Nederlandse marine vliegdekschepen?

Gestart door Vinke, 10/04/2003 | 16:03 uur

LPF wil een groot vrachtschip om laten bouwen tot vliegdekschip. Volgens Mat Herben liggen de kosten voor zo'n project 'niet hoog' Wat vinden jullie ervan?

Grote onzin!
7 (25%)
Een goed idee, maar is voor Nederland niet haalbaar.
13 (46.4%)
Prima idee. Doen!
8 (28.6%)

Totaal aantal stemmen: 1

Mourning

Maar de vraag WAAROM moeten we opeens carriers hebben? heb ik nog niet geloofwaardig beantwoord gezien.

Wij hebben ons vastgelegd om ALTIJD in samenwerking met andere landen op te zullen treden in gewapende conflciten of peace keeping operaties, waarvan een van de voorwaarden is dat een van die bondgenoten een grootmacht moet zijn.

Ik vindt het een nutteloze operatie om 2 (!!!) 30,000 tons carriers aan te schaffen. De zin ervan in de situatie in de wereld vandaag ontgaat mij geheel. DIt is niet waar wij behoefte aan hebben. Amphibische capaciteit, ok helemaal voor en ook uitbreiden, maar dit gaat veel te ver en zal zonder meer meer kosten dan begroot (een kenmerk voor MEGA-projesten en dit is voor ons absoluut een MEGA-project), met als resultaat dat ander onderdelen de financiele klappen zullen noeten opvangen. Vraag me af of ze dan bij de marine bereid zijn eindelijk eens die Onderzeebootdienst af te schaffen, een ander voorbeeld van onverbodige luxe, met een heel beperkt nu, op dit moment in de geschiedenis op de defensiebegroting. Vermoed dat die zelfde marine lobby (algemeen aanvaard als de "beste/sterkste"-krijgsmachtdeel in lobbyen in Den Haag) zal voorstellen om toch vooral hen te ontzien en de Landmacht (zoals gewoonlijk) weer het zwaarst te laten bloeden. De Lnadmacht die even voor de duidelijkheid de meeste manschappen heeft uitgezonden de afgelopen jaren en het soort eenheden levert waar internationaal de meeste vraag naar is. Waarom iets gaan doen waar geen vraag is? Kortom, klinkt allemaal heel leuk, maar de kosten ramingen die klinken mij zeer ongeloofwaardig in de oren en wie zal de rekening daarvoor gaan betalen???

Regards,

Mourning 8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Cobra4

Of je hoeft alleen de jachtvlieg opleiding van de KLu vliegers uit te breiden met carrier training!
Ze zitten toch al 2 jaar in de US voor hun opleiding, dan kunnen die paar maanden er ook wel bij.

Je leidt de huidige KLu vliegers op voor de carriers, dan hoeven er helemaal geen MLD vliegers (van af nul) opgeleidt te worden.

Scheelt weer geld !
Peloton 3 602 Sqn

Ton de Zwart

Er is nimmer sprake van een vraag wie de baas is op een schip.  Bij de koopvaardij is dat de kapitein, bij de marine is dat de commandant.    Wie of wat ook de geëmbarkeerde troepen zijn, en hoe hoog in rang de commandant van die troepen is, maakt helemaal niets uit.  De commandant van het schip is altijd de baas en niet alleen in het Nederlandse rechtsysteem, maar overal elders op de wereld.
Verder is het zo dat je best Klu piloten op (VTOL) jagers kunt zetten die vanaf een carrier opereren, maar dan zul je toch eerst op moeten leiden daarvoor.  Dat is een langdurige en intensieve (en dure) training.  Als deze opleiding voltooid is en de Klu vlieger kan vanaf een carrier wegvliegen en er ook weer op landen, ook bij nacht, dan is hij de evenknie van een daartoe geoefende MLD vlieger en vallen de verschillen weg.  Wat is dus het nut van een Klu vlieger opleiden?
Op dit moment heeft Nederland trouwens ook geen vliegers van de MLD die afgeoefend zijn om met vleugelvliegtuigen vanaf een carrier te opereren. Die vakkennis is inmiddels met het afstoten van de Karel Doorman verloren gegaan.   Weer opleiden zo veel tijd en geld kosten en moet in het buitenland gebeuren.


Cobra4

De KLu gaat geen Harriers vliegen maar JSF!  ::)  :-\

Daarbij komt dat de "Mini-Boss" (KLu?, kisten) maar moeilijk zal kunnen samen werken met de "Big-Boss" (KM?, schip), alleen al door de "competitie" die nu aanwezig is i.v.m. de bezuinigingen.

Ieder defensie onderdeel zal dus blijven strijden voor het grootste aandeel in het budget en de zeggeschap aan boord van een gezamelijk schip.

Dus, of meer JSF's aan boord of meer heli's ???
Vooral als de KL ook een aandeel heeft aan boord wordt dit een hete strijd. Want wat is belangrijker? Long-range support of Short-range??
Peloton 3 602 Sqn

Marcel

Waarom niet?

De KLu kan zijn harriers vliegen en de marine zijn helikopters (moeten immers ook op kunnen landen op een fregat) en de KL kan zijn tanks en personeel (gelijk het korps mariniers) mee sturen naar deze of gene crisisgebied.

Nee, ik denk dat de aanschaf van een "klein" vliegkampschip met LPD-kwaliteiten en als voorwaarde tot samenwerking (joint-venture) een niet uit te sluiten optie is.

Ja.

Wout

Denk ik niet, de Marine zou dan waarschijnlijk ook zelf mld piloten (laten) opleiden om de vliegtuigen te vliegen, veel KLu zal er denk ik niet aan te pas komen. Maritiem vlieger is ook niet vergelijkbaar met KLu vlieger. Verder zal de landmacht helemaal niets ermee te maken hebben, denk je wel?

