Recente berichten

Pagina's: [1] 2 3 ... 10
1
Van alles en nog wat! / Baard VRA
« Laatste bericht door Pascal1998 Gepost op 18/09/2019 | 22:36 uur »
kan iemand mij uitleggen wat precies de regels zijn over een baard hebben en een VRA indienen het is een beetje onduidelijk.

2
Mededelingen / Onderhoud DF
« Laatste bericht door -Peter- Gepost op 16/09/2019 | 21:06 uur »
Aanstaande woensdag 18 september tussen 08:00 en 12:00 uur zal er onderhoud plaats vinden bij de hostingprovider van het DF. Als gevolg hiervan kan het DF mogelijk korte tijd onbereikbaar zijn.

M.v.g.

Het DF beheerteam
3
Reservisten / Woon in Almere, welke regio is handiger?
« Laatste bericht door RamboAlmere Gepost op 02/09/2019 | 22:40 uur »
Ik ga verhuizen naar Almere, is het dan handiger om bij Natres 10 of 20 te werken? Qua reistijd bedoel ik. In flevoland is geloof ik sowieso geen enkele kazerne, dus dan is Regio Utrecht wel handig, hoewel als je vanuit Almere telkens naar het verre noorden moet is Natres20 misschien handiger?

En volg je je oefen en trainingsprogramma's altijd op een en dezelfde kazerne? En zijn je inzetten altijd alleen maar in je eigen regio?
5
Historie / Verzetsstrijder Loek Caspers overleden
« Laatste bericht door Parera Gepost op 09/08/2019 | 18:54 uur »
Een van de laatste verzetsstrijders Loek Caspers overleden

Oud-verzetsstrijder Loek Caspers (95) is gisteren overleden. Ze speelde in de Tweede Wereldoorlog een actieve rol in het verzet op de Utrechtse Heuvelrug. 'Loek' was haar schuilnaam in de oorlogsjaren; later is ze die naam blijven gebruiken.

Loek Caspers werd in 1924 in Driebergen geboren, waar haar vader het hoofd was van de basisschool. Haar ouders stonden altijd klaar om anderen te helpen. In de crisis van de jaren 30 steunden ze arme gezinnen en tijdens de Tweede Wereldoorlog namen ze onderduikers in huis en stelden ze hun huis open voor vergaderingen van het verzet.

Zelf was Caspers 19 toen ze bij het verzet kwam. Ze was door vrienden gevraagd omdat ze zo'n donker uiterlijk had. "Joodse kinderen zijn vaak heel donker en ik had zwart haar en donkere ogen, dus ik kon makkelijk reizen met een donker kind als mijn broertje of zusje", vertelde ze in 2016 in een uitzending van Andere Tijden. "Ik wist natuurlijk dat ik gevaar liep, want je mocht Joden niet helpen. Maar als je een kind uit handen van de Duitsers kan houden, moet je dat doen."

Zo bracht Caspers verschillende Joodse kinderen naar een veilige schuilplaats. Ook smokkelde ze wapens en handgranaten ("ik haalde eerst de slaghoedjes eruit, want ik was als de dood voor die dingen") en haalde de briefjes op van de zogenoemde breidames. Dat waren vrouwen die met een breiwerkje voor het raam in de erker van huis onopvallend de boel in de gaten hielden en ondertussen alle bewegingen van de Duitsers noteerden op een formulier.

Citaat
Ik weet niet of het ooit iets geholpen heeft. Maar goed, we deden ons best.

Loek Caspers (1924-2019)

Caspers haalde die formuliertjes op de fiets weer op. "Ik heb een tijd gehad dat ik 125 kilometer per dag fietste". Dat kon ze doen omdat de Duitsers haar fiets niet mochten confisqueren omdat ze kraamverpleegster was. Vanwege haar beroep had ze ook toestemming om na spertijd op straat te zijn. De briefjes van de breidames "werden dan samengevoegd en er werd één geheel van gemaakt en dat werd dan doorgeseind. Ik weet niet of het ooit iets geholpen heeft. Maar goed, we deden ons best."

Eén keer moest ze belangrijke codes doorgeven. Die had ze verstopt in een luciferdoosje in haar tas, vertelde ze in 2018 in Hart van Nederland. Precies die keer fietste ze regelrecht in een patrouille van de Duitsers. "Toen hebben ze mijn tas omgekieperd op de grond. Ze hebben er elk ding één voor één uitgehaald, maar ze hebben niet de lucifers uit het doosje gehaald. Ja, ik was wel een beetje bang toen."

'Nooit bevrijding gevierd'
Toen eindelijk de bevrijding kwam, beleefde ze naar eigen zeggen de ergste dag uit haar leven. Op 5 mei 1945 werden zes leden van het Leersumse verzet door een Duitse patrouille gestopt en diezelfde dag nog doodgeschoten. "Drie van hen kende ik heel goed. Dat was zo verschrikkelijk. We hebben allemaal nooit bevrijding gevierd. Dat kun je niet. Er waren allemaal begrafenissen die week."

