Recente berichten

Pagina's: [1] 2 3 ... 10
1
Historie / Vliegen met een '104'
« Laatste bericht door Sparkplug Gepost op 26/11/2019 | 11:01 uur »
Vliegen met een '104'

Enthousiastelingen Volkel werken aan luchtwaardige Starfighter

Met het overvliegen van de D-8258 in november 1984 sloot de Koninklijke Luchtmacht het hoofdstuk F-104G Starfighter. Definitief. Nou ja, totdat een groep enthousiastelingen op de Vliegbasis Volkel 15 jaar geleden het plan opvatte om nieuw leven in 1 van de legendarische toestellen te blazen. Zou dat mogelijk zijn voor ‘Historische Vliegtuigen Volkel’? Om dat project – letterlijk – van de grond te krijgen, is vorig jaar ook de Dutch Starfighter Foundation opgericht. Samen sterk.

De Starfighter. Een bijzonder vliegtuig. Nu nog steeds, maar al helemaal in 1952 wanneer de beroemde Lockheed-ontwerper Clarence L. ‘Kelly’ Johnson met eerst de XF-104 op de proppen komt. “Het was zó’n revolutionair concept; een landmark in de ontwikkeling van militaire vliegtuigen.” Aan het woord is Hans van der Werf (74), 11 jaar Starfighter-ervaring waarvan 6 als demovlieger op de 104 en voorzitter van de stichting Dutch Starfighter Foundation (DSF). “Het was compleet anders dan alle andere vliegtuigen die er toen waren. En vanaf de jaren ’60 vloog de hele NAVO er mee.”

Waarom niet vliegen?

Het verhaal van Historische Vliegtuigen Volkel (HVV) begint 20 jaar geleden. De toenmalige Plaatsvervangend Commandant Volkel Van Duren vindt dat er poortwachters op de basis moeten komen. Met instellingsbeschikking WG-HVV (Werk Groep Historische Vliegtuigen Volkel) wil hij 7 vliegtuigen (vooralsnog 3) tentoonstellen langs de Poortlaan. In 2004, is opvolger Mossinkhoff de grote motor hierachter. Naast de Poortlaan staat al jarenlang een F-104, maar die is er niet best aan toe. “Een clubje mensen is toen begonnen om 2 kisten uit Schaarsbergen op te knappen: een F-104G en een F-84F”, geeft technisch specialist F-16 sergeant-majoor Theo van den Boomen (52) aan. “Ook ontstond het plan een cockpit van een F-104 in de traditiekamer van Volkel te zetten.” Maar Van Duren keek destijds al verder: “Waarom gaan jullie er niet mee vliegen?” vroeg hij? “Dat was een goed plan,”, gaat Van der Werf verder, “totdat we ontdekten dat de kist door corrosie een te slechte staat had. Je hoort vliegtuigen roesten, dat is het grote probleem.”

Dan komt iemand met het idee op de Technische Universiteit Delft bij de D-8114 te kijken, die daar al sinds juni 1984 als sleutelkist dienstdoet. “We mochten er eerst alleen onderdelen uit halen, maar we keken met bewondering naar de staat van het vliegtuig”, zegt Van den Boomen. “Die was zóveel beter dan van ‘onze’ D-8312, maar de D-8114 zou op termijn worden gesloopt. Toen hebben we een deal kunnen sluiten. Wij kregen de kist uit Delft en D-8312 werd gesloopt.” Veel meer keuze uit Starfighters in Nederland was er ook niet. Van der Werf: “Het Nederlandse probleem is een slecht besef van historie. Bij velen komt het niet op om mobiel erfgoed zoals de F-104 te bewaren voor het nageslacht. Behalve bij een paar gekken zoals wij. Daarom kijken wij nu ook al naar F-16’s.”

Verknipt

Klein probleem: een paar weken voordat D-8114 van Soesterberg naar Volkel komt, is een aantal kabelbomen doorgeknipt in plaats van losgemaakt zoals het hoort. “Daarna zijn we 3 jaar lang bezig geweest ieder draadje uit die kabelbomen weer op de juiste manier te bevestigen”, zegt Van den Boomen over het monnikenwerk. Dat is gelukt en ook alle andere werkzaamheden aan de kist vorderen, zodat-ie straks technisch 100 procent in orde is om te kunnen vliegen. Onderdelen zijn er genoeg voor de komende jaren. De oude Duitse Hangar waarin de HVV haar onderkomen vindt, puilt nog net niet uit, maar is zeer goed gevuld. En alles keurig geadministreerd en gefotografeerd.

