is. Dat is iets voor lage lonen landen die lage eisen stellen.

Een klus van deze omvang is altijd maatwerk. Cruciaal is dat er vroeg in het traject grenzen worden  gesteld als het de kosten en tijdsduur betreft. Nederlandse overheidsprojecten lopen standaard uit de klauwen als het de kosten betreft. Bedrijven lopen zich niet voor niets het vuur uit de sloffen om grote overheidsprojecten binnen te halen. Of het bij de Noren hetzelfde is durf ik niet te zeggen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Veel Noorse bemanningsleden hadden niet meer dan alleen hun ondergoed

http://disq.us/t/38gbhmd

Lex

Het schijnt dat het NL bergingsbedrijf Ardent Global is afgevallen met het in de wacht slepen van de berging, omdat het te duur zou zijn.
Zie navolgend artikel (in het Noors): https://t.co/jJkutnsh1M

Ardent Global (IJmuiden) = ex Svitzer Salvage.

Zander

Citaat van: Ros op 13/11/2018 | 16:33 uur
Wat voor leven zou je hebben zonder Ros ?
Één zonder linkse luchtkastelen :silent:
People are sheep

Ros

Citaat van: Huzaar1 op 13/11/2018 | 14:13 uur
En dan direct naar de Noorse Fregatten fabriek waar ze hem met de hulp van Ros even droogfohnen.. alle unieke onderdelen uit de mouw schudden en alle op maat gemaakte reserve sub componenten uit de verpakking mogen halen. Hoogstens weekje werk, met behulp van de tandenfee wellicht nog iets eerder op te leveren. Maar dan moet de Hulk niet met vakantie gaan, eeeerst die boot uit elkaar. Daarvoor staan ze samen met superman ingepland op de 18e. Na de lunch.

Wat voor leven zou je hebben zonder Ros ?

Huzaar1

En dan direct naar de Noorse Fregatten fabriek waar ze hem met de hulp van Ros even droogfohnen.. alle unieke onderdelen uit de mouw schudden en alle op maat gemaakte reserve sub componenten uit de verpakking mogen halen. Hoogstens weekje werk, met behulp van de tandenfee wellicht nog iets eerder op te leveren. Maar dan moet de Hulk niet met vakantie gaan, eeeerst die boot uit elkaar. Daarvoor staan ze samen met superman ingepland op de 18e. Na de lunch.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: StrataNL op 13/11/2018 | 11:25 uur
Tijd voor een belletje naar Mammoet en Dockwise.

Lijkt mij de juiste conclusie.

Parera

#108
Citaat van: Harald op 13/11/2018 | 11:16 uur
met een nieuwe AESA sonar versie ?  ;)

Het is eigenlijk diep triest ...  :'( .. om zo een schip te verliezen.

In elk geval een kust onderzeeër  :(
Er grappen over maken kan omdat er geen zwaar gewonden / doden gevallen zijn.

Ik las dat een aantal van de geplaatste kabels vannacht gebroken is en het schip daardoor verder is afgezonken. Ik vond het vanaf het begin al een rare constructie want die kabels houden het gewicht van al dat water nooit als je de gaten ook niet dicht maakt komt er alleen maar meer water (gewicht) bij. Maar het nu nog opknappen is naar mijn idee kansloos, dat was het ook al in vorige staat.

De HNoMS Oslo uit de gelijknamige klasse heeft ook een soort gelijk incident gehad in 1994 waarbij het schip aan de grond liep bij Marstein eiland. Hiervoor was op zee een van de boilers ontploft waarbij een officier omkwam. Toen is het schip ook afgedreven naar de kust en daar de volgende dag door een sleepboot weg gesleept maar ook dit was niet te redden en de sleep is toen los gemaakt waarna het fregat ook gezonken is. Het schip is toen ook uit dienst genomen en gelift door de berger en later gesloopt.












StrataNL

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 13/11/2018 | 11:23 uur
Het is dat er nog brandstof en wapens aan boord zijn anders zouden we tegen een nieuw kunstmatig rif aankijken...

In dit tempo is ze vandaag of morgen volledig verdwenen.
Tijd voor een belletje naar Mammoet en Dockwise.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 13/11/2018 | 11:17 uur
Wat triest om te zien. Die Trident Puncture patch krijg ik nu helemaal niet meer uit mijn gedachten.

Het is dat er nog brandstof en wapens aan boord zijn anders zouden we tegen een nieuw kunstmatig rif aankijken...

In dit tempo is ze vandaag of morgen volledig verdwenen.

Sparkplug

Citaat van: Parera op 13/11/2018 | 11:06 uur
Officieel einde oefening voor het fregat, het is gezonken alleen de top van de mast steekt nog boven het water uit en een stuk van de hangaar.

Wat triest om te zien. Die Trident Puncture patch krijg ik nu helemaal niet meer uit mijn gedachten.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

DvdW

Citaat van: Ros op 13/11/2018 | 11:10 uur
Appels en peren.....
Lol, erken nu gewoon eens voor de verandering dat je fout zit hier. Meerdere mensen laten het, los van elkaar, je zien. 'Even droogblazen en doorvaren' kan gewoonweg niet.
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Harald

Citaat van: Parera op 13/11/2018 | 11:06 uur
Of heeft Noorwegen hier haar eerste nieuwe onderzeeboot in dienst genomen? :angel:
met een nieuwe AESA sonar versie ?  ;)

Het is eigenlijk diep triest ...  :'( .. om zo een schip te verliezen.