Marcel

WOW!!!..., heeeeeeeeeeeeeeeeeele mooie foto. Jammer inderdaad dat wij geen vliegkampschip meer hebben.

OVernemen van een oud vliegkampschip is duurder dan zelf een nieuwe bouwen. Tenminste, dat zeggen de deskundigen.

Geloof dat ook wel, tenslotte, stel wij zouden een schip kopen van de Amerikanen dan moet deze aangepast worden aan onze maatstaven en apparatuur en dat kost misschien wel meer dan het zelf form scratch bouwen van een schip.

Maar...., blijf er bij, mooie foto en jammer dat wij niet meer beschikken over een vliegkampschip. Zouden de krijgsmachtdelen eindelijk echt samen kunnen werken.

folkert

Absoluut niet haalbaar gewoon te kostbaar :-[idee is reeds Door de Nederlanders uitgeprobeerd in de tweede wereldoorlog . De ervaring hier op is teruggekomen in de Doorman 1 en 2
de exploitatie kosten zijn ten groote van de 4 nieuwe fregatten
de Doorman 2 heeft de Nederlandse marine verlaten om de hoge exploitatie kosten en zeker na de brand

Maar er liggen nog een paar schepen opgelegd in Amerika ... :)


[verwijderd door de admin]
Altijd zijn we opzoek naar bemanningsfoto's je weet wel met z'n allen op de bak ,oude in het middden en ...KLIK..

Wout

Citaat van: Ton de Zwart op 11/04/2003 | 14:42 uur
Citaat
Citaat[

Leer nou eindelijk eens de feiten onder ogen te zien, de JSF is op ELK vlak beter dan de Harrier. Ook over de KMar probeert U een mondje mee te praten maar ook daar, geen verstand van zaken. Óf post niet óf post nuttig s.v.p.

Met dit laatste ben ik het niet eens. Met deze stelling zouden alleen insiders die het onderwerp in details beheersen iets mogen zeggen in dit forum.  Dat is niet de bedoeling naar mijn mening.  Iedereen mag zijn mening ergens over geven, en of dat nu steekhoudend is of niet, gewoon posten!!

Mijn advies aan mensen welke een standpunt innemen en toch niet voldoende weten waar ze over praten is veel berichten lezen en je mening posten als je die hebt. Als er goede argumenten tegen het standpunt komen, overweeg dan of het niet slim is je mening bij te stellen. Op die manier leer je ook nog wat.

jeffrey

Citaat van: Marcel op 11/04/2003 | 10:31 uur
We kunnen toch iets laten bouwen in de orde grote van de Engelse HMS Invincible? Relatief klein schip waar oa harriers op kunen landen. Geen JSF maar harriers voor de KLu en de marine en luchtmacht kunnen EINDELIJK echt samen gaan werken.

Mee eens.


''geen JSF maar harriers'' er wordt ook een soortgelijke JSF gemaakt. 8)

-Peter-

Mee eens Ton, maar we er moet wel een controle zijn op zijn, zodat er geen 'onzin-berichten' geplaatst worden onnodig. Dit om te voorkomen dat de kwaliteit van dit forum hierdoor aangetast wordt...
Een land is niet sterk als zij oorlog kan voeren, zij is pas sterk wanneer zij oorlog kan voorkomen...

Ton de Zwart

#7
Citaat
Citaat[

Leer nou eindelijk eens de feiten onder ogen te zien, de JSF is op ELK vlak beter dan de Harrier. Ook over de KMar probeert U een mondje mee te praten maar ook daar, geen verstand van zaken. Óf post niet óf post nuttig s.v.p.

Met dit laatste ben ik het niet eens. Met deze stelling zouden alleen insiders die het onderwerp in details beheersen iets mogen zeggen in dit forum.  Dat is niet de bedoeling naar mijn mening.  Iedereen mag zijn mening ergens over geven, en of dat nu steekhoudend is of niet, gewoon posten!!

Marcel

Het gaat mij helemaal niet om de vliegtuigen, waar het bij mij omgaat is dat u EN zoveel anderen eens wakker gaan worden en in gaan zien dat defensie straks over is omdat er totaal geen plan is. Geen samenwerking.

Daarvoor hoef je geen verstand te hebben van wat een vliegtuig wel of niet kan, maar of er eindelijk eens een goede samenwerking tot stand kan worden gebracht.

Zolang eenieder voor zichzelf blijft strijden dat de KM dit moet en de KLu dat en..., enfin, eenieder denkt dat zijn wapen het best is, tja, dan zal deze site lang blijven bestaan omdat ook hier geen plan lijkt te bestaan.


Airpower

#5
Ik stel voor om het JSF vs. Harrier verhaal in het Joint Strike Fighter topic te houden, aangezien we het daar ook al over dit onderwerp hebben.
Flying isn't dangerous. Crashing is what's dangerous
Milaviapress.com

Wout

Citaat van: Marcel op 11/04/2003 | 10:31 uur
We kunnen toch iets laten bouwen in de orde grote van de Engelse HMS Invincible? Relatief klein schip waar oa harriers op kunen landen. Geen JSF maar harriers voor de KLu en de marine en luchtmacht kunnen EINDELIJK echt samen gaan werken.

Mee eens.


Leer nou eindelijk eens de feiten onder ogen te zien, de JSF is op ELK vlak beter dan de Harrier. Ook over de KMar probeert U een mondje mee te praten maar ook daar, geen verstand van zaken. Óf post niet óf post nuttig s.v.p.