Recente berichten

Pagina's: [1] 2 3 ... 10
1
Azië / Spanningen tussen India en Pakistan
« Laatste bericht door Lex Gepost op 16/02/2019 | 18:33 uur »
Spanning tussen India en Pakistan na zwaarste aanslag in jaren in Kashmir

Bij een zelfmoordaanslag in het Indiase deel van Kashmir zijn donderdag 44 leden van een paramilitaire eenheid omgekomen. Een auto vol explosieven reed in de buurt van de stad Srinagar in op een konvooi van een paramilitaire divisie van de Indiase politie. Het is een van de grootste aanslagen in jaren in het vooral door moslims bevolkte gebied.

De in Pakistan gevestigde militante islamitische groepering Jaish-e-Mohammad eiste de verantwoordelijkheid op. Maar India stelt de Pakistaanse regering medeverantwoordelijk en premier Narendra Modi liet weten dat India „een passend antwoord” zal geven. Functionarissen gaven vrijdag aan dat India met name zal proberen Pakistan diplomatiek te isoleren. De aanslag komt op een gevoelig moment. Dit voorjaar zijn er verkiezingen in India waar Modi’s nationalistische hindoe-regering hoopt te worden herkozen.

Al sinds de deling van Brits-Indië in 1947 twisten India en Pakistan om de heerschappij over Kashmir.

NRC, 15-02-2019
2
KLu / Opvolger C-130 Hercules
« Laatste bericht door jurrien visser (JuVi op Twitter) Gepost op 08/02/2019 | 22:42 uur »
"Naast de F-35 kan de luchtmacht de komende jaren ook beschikken over onder meer nieuwe MRTT's Tank- en Transportvliegtuigen (opvolger KDC-10), de MQ-9 Reaper en geüpgraded helikopters. Ook wordt de verkeersleiding omgevormd. Verder bezien we of de C-130 vanwege de hoge leeftijd eerder kan worden vervangen".

https://magazines.defensie.nl/defensiekrant/2019/03/02_komstf35_03
3
Afrika / De opkomst van Marokko als industrieland
« Laatste bericht door Ace1 Gepost op 07/02/2019 | 21:52 uur »
'Made in Morocco-auto' nieuwe motor van landelijke economie

Marokko zet volop in op de auto-industrie om zijn economie vooruit te helpen en dat lukt al aardig. Inmiddels is het land de grootste autoproducent van Afrika en Marokko wil meer.

De eerste auto's Made in Morocco werden in 1966 geproduceerd in een fabriek in Casablanca. Deze fabriek staat er nog steeds. In de productieruimte hangt een rails in de lucht in een U-vorm. Hieraan hangen lege autoskeletten, die door werknemers op de grond stuk voor stuk gevuld worden. De ene bevestigt er een wiel aan, de andere zet er een stoel in en de laatste controleert het model. "En voilà, dan hebben we een auto Made in Morocco", zegt Mohamed Bachiri, directeur van de fabriek.

De Marokkaanse auto's namen pas echt een vlucht toen Renault zijn tweede fabriek opende in Tanger in 2012. Net als in Casablanca produceerden ze hier het goedkope model Dacia, voorheen een Roemeens automerk. "Toen Dacia's erg succesvol bleken, wilde het automerk er meer produceren, maar de fabriek in Roemenië bereikte zijn maximumcapaciteit. Dus zocht het een ander land dichtbij met goedkope arbeid", vertelt econoom Nadia Benabdeljlil, gespecialiseerd in de auto-industrie in het land.

De overheid legde op dat moment een goede infrastructuur aan in Tanger om deze stad op verzoek van de koning de tweede economische hoofdstad van het land te maken. Het heeft sindsdien een geasfalteerde snelweg tot aan de hoofdstad Rabat en de grootste haven van Afrika genaamd Tanger Med, voorzien van een belastingvrije zone. Hier moeten buitenlandse bedrijven al hun producten exporteren, maar ze opereren belastingvrij. In deze zone gaf Marokko een gratis terrein aan Renault.

Export, werk en goedkope auto's
Marokko deed dit allemaal om buitenlandse investeringen aan te trekken en daarmee werkgelegenheid te creëren. Dat is gelukt. Auto's zijn nu nummer één exportproduct van het land. De export was in 2017 meer dan 6,5 miljard euro waard, bijna de helft van alle industriële export. In 2014 was dit nog maar een kleine 4 miljard.

Renault produceerde afgelopen jaar zo'n 420.000 auto's. 90 procent daarvan werd naar het buitenland geëxporteerd: vooral Europa, maar ook naar Egypte en het Midden Oosten. Het merk heeft zo'n 11.000 werknemers in dienst en zou indirect voor 30.000 tot 50.000 banen zorgen. "Dankzij Renault vestigden zich ook andere multinationals en leveranciers rondom hun fabrieken", aldus Benabdeljlil.

