De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

Parera

#2117
Citaat van: Master Mack op 28/10/2022 | 13:31 uur
Is het eigenlijk mogelijk om op een andere manier een LCU in en uit bijvoorbeeld een crossover te laten varen als een dok alla Rotterdam. Of is het LCU te groot voor Multi Mission bay of slipway

Zoals al aangegeven door Harald gaat een LCU lastig worden op een Crossover maar wat wel mogelijk is zijn LCVP's en CB90 achtige vaaruitgen. De oplossing van Damen is heel handig naar mijn idee (2 LCVP's + 2 FRISC's).

De Deense Absalon's hebben een iets andere opzet met een overhead kraan die LCP vaartuigen en/of Rhib's kan lanceren/recoveren via een luik in het achterschip met daarnaast een RoRo klep.







Het moeilijk kunnen huisvesten van LCU's is ook wel iets waardoor ik twijfel over het concept van een Crossover voor het vervangen van de OPV/LPD's. Daarmee verdwijnt toch een (belangrijke) capaciteit om zwaar materieel aan land te kunnen brengen. Een alternatief zou zijn (terug) overstappen naar LCM's, dat zijn kleinere landingsvaartuigen met een gewicht tot 35 ton (t.o.v. 70 ton van de LCU's) maar ''slechts'' 25 m lang.

Palfinger Marine heeft meerdere oplossingen met slipways waarvan de ''grooste'' een SWL heeft van maximaal 30 ton. Hier de Brochure van de verschillende opties van deze leverancier (levert ook de kranen en davits voor onze KM). Brochure (.pdf)

Hier zie je goed dat het voornamelijk gaat tot aan LCVP/ assault craft formaat bootjes, alles wat groter is zal wel mogelijk zijn maar dan krijg je wel hele grote logge systemen en dan is een dok goedkoper /practischer.

Factsheet Damen FLCM (.pdf)

Een tweede oplossing is het volledig overtstappen op LCVP/Assault Crafts en Rhibs en voor zwaar materiaal afhankelijk zijn van een nieuwe LST achtige klasse en/of bondgenoten.


Harald

Citaat van: Master Mack op 28/10/2022 | 13:31 uur
Is het eigenlijk mogelijk om op een andere manier een LCU in en uit bijvoorbeeld een crossover te laten varen als een dok alla Rotterdam. Of is het LCU te groot voor Multi Mission bay of slipway

Basis ontwerp Crossover van Damen heeft geen dok, maar slipway zie onderstaande foto's.
LCU's en dergelijke worden via davits te watergelaten uit de Multi Mission bay.
Als je een dock wilt met standaard daar een LCU e.d. erin, dan zul je denk ik een wat groter schip krijgen, Combi met een Damen Enforcer 8000






Damen Enforcer 8000
https://products.damen.com/-/media/products/images/clusters-groups/naval/enforcer/enforcer-lpd-8000/product_sheet_enforcer_8000_lpd_series.pdf?rev=a3e8ddc938c24373990ba9226804c6ad

Master Mack

Is het eigenlijk mogelijk om op een andere manier een LCU in en uit bijvoorbeeld een crossover te laten varen als een dok alla Rotterdam. Of is het LCU te groot voor Multi Mission bay of slipway

Master Mack

Als je om de OPV's en de LHD's door 1 klasse schepen te laten vervangen er voor kunnen kiezen om bijvoorbeeld 6x Damen crossover te bouwen en 2x crossover uit te rusten met een hoekje of zelfs een VDek zoals het BAE ontwerp  uit 2007. Dus 1 basis maar twee uitvoeringen.

Harald

Ultra Maritime and UMS SKELDAR receive a contract to evaluate UAS based anti-submarine warfare solution
(interessant voor de KM en vooral voor de nieuwe ASWF fregatten)

Ultra Maritime (Ultra) and UMS SKELDAR announce that they have been awarded a 2nd Phase contract under the Department of National Defence's (DND) Innovation for Defence Excellence and Security (IDEaS) program, which will explore the development of a Rotary Wing UAS to provide an Anti-Submarine Warfare (ASW) sonobuoy dispensing capability, based on the SKELDAR V-200 Uncrewed Aircraft System (UAS).


