Toekomst vliegbasis Twenthe

Gestart door SkyBound, 03/12/2004 | 11:52 uur

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 26/09/2008 | 00:22 uur
De meeste mensen mijden Schiphol en wijken uit naar Duitsland wegens de files en parkeerproblematiek rond Schiphol (en dure benzine!!). En toch een mooi teken van Europese samenwerking dunkt mij.

Men doet nauwelijks iets aan de files en melkt je o.m. met parkeerkosten helemaal uit. Dat, de goedkopere vliegtickets in het buitenland alsmede de vliegtaks zorgen voor een vlucht van passagiers naar het (nabije) buitenland. Hoezo een mooi teken van europees samenwerken? Dat we de vooral Duitse economie hiermee spekken ten koste van de Nederlandse mag jij dan wellicht geweldig Europees samenwerken vinden, ik vind het ten koste gaan van ons eigen land. Het is dus te hopen dat ze vanaf Twenthe lekker met charters etc. gaan vliegen en de concurrentie met de Duitse (en Belgische) luchthavens juist aangaan. Goed voor de man in de straat en goed voor alle (Nederlandse) bedrijven en instellingen die hiermee geld kunnen verdienen. Ik zie dus liever geld in Twentse zakken verdwijnen dan in Duitse......

Elzenga

#19
Citaat van: lex op 25/09/2008 | 23:48 uur
Anderen zien die noodzaak wel, waaronder de NL politiek. Er is reeds een langdurig gaande discussie over her (eventueel) verplaatsen van vluchten naar Lelystad.
Ook dat laatste vind ik een zeer trieste ontwikkeling. Omdat ook daar de mening van burgers wordt genegeerd en leugens en het grote geld heersen. Ik weet zelf wat het is om last te hebben van vliegtuigen. Ik woon in de route van 1 van de landingsbanen van Schiphol. Maar ja...de politiek wenst dit land blijkbaar naar de klote te helpen door nog meer mensen te belasten met dit soort herrie waar je niet aan wendt (wat mij wel lukte toen in naast het spoor woonde in Amsterdam...dat is namelijk regelmaat)....en er ronduit over te liegen...heel jammer als het vertrouwen in de politiek al zo bedroevend laag is.

Ik denk dat de schade van de vliegtaks wel meevalt. De luchtvaart jankt bij het minste of geringste..terwijl ze keer op keer op keer mogen verder groeien (ondanks stellige beloften van politici dat dit echt niet meer zal gebeuren). Het is een bekende tactiek om de Regering en Kamer onder druk te zetten. De meeste mensen mijden Schiphol en wijken uit naar Duitsland wegens de files en parkeerproblematiek rond Schiphol (en dure benzine!!). En toch een mooi teken van Europese samenwerking dunkt mij.

Het luchtverkeer is per eenheid werkgelegenheid juist heel erg duur. Levert veel minder op dan andere vormen van transport heb ik mij door een deskundige laten vertellen. Vervoer over water levert veel meer op. Daar kan men met enkele gerichte investeringen (die men eindelijk gaat doen, als ik het goed begrepen heb) veel meer geld mee verdienen. Nederland, en zeker de randstad, is gewoon te klein voor en een mega-haven (met ook nog Amsterdam die ook qua haven wil groeien) en een main Airport. Natuurlijk roept Schiphol allerlei doemscenario's op als we die ambitie zouden staken. Maar dat is pure propaganda en bangmakerij om de politiek onder druk te houden. Bovendien zijn er nog prima alternatieven denkbaar qua aanvliegroutes enzo...doet men ook niets mee.

Tja sorry voor hele verhaal...maar dit houdt mij erg bezig en maakt mij soms erg boos...want men liegt en bedriegt waar je bij staat en helpt dit prachtige land naar de klote.

Lex

Citaat van: Elzenga op 24/09/2008 | 18:09 uur
Ik hoop dat het plan niet door gaat. Ik vind het onzinnig nog een luchthaven te creëren voor chartervluchten.
Anderen zien die noodzaak wel, waaronder de NL politiek. Er is reeds een langdurig gaande discussie over her (eventueel) verplaatsen van vluchten naar Lelystad.
Citaat van: Elzenga op 24/09/2008 | 18:09 uur
En een Duitse luchthaven ligt in de buurt.
Dat is correct, luchthavens zoals Weeze zijn maar al te blij met de toename aan NL passagiers, vanwege de "vliegtaks".Dus zou men zich ook kunnen afvragen wat de economische schade hiervan is.
Citaat van: Elzenga op 24/09/2008 | 18:09 uur
Nederland is een land van water...laten we daar dat geld aan besteden. Kunnen we nog erg veel winst halen alsmede werkgelegenheid creëren. 
Het ideaal van water.....Wat levert het nu op voor de economie?
Het luchtvaartverkeer levert veel op, wil je dat de das om doen?

Elzenga

Ik hoop dat het plan niet door gaat. Ik vind het onzinnig nog een luchthaven te creëren voor chartervluchten. Overlast van vliegtuigen is oneveredig groot. En een Duitse luchthaven ligt in de buurt. Nederland is een land van water...laten we daar dat geld aan besteden. Kunnen we nog erg veel winst halen alsmede werkgelegenheid creëren. 