Omdat de auto's niet geïmporteerd hoeven te worden, zijn ze ook goedkoper voor Marokkanen dan andere automerken. Onderdelen zijn ook makkelijk te verkrijgen. Het is waarschijnlijk daarom dat de Dacia vorig jaar het meest verkochte automerk was in het land met een aandeel van 30 procent. Alle taxichauffeurs rijden in een Dacia. Daarna volgt Renault met 14 procent. Het overige aandeel wordt bijna gelijk verdeeld tussen andere grote automerken.

Minimumsalaris
Er is altijd een andere kant van de medaille. "Onopgeleide werknemers in de fabriek krijgen meestal maar het minimumsalaris, een kleine 300 euro per maand," zegt Benabdeljlil. "Terwijl het aanbod van werk in de fabrieken zorgt voor meer bewoners en dus verhoging van de huurprijzen in Casablanca en Tanger. Die zijn met een minimumloon niet meer te betalen."

Video op onderstaande link.

https://nos.nl/artikel/2270427-made-in-morocco-auto-nieuwe-motor-van-landelijke-economie.html
4
KLu / Vliegeropleiding luchtmacht dicht door te weinig instructeurs
« Laatste bericht door jurrien visser (JuVi op Twitter) Gepost op 07/02/2019 | 20:32 uur »
Vliegeropleiding luchtmacht dicht door te weinig instructeurs

De vliegeropleiding van de luchtmacht op vliegbasis Woensdrecht heeft nog maar zo weinig instructeurs dat de commandant van de basis de opleiding heeft stil gelegd.

Raymond Boere  07-02-19, 19:11 Laatste update: 19:38   
       
Volgens hem is het niet langer verantwoord om studenten op te leiden en moet er eerst een goed plan komen hoe de situatie kan worden verbeterd. Op de vliegeropleiding krijgen toekomstige piloten van de luchtmacht hun eerste trainingen. Daarna kiezen ze voor een specialisatie zoals vliegen op de nieuwe F-35 of Apache waar ze aanvullende opleidingen voor moeten doen.

Voorheen maakten instructeurs met hun studenten twee vluchten per dag. Het aantal instructeurs is afgelopen jaren echter zo teruggelopen, de bezettingsgraad is nog maar 70%, dat er nu drie keer per dag moet worden gevlogen om hetzelfde aantal studenten te kunnen onderwijzen. Dat gaat volgens commandant Ben Kamstra ten koste van de kwaliteit van de opleiding. Instructeurs hebben te weinig tijd om de lesstof met hun studenten te bespreken en dus heeft de commandant nu besloten om alle instructeurs en studenten vrijaf te geven. Volgende week moet er een nieuw plan liggen hoe de situatie kan worden verbeterd.

Vliegers en instructeurs klagen al langer over de in hun ogen hoge werkdruk door vacatures die niet kunnen worden vervuld. Ook bij het grondpersoneel dat de toestellen klaar moet maken zijn veel functies niet vervuld, bleek vorig jaar al toen de Inspecteur-Generaal der Krijgsmacht een bezoek bracht aan de basis.

https://www.ad.nl/binnenland/vliegeropleiding-luchtmacht-dicht-door-te-weinig-instructeurs~ade27dcd/?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_campaign=socialsharing_web
5
KMAR / Controle bij Paleis Huis ten Bosch wegens "verdacht" gedrag
« Laatste bericht door TTT Gepost op 02/02/2019 | 16:59 uur »
Hallo allemaal,

Een aantal leden van dit forum heeft vast wel werkervaring bij de KMAR bij Paleis Huis ten Bosch en weet misschien mijn vragen te beantwoorden naar aanleiding van een ervaring die ik daar heb gehad.

Het is me namelijk ooit overkomen dat in de omgeving van Paleis Huis ten Bosch er marechaussees naar me toe kwamen omdat ik me "verdacht" zou hebben gedragen bij het paleis. Ik moest me toen legitimeren en mijn gegevens werden toen gechecked via de portofoon terwijl ik door de collega aan de praat werd gehouden. Er werd tenslotte een foto genomen van mijn identiteitsbewijs en het voorval zou worden geregistreerd of zoiets. Na een paar minuten kon ik gelukkig weer gaan.