Ondertussen doet de HVV nog meer dan alleen werken aan een luchtwaardige F-104. De vrijwilligers, enthousiaste mannen en 1 vrouw, hebben niet eens allemaal een luchtmachtachtergrond, maar zijn allemaal behept met het luchtmachtvirus. Ze knappen een F-16 op als poortwachter op de basis en prepareren de cockpit van de D-8256 voor de traditiekamer Typhoon. Maar het belangrijkste werk gaat ook verder. Om dat meer kracht bij te zetten, wordt een businessplan gemaakt, gericht het volledig technisch herstel van de 8114. Maar ook voor de aanschaf van een 2e toestel, een tweezitter om eveneens mee te gaan vliegen. Als 3e toestel voor training en opleiding is de Starfighter voorzien die op het luchtvaartcollege in Hoofddorp staat.

Tweezitters

Alles geregeld zou je zeggen. Bijna dan, want op de afgelopen Luchtmachtdagen blijkt dat de tweezittter die altijd in tiptop conditie was, door slecht beheer helaas ook corrosie heeft. Bovendien zijn daarvan enkele kabelbomen doorgesneden. Wat nu? Een zoektocht levert een ex-Nederlandse TF-104G in Amerika op (D-5810). Én, hij is te koop! Mét motor en een extra set vleugels. Kosten: $325.000. “Daarvoor zijn we nu dus aan het sparen”, zegt Van der Werf. “Vliegen met een dual is technisch makkelijker want er zitten minder systemen in én je kan een 2e persoon laten meevliegen: voor training of een sponsor.”

Want dan komt het commerciële verlengstuk van deze operatie om de hoek kijken, waarvoor de DSF wordt opgericht. Van der Werf: “We zijn een stichting zonder enige binding met de militaire organisatie. Want het geld komt niet vanuit Defensie, zoals bijvoorbeeld in Engeland bij de Battle of Britain Memorial Flight. Wij moeten er zelf voor zorgen.”
Ruim 3 ton heb je niet zomaar bij elkaar. En nóg een uitdaging: een motor. Die is er ook nog niet voor de D-8114. Een oproep op Facebook geeft een verrassende uitkomst. “Tot onze stomme verbazing had het bedrijf S&S Turbine LTD in Canada er een aantal liggen”, zegt Van der Werf. “Voor een deel uit Nederland ook nog! ‘Zoek er maar 1 uit’, lieten ze weten.”

Papierwerk

Nog weer een probleempje: de ex-Nederlandse motor heeft geen papieren. ‘Die moeten in Nederland zijn’, geeft het bedrijf aan. Zoekwerk levert echter alleen op dat ze hoogstwaarschijnlijk bij de verhuizing van de Staf CLSK van Den Haag naar Breda zijn vernietigd. Daarom moet de motor opnieuw gecertificeerd worden, à €25.000. Dat gebeurt nu doordat een sponsor een deel van het bedrag renteloos aan de DSF leent. Na afbetaling is de motor dan van de DSF. “Die kan dan zo’n 400 uur vliegen”, geeft Van der Werf aan. “Daarmee kunnen we jaren vooruit. We willen in ieder geval proberen met een draaiende motor op de Pilots Call van 28 mei staan.”

Het ligt er echter aan wat de luchtmacht met een vliegwaardige F-104 wil. Vliegen zelf is geen probleem. Een CLSK-testvlieger mag er zo mee de lucht in. “Dat is bovendien goedkoper dan met een F-16 of F-35 en meer gewild”, verkoopt Van der Werf zijn project met een glimlach. “Maar het zou ook als Red Air dienst kunnen doen. Technisch gezien is het toestel straks 100 procent. Alles staat of valt uiteindelijk met het behalen van de nodige certificeringen en kwalificaties. Het papierwerk is in deze moderne tijd erg belangrijk geworden.
Dit is een unieke kans een F-104 weer in de lucht te krijgen. En Starfighters zijn schaars. Als we dit nu niet doen, is het écht over met de kansen op een vliegende F-104 en hebben we straks alleen nog maar buitenkanten op palen.”

