EINDHOVEN Het vertrek van een eerste
groep mariniers naar Afghanistan is
uitgesteld.Honderd mariniers zouden aan
het begin van de avond vertrekken vanaf
het vliegveld bij Eindhoven.
Vlak voor vertrek bleek dat sommige
landen geen toestemming hebben gegeven
om door hun luchtruim te vliegen.Welke
landen dat zijn,is niet bekendgemaakt.
De mariniers zijn naar huis gestuurd.
Wanneer de groep wel kan vertrekken,is
nog onduidelijk.Nederland leent het
bataljon uit aan de NAVO,die gaat
helpen de rust te handhaven bij de
verkiezingen die in september in
Afghanistan worden gehouden.
Bron: Teletekst van 290705 22.20 lt
Ik word niet goed van de bekrompenheid van dat soort landen, want via een alternatieve route kom je er altijd wel. En hoe komen die F-16's en Herculessen er dan wel? Hup, dat soort landen meteen in de sanctie-ban doen!
En waarom heeft defensie dan geen alternatieve reisplanning voorhanden? Ik vind iedereen maar naar huis sturen toch een wat armoedige oplossing......
tja, Nederland....
Citaat van: Lenoir op 29/07/2005 | 22:51 uur
Ik word niet goed van de bekrompenheid van dat soort landen, want via een alternatieve route kom je er altijd wel. En hoe komen die F-16's en Herculessen er dan wel? Hup, dat soort landen meteen in de sanctie-ban doen!
En waarom heeft defensie dan geen alternatieve reisplanning voorhanden? Ik vind iedereen maar naar huis sturen toch een wat armoedige oplossing......
Acht de kans ook zeker aanwezig dat het niet met bekrompenheid van dat soort landen te maken heeft, maar gewoon met het feit dat ze bij de KLu de aanvragen te laat gedaan hebben. Verder zijn er absoluut meerdere alternatieven. Die hebben ze ook allemaal geprobeerd, maar helaas.....ook daar deze keer geen mogelijkheden.
Citaat van: Daantje op 30/07/2005 | 07:31 uur
Verder zijn er absoluut meerdere alternatieven. Die hebben ze ook allemaal geprobeerd, maar helaas.....ook daar deze keer geen mogelijkheden.
En wat nou als er met spoed mensen/materiaal heen moet of terug moet komen?
Een hele grote zak met geld meenemen.....dat helpt die landen altijd wel over de streep om alsnog toestemming te geven. Ook in dit geval was de toestemming waarschijnlijk wel gekomen, als er maar een grotere zak geld geweest was. Eigenlijk te treurig voor woorden, maar het is niet anders in de huidige wereld. Alles draait om geld.
Persoonlijk erg lullig voor degene die net afscheid genomen hadden, zich erop ingesteld hadden 3/4 maanden geen partner/familie of wat ook om je heen te hebben..krijg je dit!
Mijn vriend zou officieel de 5e vertrekken, werd al de 7e...en ja hoor gisteren gebelt...word nu al de 9e, met kans op nog een keer uitstel!!
Niks zo prettig als een beetje duidelijkheid :-\
Dit hoeft helemaal niets met geld te maken te hebben. Of een blotevoetenland dat als er flink met geld gewapperd wordt ineens wel toestemming geeft.
Je kunt nu eenmaal niet zomaar over landen vliegen. Zo heb je ook binnen Europa voor bepaalde landen van te voren een diplomatieke klaring nodig.
Het kan bijvoorbeeld een probleem zijn om over Zwitserland te vliegen als je wapens of munitie bij je hebt. Je kunt ook niet zomaar een alternatieve route nemen, want ook voor alternatieve routes moeten diplo's aangevraagd worden. En als bijvoorbeeld het weer niet al te gunstig is en de ideale route loop over bijvoorbeeld Zwitserland, kun je er donder op zeggen dat je alternatieve route daar ook overheen loopt. Als je dan geen diplo's ontvangen hebt kun je dus ook niet via je alternatieve route vliegen.