Enforcer

Nieuw voorstel exploitatie luchthaven Twente
Uitgegeven: 24 september 2008 13:23

MAASTRICHT - Maastricht Aachen Airport en de Enschede Airport Twente willen gezamenlijk de Twentse luchthaven in Enschede exploiteren. Dat voorstel heeft MAA namens beide partijen gedaan aan minister Bos van Financiën.

Dat deelde het ministerie van Financiën woensdag mee. 

Over de inhoud van het voorstel doet het ministerie geen mededelingen. Aan het einde van de week zal het beide partijen informeren over hun aanbod. Haast is geboden want de chartervluchten voor 2009 moeten worden geboekt. MAA is tot dusver voor commentaar onbereikbaar.

Onlangs mislukte de aanbesteding voor de exploitatie van de Twentse luchthaven voor de komende drie jaar. De huidige vliegbasis wordt op dit moment niet meer gebruikt voor vliegverkeer.

SkyBound

Bron: RTV Oost
Citaat
Oldenzaal voor burgerluchthaven

Een meerderheid van de gemeenteraad van Oldenzaal heeft ingestemd met een doorstart van vliegveld Twenthe.

Alleen de fractie Groenlinks en twee raadsleden van de Werknemergroepering zijn tegen het behoud van een burger- luchthaven na sluiting van de militaire basis op vliegveld Twenthe. De raad heeft burgemeester en wethouders van Oldenzaal opgedragen met Hengelo te overleggen over de voorwaarden van een doorstart. De raad in Oldenzaal wil alleen een beperkt aantal vluchten in de avonden en weekenden doorverwijzen naar het vliegveld Münster-Osnabrück.

Bron: TC Tubantia
Citaat
Hengelo steunt vliegveld Twente

HENGELO - Een sterk verdeelde gemeenteraad van Hengelo heeft gisterenavond laat alsnog ingestemd met een doorstart van de luchthaven Twente.

In ruil voor de steunbetuiging wil Hengelo echter wel harde garanties van Enschede dat het gebied tussen de twee steden groen blijft. Zo wil de buurgemeente actief betrokken worden bij het vormen van een visie op het landschap rond het vliegveld, die bovendien door moet lopen tot aan de rand van de Hengelose wijk Groot Driene.

Erik

SkyBound

#14
Nog even een kleine update over het onderzoek uit eigen initiatief en buiten de gemeente om door de wijk Zuid-Berghuizen (dat direct onder de aanvliegroute van vliegbasis Twenthe ligt) is uitgevoerd onder de bewoners van deze wijk:


Citaat
Meer dan de helft van de bewoners van de wijk Zuid Berghuizen in Oldenzaal vindt dat de luchthaven Twente na de sluiting van de militaire basis open kan blijven.    

Dat blijkt uit de enquete van de wijkraad Zuid Berghuizen over een doorstart van vliegveld Twente. Zeventig procent van de ondervraagden wil niet dat er 's avonds of in het weekeinde wordt gevlogen. De wijkraad peilde afgelopen maand de mening in de wijk via het huis-aan-huis verspreiden van een enqueteformulier. 705 bewoners deden aan de enquete mee. Ruim 400 van de wijkbewoners reageerden positief op handhaving van het vliegveld. De gemeente hield al eerder dit jaar een enquete onder Oldenzalers. Ook daaruit bleek dat de luchthaven open kan blijven.

Bron: RTV Oost

Erik

SkyBound

#13
HENGELO WIL LUCHTHAVEN BEHOUDEN

Hengelo gaat akkoord met de doorstart van de burgerluchthaven in Enschede na de sluiting van de militaire vliegbasis.

Burgemeester en wethouders van Hengelo stellen wel een aantal voorwaarden. Hengelo wil ondermeer betrokken worden bij de verdere uitwerking van de plannen voor de luchthaven en de besluitvorming daarover. De gemeente Enschede heeft vorige maand in principe ingestemd met een doorstart van de luchthaven Twente.

Bron: RTV Oost

SkyBound

#12
Uitkomsten achtste peiling internetpanel (Hengelo) bekend

Van het internetpanel hebben 370 panelleden (ruim 60%) de vragen over de luchthaven ingevuld. Aan deze hoge respons is al af te lezen dat het onderwerp leeft bij de bevolking van Hengelo. Ook anderszins blijkt de luchthaven onderdeel uit te maken van het leven van de Hengelose burger: twee op de vijf Hengeloërs heeft wel eens gevlogen vanaf Twente en een op de vijf kent wel iemand die werkt op de luchthaven. Het negatieve contact met de luchthaven blijft beperkt tot 11% (geluidsoverlast).
Het merendeel van het panel is op de hoogte van de plannen om een doorstart te maken, hoewel de details ten aanzien van openingstijden en weekendgebruik nog wat minder bekend zijn. Het oordeel van de panelleden over de voorgestelde doorstart is positief. Ongeveer driekwart van de panelleden is van mening dat er voldoende argumenten zijn voor een luchthaven in Twente. Uit de kanttekeningen die men daar bijmaakt, valt op te maken dat de voorwaarden die het College stelt aan een doorstart onderschreven worden.