“De doelstelling van de stichting Dutch Starfighter Foundation is het steunen van de groep Historische Vliegtuigen Volkel en het genereren van fondsen voor de restauratie het in stand houden van een vliegwaardige F-104”, zegt DSF-penningmeester Theo Rombout. “Sponsors zijn er al wel, maar we zoeken er meer die helpen onze droom te verwezenlijken. Ook donateurs zijn meer dan van harte welkom; kleine en grote bijdragen, ze zijn allemaal belangrijk.” De DSF is sinds vorig jaar door de Belastingdienst als Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) én als Culturele ANBI aangemerkt, waardoor giften aftrekbaar zijn. Kijk voor meerinformatie op https://historicalfighters.com of op https://dutchstarfighterfoundation.nl/index.php.

de Vliegende Hollander 11, woensdag 20 november 2019

https://magazines.defensie.nl/vliegendehollander/2019/11/05_volkel
2
Historie / Medaille voor inzet tijdens ‘vergeten’ oorlog
« Laatste bericht door Sparkplug Gepost op 18/11/2019 | 11:57 uur »
Medaille voor inzet tijdens ‘vergeten’ oorlog

Marinevliegers gedecoreerd

“Een hele eer.” 66 jaar na dato ontving kapitein ter zee vlieger b.d. Guus Hagdorn onlangs de ‘Korean War Service Medal’, voor zijn inzet tijdens de Koreaoorlog. Ook luitenant ter zee 1 vlieger Jan Mulder en ranggenoot Ernst van Crugten ontvingen, postuum, de onderscheiding. Hagdorn blikt terug op de missie: “Hoogtepunt van mijn carrière.”

93 jaar is hij, oud-marinevlieger Guus Hagdorn. Zodra hij begint te praten over de missie in Korea, veert hij op en rollen de details van de tong. “We hadden eind 1951 al gevraagd of we konden bijdragen aan de missie, om ervaring op te doen als vliegers. Bijblijven is belangrijk. De Britten hadden dezelfde schepen, vliegtuigen en wapens, dus we konden zo aansluiten.”
Lange tijd bleef het stil, maar in 1953 was op het Britse vliegkampschip HMS Ocean plek voor 3 ‘afgeoefende’ Hawker Seafury-vliegers. Een plaatsing bij 807 Squadron van de Fleet Air Arm op het Britse schip volgde.

Vergeten oorlog

Nadat de Geallieerden het Japanse keizerrijk versloegen in de Tweede Wereldoorlog, verloor Japan ook het geannexeerde keizerrijk Korea. De Sovjet-Unie nam het noordelijke deel van het schiereiland in. Het zuiden belandde in handen van de Verenigde Staten. De 38e breedtegraad was de grens. Bedoeling was naar verloop van tijd weer éénKorea te vormen, maar het communistische noorden en het kapitalistische zuiden bleken onverenigbaar. Die spanningen ontaardden in 1950 in de Koreaoorlog: een poging van beide delen om het andere deel voor zich te winnen. De Verenigde Naties grepen in, met inzet van onder andere Amerikaanse, Britse en Nederlandse eenheden. Op 27 juli 1953 werd de wapenstilstand getekend.

Nederland deed tussen 1950 en 1955 met 6 marineschepen mee aan de missie. “Voor Nederlanders was het echter wel een ver-van-mijn-bed-show”, vertelt Hagdorn. “Zo kort na de Tweede Wereldoorlog verkeerde ons land volop in de wederopbouw. Men had wel andere dingen aan het hoofd dan een oorlog aan de andere kant van de wereld.”

Kikkers koken

“De oorlog liep al ten einde, dus de situatie was rustig te noemen”, vertelt Hagdorn. Toch was de missie niet zonder gevaar. De vijand beschikte over MiG-15’s, tanks en luchtdoelgeschut, klonken de waarschuwingen in de briefings. Zouden de heren in krijgsgevangenschap belanden, dan stond hen mogelijk brainwashing van de vijand te wachten. Vrees had de toen 27-jarige Hagdorn niet. “We wisten dondersgoed wat ons te wachten stond. We kregen zelfs boekjes waarin stond hoe je kikkers en slangen kon bereiden.” Hij glimlacht: “Ach, als je honger hebt eet je alles, nietwaar?”