Weten jullie misschien:

- Hoe vaak komen dit soort controles voor bij Paleis ten Bosch?
- Wat gebeurt er met mijn gegevens? (zoals de foto van mijn identiteitsbewijs)
- Kan ik in de toekomst nog op de een of andere manier hier "last" van krijgen?
6
KM / Walrus klasse MMSI - Marinetraffic
« Laatste bericht door Thijs84 Gepost op 26/01/2019 | 19:18 uur »
Vraagje:
Als ik via Marinetraffic.com naar de Nieuwe haven kijk zie ik daar nu, zaterdagavond 19.15 uur, een NATO warship varen met Nederlandse vlag. Niet gek in een marinehaven, wel op zaterdagavond?
Als ik op het schip klikt krijg ik (middels een afbeelding) te zien dat het op een Walrusklasse gaat. De MMSIcode is 245078000.

Zoek ik (via google) op de  betreffende MMSI dan blijkt dat een containerschip te zijn?

Ik dacht dat de MMSI schipgebonden is?
Waarom vaart er op zaterdagavond een Walrus?
7
KM / blauwdrukken van marineschepen
« Laatste bericht door Parera Gepost op 18/01/2019 | 00:02 uur »
Ik heb geen idee waar ik dit moet posten, maar omdat het voornamelijk de marine betreft dan maar hier. Ja het is een commercieel bedrijf die dit aanbied maar ook op dit forum is daar misschien best een groep mensen die hier interesse voor heeft. Als dit niet is toegestaan om hier ''reclame'' voor te maken dan hoor ik dat graag.

Persoonlijk heb ik niets te maken met marineschepen.nl en/of Alufit maar ik vond het te mooi om niet te delen.


Citaat
Via marineschepen.nl

Nieuw: in aluminium gegraveerde blauwdrukken van marineschepen

Het bedrijf Alufit brengt sinds half december onder de naam Blueprint Art een nieuw marineproduct op de markt: in aluminium gegraveerde blauwdrukken. Het aanbod is enorm, want van ruim 70 Nederlandse marineschepen is nu op klein of groot formaat een prachtig kunstwerk te bestellen.

Blueprint Art heeft nu meer dan 70 blauwdrukken van Nederlandse marineschepen in de verkoop. Van mijnenvegers tot fregatten, van patrouilleschepen tot onderzeeboten, ze zijn allemaal te koop met een ophangsysteem en op verschillende formaten aluminium platen van 3 mm dik.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Blueprint Art.

Lees hier het hele artikel en de verdere informatie over de blauwdrukken.
https://marineschepen.nl/nieuws/blauwdrukken-marineschepen-gegraveerd-op-aluminium-170119.html




Foto via Blueprint Art
8
KLu / Opvolging Gulfstream IV
« Laatste bericht door jurrien visser (JuVi op Twitter) Gepost op 14/01/2019 | 07:43 uur »
Defensie vervroegt vervanging vipvliegtuig

Door Niels Rigter / 14 januari 2019

Den Haag - Het vipvliegtuig Gulfstream heeft zo vaak pech, dat Defensie de vervanging van het toestel vervroegt. Niet in 2020 begint de aanschaf van een nieuwe kist die als tweede regeringstoestel dienstdoet, maar dit jaar al.

Toch zal staatssecretaris Visser (Defensie) waarschijnlijk wachten met het versturen van de eerste brief naar de Kamer totdat er een vergelijk is met de militaire bonden over een nieuwe cao. De aanschaf ter waarde van maximaal 100 miljoen euro voor een luxe vliegtuig voor de politieke en militaire top zou verkeerd kunnen overkomen bij gewone militairen, zo bevestigen bronnen bij Defensie.

De Gulfstream IV werd in 1995 voor zo’n 20 miljoen euro van een sjeik aangekocht door toenmalig staatssecretaris Gmelich Meijling. Na ingebruikname ontpopte het toestel zich als een pechkist. Zo strandde toenmalig premier Kok ermee tijdens een bezoek aan Egypte en moest Gmelich Meijling zelf aan de grond blijven in Maleisië. Onlangs moest een reis van defensieminister Bijleveld naar Afghanistan worden uitgesteld omdat het vliegtuig kapot was. Het onderhoud is steeds duurder.

Toch heeft het vliegtuig zijn diensten bewezen, al is het alleen maar omdat het in tegenstelling tot het oude regeringstoestel KBX wel in één keer de Atlantische Oceaan over kan. De Gulfstream maakt meer dan tweehonderd vluchten per jaar, voornamelijk naar missiegebieden die niet of lastig per lijnvlucht bereikbaar zijn. Ook leden van de koninklijke familie vliegen erin.