The scope of this program is to evaluate the technical and operational feasibility of deploying sonobuoys from a Class II Rotary Wing UAS, to provide the warfighter with another tool in the ASW toolbox

This innovative program will review how a medium-sized UAS can be used to deploy sonobuoys for the purpose of tracking potentially hostile submarines operating in the open ocean or close to coastal areas that could pose a threat to the Royal Canadian Navy (RCN) or other forces. Andrew Anderson, Chief Technology Officer, Ultra Sonar Systems, explains: "We are constantly reviewing new technologies to determine how they can be used to tackle the threat from hostile submarines. The scope of this program is to evaluate the technical and operational feasibility of deploying sonobuoys from a Class II Rotary Wing UAS, to provide the warfighter with another tool in the ASW toolbox."

Richard Hjelmberg, Vice President Business Development for UMS SKELDAR, adds: "We are delighted to be a part of this contract with Ultra. Using Rotary Unmanned Aircraft Systems to help conduct ASW will provide many benefits, not least enabling rapid deployment capabilities, a smaller logistical footprint on Canadian Armed Forces (CAF) ships and a cost-effective alternative to current methods. At UMS we are proud of our innovation leadership when it comes to advances in rotary-wing UAS platforms. Our SKELDAR V-200 platform is a prime example of this, with a capability of completing remote automatic flights, exceeding six-hour flight times thanks to the robust heavy fuel engine and the ability to provide a high degree of maintainability and minimum turn-around times. These credentials we believe are the perfect fit for this program."

The SKELDAR V-200 has advanced intelligence-gathering capabilities when equipped with multiple sensors. Flight times can exceed six hours, and the heavy-fuel engine combined with efficient maintenance procedures and ease of access to the engine compartment allow for highly efficient routine service processes.



https://www.navyrecognition.com/index.php/naval-news/naval-news-archive/2022/october/12363-ultra-maritime-and-ums-skeldar-receive-a-contract-to-evaluate-uas-based-anti-submarine-warfare-solution.html

Master Mack


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Master Mack op 21/09/2022 | 22:38 uur
Zijn er al ergens nieuwe ontwerpen voor de ASWF en de Crossover of hoe het vervanging OPV LPD ook gaat heten.?

Nee, al verwacht ik het publiekelijke definitieve ontwerp van het ASWF nog voor het einde van dit jaar. LPX zal nog wel even op zich laten wachten, dat concept bevindt zich nog in een studie fase, wat niet weg neemt dat ik me kan voorstellen dat een deze dagen een schets ontwerp opduikt.

silvester herc

Citaat van: Master Mack op 21/09/2022 | 22:38 uur
Zijn er al ergens nieuwe ontwerpen voor de ASWF en de Crossover of hoe het vervanging OPV LPD ook gaat heten.?
Die gaat als het goed is  LPX carrier heten zoals al eerder gemeld is en vermeld is als ik mij herinner in Alle Hens maandblad van de KM!

Master Mack

Zijn er al ergens nieuwe ontwerpen voor de ASWF en de Crossover of hoe het vervanging OPV LPD ook gaat heten.?

Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 21/09/2022 | 22:04 uur
Nou toevallig wel ja.

Je hebt niet het overzicht, je weet niet welke consessies er zijn gedaan of moeten worden gedaan. Ik vind het heel arrogant.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 21/09/2022 | 16:05 uur
We gaan dus een burger werven om CCO te worden, wat vooral nodig is omdat we onze shit intern niet op orde krijgen.

Een korte termijn oplossing die ons op lange termijn in de weg gaat zitten.

Alsof jij daar over kunt oordelen, met de competenties die bij de functie horen. Dit gezeik is dodelijk.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Nikehercules

Citaat van: Thomasen op 21/09/2022 | 16:05 uur
We gaan dus een burger werven om CCO te worden, wat vooral nodig is omdat we onze shit intern niet op orde krijgen.

Een korte termijn oplossing die ons op lange termijn in de weg gaat zitten.

Citaat van: Werkenbijdefensie op 21/09/2022 | 16:05 uur
Je bent tussen de 18 jaar en 54 jaar en 11 maanden

Prima deal, voor de kandidaat althans.. een paar jaar dienen en dan met FLO.