Na de oorlog ging Loek Caspers medicijnen studeren in Utrecht en in Engeland specialiseerde zij zich daarna in de anesthesiologie. Caspers was jarenlang secretaris van de Nationale Federatieve Raad van het Voormalig Verzet Nederland (NFR) en van de Stichting Samenwerkend Verzet 1940-1945 (SSV). Ook schreef ze boeken over de Utrechtse Heuvelrug tijdens Tweede Wereldoorlog en het verzet.

Loek Caspers behoorde tot de kleine groep van laatst overgebleven verzetsstrijders in Nederland. Van 1974 tot 2016 kwam deze groep ieder jaar op 31 augustus bij elkaar op de Dag van het Verzet. De laatste Dag van het Verzet werd gehouden in 2016, omdat er toen nog maar weinig mensen in leven waren of in staat waren om te komen.



https://nos.nl/artikel/2296946-een-van-de-laatste-verzetsstrijders-loek-caspers-overleden.html
6
The Navy and Marine Corps are trying to buy new autonomous and unmanned systems more quickly for expeditionary ops, but as one general warned, “if I can’t sustain it, I’m hosed.”

THE PENTAGON: The Marines are testing unmanned platforms to quickly refuel and rearm F-35Bs it plans to operate out of remote, austere bases in the Pacific — part of an effort to be more nimble, and unpredictable, as the traditional American dominance at sea and in the air erodes.

For years, the Corps has talked about flying its F-35Bs from hastily assembled bases on small islands and remote locations to avoid sophisticated surface-to-air missiles being developed by China and Russia. The basing effort would not only keep the stealthy planes tactically unpredictable, but also untether them from big deck ships that would be prime targets for hypersonic cruise missiles and other weapons in any future fight with an advanced enemy. This was a key driver behind the Marines deep commitment to the F-35B, which can do short takeoffs and vertical landings, as well as the rare vertical takeoff from a road or other flat surface.

One of the holdups to the plan has always been how to ensure the planes could get fuel, ammunition and parts out to these locations. “If I can’t sustain it, I’m hosed,” Maj. Gen. Mark Wise, deputy commander of Marine Corps Combat Development Command told a handful of reporters at the Pentagon on Thursday.

Getting more fuel and ammo for those planes, quickly, would allow the Marines to “turn up the battlefield tempo at a much faster rate,” he said, which is critical in an area swarming with manned and unmanned platforms looking for American planes sitting on the ground for too long.

That’s where the Advanced Naval Technology Exercise, (ANTX) comes in. The July event at Camp Lejeune brought together dozens of companies and academics to show off technologies focused on autonomy, command and control, communications, and unmanned systems and logistics for the Marines and the Navy. All told, there were 53 different systems that were put into the hands of sailors and Marines to evaluate.

The ANTX, one of several planned this year, laid out several unmanned options that can be developed and pushed out to the field in a relatively short period of time, Wise said, which would “enable the movement of that very heavy gear very quickly. I don’t have to commit somebody to it.”

The ANTX efforts aren’t for technologies already in the acquisition pipeline, but focus on gear the Navy and Marine Corps want to kick around to see what might be useful in the future.

“Anybody that brought equipment there got assessments from many of the folks who were there,” said James Geurts, the Navy’s research and acquisition chief. The makers can then take that feedback and circle back around to their new military contacts for another bite at the apple. But the big takeaway from the Navy and Marine Corps side was that they now have a better idea of everything they don’t know. “We got exposure to cutting-edge stuff that we may not have known we had a requirement for until we saw it,” Geurts added.

The goal, like so much else at the Pentagon these days, is speed, Geurts said he wants to make decisions on whether or not to begin developing — and buying — some of this new kit within 12 to 18 months “If there’s things that have demonstrated value in the field with some minimal amount of development that we can begin to turn those around and put contracts in place,” he said.

Geurts was excited about the new “combinations of autonomous systems” he saw at Lejeune. “What was remarkable to me was seeing autonomy in all those different operating environments starting to play together. And we can start to piece together operating concepts that may be closer to [being available to] us than we had originally conceived.”

He declined to get into specifics, but Wise said he’s interested in taking a harder look at “some of the seaborne platforms and the autonomous capability with weapon systems,” which he called “fairly impressive at what they could do.”

Much of what the officials described fits nicely within the framework outlined by new Marine Commandant Gen. David Berger in his recent Commandant’s Guidance. Berger called into question the usefulness of Marines continuing to get to the fight in large, slow and increasingly vulnerable ships operating without support from unmanned platforms that can warn them and help protect them from adversary movements.

“It would be illogical to continue to concentrate our forces on a few large ships,” he wrote. “The adversary will quickly recognize that striking while concentrated (aboard ship) is the preferred option. We need to change this calculus with a new fleet design of smaller, more lethal, and more risk-worthy platforms.”

Geurts and Wise said their exercise was in keeping with this new direction.

“What he’s doing is formalizing a lot of the things we’ve been working on,” Wise said, while laying out “how we are going to focus our efforts on where we’re going.”