Impuls voor regionale economie

De panelleden verwachten vooral een impuls voor de regionale economie (80% verwacht dat Twente aantrekkelijker wordt als vestigingsplaats voor bedrijven). Over een forse groei van het bedrijventerrein bij de luchthaven zijn de meningen verdeeld: 42% is voor en 30% tegen zo'n sterke groei. Ook voor het imago van Twente en zelfs voor de stad Hengelo wordt een luchthaven belangrijk gevonden. Voor 7 op de 10 respondenten gaat het belang zelfs zo ver, dat men er geen problemen mee zou hebben als de gemeente Hengelo geld bijdraagt aan de luchthaven.

Bron: Gemeente Hengelo

Erik

SkyBound

Citaat van: Ros op 04/02/2005 | 10:58 uur
Het enige concrete is dat Defensie Twenthe in 2007 dicht wil hebben en wat compensatie voor de regio betreft hoeft men op defensie niet te rekenen.

Hmm, tegen de wens van de tweede kamer in? Ik mag toch hopen dat de kamer niet over zich laat lopen door de regering.

Ik kan me trouwens niet voorstellen dat defensie nu nog rustig doorgaat met de planning voor het ontmantelen van het gebied nu het vrijwel zeker is dat er een civiel vervolg komt op de militaire activiteiten.

Voorlopig ben ik nog positief dat het zo'n vaart niet zal lopen.

Erik

Ros

Het enige concrete is dat Defensie Twenthe in 2007 dicht wil hebben en wat compensatie voor de regio betreft hoeft men op defensie niet te rekenen.

SkyBound

#9
Nu zijn Enschede, de provincie Overijssel en Oldenzaal al voor het behoud van een civiele luchthaven, alleen Hengelo wil pas eind maart (...) een beslissing nemen. Hoewel de mening van Hengelo ongetwijfeld meegenomen wordt in de uiteindelijke besluitvorming zal het nu toch wel heel erg gek moeten gaan als de luchthaven toch wordt gesloten.

Het lijkt me een goed idee als defensie nu naar buiten treed met haar definitieve plannen voor het gebied en in welke vorm ze nu precies tegemoet wil komen aan de motie Bakker voor compensatie aan de regio Twente.

Erik

SkyBound

#8
Oldenzalers voor doorstart Twente

OLDENZAAL - Twee van de drie Oldenzalers vindt een doorstart van de luchthaven Twente een goede zaak.
Dat blijkt uit een telefonische peiling die de gemeente Oldenzaal heeft laten uitvoeren onder 750 Oldenzalers.
Van de ondervraagden bleek 77 procent het een goede zaak te vinden dat Twente een luchthaven op kleine schaal behoudt. Deze Oldenzalers noemen de luchthaven een stimulans voor de regionale economie en de werkgelegenheid en verwachten dat het imago van Oldenzaal er een positieve impuls door zal krijgen.

Zoals bekend zijn de geluiden tegen een doorstart van de luchthaven in Oldenzaal vooral afkomstig uit de wijk Zuid-Berghuizen omdat de vliegroutes met name boven het zuidoosten van de stad liggen.
Daar wordt ook de meeste overlast ervaren.
Opvallend is dan ook dat van de ondervraagden uit Zuid-Berghuizen toch 68 procent voor een doorstart van de Twentse luchthaven is. Het vraagstuk geluidsoverlast wordt door 32 procent van de Oldenzalers als bezwaarlijk aangemerkt. Gespecificeerd naar Zuid-Berghuizen ligt dat percentage op 46 procent.

Voor burgemeester F. Backhuijs is de uitkomst van deze peiling 'duidelijker' dan hij op voorhand had verwacht.
Hij noemt het verder opvallend dat 67 procent van de Oldenzalers het niet bezwaarlijk zou vinden als Oldenzaal zou meebetalen aan het openhouden van de luchthaven, terwijl het standpunt van de raad is dat er geen cent meer naar het vliegveld gaat.

Backhuijs meldde gistermiddag dat het college, na overleg met de raad over deze peiling, Enschede zal laten weten dat het vóór een doorstart van de luchthaven Twente is, maar over de condities waaronder dat gebeurt nader overleg nodig is. Oldenzaal wil ook in de toekomst een vinger aan de pols houden en meebeslissen over geluidsnormen, vliegroutes, nacht- en weekeindvluchten.

Bron: TC Tubantia

SkyBound

Citaat van: Ros op 20/01/2005 | 13:00 uur
Hoe dan ook......................

Ik blijf het kapitaalvernieting vinden. Het is te hopen dat de politiek zich bedenkt en er alsnog (ook) een militaire doel aan gaat geven.

Helemaal mee eens, het betekend dat de luchthaven blijft bestaan. Nu is het tijd voor de invulling.

Erik

Ros

Hoe dan ook......................

Ik blijf het kapitaalvernieting vinden. Het is te hopen dat de politiek zich bedenkt en er alsnog (ook) een militaire doel aan gaat geven.