De KBX wordt vervangen door een Boeing 737 Business Jet van 89 miljoen euro. Voor de nieuwe ’Gulf’ is zo’n toestel ook een optie. Het is in gebruik niet veel duurder en heeft bovendien meer zitplaatsen. Defensie kijkt ook naar een tweedehands toestel als vervangende vipkist.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/3018618/defensie-vervroegt-vervanging-vipvliegtuig
9
China begins work on Pakistan’s second Type 054A frigate
Andrew Tate, London - Jane's Defence Weekly
21 December 2018
   
China held a steel-cutting ceremony for the second Type 054A frigate for the Pakistan Navy (PN) on 19 December, marking the beginning of construction of the vessel at the Hudong-Zhonghua shipyard in Shanghai.

The contract for two Type 054A frigates for the PN is believed to have been signed in 2017 and a further contract for two more ships was announced in June 2018, when it was also indicated that delivery of all four ships was expected to be complete by 2021.

The Type 054A has become the general-purpose workhorse of China's People's Liberation Army Navy (PLAN), with a class of 30 ships either commissioned or under construction.

Bron: https://www.janes.com/article/85384/china-begins-work-on-pakistan-s-second-type-054a-frigate

10
Defensie Nieuws & Media (Internationaal) / BAE Systems' £25m Submarine Academy opens in Barrow
« Laatste bericht door ARM-WAP Gepost op 07/01/2019 | 13:29 uur »
BAE Systems' £25m Submarine Academy opens in Barrow

The state-of-the-art £25m training academy covers 89,340 sq ft and was built to develop the world-class engineering skills required to design, build and deliver complex submarine programmes to the Royal Navy.
Featuring classrooms, workshops, a virtual reality suite and scale-model sized submarine units, the academy will provide bespoke training to almost 9,000 employees, including nearly 800 apprentices.
Gavin Williamson, Secretary of State for Defence, said: “The Dreadnought programme is truly a national endeavour, employing some of the brightest engineers and scientists in this country.
“This new Academy for Skills and Knowledge is a vital part of this programme as, alongside our industry partners, we strive to upskill and maintain the talented workforce building these state-of-the-art submarines.”
Cliff Robson, managing director of BAE Systems Submarines, said: “This is a fantastic facility that will provide a unique environment in which to train our growing workforce.
"Our investment in skills will not only ensure we have a pipeline of world-class talent available to deliver our complex programmes, but will also positively contribute to the economic prosperity of the region and the UK’s engineering industry.
"The new academy will give our current and future workforce access to the very latest in learning and development, demonstrating our lasting commitment not just to our current employees but to those who will join our company in years to come.
"To support this, we continue to work closely with local schools and colleges and we see the academy as another positive step towards helping to raise standards of education in the area."
The academy is part of a substantial site investment programme that will provide a range of new and upgraded facilities to the workforce – from experienced naval architects and systems engineers to new apprentices and graduates – working to deliver the Astute and Dreadnought class submarines for the Royal Navy.
The academy will deliver a range of training, from mechanical and electrical skills in its 10 workshops to design and project management in its 30 classrooms. Resources such as the virtual reality training suite will allow employees to hone their skills in a simulated environment, before working on the real product.
It also forms part of the company’s ongoing commitment to developing future talent, with more than 280 employees being recruited to join Submarines on early careers programmes in 2019.
This follows more than 250 employees that joined as apprentices, higher apprentices or graduates earlier this year, as the business continues to support the ramp-up of production on the Dreadnought programme.
BAE Systems’ Submarines business is a major contributor to the regional and national UK economy. Last year it spent approximately £700m with more than 700 suppliers and in 2016 supported one in 20 jobs in the regional economy.
During a visit to Barrow in May this year, the Defence Secretary also opened a new state-of-the-art manufacturing facility, the Central Yard Complex, where certain phases of construction for the Dreadnought class will take place – marking the latest development in a major infrastructure investment programme.
The Submarines academy is the second of its type to be opened by BAE Systems in North West England and joins a network of similar facilities in place to train and develop the 34,000 BAE Systems employees across the UK.
The first Academy for Skills and Knowledge was opened in Samlesbury, Lancashire, to support BAE Systems’ Air business, and last year celebrated delivering more than 250,000 training hours in its first year.
BAE Systems has a long-established tradition of recruiting and training apprentices and graduates and currently spends around £90m a year on education, skills and early careers activities.
• It has 2,500 apprentices and graduates in training across UK business units – equalling six pr cent of the company’s workforce.
• In 2017 BAE Systems recruited just under 600 apprentices and trainees across the UK to help meet future engineering, technology and business skills needs.
• BAE Systems’ apprenticeship programme is one of the biggest in the UK and is rated ‘outstanding’ by Ofsted and the Company was recently named Macro Employer of the Year at the National Apprenticeship Awards, recognising its dedication to delivering high-quality apprenticeships.

Bron: https://www.nwemail.co.uk/news/17278914.bae-systems-25m-submarine-academy-opens-in-barrow-today/
Pagina's: [1] 2 3 ... 10