Defensiebegrotingen en -problematiek, niet NL

Gestart door Lex, 10/07/2006 | 21:54 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Europese landen moeten na crisis meer aan defensie uitgeven'

door Petra de Koning

Zodra de economische crisis voorbij is, moeten de Europese NAVO-landen meer gaan uitgeven aan defensie. Dat zegt de Amerikaanse ambassadeur bij de NAVO, Ivo Daalder, vandaag in NRC Handelsblad.

Volgens Daalder zal de Amerikaanse president Obama van die defensie-uitgaven "een punt maken" op de NAVO-topbijeenkomst in Chicago die zondag begint. "Ik heb er vertrouwen in dat de regeringsleiders het zullen begrijpen", zegt Daalder. Nu nemen de VS 75 procent van alle defensie-uitgaven van de NAVO-landen voor hun rekening. Tien jaar geleden was dat 50 procent. Volgens Daalder moet de curve dringend "omgebogen" worden.

Op de NAVO-top zullen landen aankondigen hoeveel ze willen betalen om de Afghaanse strijdkrachten te onderhouden, als de ISAF-troepen zich in 2014 hebben teruggetrokken. Volgens Brusselse bronnen hebben de Amerikanen een lijst gemaakt met landen en de bedragen erbij die ze van die landen verwachten. Volgens Daalder zijn dat "suggesties".

Demissionair minister Uri Rosenthal (Buitenlandse Zaken, VVD) zei gisteren in de Tweede Kamer dat Nederland jaarlijks dertig miljoen euro zal betalen. Dat komt overeen met wat de Amerikanen hadden gevraagd, zegt een betrokkene.

Na het vertrek van de ISAF-troepen zal in Afghanistan een NAVO-missie achterblijven om de politie en het leger te trainen. Op de top in Chicago moeten nog beslissingen worden genomen, bijvoorbeeld over de vraag of die trainers in noodgevallen mogen meevechten.

http://m.nrc.nl/nieuws/2012/05/16/europese-landen-moeten-na-crisis-meer-aan-defensie-uitgeven/

Reinier

Citaat van: dudge op 15/05/2012 | 22:51 uur
Ze zijn al bezig met het F110, dat overigens rond dezelfde tijd in dienst moet komen als de M-fregat opvolgers.
;D
Goede grap, of was het sarcastisch bedoeld; "rond dezelfde tijd in dienst als de opvolger van de M-fregat."

dudge

Citaat van: Elzenga op 15/05/2012 | 16:49 uur
Die mogelijk is niet uit te sluiten...maar als men ook al de helft van het aantal fregatten mothballed en waarschijnlijk afstoot...zal men eerst die capaciteit weer moeten aanvullen...al zie je ook in Spanje de verschuiving naar de goedkopere OPVs'. http://en.wikipedia.org/wiki/Buque_de_Acci%C3%B3n_Mar%C3%ADtima

Misschien kan Nederland met Spanje een nieuw multi-functioneel fregat ontwikkelen...grotere aantallen maken de kosten lager (als het tenminste verstandig gebeurd). Al zie ik de Spanjaarden ook wel aansluiting zoeken bij het FREMM-project om de Santa Maria Klasse op termijn toch te vervangen.

Ze zijn al bezig met het F110, dat overigens rond dezelfde tijd in dienst moet komen als de M-fregat opvolgers.

Elzenga

#1024
Citaat van: dudge op 15/05/2012 | 14:20 uurIk denk dat ze dan eerder een extra Juan Carlos zullen bouwen. Dat schip moet 10 tot 12 F35's mee kunnen nemen plus 10 tot 12 heli's, prima voor een kleine carrier. En zoveel geld hebben ze ook niet daar. Dus een schip dat voor meerdere taken inzetbaar is (aircraft carrier/helicarrier/LHA/LPD/RoRo enz) is voor hun ook wel nuttig.
Die mogelijk is niet uit te sluiten...maar als men ook al de helft van het aantal fregatten mothballed en waarschijnlijk afstoot...zal men eerst die capaciteit weer moeten aanvullen...al zie je ook in Spanje de verschuiving naar de goedkopere OPVs'. http://en.wikipedia.org/wiki/Buque_de_Acci%C3%B3n_Mar%C3%ADtima

Misschien kan Nederland met Spanje een nieuw multi-functioneel fregat ontwikkelen...grotere aantallen maken de kosten lager (als het tenminste verstandig gebeurd). Al zie ik de Spanjaarden ook wel aansluiting zoeken bij het FREMM-project om de Santa Maria Klasse op termijn toch te vervangen.

dudge

#1023
Citaat van: Harald op 15/05/2012 | 13:11 uur
nee, natuurlijk geen STOVL, maar ....... een carrier

Ik denk dat ze dan eerder een extra Juan Carlos zullen bouwen. Dat schip moet 10 tot 12 F35's mee kunnen nemen plus 10 tot 12 heli's, prima voor een kleine carrier. En zoveel geld hebben ze ook niet daar. Dus een schip dat voor meerdere taken inzetbaar is (aircraft carrier/helicarrier/LHA/LPD/RoRo enz) is voor hun ook wel nuttig.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 15/05/2012 | 13:47 uur
Alleen de Italiaanse Cavour is in potentie om te bouwen voor de Sea Gripen NG in de STOBAR opzet. Maar de Juan Carlos I volgens mij niet. Jammer, want de Sea Gripen NG zou een goede aanvulling zijn op de toestellen die beide landen al hebben en meer capaciteiten hebben dan de Harrier die het zou vervangen. Zo zou de Gripen NG in Italië ook de AMX kunnen vervangen.

Ik zie de voordelen wel, wellicht 2 á 2,5 SG voor de prijs van 1 F35B (aanschaf en niet naar ander kosten kijkend) zeker in combinatie met een AMX vervanger anders wordt het aantal veel te klein om economisch (voor Saab) te produceren.