Sowieso moet je als je wapens/munitie bij je hebt aan bijna alle landen vooraf toestemming vragen om erover heen te mogen vliegen.
Het gaat ook nooit alleen om het overvliegen van een land. Als je ineens een noodsituatie hebt en moet landen dan moet er bekent zijn wat je aan boord hebt en dan moet een vliegveld daar klaar voor zijn.
Tijdens de snelle deployment van de mariniers naar Irak in 1991 voor de operatie "Provide comfort" werd er met gehuurde Antonovs vanaf Soesterberg naar Dyabakir (Turkijke) gevlogen. Deze Antonovs vervoerden mijnen, munitie, springstoffen en nog vele andere "lekkere"spullen, en nooit heeft er iemand een vergunning aangevraagd om over een bepaald land te mogen vliegen. Men deed dat gewoon, en er kraaide geen haan naar.
Nu hebben ze eigen DC 10 toestellen, die met 900km/u op 11 km hoogte kunnen vliegen en wordt er gezeurd over "toestemming" van "bepaalde landen".
Laat defensie of buza nu eens eerst gewoon de landen die vervelend doen bij naam noemen vind ik. Het is erg onduidelijk om vooral de landen niet bij naam te noemen; om ze niet in verlegenheid te brengen of zoiets? Of is er weer "discriminatie" in het spel? Of vrees voor de islam? Duidelijk is wel dat men weer ergens vreselijk bang voor is.
Stuur toch gewoon een paar F-16'mee, en vliegen met die hap........
Ik vind het erg voor de mannen en betrokkenen dat dit op deze manier gegaan is, want je stelt je r toch op in. Maar als er geen toestemming gegeven wordt door een land is daar niets aan te doen.
Er zijn nu eenmaal bepaalde afspraken met bepaalde landen. Er zijn ook standaard klaringen voor bepaalde landen. Je hoeft dan alleen van te voren te laten weten wanneer je de grenzen overvliegt en alles is dan geregeld.
Maar het is net als met visa. Voor het ene land vul je in het vliegtuig een kaartje in en is alles OK, voor het andere land moet je weken van te voren met je paspoort naar de ambassade.
Ik kan het best begrijpen dat het land niet genoemd wordt. Wie zegt dat het om een Islamistisch land gaat? Het zou net zo goed België, Frankrijk of Duitsland kunnen zijn.
Ik vind dat er soms een beetje simpel gedacht wordt. Dat je zomaar de hele wereld over zou moeten kunnen vliegen. Wij laten toch ook niet zomaar vliegtuigen uit andere landen toe? Daar zijn ook afspraken over gemaakt.
De vergelijking met "Provide comfort" vind ik ook verkeerd. Er is in de tussentijd heel veel veranderd in de wereld en het luchtruim is veel voller geworden.
Citaat van: ikke_natuurlijk op 30/07/2005 | 22:28 uur
......Ik kan het best begrijpen dat het land niet genoemd wordt. Wie zegt dat het om een Islamistisch land gaat? Het zou net zo goed België, Frankrijk of Duitsland kunnen zijn.
Westeuropeesche landen zullen geen beperkingen instellen. Het indienen van een vluchtplan, en je houden aan het melden aan de tussenliggende vekeersleiding zal volstaan. Ergens anders, tussen West Europa en Afganistan moet het probleem liggen. Het ligt voor de hand dat er op de route Islamitische lnden zijn die dwars liggen......
Wat ik er van heb begrepen is dat het om Oezbekistan gaat....
Citaat van: Nijnster op 30/07/2005 | 23:02 uur
Wat ik er van heb begrepen is dat het om Oezbekistan gaat....
Dat zeg ik.....