Michael Stewart, the Navy’s deputy director of integrated warfare, added that the “new commandant’s guidance to me is just breathtaking in terms of how it talks about the naval — not Navy and Marine Corps — but naval forces, and the recognition that to solve the problems we’re up against, we have to be a naval force, and we have to be linked at the hip.”

The Lejune ANTX will be followed by another assessment later this month in Newport, R.I., that will bring in another batch of technology focused on undersea operations.

https://breakingdefense.com/2019/08/marines-eye-unmanned-systems-to-keep-f-35s-flying-from-remote-bases/

7
Defensie Nieuws & Media (Internationaal) / Defence Technology Review digitale tijdschrift
« Laatste bericht door Sparkplug Gepost op 01/08/2019 | 12:08 uur »
Voorheen zette ik dit digitale tijdschrift in het APC/IFV topic. Omdat het tijdschrift meer beschrijft, geef ik het nu een eigen topic.

Defence Technology Review Issue 56 Aug 2019

http://defencetechnologyreview.realviewdigital.com/?iguid=01efe6f3-d15e-483d-a01d-137611e99265#folio=1

Voor eerdere uitgaven zie onderstaande link.

https://dtrmagazine.com/
8
Defensiebrede onderwerpen / Militairen oefenen boven Zuid- en Oost-Nederland
« Laatste bericht door Ace1 Gepost op 19/07/2019 | 07:53 uur »
Deze week vindt boven grote delen van Zuid- en Oost-Nederland de luchtmachtoefening Orange Bull plaats. Hoewel er primair vanaf vliegbasis Eindhoven wordt gevlogen met een C-130 Hercules worden ook de locaties Woensdrecht, de Regte Heide, Deelen, de Ginkelse Heide, Artillerie Schietkamp (ASK) ’t Harde en Twente Airport aangedaan.

Teuge
Parallel aan Orange Bull vinden er deze week parachutesprongen plaats van de 11 Luchtmobiele Brigade. Omdat men niet in het Belgische Schaffen terecht kon is uitgeweken naar de Ginkelse Heide. Via de Division Schnelle Kräfte werd een PZL-Mielec M-28 Skytruck ingehuurd. Het toestel vloog vanaf Teuge Airport en is woensdag weer teruggekeerd naar Duitsland. De Skytruck kan 12 para’s met rugzak per keer vervoeren. In totaal zijn zo’n 150 sprongen uitgevoerd.

Tactisch
Tijdens de oefening Orange Bull beoefent het 336 ‘Blackbulls’ Squadron van vliegbasis Eindhoven zijn tactische inzet samen met verschillende collega’s door middel van Tactical Air Land Operations, para-drops, Container Delivery Systems (CDS)-drops en laagvliegen. Door deze vijfdaagse oefening krijgt de bemanning voldoende mogelijkheden om het grote scala aan vaardigheden te trainen. Er wordt samengewerkt met collega’s van de 11 Luchtmobiele Brigade en de Defensie Para School, het Korps Mariniers en het Korps Commando Troepen.

Verrassingseffect
Tactical Air Land Operations worden op vliegbasis Woensdrecht en Twente Airport beoefend. Dit zijn tactische landingen van de C-130 Hercules waarbij het verrassingseffect voor het landen in vijandig gebied voorop staat. Op ASK in ’t Harde, de Ginkelse Heide en de Regte Heide vinden para-drops plaats. Deze bestaan uit 50 tot 100 parachutisten die Military Free Fall of Automatic Open beoefenen. Daarnaast worden er op ASK in ’t Harde en vliegbasis Deelen ook CDS-drops gedaan. Hierbij verlaat vracht, met een maximum van 1.000 kilo, per parachute de Hercules via de achterklep. Het gebied tussen Eindhoven, ASK in ’t Harde en Twente Airport is een laagvlieggebied tijdens Orange Bull. Gedurende deze oefening mag in dit gebied tot een hoogte van 300 ft gevlogen worden.

https://www.upinthesky.nl/2019/07/04/militairen-oefenen-boven-zuid-en-oost-nederland/
9
KM / MLU Zr.Ms. Pelikaan, Snellius en Luymes
« Laatste bericht door jurrien visser (JuVi op Twitter) Gepost op 11/07/2019 | 13:09 uur »
Damen signs maintenance contract with  Netherlands Ministry of Defence - Damen Shiprepair & Conversion

https://www.damenshiprepair.com/en/news/2019/07/damen-signs-maintenance-contract-with-netherlands-ministry-of-defence#.XScX0taaRGQ.twitter
10
Geef uw mening! / Welk begrip is het meest van toepassing in een militaire context
« Laatste bericht door ThowV Gepost op 05/07/2019 | 13:46 uur »
Op mijn tentamen kreeg ik de volgende vraag: Welk begrip is het meest van toepassing in een militaire context.
Nou wil ik graag jullie mening hebben aangezien ik persoonlijk vind dat bijna elk begrip van toepassing zou kunnen zijn en dat de vraag te breed gesteld is.

Alvast bedankt.
Pagina's: [1] 2 3 ... 10