Voor de inmiddles antieke spaanse carrier, Principe de Asturias, kan ik me niet voorstellen (los van de economische) situatie dat deze omgebouw zou worden, de dame is inmiddels 30 jaar oud, dan is wellicht, in betere tijden, een nieuwe carrier of een behoorlijk uitgemeten LHD een goede optie.

Immers Saab verkondigt zelf dat een 25 tot 30K ton schip een minimum vereiste is om de SG te kunnen opereren,

In beter tijden vind ik een platte DSNS Enforcer 30.000 (naast het JSS) zelfs een optie voor onze eigen KM maar dat is een ander onderwerp in een ander topic.

Elzenga

Citaat van: jurrien visser op 15/05/2012 | 13:17 uur;D dat zou maar zo een levenslijn voor de Sea Gripen kunnen zijn... maar als je kan schrijven... dan schrijf deze maar op je buik (heb ik zo het vermoeden van)
Alleen de Italiaanse Cavour is in potentie om te bouwen voor de Sea Gripen NG in de STOBAR opzet. Maar de Juan Carlos I volgens mij niet. Jammer, want de Sea Gripen NG zou een goede aanvulling zijn op de toestellen die beide landen al hebben en meer capaciteiten hebben dan de Harrier die het zou vervangen. Zo zou de Gripen NG in Italië ook de AMX kunnen vervangen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 15/05/2012 | 13:11 uur
nee, natuurlijk geen STOVL, maar ....... een carrier

;D dat zou maar zo een levenslijn voor de Sea Gripen kunnen zijn... maar als je kan schrijven... dan schrijf deze maar op je buik (heb ik zo het vermoeden van)

Harald

Citaat van: dudge op 15/05/2012 | 12:57 uur
Citaat van: Harald op 15/05/2012 | 12:21 uur
Misschien in de toekomst een joint-venture tussen Italie en Spanje ??

Waarom zou Italië een eigen stovl toestel willen ontwikkelen? En waarom Spanje? Kost allemaal een hoop geld, terwijl ze er niet veel nodig hebben.

nee, natuurlijk geen STOVL, maar ....... een carrier

dudge

Citaat van: Reinier op 15/05/2012 | 12:04 uur
Niet geheel onbegrijpelijk wat de Spanjaarden gaan doen. Maar naast de tanende economische kracht van Europa, kan Europa op defensie gebied ook steeds minder een vuist maken, als we dat al konden (...)

Europa heeft nu nog maar 4 vliegdekschepen: 1 Frankrijk, 2 Italië, 1 Spanje, 0 UK. (correct me if I am wrong)

Zeer zeker. Nu is het echter zo dat de huidige staat van minder belang is. We kunnen nog, net aan, doen wat we willen. Maar het toont de noodzaak voor een goede afstemming en onderlinge samenwerking, en bouwen aan potentie. Want op de huidige manier komt er helemaal niets van terecht.

dudge

Citaat van: Harald op 15/05/2012 | 12:21 uur
Misschien in de toekomst een joint-venture tussen Italie en Spanje ??

Waarom zou Italië een eigen stovl toestel willen ontwikkelen? En waarom Spanje? Kost allemaal een hoop geld, terwijl ze er niet veel nodig hebben.

Harald


Spanish armada interested in the F-35B

Admiral Rebollo told Jane's that the aircraft vertical takeoff Harrier II Plus AV8B need to be replaced in the long term and currently the only option is the Joint Strike Fighter (F-35B) Martin Locher. "In this sense - AJEMA said," the Spanish Navy has begun feasibility studies and risk analysis to enable our integration into the program in the early stages of production. This, according to some experts, there could be some 20 F-35B terminate before the Harrier, which will not occur before 2020.

Dit is een Quote uit een topic van het forum bij DefenceTalk uit 2010

http://www.defencetalk.com/forums/navy-maritime/spanish-armada-interested-f-35b-10136/

Spanje is aan het kijken naar de vervanger voor de Harrier II, maar bezuinigingen en crisis zullen wel degelijk van invloed zijn op de toekomstige ambitie's van de Spaanse marine.
Dus ook op de vraag wel of geen carrier met vliegtuigen of alleen helicopters. ... en een nieuw ontwerp voor vervanging zal zeker niet aan de orde zijn, denk ik.

Misschien in de toekomst een joint-venture tussen Italie en Spanje ??

Marc66

Min. HH is van mening dat de schwung(?) uit de grotere internationale lichamen is vwb de NAVO en wil daarom de NAVO een nieuw elan(?) geven. WAT!?....., waar heeft hij het over? Hij is zelf o.a. verantwoordelijk voor de mega degradatie van defensie en is daar verbaasd over?  :confused:

:confused: :confused: :confused:

Reinier

Niet geheel onbegrijpelijk wat de Spanjaarden gaan doen. Maar naast de tanende economische kracht van Europa, kan Europa op defensie gebied ook steeds minder een vuist maken, als we dat al konden (...)

Europa heeft nu nog maar 4 vliegdekschepen: 1 Frankrijk, 2 Italië, 1 Spanje, 0 UK. (correct me if I am wrong)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1013
Citaat van: dudge op 15/05/2012 | 11:06 uur
Overigens heeft Spanje ook formeel nog geen interesse getoond in de F35B, voor zover ik weet.

Daar heb ik ook formeel nog niets van mee gekregen, willen ze op temijn de Harrier vervangen op basis van de huidige maritieme wensen dan is er natuurlijk geen andere keuze.

Natuurlijk zullen de Spanhaarden tijdens dit economisch  tij niet gaan roepen over een Harrier vervanging, dan staat half Spanje (net als Italië) op de barricades.