Mariniers zitten nog thuis
UTRECHT - 30/07/05 - (Novum) - De honderd mariniers die vrijdag naar Afghanistan zouden vertrekken, zitten nog steeds in Nederland. Hun chartervlucht had de benodigde vliegvergunningen niet rond, waardoor er niet over een nog onbekend land mocht worden gevlogen. Defensie probeert een andere charter te regelen, maar het weekend en de drukke vakantieperiode maken het 'niet gemakkelijk'. "Het aanbod is wat kleiner", zegt een woordvoerder van het ministerie van Defensie.
Het bataljon is aangewezen op charters, omdat hun eigen toestellen 'beiden bezet' zijn. Volgens de woordvoerder wordt er 'alles' aan gedaan om de mariniers 'zo snel mogelijk die kant op te krijgen'. Honderden militairen worden komende weken op diverse vluchten naar Afghanistan vervoerd. De twee vluchten van komende week gaan vooralsnog gewoon door.
De 750 militairen maken deel uit van de strategische reserve van de Navo-troepen die in Afghanistan onder meer de overheid gaat assisteren bij het beveiligen van de verkiezingen in september. "Natuurlijk is het handig als je er voor die tijd bent, maar we hebben nog even", aldus de zegsman. De militairen zouden over twee weken gestationeerd moeten zijn op het vliegveld Mazar-e-Sharif.
© Tiscali/Novum
Om welk land het gaat zal nooit officieel naar buiten gebracht worden.
Citaat van: Ton de Zwart op 30/07/2005 | 22:56 uurWesteuropeesche landen zullen geen beperkingen instellen. Het indienen van een vluchtplan, en je houden aan het melden aan de tussenliggende vekeersleiding zal volstaan.
Daar ben ik het niet mee eens. Of horen Oostenrijk en Zwitserland tegenwoordig niet meer bij West-Europa? Voor die landen moeten nog steeds diplomatieke klaringen aangevraagd worden.
Citaat van: Jefferson op 30/07/2005 | 23:10 uur
Het bataljon is aangewezen op charters, omdat hun eigen toestellen 'beiden bezet' zijn.
Ik lees net op www.defensie.nl dat een van beide KDC-10's op 26 juli naar Afghanistan is gevlogen met aan boord 3 bevelhebbers. Ze waren 29 juli weer terug. Is het gerechtvaardigd de vraag te stellen waarom die eerste shift met mariniers niet mee kon vliegen? Of zat dat vliegtuig al zo vol met materiaal dat alleen de 3 bevelhebbers met hun gevolg er nog bij konden? Ik zou me zo voor kunnen stellen dat een deployment belangrijker is dan een werkbezoek, toch?
En zo ziet het eruit als 3 bevelhebbers (van voor naar achter Starink, Urlings en Beuving) aankomen in den vreemde: (https://www.defensieforum.nl/Forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi19.photobucket.com%2Falbums%2Fb159%2Flenoir41%2FbevelhebbersAfghanistan_tcm6-42889.jpg&hash=4107181bff6064eb139c82365b3c69b61feef1df)
Dan staan er een soort "valreepsgasten" onder aan de trap om e.e.a. een officieel tintje te geven en de bezonnebrilde generaals lopen dan met hun tasje te sjouwen zonder baret op, want die steekt uit de broekzak. Valt mee dat ze geen peuk in hun mondhoek hebben hangen....... :-\
tsja :-\
Laat ook wel weer zien wat er nou echt belangrijk is :-X
heeft iemand al iets gehoord over de verdere gang van zaken betreffende de tijden dat de mariniers aanwezig moeten zijn op de kazerne voor vertrek naar Afghanistan
Of worden de thuisblijvers weer niet ingelicht net zoals toendertijd over de tijden naar Irak?