Breed takenpakket

De vliegers van de Marine Luchtvaartdienst vlogen elk 58 missies boven het oorlogsgebied, voornamelijk aan de zuidwestelijke kust van Noord-Korea en boven de Gele Zee. Het takenpakket was breed. Zo verzorgden de vliegers de Combat Air Patrol bij het vlootverband, Close Air Support bij het front, maar verstoorden zij ook de aanvoerlijnen van de vijand. 28 dagen vlogen Hagdorn en zijn collega’s boven het gebied, goed voor 120 operationele vlieguren per persoon.

Bijzonder en wrang

Minister Ank Bijleveld roemde de veteranen voor hun daden, bij de decoratie op 25 oktober tijdens een havenbezoek van 2 Zuid-Koreaanse schepen aan Rotterdam. “Ze vernielden bruggen en tunnels en verstoorden de vijandelijke aanvoer van munitie. Hagdorn wist tijdens een vlucht 2 bruggen te vernietigen.”

Hagdorn relativeert: “Ik was niet de enige gedecoreerde, hè?”, verwijzend naar zijn collega’s Mulder en Van Crugten. Met laatstgenoemde volgde hij zelfs zijn opleiding bij de Royal Air Force in 1947. “Op zo’n missie, onder dat soort omstandigheden: je hangt aan elkaar, je wordt vrienden.” Dat hij de enige van het trio was die de medaille persoonlijk in ontvangst kon nemen, noemt hij ‘ontzettend wrang’. “Ik had zo graag gehad dat we met zijn drieën de decoratie in ontvangst hadden kunnen nemen. We hebben het immers samen gedaan.”

‘Chairborne’

Terugkijkend noemt Hagdorn zijn tijd in Korea ‘het hoogtepunt van zijn carrière’. “Je kunt oefenen wat je wilt, maar het schept geen beeld van wat je in oorlog werkelijk kan verwachten.” De spanning, de druk van de vijand. “Men heeft geen idee. Dat is heel bijzonder om mee te maken.” Dat geldt ook voor het leven op zee, vertelt Hagdorn. Hij heeft goede herinneringen aan het verblijf op de Ocean, maar ook aan zijn (daaraan voorafgaande) verblijf op het vliegkampschip Hr. Ms. Karel Doorman. “Het is split second teamwork op zo’n schip. Samen op zo’n carrier vorm je een eenheid, je werkt samen. Als een brotherhood, een gemeenschap. Dat blijft je altijd bij.”
Maar toch… Het liefst zat Hagdorn in de lucht. “Af en toe mis ik het”, zegt de veteraan over de tijd van toen. “Het feit dat ik in Gods vrije natuur, hoog tussen de wolken, mocht bewegen in een dergelijk ingewikkeld apparaat, was echt een voorrecht.”
In 1976 verliet de kolonel-vlieger b.d. de Koninklijke Marine. Wijzend naar zijn wandelstok, besluit hij: “Op een gegeven moment komt de tijd dat je die periode afsluit; van airborne naar chairborne.”

Nog altijd verdeeld

Hagdorn is somber gesteld over de toestand in de Korea’s anno 2019. “De regio blijft natuurlijk een gevaarlijke brandhaard.” De veteraan wijst op de invloeden van buiten het schiereiland: “De uitspraken van de Amerikaanse president, China als opkomende wereldmacht. Ik vind de toestand in de wereld zorgwekkend. Na al die jaren is er voor Korea nog altijd geen vredesverdrag. Beide landen zijn tot de tanden toe bewapend. Daarin is in al die jaren weinig veranderd.”

Alle Hens 11, donderdag 14 november 2019

https://magazines.defensie.nl/allehens/2019/11/07_medaille_voor_inzet_tijdens_vergeten_oorlog_11
3
Nieuwe ontwikkelingen op Defensiegebied / Vrachtdrone met valdozen helpt mensen in nood
« Laatste bericht door Lex Gepost op 16/11/2019 | 16:53 uur »
Vrachtdrone met valdozen helpt mensen in nood

Nieuwsbericht | 16-11-2019 | 14:55

Een nieuw ontwikkelde transportdrone levert noodhulp af bij mensen die onbereikbaar zijn over land. Gisteren vond de 1e demonstratievlucht van het dronesysteem met kartonnen valdozen plaats op Vliegbasis Deelen. Hiervoor werd onder meer een lading eieren zonder parachute gedropt van een hoogte van 100 meter.