silvester herc

#2105
Tabel 9 Toelichting projecten in voorbereidingsfase
Projecten in voorbereiding Toelichting
Midlife Update Zr. Ms. Karel Doorman (Joint Support Ship, JSS) Dit betreft de Midlife Update van het Joint Support Ship om het schip in de tweede
fase van haar levensduur technisch inzetbaar en operationeel relevant te houden.
Vervanging MK 48 Torpedo Dit betreft de vervanging van de «heavy weight» torpedo die door onderzeeboten
kan worden gelanceerd.
Vervanging Middelzwaar Landingsvaartuig (LCVP) Dit betreft de vervanging van het Middelzware Landingsvaartuig van het Korps
Mariniers. Het LCVP (Landing Craft Vehicle & Personnel) is een kleiner
landingsvaartuig dan de LCU (Landing Craft Utility) en is in de eerste plaats bedoeld
voor het verplaatsen van personeel. Het vaartuig kan eventueel ook twee landroverterreinwagens of een BV-206 rupsvoertuig vervoeren. Het landingsvaartuig kan
vanuit zogenaamde davit (hijstakels) ingezet worden vanaf verschillende typen
schepen.
Vervanging Zwaar Landingsvaartuig (LCU) Dit betreft de vervanging van het Zware Landingsvaartuig van het Korps Mariniers.
Het Landing Craft Utility is bestemd voor het vervoer van (zwaar) materieel vanaf
de amfibische transportschepen. Het kan ook personeel vervoeren.
Vervangende Capaciteit LPD's en OPV
Dit betreft de vervanging van zowel de beide Landing Platfrom Docks Zr.Ms.
Rotterdam en Zr.Ms. Johan de Witt als de vier Ocean Going Patrol Vessels door
een nieuw op te richten scheepklasse dat geschikt is voor amfibische operaties,
maritieme patrouilletaken en noodhulp.
Vervanging Luchtverdedigings- en Commandofregatten (LCF)
(incl. studies)
Betreft vervanging van de Zeven Provinciën-klasse Luchtverdedigings- en
Commandofregatten.
Vervanging Standard Missile 2 Block IIIA (SM2-IIIA) Dit project betreft de vervanging van de Standard Missile 2 Block IIIA voor de
luchtverdediging op grote afstand.
Verwerving Maritime Strike
Om DPS uit te voeren, rust Defensie maritieme platformen (NATO Maritime Strike
Long Range, NMS-LR) uit met munitie die door middel van een aandrijving en
defensieve capaciteiten in staat is om lange afstanden af te leggen en vijandelijke
verdediging te omzeilen. Daarnaast investeert Defensie in een Joint Targeting
Support Cell (TSC) waarmee Defensie zelfstandig in staat is om doelinformatie te
produceren en te valideren en de munitie optimaal in te zetten. Door deze integrale
benadering kan Defensie DPS zelfstandig of in samenwerking met (NAVO-)partners
uitvoeren. Dit verbetert de zelfredzaamheid van Europa.
Verwerving Ballistic Missile Defence Interceptiecapaciteit
Verwerving van raketsysteem en sensoren waardoor Defensie beschikt over
wapensystemen en effectoren aan boord van Nederlandse maritieme eenheden om
ballistische raketten te kunnen onderscheppen en daarmee bij kan dragen aan
bescherming van het Europese grondgebied en het leveren van Force Defence van
de maritieme taakgroep
Verwerving precision guided munition Korps Mariniers
Verwerving van precisie raketsysteem en loitering munitie voor het Korps Mariniers
waardoor eenheden in staat zijn om landsystemen zoals vijandelijke objecten of
eenheden, statische of mobiele radarsystemen en C2-elementen, met hoge precisie
uit te schakelen
Verwerving Anti Torpedo Torpedo
Verwerving van anti-torpedo systeem. Met de Anti Torpedo Torpedo (ATT)
beschikken de groot bovenwater eenheden van CZSK over de capaciteit om zich
kinetisch te verdedigen tegen alle torpedodreigingen.
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/begrotingen/2022/09/20/k-defensiematerieelbegrotingsfonds-rijksbegroting-2023


Parera

Citaat van: Ace1 op 20/09/2022 | 18:58 uur
Leonardo heeft de  SW-4 Solo welke is gebaseerd op de SW-4 light single-engine helicopter.
De  SW-4 Solo heeft een MTOW 1800 kg, Max Payload 470 kg, Max Range 940 km, Max Endurance 6 hrs.  dit is een echte verbetering.

https://helicopters.leonardo.com/documents/16114711/18075302/body_LEAFLET_SW_4_Solo_RUAS_Mk217.pdf?t=1540284262616

Volgens mij is dat het systeem waar de Britten mee aan het sleutelen zijn, prachtig dat men daar tijd/geld in steekt maar laten we maar even afwachten en het MOTS aankopen  ;)