Dat zullen ze in verband met de veiligheid wel niet melden.
het ziet er echt te shabby voor woorden uit.. :( vroeger kreeg je daar nog een douw voor..
dat salueren ook, het lijkt een beetje op een burger die probeert te salueren. Zo in de trant van; ik weet dat die arm en die hand daar ergens horen, maar hoe precies weet ik ook niet :-X
Citaat van: Jefferson op 31/07/2005 | 22:43 uur
Dat zullen ze in verband met de veiligheid wel niet melden.
Dat heeft helemaal niets met "de veiligheid" te maken. NOS teletekst dd. 010805:
De mariniers die vrijdag naar
Afghanistan zouden vertrekken,gaan nu
waarschijnlijk dinsdag. Defensie heeft
dan weer de beschikking over een eigen
transportvliegtuig met overvliegrechten
op de vliegroute naar Afghanistan.
Honderd militairen stonden vrijdag
klaar om voor drie maanden op missie te
gaan. Maar hun toestel kreeg van een
land op de route naar Kabul geen recht
van overvliegen. Het lukte ook niet om
dat dit weekeinde nog te regelen.
Ongeveer 750 Nederlandse militairen
ondersteunen in Afghanistan de NAVO-
eenheid ISAF. De mariniers gaan naar de
luchthaven van Mazar-el-Shariff.
Uit bovenstaand bericht blijkt dat desbetreffend land, dat eerder het overvliegen weigerde, last heeft van overijverige ambtenaren. Want waarom een chartervliegtuig niet, maar een KDC-10 met dezelfde militairen en lading aan boord wel toestaan? Bureaucratie ten top! Ik zou zo'n land meteen op mijn zwarte lijst zetten.....
Citaat van: Lenoir op 01/08/2005 | 05:37 uur
..Want waarom een chartervliegtuig niet, maar een KDC-10 met dezelfde militairen en lading aan boord wel toestaan? ...
Waarschijnlijk omdat een civiel toestel de hele procedure nog moet doorlopen? Vaak zijn er voor bepaalde gebieden/landen voorlopige toestemmingen aan de Klu gegeven. Er moeten dan alleen nog wat gegevens doorgegeven worden en je krijgt je definitieve toestemming.
is dat probleem met die helikopters nu eigenlijk nog opgelost of gaan ze toch zonder?
zover ik weet zijn er nog geen helicopters...zal het straks even vragen wanneer vriendlief wakker is ;)
Citaat van: w op 31/07/2005 | 20:51 uur
heeft iemand al iets gehoord over de verdere gang van zaken betreffende de tijden dat de mariniers aanwezig moeten zijn op de kazerne voor vertrek naar Afghanistan
Of worden de thuisblijvers weer niet ingelicht net zoals toendertijd over de tijden naar Irak?
Al het uit te zenden personeel EN hun relatie is op de informatiedag geinformeerd hierover en naar alle relaties is het info bulletin opgestuurd
Daar staat alle contact info in. Ook over de vertrektijden
Bij mijn weten was dit tijdens Irak niet anders (eigen ervaring wel in ieder geval)
Ik ben tijdens Irak wel goed ingelicht over de tijden dat men aanwezig moest zijn...elke shift heeft andere tijden. zover ik weet moet mijn vriend de 9e vertrekken, tijd is nog niet bekent. Komt nog een brief over....verder is het deze keer wel rommeliger gegaan dan andere keren...
Citaat van: Nijnster op 02/08/2005 | 16:37 uur
Ik ben tijdens Irak wel goed ingelicht over de tijden dat men aanwezig moest zijn...elke shift heeft andere tijden. zover ik weet moet mijn vriend de 9e vertrekken, tijd is nog niet bekent. Komt nog een brief over....verder is het deze keer wel rommeliger gegaan dan andere keren...
Nou we hebben 1 aug. een telefoontje gehad hoe laat we in Doorn moesten zijn. Op de weg terug naar huis kregen we een telefoontje dat ze niet in Kabul zouden landen maar in Oezbekistan. Het is dit keer inderdaad rommeliger.