Piloot en majoor buiten dienst Arie Slagter: “We hebben het systeem in 3 runs getest. Met 12 dozen en als laatste met eieren. De vliegsnelheid was bij het droppen van die dozen 96 kilometer per uur. Ze zijn allemaal heel gebleven en op de juiste plek geland. Wij zijn dus dik tevreden.”

De drone kan tot 250 kilometer overbruggen en zo goederen afleveren bij mensen die door bijvoorbeeld een natuurramp onbereikbaar zijn. Het systeem bestaat uit een vrachtdrone die geladen wordt met kartonnen ‘valdozen’. De drone heeft een spanwijdte van 12 meter en is 6 meter lang. Aan weerszijden hangen 2 zogenoemde cargobay’s onder de vleugels, daarin passen per stuk 3 valdozen.

Dansend naar beneden
De cargobay’s worden op afstand geopend, waarna de dozen vallen en er kartonnen vleugels als een ster uitklappen. Licht dansend op de wind daalt de doos vervolgens naar beneden. Een kartonnen kreukelzone zorgt ervoor dat de inhoud van de dozen heel blijft. Het blijkt mogelijk om zonder parachute pakketten hulpgoederen van 20 kilo nauwkeurig af te leveren. Dit gebeurt met behulp van een global positioning system (GPS).

Zonder parachute
Het systeem is ontwikkeld door de ‘Wings for Aid’-coalitie, die bestaat uit bedrijven, universiteiten en kennisinstellingen. Eerdere prototypes zijn samen met het Rode Kruis en het Wereldvoedselprogramma getest. Het uiteindelijke ontwerp is inmiddels in productie gegaan.

De luchtmacht en landmacht zijn vrijwel vanaf het begin betrokken bij de ontwikkeling en het testen. De krijgsmacht stelde faciliteiten beschikbaar en leverde kennis en kunde op het gebied van bijvoorbeeld het luchtruim en procedures.

200 maaltijden per doos
Een doos bevat bijvoorbeeld tot 200 maaltijden of een complete ‘shelter construction kit’, een noodonderkomen. Met meer dan 100 miljoen vluchtelingen per jaar en voortdurende  klimaatverandering is dit een belangrijke aanvulling op het logistieke arsenaal van hulporganisaties.

Mindef
4
KMAR / Arrestatieteam op Schiphol: verdachte situatie in vliegtuig
« Laatste bericht door Ace1 Gepost op 06/11/2019 | 20:41 uur »
Arrestatieteam op Schiphol: verdachte situatie in vliegtuig, traumaheli’s onderweg en alle vluchten vertraagd

De Koninklijke Marechaussee onderzoekt een verdachte situatie aan boord van een vliegtuig op Schiphol dat rond zeven uur richting Madrid zou vertrekken. Hulpdiensten zijn massaal uitgerukt. Een zwaarbewapend arrestatieteam is ter plaatse en twee traumahelikopters zijn onderweg. Alle vluchten zijn vertraagd.

Diverse bronnen binnen veiligheidsdiensten laten weten dat er een melding is binnengekomen van een kaping. Of daar ook daadwerkelijk sprake van is, moet onderzoek uitwijzen.

‘Hoop dat het goed afloopt’
Minister Grapperhaus van Veiligheid en Justitie zat in een plenaire vergadering, maar die is stilgelegd zodat hij direct in contact kan blijven met de Marechaussee. Premier Rutte die op werkbezoek is in Overrijssel laat weten dat hij mogelijk  kan worden weggeroepen vanwege de situatie op Schiphol.

,,Daar is iets aan de hand, we zoeken uit wat er aan de hand is. Ik laat mij op de hoogte houden. Het is nu even multitasken. Ik hoop dat het goed afloopt.”

Sirenes
Diverse gates zijn op de luchthaven afgesloten en passagiers worden op afstand gehouden. Er zijn veel sirenes te horen en zwaailichten te zien op de wegen richting de luchthaven. Een AD-verslaggever ter plaatse meldt dat op de luchthaven zelf geen sprake is van grote paniek.

Door de hulpdiensten is GRIP 3 afgekondigd, dit betekent dat het welzijn van grote groepen mensen binnen één gemeente mogelijk in gevaar is.

