Stem: Joint Stright Fighter

Gestart door -Peter-, 05/01/2003 | 10:53 uur

Nederland doet mee aan het JSF-project, vind u dit een goede of een slechte zaak?

Goede zaak!
29 (67.4%)
Geen mening
2 (4.7%)
Slechte zaak!
12 (27.9%)

Totaal aantal stemmen: 0

jeffrey

De Mirage is niet nieuw dus heeft ook geen ontwikkelingskosten.
De typhoon is ook niet nieuw (kan trouwens worden omgebouwd tot stealth-fighter)dus heeft ook geen ontwikkelings kosten Joint Strike Fighter heeft wel ontwikkelingskosten en als die eenmaal in dienst is,dan zullen er nog 10tallen kinderziektes voorkomen

Airpower

Citaat van: jeffrey op 02/03/2003 | 12:30 uur
defensie is nooit tevreden met wat er op dit moment te bieden valt,altijd wat nieuws denk eens aan die ontwikkelingskosten


Ik denk dat ze heel tevreden zijn, en wat je met ontwikkelingskosten bedoelt  ??? Elk toestel heeft toch ontwikkelingskosten. En de Nederlandse bedrijven ontwikkelen toch ook mee en maken onderdelen, wat dus goed voor de Nederlandse economie/ technische ontwikkelingen.
Flying isn't dangerous. Crashing is what's dangerous
Milaviapress.com

jeffrey

defensie is nooit tevreden met wat er op dit moment te bieden valt,altijd wat nieuws denk eens aan die ontwikkelingskosten

S.T. van Weerden

Dat het een prima toestel is geven voor en tegenstanders wel aan. Wat tevens niet onbelangrijk is dat Nederland hier meerkennis en economisch voordeel gaat behalen.

Bigfoot

En dan nog praat je alleen over Air to Ground..... en idd met de meest moderne versie van de Harrier. Voorwaarde om luchtsteun te geven is dat je op zijn minst een 'favourable air situation' hebt en als we praten over de conflicten van de afgelopen jaren minimaal 'air superiority'. Oftewel, waar ga je dat luchtoverwicht dan mee behalen? Dan heb je toch echt helemaal niets aan een Harrier hoor!

Caspar

Nee ik geloof je, zal best dat die Harrier daar niet gestationeerd was, maar dacht even dat het erover ging dat de Harrier helemaal geen "all weather" versie had, vandaar.
Leuke bijkomstigheid, heb zelf in Albaniƫ gezeten ten tijde van de Kosovo oorlog en daar live met mijn scanner meegeluisterd naar diverse bombardementen, o.a. van een paar Harriers, die bezig waren met een CAS missie.

Mourning

ok, ok, maar dan nog blijft overeind dat in Kosovo de Harrier relatief weinig heeft uitgehaald door de weersomstandigheden. Kijk de nieuwsberichten er nogmaals op na als je me niet gelooft.

Regards,

Mourning 8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Caspar

The U.S. Marine Corps received its first Harrier II Plus aircraft in July 1993, and its first remanufactured Harrier II Plus in January 1996.


Weet natuurlijk niet of ze in Kosovo aanwezig waren, maar doet eigenlijk ook verder niet ter zake

Mourning

Ja, maar dan heb je het dus wel over de meest geavanceerde Harrier versies, versies die in 1998 (Kosovo) niet in het inventory van de Royal Navy, de Royal Air Force of de USMC voorkwamen.

Anyway, de Harrier zal ook in de nabije toekomst vervangen worden door een JSF-variant.

Regards,

Mourning 8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Airpower

De Harrier II Plus kan dit inderdaad  :)

The Harrier II was originally designed to provide responsive and effective close-air support for U.S. Marine Corps ground forces and to fly interdiction missions. The radar-equipped Harrier II Plus can now perform not only a wider range of missions but performs them around the clock and in adverse weather. The Harrier II Plus radar also provides improved self-defense and pilot situational awareness.

http://www.boeing.com/defense-space/military/av8b/av8b_back.htm

Greetzz

Koen
Flying isn't dangerous. Crashing is what's dangerous
Milaviapress.com

Caspar

Citaat van: Mourning op 25/02/2003 | 23:10 uur
CitaatIn beide gevallen heb je dus geavanceerde toestellen nodig en wat dat betreft doet de Harrier ff niet meer mee!

Klopt!  Dat hebben we bijvoorbeeld in Kosovo gezien toen het slecht weer was.

Regards,

Mourning 8)

Pardon, een Harrier en slecht weer gaan niet goed samen? Geloof dat een Harrier toch echt wel een degelijke uitrusting heeft voor dat soort omstandigheden ::)

Mourning

CitaatIn beide gevallen heb je dus geavanceerde toestellen nodig en wat dat betreft doet de Harrier ff niet meer mee!

Klopt!  Dat hebben we bijvoorbeeld in Kosovo gezien toen het slecht weer was.

Regards,

Mourning 8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Bigfoot

Citaat van: Ton de Zwart op 05/01/2003 | 16:22 uur
Luchtoverwicht  bevechten met "dogfights"komen niet meer voor.  

Bij elk conflict is het noodzakelijk om allereerst luchtoverwicht te behalen! De conflicten in de laatste 12 jaar hebben niet anders laten zien. Dat het luchtoverwicht tegenwoordig wordt behaald door de tegenstander uit te schakelen met "BVR wapens" ipv "dogfights" is een ander verhaal.

Citaat van: Ton de Zwart op 05/01/2003 | 16:22 uur
Alles draait om grondsteun vanuit de lucht en dan hoofdzakelijk bij amfibische operaties.

Luchtsteun is een belangrijke rol, maar daar zie je tegenwoordig dat er steeds vaker gebruik wordt gemaakt van geavanceerde wapens (zie ook deze thread http://www.defensieforum.nl/luchtmacht/index.php?board=25;action=display;threadid=470;start=1)


In beide gevallen heb je dus geavanceerde toestellen nodig en wat dat betreft doet de Harrier ff niet meer mee!

Airpower

Citaat van: jeffrey op 25/02/2003 | 20:19 uur
ik vind dat ze maar eens tevreden moeten zijn over wat andere landen bieden maar nederland moet altijd iets heel nieuws ontwikkelen

Je gaat toch niet iets kopen waar je niet achter staat! Om een ander land/bedrijf een gunst te doen. Het is een hele grote investering, dus je koopt wat jij het beste vindt (binnen je budget).
Flying isn't dangerous. Crashing is what's dangerous
Milaviapress.com

jeffrey

ik vind dat ze maar eens tevreden moeten zijn over wat andere landen bieden maar nederland moet altijd iets heel nieuws ontwikkelen