In deze situatie komt de burgemeester in beeld. Hij of zij laat zich ondersteunen door een team met vertegenwoordigers van betrokken organisaties. 

Camera’s uit
De woordvoerder van Schiphol kon nog niet zeggen wat er aan de hand is. Volgens reizigers is er een incident gaande bij gates D en E. Pier D is op last van de luchthaven volledig afgezet. De camera’s van de Schipholtunnel zijn op last van de verkeerscentrale afgesloten.

Op sociale media wordt momenteel van alles gesuggereerd, maar op die berichten kan een woordvoerder van de Marechaussee nog niet ingaan. Een gelijktijdig incident op Utrecht Centraal is in elk geval loos alarm, meldt ProRail.

https://www.ad.nl/binnenland/arrestatieteam-op-schiphol-verdachte-situatie-in-vliegtuig-traumaheli-s-onderweg-en-alle-vluchten-vertraagd~ab8a89ab/?utm_campaign=stdc_ad&utm_medium=push&utm_source=browser_push
5
KL / Inhoud verkorte officiersopleiding ICT Manager
« Laatste bericht door West01234 Gepost op 02/11/2019 | 19:22 uur »
Beste mensen,


Sinds kort ben ik afgestudeerd als HBO ICT'er.

Nu ben ik erg geïnteresseerd om als ICT'er bij de landmacht te gaan werken als ICT manager.
Hiervoor kan men een verkorte officiersopleiding volgen van 1,5 jaar. Echter kan ik weinig informatie vinden over
de inhoud van dit traject.

Weet iemand hoe dit traject er ongeveer uitziet en welke vakken er worden gegeven binnen deze opleiding?

Alvast bedankt voor de reactie!
 
6
Historie / TE KOOP: 'GOUDEN' FOKKER F.27 VAN AMERIKAANSE LANDMACHT
« Laatste bericht door Ace1 Gepost op 30/10/2019 | 19:26 uur »
FAYETTEVILLE - De Amerikaanse landmacht heeft één van haar twee Fokker F.27-400M Troopships te koop gezet. De unieke toestellen waren sinds midden jaren ‘80 de trouwe werkpaarden van de Golden Knights, het parachutistenteam van de U.S. Army die spectaculaire demonstraties gaven.

Het toestel, met de militaire registratie 85-1608, rolde in november 1985 van de band en vergaarde door de jaren heen ruim 17.000 vlieguren. Op dit moment staat het vliegtuig op Pope Army Airfield bij Fayetteville in North Carolina.

Via een online veiling wordt getracht een koper te vinden voor het nog vliegwaardige toestel, dat inclusief reserveonderdelen wordt geleverd. Het hoogste bod staat op het moment van schrijven op 87.000 dollar.

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/4/militair/te-koop-gouden-fokker-f27-van-amerikaanse-landmacht

7
KM / Fairwind 2020
« Laatste bericht door Stoonbrace Gepost op 26/09/2019 | 16:23 uur »


Weet er iemand meer?
8
Van alles en nog wat! / Baard VRA
« Laatste bericht door Pascal1998 Gepost op 18/09/2019 | 22:36 uur »
kan iemand mij uitleggen wat precies de regels zijn over een baard hebben en een VRA indienen het is een beetje onduidelijk.

9
Mededelingen / Onderhoud DF
« Laatste bericht door -Peter- Gepost op 16/09/2019 | 21:06 uur »
Aanstaande woensdag 18 september tussen 08:00 en 12:00 uur zal er onderhoud plaats vinden bij de hostingprovider van het DF. Als gevolg hiervan kan het DF mogelijk korte tijd onbereikbaar zijn.

M.v.g.

Het DF beheerteam
10
Reservisten / Woon in Almere, welke regio is handiger?
« Laatste bericht door RamboAlmere Gepost op 02/09/2019 | 22:40 uur »
Ik ga verhuizen naar Almere, is het dan handiger om bij Natres 10 of 20 te werken? Qua reistijd bedoel ik. In flevoland is geloof ik sowieso geen enkele kazerne, dus dan is Regio Utrecht wel handig, hoewel als je vanuit Almere telkens naar het verre noorden moet is Natres20 misschien handiger?

En volg je je oefen en trainingsprogramma's altijd op een en dezelfde kazerne? En zijn je inzetten altijd alleen maar in je eigen regio?
Pagina's: [1] 2 3 ... 10